Rijden op kleine pony's

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 20:03

S__L schreef:
Er wordt (denk ik) toch vaak gedacht (met name de wedstrijdruiters) ach het is maar een pony. Het is natuurlijk allemaal concurentie. Want wie wil er nu verliezen van ''maar'' een pony?

Dat is een goede, ik vind paarden vaak minder leuk als pony's.
Pony's hebben iets speciaals vind ik.
Ik vind paarden wel mooi hoor maar pony's vind ik ook mooi, maar vaak ook nog eens leuker.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 20:12

minikatje schreef:
maj0 schreef:
Zo hier zijn nog best veel ponyruiters.
Het is jammer dat mensen, anderen afkraken omdat het voor het oog niet mooi is. Als het rij technisch in orde is nou wat dan nog meer? Wat mij betreft kun je beter een 'te groot' iemand op een pony zitten en de pony goed hebben lopen dan een 'normaal' mens op een paard zetten en het paard loopt bagger. Wat is dat beter de pony maar krijgt het paard dan meer punten omdat het voor het oog mooier is? _-:(

nog wat leuks, waarom kijken mensen neer op pony's??
en waarom denken veel paardenruiters dat ze meer kunnen maken??

dat denken paardenruiters niet.

ik ben honderd procent pony gek, heb er een en verzorg er nog 6.
maar ga er niet opzitten. ik rij op een verzorgpaard af en toe.
ik mekr vaak dat mensen die pony's hebben moeilijk kunnen accepteren dat ze er niet op kunnen rijden.
ik heb dat voor mezelf heel duidlijk gestelt toen ik sun kocht. ik wil een pony, dan moet ik ook gewoon accepteren dat rijden niet gaat.
snap ook niet dat mensen zelf niet doorhebben dat het gewoon lastig voor een ponty is als je te groot en te zwaar bent.
pony moet dan veel moeite doen voor het evenwicht en je zit vaak zelf ook minder stevig, zeker welsh enzo zijn daar niet voor gemaakt.
zowieso zijn lange benen niet handig, aandrijven is moeilijk, beenligging is moeilijker. en een lang bovenlijf brengt ook uit evenwicht.

kort gezegt: je benen, zitvlak en bovenlijf zijn voor de pony niet goed
met je benen haal je uit evenwicht, net als met je bovenlijf. je zitvlak is vaak te groot voor de korte rug. benen en rug zijn zo extra kwetsbaar.
vak zijn ze op bokt wel echt te groot, maar iemand dat laten inzien is moeilijk, zeker omdat ze het liever niet horen.
om heel eerlijk te zijn snap ik nooit dat mensen dat zelf niet doorhebben, ik stopte toen ik twaalf was, gewoon omdat ik begon uit te steken.
vind eerlijkheid naar mijn pony's altijd heel belangrijk. er zijn zoveel leuke dingen te doen.
verder zijn pony's hard, dus let altijd extra op.
moet wel zeggen dat ik bijvoorbeeld S_L wel vind kunnen, die steekt inderdaad niet uit. maar die mensen met hun benen naast de knieën :n
overstappen is gewoon in belang van jouw en pony, net als dat men het ook raar vindt als je als 3 jarige een paard van 1.80 hebt.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 20:15

mooney: bij jouw bijvoorbeeld in profiel op terschelling.
daar is een meisje op een shet die gewoon mee kan lopen als ze wil. dat zit toch niet en voor de pony ook niet echt bevordelijk.
ik dnek dat veel mensen gewoon niet willen zien dat ze te groot zijn.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 20:20

heb trouwens even wat profielen bekeken en zie er een hoop die gewoon passen hoor.
die ijslander enzo vidn ik niet te groot, net als die westernpony.
witte welshje vind ik wel te groot.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 20:22

Ik ben dus 1,65 en mijn 1 van mijn po's is 1,33cm maar stevig gebouwd.
Ik en anderen vonden het wel lijken.
We konden ook aan de pony niet merken dat ze er last van had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 20:24

Ik rijd ook alleen maar pony's :)
Haflingers heb er 1 van 1,40 en breng 1 van 1,48 uit op wedstrijden. Ben zelf 1,68 dus dat past prima :j

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 20:25

hoi
ik ben 1.50 - 1.60 en ik rijd afentoe nog op een pony van 1.10-1.20
het ziet er volgens heel veel mensen er niet uit
maar ik weet gewoon dat sjimmie het niet erg vinden
mensen die te zwaar zijn of in de weg zitten liggen er zo weer naast
dit geld ook voor te lichte onervaren kindertjes
en ik rij alleen nog buitenritjes, en een beetje springen, dressuur kan hij niet, vind ie niks aan dan lig je er zo naast *D

jolijnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 20:29

gekvanfleur schreef:
heb trouwens even wat profielen bekeken en zie er een hoop die gewoon passen hoor.
die ijslander enzo vidn ik niet te groot, net als die westernpony.
witte welshje vind ik wel te groot.

ik ben te groot om elke dag intensief te rijden natuurlijk (daarvoor heb ik ook een groot paard }> )
maar ik rijd er 1 keer in de 2 weken hoogstens mee (stiekem de laatste tijd bijna niet meer :o )
en daarvoor gaat het nog best,
de andere optie is altijd in de wei en lekker dik worden (dat is voor mij ook geen optie hoor :+ )

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 20:36

Rosa__ schreef:
Waaróm? Het is namelijk niet zo dat ze echt te groot zijn, qua gewicht ook niet. Dan zouden ze er echt niet op gaan zitten.

Hier loop ik tegenaan in je post. Hoezo, dan gaan ze er niet op zitten?
Ik heb (op bokt) al de gekste dingen mee gemaakt, oa volwassen mensen die zonder problemen op een formaat shet kruipen.

Omdat een pony niet in twee stukken breekt, betekent niet dat hij zomaar ieder gewicht kan dragen...

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 20:42

Het ligt echt compleet aan de combinatie, niet alleen de bouw van de pony en ruiter maar ook wat de ruiter zelf gewent is.
Maar voor het oog vind ik het gros van de ruiters juist op een te groot paard rijden, maarja, dat is tegenwoordig het plaatje wat men graag ziet.

Zelf ben ik 1.85m, heb altijd ponies gereden (vooral koudbloed), ook een tijdje paarden maar dat beviel niet echt, vooral smalle paarden kan ik niet goed op rijden, juist vanwege mijn lengte ben ik dan heel snel mijn evenwicht kwijt. Ik wil gewoon een kleine brede pony, D-maatje vind ik perfect :j .
Mijn eigen welsh pony is 1.35, grote C dus, ik heb hem ook nooit als rijpony gekocht maar hij groeide een stukje groter en flink breder uit dan ik had verwacht. Een paar keer erop geklommen, alsof hij niet anders gewent was dan iemand op zijn rug te dragen en hij had zijn balans vrijwel meteen gevonden (in tegenstelling tot tientallen grotere jonge paarden die ik heb ingereden :+ ). Dus met veeartsen overlegt en die vonden het geen probleem als ik hem zelf zou gaan rijden dus langzaam steeds een stapje verder, nadat ik hem licht ingereden heb de osteopaat laten komen en ook die zag er geen probleem in, hij is kort, breed, kort pijpbeen en daarbij weeg ik ook nog eens een stuk minder van wat hij volgens hen maximaal zou mogen dragen. Plus dat ik gewent ben op dit soort kleine types te rijden en totaal geen probleem heb met mijn lengte.
Pony zelf vind het overigens helemaal geweldig. Vooral buiten rijden, als kleinste trots voorop lopen in een groep grote paarden (en waag het niet om hem voorbij te rijden := ).

Commentaar krijg ik eigenlijk ook heel weinig, als ik dat al krijg ik het vooral op het feit dat ik bitloos rij, want dat is toch oh zo gevaarlijk, vooral op zo'n jonge pony die net onder het zadel is :+ .

Nee hoor, rijden op kleine ponies heb ik geen problemen mee. Je moet niet alleen naar dat ideale plaatje kijken, er spelen zoveel meer dingen mee bij het vinden van de juiste combinatie.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 20:48

R.X. schreef:
Dat is een goede, ik vind paarden vaak minder leuk als pony's.
Pony's hebben iets speciaals vind ik.
Ik vind paarden wel mooi hoor maar pony's vind ik ook mooi, maar vaak ook nog eens leuker.

Vind ik ook. Pony's zijn zoveel leuker.
Ik zie ook bijna nooit echt een mooi paard waarvan ik denk ja! Ze zijn zo snel lomp als ze groot of lang zijn.

Het klopt ook zeker dat als je te lang bent jezelf en je paard uit balans brengt. Het is eigenlijk alleen maar lastig om op een (te) klein paard te rijden. Het doet echt niet goed aan je zit etc.
Zadels zijn ook moeilijk. Door de korte rug moet mijn pony een 17inch zadel. Maar voor mij heb ik eigenlijk wel een 17,5 tot 18 nodig. Dat kan dus niet waardoor ik niet goed op het zadel zit. Dit heb ik vooral bij een dressuurzadel.
Ook door mijn lange benen is het moeilijk om hem aan te drijven. Ik moet dus erg mijn hakken optrekken.
Nee, handig is het niet!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 21:51

gekvanfleur schreef:
minikatje schreef:

nog wat leuks, waarom kijken mensen neer op pony's??
en waarom denken veel paardenruiters dat ze meer kunnen maken??

dat denken paardenruiters niet.

lees even wat ik zeg, er staat veel paardenruiters.
ik scheer namelijk niet alles over 1 kam.
en dat er minderwaardig door sommige mensen over pony's wordt gedacht blijkt wel uit dit topic.

[PP] Pony's minder dan paarden?

IcePrincess schreef:
Het ligt echt compleet aan de combinatie, niet alleen de bouw van de pony en ruiter maar ook wat de ruiter zelf gewent is.
Maar voor het oog vind ik het gros van de ruiters juist op een te groot paard rijden, maarja, dat is tegenwoordig het plaatje wat men graag ziet.
Nee hoor, rijden op kleine ponies heb ik geen problemen mee. Je moet niet alleen naar dat ideale plaatje kijken, er spelen zoveel meer dingen mee bij het vinden van de juiste combinatie.

jij hebt echt een geweldige pony :D

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 23:20

Ja ik ken het commentaar wel hoor, ik ging ook van E naar D, en ja voor het plaatje minder mooi maar ik voel me er goed bij.
Er werd mij ook gezegd: "oh wat een kleine, nou zit je wel een etage lager he?"
Ik heb erop geantwoord: "klopt, en ik val ook gelijk een etage minder hard :P"

Gewoon lekker op je poownie rijden en laat de anderen maar opmerkingen maken!

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 00:13

Helaas kan ik vertellen dat dat laatste niet waar is :') . Afgelopen zomer gevallen nadat we een asociale tractorrijder tegenkwamen, kon niet meer lopen en uiteindelijk 2 weken geleden geopereerd omdat ik na de val twee hernia's in mijn rug bleek te hebben.
Als je van hoger valt heb je meer tijd om na te denken hoe je gaat landen :')

minikatje, bedankt :D .

S__L ; dat aandrijven valt bij mij iig wel mee, rij voornamelijk op stem en zit en hoef enkel mijn been iets aan te leggen om al reactie te krijgen. Voor moeilijkere oefeningen pak ik er wel mijn sporen bij, maar dat is niet anders dan ik bij ieder ander paard zou doen eigenlijk. Zadel is wel moeilijker omdat hij zo'n korte rug heeft, zitting valt wel mee maar ik wil gewoon een goed westernzadel en die zijn moeilijk te vinden. Maarja, goed doorsparen en eentje op maat laten maken is de oplossing. Tot die tijd doet mijn BF cheyenne maatje 0 het ook prima (zo jammer dat ik niet in die nieuwe kiddy westernversie pas :)) ).

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 00:22

Ik rijd nu op een D pony. Ik ben 1.65 en weeg ergens tussen de 50 en 55 kilo. Zo nu en dan rijd ik mijn welsh pony van 1,25 bij :) Zolang je ze niet in de weg zit, lijkt het mij geen problemen geven.

Ik zit er nu zelfs aan te denken om met de D pony weer wedstrijden te gaan rijden, maar ik moet bij de paarden starten omdat ik alweer bijna 21 ben...

capopjekop

Re: Rijden op kleine pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 09:39

Zadeltroubles ken ik ja. Mijn pownie is volgens mijn zadelmaker breder dan een aantal quarters die hij opgemeten heeft. Maar met een korte rug dus. Gevolg was dat veel zadels of een te smalle boom hadden of te lang waren. Nu heb ik een zadel dat lang oogt, maar dat is leer. De boom zelf past perfect.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 09:43

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 11:41

Hier zie je bij mij dat ik erg mijn hakken moet optrekken.
Afbeelding
Ik zit hierdoor ook niet goed in een dressuurzadel. Als ik wat zou afvallen wordt het wel al beter voor mijn pony denk ik want dan pas ik goed in een 17inch zadel en zit hem dan niet van last!

Dit is ongeveer 2 jaar geleden toen ik nog op mijn oude wintec zadel reed. Van 16 inch.
Afbeelding
Toen reed ik nog erg kort met mijn beugels waardoor ik weer erg naar voren val en krom ga zitten. Als ik langer zou gaan zitten komen mijn knieen ver het punt waar mijn knie hoort. Een veel te klein zadel dus!
Drama!

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 11:44

Ik ben 1,55 en mijn pony is 1.34, het misstaat totaal niet, en ik ben ook niet te zwaar. Heb haar ook al 8 jaar.
Mijn jaarling is nu al 1m40 dus dat komt helemaal goed. :)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 11:47

Zo te lezen lopen jullie ook tegen het zadelprobleem aan..
Mijn poown kan ook maar net, een 17.5 inch zadel hebben..
Maar goed, net is ook goed..

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 11:56

IcePrincess schreef:
Als je van hoger valt heb je meer tijd om na te denken hoe je gaat landen :')

.

we bezitten niet de lenigheid die katten hebben dus draaien in de lucht zal je niet lukken :P
Je hebt hooguit wat meer tijd om na te denken hoeveel pijn het gaat doen
:D

Mijn reactie naar anderen toe hierover is ook meer om ze de mond te snoeren. Ik hou van mn pony en ik rij er lekker mee. Wat een ander daar van vindt, ach joh, je zal er maar wakker van moeten liggen!
:D

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:02

ik reed tot mijn 13e (1,58m) op een shetlandertje van 1m
en toen vond ik mezelf echt te groot :))
foto kunnen jullie via pb krijgen.

nu rijd ik al een half jaar op een pony van 1,25
en nu ben ik bijna 14 (1,65)
foto in topics of via pb :))

ik heb ook wat met die kleintjes :+:

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:26

Ben blij dat ik nu een passend zadel heb. Aankomend voorjaar kan de passtress weer beginnen :') Wil graag weer gaan springen voor de afwisseling, maar dat is met een westernzadel niet heel chill :) Wat voor een zadels gebruiken jullie?

Mijn zadel, ben er trots op :D
http://photos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak ... 0387_n.jpg

http://photos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak ... 7790_n.jpg

Het lijkt trouwens dat ik onwijs mijn hakken uitdruk, maar dat komt door de laars. Mijn voet zit er niet helemaal in. Drijven heb ik geen last van, ik druk mijn kuit aan, niet mijn hak.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:30

S__L schreef:
foto's

op de tweede foto zit je wel een beetje ongemakkelijk, beugels ietsje langer was prettiger geweest denk ik.
is drijven met je hielen geen optie?

geen commentaar hoor, dit viel me gewon even op. ;)

sannnnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 21:48

ja kom het ook wellis tegen maar zolang je niks in de weg zit, is er toch niets aan de hand?
maar ben zelf vrij lang gokje nu 1.76 en ben 53 kilo. willow is 1.47 denk ik.
en zo ziet het eruit: Afbeelding

vind 't wel meevallen, of niet?