grotere paarden in het nadeel in de dressuursport??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ilse86

Re: grotere paarden in het nadeel in de dressuursport??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 09:57

Dat is ook een beetje het hele eier-eten denk ik. Als je zelf bij machte bent het paard met je benen en zit op te pakken, maakt de hoogte niet zoveel uit. De paarden die ik rij werden eerder door iemand van ongeveer 1.65 gereden. Zij heeft ook korte benen. Ik ben 1.77 en heb lange benen. Die arme paarden wisten niet wat hun overkwam toen ik erop kwam haha!

stipke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 09:58

Ik heb een 4,5 jarige ruin van United die nu 1.76 is.
Ik merk wel dat hij wat traag van achter is maar dat komt met wat tijd ook wel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 10:00

Schofthoogte zegt weinig over het model van de bouw, karakter, bespiering, en dus natuurlijk vermogen om te verzamelen, soepelheid etc.
Je hebt van die tanks die echte mannenpaarden zijn zoals dat dan genoemd wordt, waar je als ruiter ook een flink lijf voor nodig hebt om het aan elkaar gereden te krijgen, maar er zijn ook grote paarden die heerlijk gevoelig en op pinkjes en zachte kuiten te rijden zijn.
Groot of klein, 't blijft een paard en dan is 't toch maar net kijken wat je als ruiter past, wat jij kunt handelen om goed te trainen en te kunnen showen.

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 10:02

Kendra schreef:
Je hebt kleine paarden die stijf en absoluut niet wendbaar zijn.
Je hebt kastelen die toch zeer lenig en erg wendbaar zijn.

Ieder paard moet goed gebouwd zijn, de verhoudingen moeten kloppen. Ik zie vrij veel grote paarden waarbij die verhoudingen niet helemaal kloppen. Ze zijn ook vaak wat minder makkelijk bij elkaar te rijden, zeker als ze ook nog lang zijn in de rug en (wat nog wel eens voorkomt) wat slap van achteren. Veel lange meiden zoeken vooral een groot (zwart) paard met veel beweging, maar kijken niet of het paard verder ook goed in elkaar zit. Als je dan zelf niet zo goed kunt rijden en je heb een sterk paard, is de kans dat je paard stijf wórdt natuurlijk groot. Bij een kleiner paard zit het allemaal wat strakker in elkaar, dus dat kan meestal iets meer lijden.

Helemaal mee eens. Ligt aan het paard, of alle verhoudingen kloppen.
Momenteel rij ik een 5-jarige die in het begin moeite had met zijn grootte (+- 1.72m). Maar hij zit super in elkaar en kan heel goed lopen en is zeer los door zijn lijf, dus een kwestie van hem de tijd geven. En jawel, momenteel begint hij echt te komen, hij gaat zitten en die lossigheid behoudt hij, heerlijk. Hij is trouwens nog zwart ook met 4 witte sokjes :D
Dus nee vind het zeer zeker geen nadeel in de dressuursport!

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 10:03

ik heb een paard van 1.83 en is een lang geval maar als mijn stal eigenaar hem rijd zegt die dat die nog nooit zo'n groot paard zo fijn rond kreeg enzo
ik denk dat het ligt aan de aanleg voor de dressuur van het paard
want die van 1,83 krijg ik ook rond gereden en netjes af gewend enzo terwijl mijn vorige paardje 1,68 kreeg ik niet rond gereden en was niet fijn wendbaar dus het ligt aan meer dan alleen de hoogte

die van 1.83 is aan ahorn en de pa daarvan is nimmerdor dus kwpn
die van 1.68 is een onbekende afstammeling

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 11:21

Ben het niet met de stelling eens, kijk alleen al naar Parzival, is een groot paard wat heel los in zijn lijf is, en het heel goed doet in de sport.

Ons eigen paard is ook geen kleintje, zit tussen de 1.75/1.80 (is na uitgroeien niet meer nagemeten) en is heel makkelijk bij elkaar te rijden. Stokmaat zegt idd niks over bouw en aanleg van het paard. Ik heb zelf de voorkeur voor grote paarden, omdat ik dat veel mooier vind tonen met rijden.

Mijn ervaring is juist dat kleinere paarden wat in het nadeel zijn wat betreft verruimen en een oprichting.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 11:55

Ik ben 1.74m ongeveer, en mijn paard is 1.64m

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:22

Een groot paard is voor mij niet heilig.

Ik ben 1.80, dus helaas, zit ik wel aan een minimum verbonden. Mijn paard was net aan 1,65 toen ik hem kreeg. Hij is nu rond de 1.70/1.71 en kleiner kán ik ze niet hebben eigenlijk.

Voor het beeld zou het mooier zijn als hij nog een cm 2/3 groter zou zijn. Maar eigenlijk, ik heb ze liever in maat 1.65. Dat vind ik een mooie hoogte en bijna alle paarden in de hoogte zijn mooi en goed gebouwd. De grotere en de kleine maten willen de verhoudingen nog wel een uiteen lopen. Uitzonderingen daargelaten.

Kwa prestaties.... Geen idee, allemaal afhankelijk van de bouw en daar heeft de hoogte niks mee te doen

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:00

ik ben het niet eens met dat je als 'klein iemand' niet op een 'groot paard' kunt rijden. Ik ben 14 jaar en 1.67 ofzo en mijn paard is 1.73. Maar ik ben van mening dat karakter belangrijker is dan lengte, sterker nog toen ik voor een paard keek begon ik bij d-pony's, toen keek ik al snel naar e-pony's omdat ik er anders binnen de kortste keren uit zou zijn. op marktplaats stonden toen veel e-pony's tussen de paarden waardoor ik bij paarden keek, vaak liet ik dan de zoekterm e-pony vervallen en zo kwam ik al snel bij paarden. Totdat ik het perfecte paard tegenkwam, bij het kijken was het wel even schrikken maar uiteindelijk (zei iedereen) dat het leek alsof Limit kromp en ik groeide :+ wij hadden meteen een 'klik'.

terug op de stelling: ik ben het er wel mee eens (kom ik zo op terug), maar het is absoluut goed mogelijk, het ligt natuurlijk ook aan de ruiter en training en het verschilt weer per paard. kijk maar eens naar totilas bijvoorbeeld.

Limit is aardig stijf en moeilijk bij elkaar te rijden, al wordt hij steeds soepeler (door de juiste training), door zijn grootte is hij af en toe wat 'lomp' maar als je hier vrede mee hebt en het gewoon probeert te begrijpen gaat het prima :) natuurlijk zijn het geen wendbare pony's die meteen omdraaien, maar ik merk wel nu ik veel op mijn zit over ga het wendbare en soepele steeds beter wordt.

misschien liggen ze van nature iets achter, maar het is prima mogelijk! :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:08

Ik vind zelf niet zo veel aan hele grote kastelen.
Ik ben zelf welliswaar 1.80m maar rij altijd paarden onder de 1.70.
De kleinste waar ik nog goed op pas is 1.58m. Mijn ex-sportpaard is 1.67m en daarop leek ik absoluut niet lang. Ik heb nu een paardje van 1.62m om in te rijden, gaat ook prima en heb nog een jaarling staan die ook niet veel groter gaat worden dan dat.
Het zijn echter wel allemaal paarden met een diepe romp, ofwel de volgens het KWPN paarden met een kort voorbeen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 18:07

Ik als ruiter heb denk ik liever een paard tegen de 1.80.
Daar kan ik voor mijn gevoel beter bij alle knopjes, en sneller ingrijpen. Dat compenseert weer dat ze bv. minder wendbaar of wat moeilijker te verzamelen zijn. Zit er gewoon fijner op, voel me er meer op thuis. Op een groot en bij voorkeur ook stevig paard pas ik gewoon het best.

Maar dat kan ook tussen mijn oren zitten. :+

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 18:11

Ik heb een Oscar van 1.76m hoog. Zelf ben ik 1.86m dus kleiner staat ook echt niet.
Het is een super fijn paard, we hebben hem wel wat tijd gegeven in het begin.
In februari is hij zadelmak gemaakt (2009), daarna veel in de wei gestaan door blessures van mij.
Achterna is dat heel goed geweest voor hem, zo heeft ie echt uit kunnen groeien.
Maar op wedstrijden ben ik echt niet in het nadeel, we rijden nog maar B maar hij is een van de elastischste paarden die er loopt.
Het enigste is dat hij nog wat zwakker in de achterhand is als de kleinere paarden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 18:53

@Lisa: 1.73 is toch ook geen echt heel groot paard? Groot paard vind ik een die tegen de 1.80 of erboven gaat.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 19:03

@Urielle: Vind ik eigenlijk ook. Heb ook wel eens een paard van 1.80 gereden, met als extra nadeel dat het op de manege was. Paard had altijd voor de wagen gelopen, kwam er ook nog bij.
Was een lief dier maar denk maar niet dat je er zomaar een volte 10 meter mee reed. Na een paar jaar is dat wel beter geworden, dus ik denk dat dat wel aantoont dat het niet persé aan de grote hoeft te liggen. Op een gegeven moment was het een erg fijn paard zelfs!

flora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 19:12

ik ben ong 1.67 en rijd op een paard van zeker 1.75

nadeel is dat grotere paarden langer de tijd nodig hebben om achter sterk te worden,
blijven wat langer slap en slungelig.

en de bak lijkt een stuk kleiner, je bent snel aan de overkant :+

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 19:12

ik ben zelf 1,75 en ik de paarden die ik op dit moment rij zijn tussen de 1,60 en de 1,65 nooit commentaar gehad dat ik te lang was voor mijn paard en had dat gevoel zelf ook niet echt?

maar goed, ik vind kleinere paarden persoonlijk makkelijker bij elkaar te rijden, grotere hebben over het algemeen meer tijd nodig dat is mijn ervaring

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 19:26

Miss_Malfoy schreef:
@Urielle: Vind ik eigenlijk ook. Heb ook wel eens een paard van 1.80 gereden, met als extra nadeel dat het op de manege was.

Niet relevant voor het topic, maar ik reed ergens een paard van 1.84 en ik ben maar 1.65! Beugels naar de langste maat verstellen, opspringen en dan kon ik met mijn rechtervoet net achter het zadel haken om door te schuiven het zadel in! :(:)
Gelukkig maar dat het idd zo'n eerdergenoemde GVR was, het was echt heel erg!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 19:36

Wat je zegt over GVR, dat telt voor mij ook wel mee hoor. Geweldig van die goedzakken waar je een klein kind die er onderdoor kan lopen, mee op pad kan sturen. :)

Maar het blijft wel een kunst apart moet ik zeggen, hoewel de verhouding ruiter/paard ook veel uitmaakt.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 19:39

Urielle schreef:
@Lisa: 1.73 is toch ook geen echt heel groot paard? Groot paard vind ik een die tegen de 1.80 of erboven gaat.

toch het grootste paard van stal en als ik ernaast sta ben ik ook een uk ;)
toc gaat het super

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 19:57

Ik heb eens een Jazz-ruin van 1.80 gereden, dat was ook een alleraardigste reus, terwijl Jazz-afstamming dat toch niet per definitie heeft meestal. Paard was ook heel mooi gebouwd maar helaas nogal verreden (zonder 100kg teugeldruk niets mee te beginnen).

Hoe dan ook, momenteel rijd ik een 4-jarige Flemmingh van 1.76 en die zwabbert inderdaad wat, maar heeft wel heel veel potentie als hij wat sterker gaat worden van achter. Nu heb ik wel zulke maten nodig met mijn 1.85m, anders ziet het niet uit vind ik. :n

flora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:01

over GVR, dat is die van mij dus niet :+ heeft heel apart karakter en is eigenlijk nog steeds
niet te vertrouwen onder zadel. in de omgang is het nu na een hele tijd wel een heel lief dier geworden.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 13:17

Hier is ook een GVR :D Hij meet met zijn 5 jaar per 1 januari, 178 en is toch wel aardig in verhouding :) Hij is fijn snel, is eigenlijk nooit echt slap geweest, en loopt nu in het L1.. We doen rustig aan met hem, juist omdat ik wel eens het idee heb dat die grote beesten sneller kapot gaan... Ik ben zelf overigens maar 1.74 maar wel een stevige meid, dus staat het mij wel zo'n bikkel :)

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 13:21

Ik ben 1.69m en rijd 2 grote paarden. Ik voel me prettiger op die grote jongens, en heb geen moeite met het bij elkaar rijden. Het zijn beide ook erg gedragen paarden, dat scheelt natuurlijk een hoop.

FMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:17

Ik denk wel dat het moeilijker is om een soepel en sterk groot paard te vinden, maar uiteindelijk kom je wel met meer de ring binnen. In de GP zijn er ook heel veel grote paarden.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:17

Die van mij is groot en echt soepel.. Alleen nu gewoon nog niet sterk genoeg om een volte 10 meter te draaien... Bij elkaar rijden is zeker geen probleem, is het zelfs nog nooit geweest, maar hij is wel goed in verhouding :)