twee bitten ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 23:21

haha, ja dat begrijp ik. Ik las het nu ook, komt een beetje typisch over, vind je niet? :)

ik las ook iets over hefboomwerking van de stang. Als je dan iets met die laagste teugels doet wat dus aan de stang vast zit, die gaat dan kantelen? Zo ja, gaat dan dat 'heuveltje' tegen de tong aan of gehemelte.. Hoe zit dat?

Libera

Re: twee bitten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 23:24

Er komt druk in de kingroeve, achter de oren en op de tong. Je moet wel heel hard trekken om de tongboog in het gehemlte te drukken denk ik...

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 23:30

Er zit ook een kinketting aan de stang. Deze voorkomt dat de stang doorslaat/kantelt. De tongboog zal niet zo eenvoudig tegen het gehemelte aanklappen.

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 23:42

ik weet het niet hoor, daarom vraag ik het. :)
ik heb het andere topic voor een deel doorgelezen maar ik was er al snel zat van. Wat een discussie, mensen..

bokt2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:06

Dat is een soort van onzinnigheid.
Wie dat bedacht heeft :z

Nevzorov haute ecole .. even googlen.. zo hoort het :)

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 04:34

Wat is onzinnigheid?

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 11:56

Als je de tekst van bokt2010 opzoekt in Google, dan weet je wat er bedoeld wordt ;)
Is weer zo iemand die zonder hoofdstel rijdt en alles wat met een bit of hoofdstel te maken heeft afkraakt en niet open staat voor mensen die anders denken :z

Ik heb zeker wel respect voor mensen die zonder hoofdstel of bit rijden, alleen sommige mensen dringen hun manier van rijden zo ontzettend irritant op aan anderen, zonder daarbij de mening van iemand anders te respecteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:07

bokt2010 schreef:
Dat is een soort van onzinnigheid.
Wie dat bedacht heeft :z

Nevzorov haute ecole .. even googlen.. zo hoort het :)

Oh ja, Nevzorov! Die kwakzalver wiens paarden er ook zo ontzettend vrolijk uitzien...
Kun je eerder een sekte noemen dan een 'methode'.

Maar goed, wat de 2 bitten betreft...
Is inderdaad een stang en trens, mag je mee rijden vanaf Z-niveau.

bokt2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 14:00

Helma_Amber schreef:
Als je de tekst van bokt2010 opzoekt in Google, dan weet je wat er bedoeld wordt ;)
Is weer zo iemand die zonder hoofdstel rijdt en alles wat met een bit of hoofdstel te maken heeft afkraakt en niet open staat voor mensen die anders denken :z

Ik heb zeker wel respect voor mensen die zonder hoofdstel of bit rijden, alleen sommige mensen dringen hun manier van rijden zo ontzettend irritant op aan anderen, zonder daarbij de mening van iemand anders te respecteren.

Nee ik rij niet bitloos o.i.d. Ik heb wel respect voor nevzorov ja.. Geen respect voor mensen die het nodig vinden met 2 bitten te rijden, wat een onzin.. Als je 2 bitten nodig hebt om je paard netjes te laten lopen, dan zou ik eerst eens leren paardrijden..
En ik rij/reed wel met 1 bit gewoon hoor, zélfs met zadel.. Maar 2 bitten ja dat verafschuw ik gewoon..

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 02:18

En wat dan van de mensen die een hack gebruiken en zowel een teugel aan de neusriem bevestigen als aan de scharen? Rijden ook met dubbele teugel en zo'n optoming is minstens zo onvriendelijk bij verkeerd gebruik (en een hack word ook regelmatig misbruikt, vaker zelfs dan een gewone trens) als een stang en trens. Bij correct gebruik word de stangteugel slechts gebruikt om korte ophoudingen te geven zodat het paard zich meer kan verzamelen, en word de teugel weer losgelaten als de gewenste verzameling bereikt is. Bij gebruik van hackamores zie je ook het nodige geklooi, evenals met andere bitloze optomingen.

Elke optoming is zo vriendelijk als de ruiterhand, of het nou om een kruislingssysteem gaat, een hackamore, een normale lage neusriem of een stangbit. Met elke optoming kan je schade aanrichten bij je paard en welke optoming bij een individueel paard het beste past is een kwestie van naar karakter kijken en uitproberen. Dat kan een bit zijn, maar ook bitloos. Ik word zo langzamerhand doodmoe van die mensen die beweren dat bitloos onder alle omstandigheden beter is, want dat is klinklare onzin. Er zijn heel wat paardenneuzen verkl**t omdat men zo nodig diervriendelijk bitloos moest gaan rijden, en er zijn paardenmonden verkl**t door foutief bitgebruik.

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 12:37

ik heb wel steeds meer dat ik gevoeliger ben voor foutief bitgebruik en als je paarden op hoog niveau ziet zo ontzettend met hun hoofd tegen hun hals aan gedrukd lopen Of heel hard in hun mond getrokken worden.

weet je wat ik zo vreemd vind? Ik weet niet of het ook echt zo is, maar ik heb het idee dat dressuur ruiters op. Ehm ook hoog niveau natuurlijk, maar geen z. ongeveer M of L daar denk ik dan aan, zoiets..
Ik wil zeggen dat ik die paarden niet zo vreselijk diep zie lopen, helemaal met hun kin tegen hun borst. Op hoger niveau zie ik, naar mijn idee, corigeer me gerust als het niet zo is, dat dat wel gebeurd.

Ik rijd zelf geen officiele wedstrijden, vandaar mijn vraag: Is daar dan geen regel voor op wedstrijden van de loodlijn?

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:43

Tijdens de proef moet je wel "netjes" met het hoofd iets voor de loodlijn houden. Tijdens het losrijden gebeurd dit niet altijd, ik denk dat je methodes als rollkur en laag diep rond bedoelt. Dan stel je je paard ongeveer met zn kin op zn borst in. Mijns inziens geen juiste methode, maar daar denken anderen anders over :)

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 12:45

ik zag laatst een filmpje van anky, en die had haar paard ook erg diep. Ik begrijp dat niet.
wat zeggen jullie daarvan?

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:47

Daar zijn al zat topics van ;) Gebruik de zoekfunctie eens :j

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 12:53

oh okee, ik klets zo rustig verder :)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 01:18

Je weet alles van de loodlijn en nivo's en filmpjes van Anky, en je vraagt je iets af over 2 bitten in de mond??? Hier uitleg; je mag met een enkel bit (dus geen 2), alle klasses doorlopen tot en met de ZZ-zwaar. Daarna zijn 2! bitten verplicht.

_Tessaa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:16

Nee, liever niet.
paarden mond is niet zo heel groot.

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 20:57

bedankt voor alle reacties, ik weet genoeg :)

@setteke
hoezo weet ik alles van de loodlijn af en niveau's?
toen ik dat schreef gaf ik toch aan dat ik het niet zeker wist.
je doet nou net alsof ik een hele domme vraag heb gesteld. Ik weet ook niet alles over de paardensport en ik vraag me ook wel eens dingen af.
Laatst bijgewerkt door IloveAlfriee op 07-01-10 20:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:58

Geen enkele vraag is dom, dus ook jouw vraag niet ;)

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 20:59

bedankt :)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 18:34

IloveAlfriee schreef:
ik heb wel steeds meer dat ik gevoeliger ben voor foutief bitgebruik en als je paarden op hoog niveau ziet zo ontzettend met hun hoofd tegen hun hals aan gedrukd lopen Of heel hard in hun mond getrokken worden?

weet je wat ik zo vreemd vind? Ik weet niet of het ook echt zo is, maar ik heb het idee dat dressuur ruiters op. Ehm ook hoog niveau natuurlijk, maar geen z. ongeveer M of L daar denk ik dan aan, zoiets..
Ik wil zeggen dat ik die paarden niet zo vreselijk diep zie lopen, helemaal met hun kin tegen hun borst. Op hoger niveau zie ik, naar mijn idee, corigeer me gerust als het niet zo is, dat dat wel gebeurd.

Ik rijd zelf geen officiele wedstrijden, vandaar mijn vraag: Is daar dan geen regel voor op wedstrijden van de loodlijn?

@iloveAlfriee, dit bedoel ik, je hebt al een mening en oordeel en je hebt al van alles gezien. En dan vind ik het vreemd, dat je een vraag hebt over 2 bitten? Of gaat het over de loodlijn? Diep lopen? Met de hals tegen de hals gedrukt lopen? En omdat je vraagt over een regel op wedstrijden van de loodlijn? Of foutief bitgebruik? Of heel hard in de mond getrokken worden? 2 bitten hebben daar in principe niets mee te maken.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 18:40

IloveAlfriee schreef:
ik zag laatst een filmpje van anky, en die had haar paard ook erg diep. Ik begrijp dat niet.
wat zeggen jullie daarvan?

En dit bedoel ik ook, ook al rij je recreatief, iedereen heeft wel eens een filmpje van Anky gezien op tv of youtube, wanneer ze zowel op wedstrijd als met losrijden te zien is, wat heeft dit te maken met je vraag; 2 bitten?
Je stelt geen "domme" vraag, wel een vreemde, omdat je al snel uitwijdt over allerlei onderwerpen, die niets te maken hebben met 2 bitten!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 18:46

Weet je TS.....dit heb ik me ook al eens afgevraagd......

En zelfs na uitgebreide uitleg blijf ik het onzin vinden......als je perse met stang (hefboom) en trensteugel wil werken kan je ook een pelham pakken, dan heeft het paard tenminste nog enigzins ruimte in de mond.

Daisy_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:10

Maar waarom twee bitten als het ook met 1 kan Dressuur is tog de kunst om je paard op je benen te rijden ?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:44

Ja daisyC, tuurlijk is dat de grootste kunst, alles te doen op je been en zit!
En dat is ook het streefpunt. Maar als hulp om de echt verzamelde oefeningen te doen, zoals pirouettes, serie's in de galop, en later piaffe en passage is de inwerking van het 2e bit een extra hulp of verfijning van het 1e bit. Je hebt wel 600 kilo onder je kont en als het echt moeilijk wordt is het een extra hulpje. Net als sporen, of zweep. Het is geen doel, maar een extra.