Slechte lesgeving jonge instructeurs/instructrices

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oehlala

Re: Slechte lesgeving jonge instructeurs/instructrices

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 11:45

jonge mensen hebben vaak nog geen dergelijke ervaring om dat over te kunnen brengen op hun klanten. Oudere instructeurs hebben dat wel, maar dat is eigenlijk in alle beroepen.
Je leert door het te doen, en jonge instructeurs zijn de oude instructeurs met veel ervaring van later, dus tja.. je moet ergens beginnen ;)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 11:59

Ik ken genoeg oudere instructeurs die compleet overgeslagen zijn toen de communicatievaardigheden werden uitgedeeld. :-s Edit: jongere instructeurs ook trouwens.

Ik denk dat het veel belangrijker is dat je als instructeur je eigen mogelijkheden en vooral ONmogelijkheden inschat en je daaraan houdt. Dus doorsturen als het boven je macht gaat.
Ik kan iemand wel leren een huppeltje te springen, maar voor het echte springen moet je bij mijn collega's zijn. Net zoals zij mensen die zitles willen weer naar mij verwijzen. Voordeel van werken op een manege :p Iedereen zijn eigen sterke punten.
Communicatie en eigen grenzen kennen. Dan kom je al heel ver, ongeacht de leeftijd.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 12:06

Ik denk dat het probleem niet zo zeer licht bij net gediplomeerde instructeurs of leeftijd, maar inderdaad bij de cursus.

Naar mijn idee kun je lesgeven niet leren uit een boekje, en zeker niet op 1 manier. Ik denk dat de jonge instructeurs vooral meer moeten kijken bij andere instructeurs met meer ervaring, daaruit manieren en oplossingen leren kennen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 13:36

Juist bij de beginners moet een manege de beste instructrice zetten.

Goed aangeleerd is het halve werk.
En verkeerd aangeleerd is zeer moeilijk weer afgeleerd.
Zo mopper ik dus ook op mijn collega instructies die de kinderen leren schoppen.

Ik begin een inval les dan ook standaard met dat deze juf een enorme hekel heeft aan schoppen,en leg ze ook uit waarom .
\

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 14:21

Verschrikkelijk is dat idd, dat schoppen. Van mij moeten ze altijd de pony's aan laten draven ZONDER te schoppen! Nou, dat kan soms heel lang duren, de één is beter aan het been dan de andere en als het werkt zonder te schoppen zijn de kinderen helemaal gelukkig. Heb wel eens bij een meisje de beugels aan de singel vastgebonden omdat ze het niet zonder te schoppen zou kunnen, de hele les is het goed gegaan en nu drijft ze alleen maar op de goede manier.

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 15:54

NenaC schreef:
jonge mensen hebben vaak nog geen dergelijke ervaring om dat over te kunnen brengen op hun klanten. Oudere instructeurs hebben dat wel, maar dat is eigenlijk in alle beroepen.
Je leert door het te doen, en jonge instructeurs zijn de oude instructeurs met veel ervaring van later, dus tja.. je moet ergens beginnen ;)

Mij gaat het om vooral alles wat ze wel doen, maar niet zo hebben geleerd. Zoals kinderen te leren plukken aan de teugels en bij een ietwat slome pony meteen sporen aanraden (willekeurige voorbeelden).

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 17:50

Wanneer vinden jullie iemand jong? Zoals is al zei, ik heb op mijn 18de mijn papiertje gehaald, maar ik ben op wedstrijden nooit ver gekomen vanwege ziektes en ongelukken maar dat erbuiten gelaten. Daar buiten heb ik ook heel veel verschillende paarden gereden waarmee ik onzettend veel ervaring heb opgedaan. Ook al zeg ik het over mezelf, ik kan iemand vertrouwen geven en duidelijk dingen uit leggen. Ik denk ook wel dat het ligt aan het les geef talent wat je zelf hebt.

Ik heb ook een tijdje manege lessen gegeven. Heb daar aub geen mening over als je het nog NOOIT zelf hebt gedaan. Die kinderen komen ervoor om een leuk uurtje rond te rijden. Die willen niet plukken en trekken maar gewoon lekker rond rijden en plezier hebben op een pony. Ik kan die kinderen wel een hele hoop termen gaan uitleggen maar dat snappen ze op die leeftijd nog niet (uitzonderingen daar gelaten). Ik had in die lessen ook een meisje zitten wat echt goed kon rijden voor haar doen, die gaf ik op een hele andere manier les dan iemand die totaal geen ruiter gevoel heeft.

In mijn clubles die ik geef had ik een pony zitten die met een hulpteugel gereden werd. Ik was het daar niet mee eens, omdat de pony nog zo jong was en niks maar dan ook helemaal niks verkeerd. Ik heb gezegd dat ik het niet fair vond en dat er eerst naar andere oplossingen gezocht moet worden waarvoor ik ben of wie dan ook. Ik heb de HT zo los gedaan dat die geen effect meer had, maar de ruiter wel het gevoel had dat die eraan zat, is dus gewoon psychisch.
Wat ik hiermee wil benadrukken is dat je manege les tov clubles/prive les totaal niet kunt vergelijken.

@replay: heb ik ook vaker gedaan. Dan kunnen ze voelen hoe ze de benen vast moeten houden. Of een zweepje horizontaal tussen de handen pakken, dan heb je je handen stil. Of een zweepje in de rug plaatsten voor de ellebogen, dan krijgen ze het gevoel hoe ze recht op moeten zitten!

meliss1812

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 17:55

Ik volg momenteel de ORUN cursus, en het bevalt me prima hoe het gaat!
De begeleiding bij ons vind ik erg goed meteen de praktijk in en gewoon doen! Daarbij moet je natuurlijk wel ervaring op doen, je moet het leren.
En ik zou echt niet meteen sporen aan raden of een ander bit etc als het niet gaat, dit wordt ook niet verteld op de cursus echt niet! Ik weet niet waar dit vandaan komt!
Daarnaast doet iedereen alles op zijn eigen manier en je zult dus ook iemand moeten vinden waarbij jij je goed voelt.
Ik heb mijn eigen manier van rijden waarbij ik me goed voel en zo zal ik dus ook les gaan geven, daarnaast zul je gewoon ervaring op moeten doen dat moet iedereen.
En inderdaad de leeftijd heeft hier niets mee te maken!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:52

lucifertje schreef:
Ik heb ook een tijdje manege lessen gegeven. Heb daar aub geen mening over als je het nog NOOIT zelf hebt gedaan. Die kinderen komen ervoor om een leuk uurtje rond te rijden. Die willen niet plukken en trekken maar gewoon lekker rond rijden en plezier hebben op een pony. Ik kan die kinderen wel een hele hoop termen gaan uitleggen maar dat snappen ze op die leeftijd nog niet (uitzonderingen daar gelaten). Ik had in die lessen ook een meisje zitten wat echt goed kon rijden voor haar doen, die gaf ik op een hele andere manier les dan iemand die totaal geen ruiter gevoel heeft.

Scheer die kids asjeblieft niet over 1 kam. Er zitten heel verschillende kinderen tussen. Sommige komen inderdaad voor een uurtje lekker rondrijden. Anderen brengen manegepony's uit in de sport. Weer andere krijgen zelf een pony. Ik ken meerdere z ponyruiters die gewoon in de manegeles begonnen zijn. Bij sommigen komt het fanatieke na een paar jaar. Bij anderen nooit.
Een aantal van mijn leskids vindt het een kick om 'onzichtbaar' aan te drijven. Weer anderen hebben het liefst elke week zitles (tot onbegrip van mijn collega's als ze eens mijn les over nemen). Ze weten allemaal dat je éérst met je benen moet en dat je teugels je benen helpen. Ik heb een groepje dat ik middendraf aan het aanleren ben. Het is een groepje dat er best een beetje gevoel voor heeft, maar de gemiddelde leeftijd is laag, ongeveer 8 a 9 jaar. Dus ik heb van de lange zijde een racebaan gemaakt. Eerst wat langzamer, tot de startletter, dan racen naar de overkant en bij de finish weer remmen. En elke keer weer uitleggen dat het paardenwoord voor racebaan 'verruimen' is. Na een paar weken begonnen met uitleggen dat de pony eigenlijk ook grote pasjes moet maken. Zelf voorgedaan, gewoon door te lopen door de baan in 1 tempo, kleine stappen en grote stappen. Oh ja, boogje in teugels is valsspelen :+ Ander krijgt de pony met remmen een ruk in zijn mond en moet ie een kunstgebitje. Vinden de kids zielig.

Kortom: manegelessen zijn helemaal mijn ding :D En het aanbod van kids is zoooo variabel. De kunst is inderdaad om het voor iedereen interessant te houen.

Samantha1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 11:29

Ik vind dat de leeftijd niet ervanaf hangt hoe goed iemand kan les geven

Didtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 20:10

Ik vind wel dat sommige echt niet goed kunnen over brengen naar zo wel kind als volwassene . Heb nu een meisje leren rijden en die ging naar de manege toe om dat de wachtlijst was in gekort . En zij aan de beurt was . Die instruktie zij wouw jij gaat al erg lekker zo. Leer ze eerst draven met losse handen en dan komt de rest wel houding en lol gaan bij mij boven veel. En soms kan je beter les hebben van iemand zonder diploma maar wel gevoel heeft en kan over brengen en oplossen. Leeftijd en eigen ervaring dat is wel het geen wat je moet kunnen geven

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 20:15

Mijn probleem ligt niet steeds bij de leeftijd! Mijn probleem ligt bij het feit dat lesgevers soms gewoon wat staan te roepen om geld te verdienen en niet om menen de sport bij te brengen!

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 20:23

Ik snap wat TS bedoelt, op een manege waar ik gereden heb keken ze ook niet fatsoenlijk naar de aard van het probleem, alleen naar de oplossing....

Dat helpt gewoon van geen kant, bij de ruiter niet en bij het paard niet. Ik geef zelf ook les (als je het zo kan noemen) aan wat beginnende ruitertjes en ik geef ze dit ook altijd mee tijdens het rijden.

Toch zijn er inderdaad nog steeds veel lesgevers met een slechte instelling en rare oplossingen voor toch wel serieuze problemen, ook op maneges.

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 20:32

Ik ook wel, en dan niet zozeer in het lesgeven, maar de manier waarop.
We hebben met z'n 3e een clubles van een uur. (allemaal eigen paarden)
Maar de helft loopt ze te banketstaaf over de dekens van d'r paarden, de stallen (ze heeft eigen privéstal)
wedstrijden van iemand waarmee ze is geweest.

En dan ongeveer na 10 minuten oja, iets meer been, en buitenhand laag houden :n
Soms wordt er ook geschoven in de les, en kwam er voor 1x een meisje met een jong eigenwillig paard.
Heeft ze zich volop op dat beest gestort, terwijl dat wel lekker ging. En mijne maar liep te bokken.

Overgaan naar andere heeft HELAAS geen zin, omdat ze de enige in de buurt is, en ik niet verder kan reizen :(

Lordino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 22:52

Ik denk dat het ook heel veel uitmaakt aan wat voor ruiters je lesgeeft.

Ik ben 17, en geef ook les op de manege waar ik zelf heb leren rijden.

Ik heb geen officieel diploma, maar bij ons op de manege werd een soort van instructiecursus aangeboden door instructrices van deurne/orun. Ik heb daaraan meegedaan toen ik bijna 16 was. Ik was toen gewoon een manegeruiter. Ik heb ongeveer een jaar stage gelopen bij een ervaren instructrice MET diploma en zelf dan steeds een deel van de les gegeven. Het ging hierbij om groepslessen van beginners tot gevorderden, jong en oud! Ik was geslaagd en nu geef ik al een jaar les op de manege.

Onze manege draait vooral op vrijwilligers en ik verdien dan ook maar €6,- per les. Maar daar doe ik het niet voor, ik doe het vooral omdat ik het leuk vind om mensen wat te leren en ik denk dat het daar om gaat. Bij ons wordt ook lesgegeven door mensen die wel een diploma hebben en die wel al meer dan 10 jaar ervaring hebben. En ik moet eerlijk zeggen; als deze mensen mijn les overnemen zijn de kinderen niet altijd even tevreden.

Ik denk dat het het belangrijkste is voor wat voor groep je staat, welk doel je hebt met de groep en of je zelf gemotiveerd bent of niet.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 17:43

Palouse schreef:
Ik weet niet of dit hier goed staat, en mijn excuses alvast als hier al een topic over is, maar...

Ik vroeg mij af wat bokt zoal vindt van hoe er tegenwoordig lesgegeven wordt, en dan door de nog jongere instructeurs die nog maar net hun diplomaatje op zak hebben. Wat ik tot nu toe ben tegengekomen aan deze jongere generatie instructeurs valt mij namelijk vies tegen. Het is niet zo dat ik ze allemaal over één kam wil scheren, maar het valt me op dat er gewoon slecht wordt lesgegeven. Ik merk meteen het verschil tussen een oudere, ervaren instructeur die de kern van een probleem weet op te lossen en veel aandacht besteed aan het hoe en waarom van een bepaalde oefening, en een jonge instructeur die de kleintjes meteen aan de voorkant laat prutsen om een mooi krulletje te krijgen, bij een ietwat slome pony meteen sporen aanraadt en bij eentje die niet goed op het bit reageert meteen adviseert met een stang te gaan rijden. Ik noem maar gewoon wat voorbeelden van wat ik langs heb zien komen... En deze gelden dan voor zowel lessen aan de kleintjes als aan de gevorderde ruiters.

Het zal vast niet overal zo zijn, maar ik vind het meer dan opvallen dat de 'nieuwe instructeurs' gewoon achteloos omgaan met het belang van een goede basis, het oplossen van de kern van een probleem en noem zo maar op. Ik kan me echt druk maken om die ongemotiveerde houding van 'na dit uurtje les ben ik er toch vanaf', gewoon zo makkelijk...

Wat vinden jullie?

Ik ben ook een vrij jonge instructeur, maar herken mij niet in dit beeld. De basis gaat voor alles, ik raad het gebruik van sporen af bij mensen die er niet mee kunnen rijden, ik vertel zoveel mogelijk waarom ze iets moeten doen en ben erg gemotiveerd (doe het voor de lol). Ik probeer altijd vanuit het paard les te geven, wij moeten ze vertellen wat ze moeten doen, doen ze dat niet, dan hebben we het niet goed verteld etc etc Natuurlijk kunnen mensen die al heel veel ervaring hebben het misschien beter overbrengen, maar een instructeur met veel ervaring is geen garantie voor goede les. Ik heb veel meegemaakt dat juist de 'ervaren' instructeurs zeer paardonvriendelijk waren en juist geen aandacht hadden voor het waarom.

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 18:13

Okee :) Ik begin steeds meer het idee te krijgen dat het vooral bij mij in de buurt zo is, dat jonge instructeurs geen aandacht besteden aan de basis, problemen niet bij de kern aanpakken, ongemotiveerd zijn en er rare ideeën op nahouden.
Gelukkig dat er toch nog een hoop zijn die zichzelf niet in dat beeld herkennen.
Hoe zou het trouwens komen dat sommige instructeurs bijvoorbeeld meteen sporen of een stang aanraden (edit: terwijl ze dat helemaal niet zo schijnen te leren)? Onkunde of gewoon laksheid, zovan 'te lui om zich in het probleem te verdiepen'?

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:51

Palouse schreef:
Okee :) Ik begin steeds meer het idee te krijgen dat het vooral bij mij in de buurt zo is, dat jonge instructeurs geen aandacht besteden aan de basis, problemen niet bij de kern aanpakken, ongemotiveerd zijn en er rare ideeën op nahouden.
Gelukkig dat er toch nog een hoop zijn die zichzelf niet in dat beeld herkennen.
Hoe zou het trouwens komen dat sommige instructeurs bijvoorbeeld meteen sporen of een stang aanraden (edit: terwijl ze dat helemaal niet zo schijnen te leren)? Onkunde of gewoon laksheid, zovan 'te lui om zich in het probleem te verdiepen'?

Dan denk ik toch het laatste, te lui om zich in het probleem te verdiepen. Tenminste op de manege waar ik heb gereden zat de
instructrice de gehele les in de hoek van de bak een beetje instructies te schreeuwen waar je de helft niet van verstond.

Verder liep er ook een paard in de les die gesprongen zou hebben maar door zijn vorige eigenaar verpest was en daardoor erg bang kon worden tijdens het rijden en ervandoor kon gaan. De oplossing was een slofteugel zodat je zijn kin naar zijn borst kon trekken als hij 'zoiets flikte'. Zag er niet fijn uit....

elude

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 22:57

wiseguy15 schreef:
Persoonlijk vind ik dat zowel de leeftijd als het hebben van "papier" geen garantie is voor goede instructie.

Bij lesgeven gaat het erom dat je een manier vind die past bij de combinatie die je begeleid. Je moet dus niet op 1 manier lesgeven, maar problemen op verschillende manieren weten te benaderen, omdat elk paard anders reageert en juist dát is de kunst van het lesgeven!

Sommige mensen kunnen werkelijk fantastisch paardrijden, maar kunnen het gewoonweg niet overbrengen aan de combinaties die zij begeleiden, of passen niet bij de combinatie omdat zij problemen maar op 1 manier benaderen.

Ik vind dat je pas spreekt van goede instructie als de instructie de manier van lesgeven aanpast naar jou en je paard. (en er zijn er maar weinig die dat écht goed kunnen!)

Ik denk dus dat het niet alleen ligt aan de leeftijd, als je iets goed kunt overbrengen en problemen binnenstebuiten kunt keren en op de juiste manier kunt oplossen, dan kun je lesgeven. Ik heb ook wel eens oudere instructie gehad hoor, die dit absoluut niet kon.

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Mijn instructrise is ook nog niet zo oud (24), ze heeft geen diploma om les te geven maar begeleid me iedere dag weer super.
Ze weet precies het goede te zeggen en ''bijna'' altijd heeft ze wel weer een oplossing. :))

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 15:57

Ik heb nu 4 jaar mijn diploma en bij mij in de klas waren er toch echt meerdere mensen bij die zakten. En terecht.. Daarin tegen hadden we er 1 bij die uit het boekje heeeel goed les kon geven, maar in de praktijk voor geen meter. Ze slaagde met vlag en wimpel. Terwijl ze echt herhaalde wat er in het boekje stond, dit totaal niet van toepassing was op het paard. Ze gooide echt alleen met termen als: Los het op met je been, JA JUIST JA. Terwijl er niks op te lossen was met het been op dat moment. Ze had echt letterlijk haar termen boekje erbij. Maar goed, ik ben nu 27 en was toen dus 23, vrij jong, maar geef prive en groepsles en tot nu toe met succes!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 17:19

Persoonlijk vind ik dat je de ervaren, oudere instructeurs niet moet vergelijken met instructeurs die net komen kijken. Ik bedoel: dat is toch een hele scheve vergelijking?
Daarbij komt dat niet iedereen er evenveel gevoel en/of oog voor heeft. Zien wat er fout gaat is niet altijd even makkelijk. En dan vervolgens een oplossing aandragen kan ook nog wel eens lastig zijn. Daar heb ik zelf ook wel eens mee te maken. Zeker als de ruiter/amazone iets minder getalenteerd is en niet zomaar doorheeft wat je nou precies bedoelt, ook al heb je de hele kwestie al van meerdere kanten belicht.

Wat je ook wel regelmatig tegenkomt is dat ruiters/amazones afgaan op de prestaties van een instructeur. Iemand die Z heeft gereden, zou bij voorbaat al beter les kunnen geven dan een M ruiter. Natuurlijk heb je als Z ruiter meer ervaring, maar het overbrengen van informatie is toch wel een vak apart hoor :)

CM_ schreef:
Het hedendaagse diploma stelt helaas geen ene fluit voor, vandaar de slechte instructies op de markt...

Vroeger was zeker alles beter? :Y)

Ik vind het wel jammer dat de huidige dilploma's zo de grond in worden gedrukt, terwijl ze juist heel leerzaam kunnen zijn. Zeker nu je bij de richting dressuur ook springles moet geven.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 17:30

Pletje123 schreef:
Wat je ook wel regelmatig tegenkomt is dat ruiters/amazones afgaan op de prestaties van een instructeur. Iemand die Z heeft gereden, zou bij voorbaat al beter les kunnen geven dan een M ruiter. Natuurlijk heb je als Z ruiter meer ervaring, maar het overbrengen van informatie is toch wel een vak apart hoor :)

Ik vind het wel jammer dat de huidige dilploma's zo de grond in worden gedrukt, terwijl ze juist heel leerzaam kunnen zijn. Zeker nu je bij de richting dressuur ook springles moet geven.

Helemaal mee eens.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:37

Vind met instructeurs vaak dat ze zich zo slecht kunnen verplaatsen in mensen en paarden en ze kunnen ook nog eens niet verduidelijken.

Ooit (6 jaar geleden dus het is echt ooit) stond ik in hongarije in een bak. De betreffende instructeur van dienst had me al de hele week gedrild en ik had echt het gevoel dat ik er niks van bakt. Ik stond daar en plots klonk er een koorts Yes uit de ruiters (5 stuks groepen zijn daar niet zo groot). En ik keek een beetje vreemd op. De instructeur keek me aan en zij, ze spreken engels, jij gaat ze lesgeven. Het was pure ellende, echt waar. Aan het einde kreeg ik een waslijst met commentaar:
- waar zijn de voorbeelden
- waarom zo stijf
- waarom maar 1 ruiter aanspreken
- Waar is de variatie
enz... Ik werd er gek van. Maar een maand later vond ik het prima. (Nadeel is dat ik wel eens een engels woordje in me lessen gooien).

Ik ben hier in nederland naar een instructeurs opleiding geweest als ruiter, maar ook als leerling instructeur. Het was niks, het niveau was veel te laag. Prima dat je een leerling vertelt dat hij een volte moet doen, maar waarom en vooral hoe doe je het beter. Niet: het is een ei, maar: je rijdt te ver door over de hoefslag en mist de X, daardoor is het een ei, wendt eerder af en kom over de X.

Ik ben eerlijk als ik zeg dat ook ik het wel eens vergeet, maar het doel is om je te verbeteren, niet om rondjes te rijden. Dat kun je in je up in de bak ook wel. (The riders think that there is not enough lesson in the lesson.)
Ik vraag instructeurs die me lesgeven altijd om meer inhoud in de les te stoppen en ik vraag me leerlingen ook altijd om me uit te dagen om meer in een les te stoppen. Maar ik vraag leerlingen ook om me te vertellen wanneer ze het niet snappen, het is 2 richtingsverkeer. Dat betekend dat als ik vraag om wijken en de ruiter snapt het niet, dat ik met een betere uitleg moet komen. Bv door het uit te beelden, het gevoel te omschrijven (wat is daar mis mee, waarom zegt nooit iemand wat je zou moeten voelen), of met een voorbeeld.

Ik vind de huidige kwaliteit van lesgevers te laag. Ze hebben te weinig zelf gebruik gemaakt van goede lessen en hebben dus geen goed voorbeeld gehad. Het heeft niks met leeftijd te maken, maar wel met inspanning. Oude instructeurs kunnen ook slechte instructeurs zijn en niet elke goeie ruiter is ook meteen een goede instructeur. Maar dit telt ook voor jonge instructeurs.
Daarom vind ik ook dat iemand met 1 paard ervaring maar wel 10 verschillende instructeurs een betere lesgever kan zijn, dan iemand met 10 paarden en geen of 1 instructeur. voorbeeld doet volgen namelijk.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 13:22

daar ben ik het niet mee eens,
mijn vriendin heeft net haar diploma. maar kan super les geven beantwoord al me vragen met een goed onderbouwd antwoord. ze weet de dingen juist over te brengen. je merkt aan haar dat ze het erg leuk vind om les te geven.

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 13:49

Yetse schreef:
Interessant topic dit. Ik wilde het eens hebben over beginnerslessen, daar wordt de basis gevormd en ik heb heel wat maneges gezien die maar wat aanmodderen.

Als ik bijvoorbeeld kijk naar de beginnersles waarin mijn nichtje van 8 rijdt, dan vind ik zelf dat er veel aandacht zou moet worden besteed aan de basis. Eerst aan de houding werken, leer te zitten etc. En spelenderwijs kennis maken met je pony.
Ik erger me kapot aan de instructrice, die in een hoekje staat en bijna niets zegt. De groep is veel te groot en de pony's lopen dwars door elkaar heen. Af en toe komt er wat uit, maar de instructie blijft bij: "Drijf hem maar aan" , "Tik hem eens bij met de zweep".
Dit noem ik geen instructie. Aan het einde van de les zei ze ook nog:"Kijk, zoals X rijdt, zo behoor je dus NIET te rijden".
Dit kan alleen maar een uitspraak zijn van een onvolwassen iemand, die niet weet wat opbouwende kritiek inhoudt en niet weet hoe ze kinderen les moet geven. Ze werd ook onmiddellijk aangesproken op deze uitspraak door de ouders van mijn nichtje en terecht. Ze bood wel gelijk haar excuses aan. Kijk, je kunt je papiertje wel hebben, maar als je zo met je lesklanten omgaat, blijven er weinig over.
Een papiertje zegt in mijn ogen niet altijd alles.
Het gevolg is dat mijn nichtje haar interesse verliest in de paardesport, ze komt niet verder zo.
Dat is ontzettend jammer. Haar ouders zien dit zelf ook en gaan nu naar een andere manege.
Het goed kunnen instrueren begint al bij jezelf en de basis en dat is niet gemakkelijk. Opbouwende kritiek, uitleggen waarom, duidelijk overkomen.
De kids van nu zijn de ruiters van de toekomst!

ik kan me er helemaal in vinden dat je de uitspraak onvolwassen vindt, maar geloof mij, deze worden ook door volwassenen gemaakt! Dat ligt gewoon aan het karakter van een persoon, niet aan de leeftijd. Ik ben 21 jaar, ik geef per week 2 rijverenigingen les en heb 5 kids/volwassenen die ik priveles geef, maar ik zal nooit zo'n opmerking maken. Ik ben ontzettend positief naar kinderen, en laat kinderen dingen aan elkaar voordoen, wat ze beiden erg positief ervaren. Ik benader problemen van zoveel mogelijk kanten, lukt het een niet, dan zoek ik een andere manier om het op te lossen.
Ik denk dat het ook erg veel te maken heeft met de manier waarop je zelf les krijgt. De manier waarop ik les krijg, vind ik persoonlijk erg prettig, en daar neem je ook veel van mee.
Ook ligt het aan de manier waarop je zelf paarden rijdt, hoeveel paarden je gereden hebt, welke problemen je tegen bent gekomen met paarden, heb je alleen beleerde paarden of ook jonge onbeleerde paarden gereden etc. Dat geeft nog geen garantie dat je dit over kunt brengen naar anderen, maar wanneer je met meerdere paarden problemen op kunt lossen, kun je een probleem ook van meerdere kanten benaderen.
Ik denk dat het dus te maken heeft met de vooropleiding van de instructrice, en niet met de leeftijd.
Ik merk persoonlijk dat de kindjes bij mij in de les ontzettend hard vooruit gaan, natuurlijk kom ik ook problemen tegen, waar ik niet altijd raad mee weet, maar dat is het geweldige aan de paardensport, je kunt altijd een manier vinden om een stapje verder te komen en daar leer je weer van.
Tuurlijk weet ik over 10 jaar meer dan nu, omdat ik dan meerdere problemen heb gezien/tegengekomen. Dat wil niet zeggen dat ik nu geen bal verstand heb van waar ik mee bezig ben, en ook ik hang er niet zomaar sporen aan en de hulpteugels, dit doe ik eigenlijk nooit. Het liefst zolang mogelijk op een dubbelgebroken watertrensje en zo lang mogelijk zonder spoortjes. Ook met probleemgevallen, want het probleem zit niet op dat punt.