Dressuurruiters banger dan springruiters?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paardje3_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:49

Maar goed veel springruiters zijn man, iniedergeval veel meer als met dressuur.

En misschien heeft dat er ook mee te maken, want mannen hebben over het algemeen meer lef.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 18:49

Paardje3_ schreef:
Ja maar is dat zo gek dan?

Springpaarden zijn in de meeste gevallen een stuk braver als die hete dressuur beesten.

Ik doe allebei, maar die spring paarden zijn gewoon zoveel braver.

Hm, ben ik het niet helemaal mee eens. Zijn ook genoeg springpaarden
die niet al te braaf zijn, maar de meeste springruiters kijken daar niet van
op. In de dressuur zal daar anders/eerder op gereageerd worden.

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:50

Bunga schreef:
Paardje3_ schreef:

Springpaarden zijn in de meeste gevallen een stuk braver als die hete dressuur beesten.

Haha, hier ben ik het dus weer niet mee eens.
Een pony die ik gereden heb was met dressuur niet vooruit te branden en met springen zo enthousiast voor de sprong, dat je haar amper terug kreeg. :)

idd

Paardje3_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:50

Bunga schreef:
Paardje3_ schreef:

Haha, hier ben ik het dus weer niet mee eens.
Een pony die ik gereden heb was met dressuur niet vooruit te branden en met springen zo enthousiast voor de sprong, dat je haar amper terug kreeg. :)

Oh je hebt ook zeker wel hele hete springers hoor, dat heb ik niet ontkent.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:51

Nou ik kan soms behoorlijk pissed zijn als ze de hele tijd aan het kl*ten zijn, maar een gekkigheidje op zn tijd vind ik wel leuk eigenlijk. Anders is het ook zo saai :D
Sommige paarden gaan mee naar buiten, sommige niet. Er is hier een drukke weg, en het zijn niet mijn paarden dus wil geen riscio lopen. Maar de brave paarden gaan gewoon lekker mee naar buiten, alleen maar leuk voor afwisseling!
En onze dressuurcrackies lopen soms ook een balkje of sprongetje hoor :j

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:52

Akitas schreef:
Skygirl schreef:
Het gaat natuurlijk over in het algemeen hè. Echte dressuurruiters leidden zelden jonge paarden op, dat zijn meestal de springruiters.

Wat is dit voor onzin?
Jonge paarden die dressuur gefokt zijn, waarom zou een springruiter die inrijden?
Nee hoor.

Heb zelf ook genoeg jonge beesten beleerd en ben toch wel echt een dressuur miep, toch maak ik regel matig een sprongetje om mijn lef te behouden.

Nou die doen dat er vaak(/vaker) naast dan dressuurruiters. Maar dat ik dat zo zei komt ook omdat hier in de omgeving niet echt veel typische dressuurruiters zijn. Voornamelijk doet iedereen beiden en de spring/combinatieruiters leidden meestal paarden op.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:53

Persoonlijk heb ik meer hete springers meegemaakt.
Ook valt het minder op als een springpaard een stap op zij zet dan wanneer een dressuurpaard tijdens een proefje wat versnelt.
Dit is mijn mening en ervaring.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:54

Ook ik ben een echte dressuur ruiter.
Ik heb echt niet het lef om over 1 meter te spring now way voor mij hoeft dat niet meer. Ik hou liever al mijn botten heel.
Ik ben echt niet een miepkees die zit te zeuren als mijn paard een keer wegspringt enz. Maar springen dat hoeft voor mij niet meer.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:54

wat een spelen met stereotypen is dit nu weer. De meesten uit mijn omgeving (dressuur) rijden evenzeer veel buite, maken dieren zadelmak, rijden met jonge dieren op concours etc.

Het verschil is vaak dat dressuurpaarden minder blootgesteld worden aan speciale omstandigheden, in vergelijk met een springpaard dat honderden verschillende sprongen ziet, muziek en extra lawaai bij barrage, inrijden met sprongen links en rechts van huns. Ik ken beide kanten, want ben jarenlang een jumpingmanneke geweest, maar om te zeggen dat dressuurmensen banger zijn vind ik overdreven, maar de graad van concentratie speelt gewoon veel harder mee. Een jong springpaard kon mss bokken tussen de sprongen van stress of spanning, maar als die rond kwam en correct was, dan was het goed. Een kijkerig dressuurpaard is direct een heel andere beoordeling, beginnen ze ook te bokken of weg te springen kan je het bekijken. Maar ik ken evenveel springruiters die de piste verlaten wanneer er een tractor binnenkomt, of er vlug een slof aanhangen, en ja dat heb je als dressuurruiter niet e.
En dan spreek ik niet over klasses waar een S&t mss gebruikt wordt(hoewel sommige springruiters deze optoming combineren met slof :+ )

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:55

Ik weet het niet... Ik ken genoeg paarden die hun ruiter bij dressuur het leven compleet zuur maken en bij springen heel braaf zijn. Op zulke paarden zou ik liever springen dan dressuren. Maar als het paard geen brave springer is, hou ik het liever op dressuur. Zeker omdat ik niet zo goed diepte kan zien, vind ik springen behoorlijk eng. Als ik niet zeker weet dat het paard ervaren genoeg is om een eventuele fout van mijn kant te corrigeren, ga ik dus niet springen.

Paardje3_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:56

bulck schreef:
wat een spelen met stereotypen is dit nu weer. De meesten uit mijn omgeving (dressuur) rijden evenzeer veel buite, maken dieren zadelmak, rijden met jonge dieren op concours etc.

Het verschil is vaak dat dressuurpaarden minder blootgesteld worden aan speciale omstandigheden, in vergelijk met een springpaard dat honderden verschillende sprongen ziet, muziek en extra lawaai bij barrage, inrijden met sprongen links en rechts van huns. Ik ken beide kanten, want ben jarenlang een jumpingmanneke geweest, maar om te zeggen dat dressuurmensen banger zijn vind ik overdreven, maar de graad van concentratie speelt gewoon veel harder mee. Een jong springpaard kon mss bokken tussen de sprongen van stress of spanning, maar als die rond kwam en correct was, dan was het goed. Een kijkerig dressuurpaard is direct een heel andere beoordeling, beginnen ze ook te bokken of weg te springen kan je het bekijken. Maar ik ken evenveel springruiters die de piste verlaten wanneer er een tractor binnenkomt, of er vlug een slof aanhangen, en ja dat heb je als dressuurruiter niet e.
En dan spreek ik niet over klasses waar een S&t mss gebruikt wordt(hoewel sommige springruiters deze optoming combineren met slof :+ )

Precies!

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:57

bulck schreef:

Heel eerlijk gezegt heb ik nog nooit iemand zien springen met een slof..?

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:58

bulck schreef:

Het verschil is vaak dat dressuurpaarden minder blootgesteld worden aan speciale omstandigheden, in vergelijk met een springpaard dat honderden verschillende sprongen ziet, muziek en extra lawaai bij barrage, inrijden met sprongen links en rechts van huns. Ik ken beide kanten, want ben jarenlang een jumpingmanneke geweest, maar om te zeggen dat dressuurmensen banger zijn vind ik overdreven, maar de graad van concentratie speelt gewoon veel harder mee. Een jong springpaard kon mss bokken tussen de sprongen van stress of spanning, maar als die rond kwam en correct was, dan was het goed. Een kijkerig dressuurpaard is direct een heel andere beoordeling, beginnen ze ook te bokken of weg te springen kan je het bekijken. Maar ik ken evenveel springruiters die de piste verlaten wanneer er een tractor binnenkomt, of er vlug een slof aanhangen, en ja dat heb je als dressuurruiter niet e.En dan spreek ik niet over klasses waar een S&t mss gebruikt wordt(hoewel sommige springruiters deze optoming combineren met slof :+ )

Ik ken meer Dressuurruiters die met slof rijden dan springruiters

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:59

irissahorse schreef:

Op wedstrijd niet want op een dressuurwedstrijd mag geen enkele hulpteugel worden gebruikt :))

Zwitsal

jeuh hier iemand die deze stelling bevestigt:
springen: eng! (daarbij moet ik wel zeggen, met een vast paard wat ik echt vertrouw en waar ik een klik mee heb vind zelfs ik springen leuk!)
dressuur: lekker 'veilig' .

en ik moet ook zeggen: hoe minder gekke sprongen een paard bij mij maakt, hoe 'enger' ik het vind als een paard dat WEL een keer doet. je raakt er aan gewend denk ik..

maargoed, ik ben verre van een goede ruiter en merk ook dat ik met de jaren toch wel banger wordt.

Marijee

Je scheert het misschien teveel op 1 kam, zegmaar.
Over het algemeen ben ik het wel met je eens, en er zijn ook uitzonderingen. Ik vind zelf springen ook leuk, maar ik dressuur ook graag. Ik ben een echte recreatieruiter!
En het maakt me ook inprincipe niet uit als paarden bokken, maar er zijn grenzen. Tuurlijk, bij het 4e bokje begin je het al zat te worden maar ik ga dan nog niet vloeken en tieren. Ik probeer dan rustig te blijven en de oorzaak te zoeken.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:00

nou de meeste jonge paarden/ pony's die ik ken worden toch echt ingereden door dressuur ruiters en ook weleens springruiters.
ik vind het niet uitmaken.
maar ik denk wel beetje dat de stelling klopt,
met springen worden er grotere risico's genomen dan met dressuur, met dressuur rijd iedereen zijn rondje wel.

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:01

Plaisir schreef:
irissahorse schreef:

Op wedstrijd niet want op een dressuurwedstrijd mag geen enkele hulpteugel worden gebruikt :))

Ik heb het over training :)

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 19:03

Wat ik ook veel merk.. Is dat een dressuurruiter minder snel
op andere paarden stapt.. Een springruiter stapt eerder op
een vreemd paard. Althans, dat is wat ik ervaar.

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:03

Melanie_B schreef:
Wat ik ook veel merk.. Is dat een dressuurruiter minder snel
op andere paarden stapt.. Een springruiter stapt eerder op
een vreemd paard. Althans, dat is wat ik ervaar.

_/-\o_

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:03

niet mee eens , dressuur ruiters vloeken mss meer als een paard bokt
omdat het met springen om de balken gaat en of je paard nou bokkend door het parcour
gat maar niets eraf gooit en je paard in een proefje bokt dan kan je fluiten naar je punten.

oke als je een barage op stijl moet rijden win je ook niet maar in de hogere sport is het toch bijna alleen maar op tijd?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:05

irissahorse schreef:
bulck schreef:

Het verschil is vaak dat dressuurpaarden minder blootgesteld worden aan speciale omstandigheden, in vergelijk met een springpaard dat honderden verschillende sprongen ziet, muziek en extra lawaai bij barrage, inrijden met sprongen links en rechts van huns. Ik ken beide kanten, want ben jarenlang een jumpingmanneke geweest, maar om te zeggen dat dressuurmensen banger zijn vind ik overdreven, maar de graad van concentratie speelt gewoon veel harder mee. Een jong springpaard kon mss bokken tussen de sprongen van stress of spanning, maar als die rond kwam en correct was, dan was het goed. Een kijkerig dressuurpaard is direct een heel andere beoordeling, beginnen ze ook te bokken of weg te springen kan je het bekijken. Maar ik ken evenveel springruiters die de piste verlaten wanneer er een tractor binnenkomt, of er vlug een slof aanhangen, en ja dat heb je als dressuurruiter niet e.En dan spreek ik niet over klasses waar een S&t mss gebruikt wordt(hoewel sommige springruiters deze optoming combineren met slof :+ )

ja dat van die slof had eigenlijk betrekking met wedstrijden rijden en dan vnl inrijden en prijsuitreikingen
Laatst bijgewerkt door bulck op 21-12-09 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:06

Citaat:

tjaa omdat er waarschijnlijk ook minder springers zijn bij jou ;)

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 19:08

wendy_paard schreef:
niet mee eens , dressuur ruiters vloeken mss meer als een paard bokt
omdat het met springen om de balken gaat en of je paard nou bokkend door het parcour
gat maar niets eraf gooit en je paard in een proefje bokt dan kan je fluiten naar je punten.

oke als je een barage op stijl moet rijden win je ook niet maar in de hogere sport is het toch bijna alleen maar op tijd?

Een bokkend paard door het parcours is ook niet altijd even fijn, maar
een springruiter zal zich er minder van aantrekken en wordt er -meestal-
niet banger door. Als een paard gekt doet tijdens een dressuurproef, dan heb je
ruiters erbij die het liefste gelijk de rem proberen te zoeken en het liefste
de ring verlaten..
(En fluiten hoef je dan nog niet naar je punten hoor.. Ja je hebt dan wel
mindere punten op een paar onderdelen, maargoed.. als je de rest gewoon
goed uit kunt rijden...)

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:08

DDW1190 schreef:
Citaat:

tjaa omdat er waarschijnlijk ook minder springers zijn bij jou ;)

Jaa, dat is waar, bij ons is het Dressuur voor en Dressuur na, echt jammer vind ik.