Changement de pied?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:26

hmmmzzz doe mij maar deur 2 ik hou van gemiddelden :D :D

KiWiKo

Re: Changement de pied?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:27

het is simpel weg van hand veranderen.......... niks meer en niks minder :)

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:28

Ik denk dat jij ook meedoet voor de hoofdprijs CleovG ;)

@Kiwiko: Eeeeeeeeén wat zit er achter deur 2 ? ... Niks! Helaas :P

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:28

KiWiKo schreef:

Hoe weet je dit zo zeker?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:29

KiWiKo schreef:

Nee, van voet veranderen, niet van hand veranderen :D

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:30

Ik blijf nog steeds bij mijn antwoord, het is een enkel galop changement!!! Ik ben standvastig in deze! ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:31

omdat mijn franse vriendje hier nu naast me zit en dit letterlijk vertaald heeft........... en ik voet voor hand geruild heb omdat van voet verwisselen geen gangbare term is in de ruiterij

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:33

Hm, zit wat in, toch geef ik niet zomaar op :+ We wachten op de TS!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:35

Volgens mij is het een galopwissel.

Eenvoudige galopwissel: Changement de pied de ferme á ferme
vliegende galopwissel: Changement de pied a 'l air
galopwissels om de zoveel passen: Changement de pied aux temps

En hoe moet de vliegende galopwissel? *even beschreven van rechter in linker galop

Pour le changement de pied de droite à gauche :
· Bien confirmer les aides du galop à droite :
Cheval droit, calme et en équilibre.
Jambe droite à la sangle, relaxée.
Jambe gauche un peu en arrière.
Epaule gauche légèrement en arrière, légère pesée sur la fesse gauche.
Légèrement plus de contact avec la rêne extérieure.

· Inverser les aides simultanément :

Recul de l’épaule droite et pesée sur la fesse droite
Touche légère de la jambe droite en arrière.
Jambe gauche à la sangle.
Légère inversion du pli du cheval vers la gauche.
Légèrement plus de contact sur la rêne droite.

Simpel toch? :D

Wat ik maar wil aangeven is, dat ik het vrij bespottelijk vind om hier de franse term te gebruiken, dat leidt hier alleen maar tot verwarring. TS wat is nou je bedoeling? dat we hier de hulpen op gaan schrijven? Want daar valt weinig over te discussieren. Het wordt pas leuk als iemand zijn ervaringen/moeilijheden aangeeft, zodat anderen suggesties kunnen doen. We hoeven hier geen examen te doen.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 07-12-09 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:35

FaberSmid schreef:
Ok zal ik een beetje op weg helpen, hoe te leren en hoe te trainen?

:+ Gewoon omstellen en je benen verleggen. Maar dat antwoord zal je waarschijnlijn niet tevreden mee zijn. :D

Toch is het bij mijn ouwe heks zo simpel. Paard heeft een pesthekel aan contra dus springt heel makkelijk over. Wel heel handig in het parcours. :j

Bij mijn vierjarige zet ik eerst de achterhand om en daarna vraag ik stelling naar de goede kant en geef de andere galophulp. Bij voorkeur uit een keertwending en vlak voor de hoefslag met het schot als begrenzing laat ik hem omspringen. Met een paard wat niet changeert wil ik het parcours niet in.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:45

FaberSmid schreef:
Goed speurwerk, met google is ook zo makkelijk vals te spelen. Wat zou men toch zonder google beginnen?
Letterlijk vertaald, verandering van voet. Veranderen van galop zonder tussen pas.

Dat is dus niet correct, ook een eenvoudige galopwissel is een galopwissel.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:46

KiWiKo schreef:

Van hand veranderen = changement de main
Galopswissel = changement de pied

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:48

KiWiKo schreef:
omdat mijn franse vriendje hier nu naast me zit en dit letterlijk vertaald heeft........... en ik voet voor hand geruild heb omdat van voet verwisselen geen gangbare term is in de ruiterij

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:53

Van voet wisselen kan voor een wisseling van galop toch prima? In Nederland wordt het wel is waar niet gebruikt, maar letterlijke vertalingen gaan wel vaker mis.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:01

Je hoeft na een galopwissel natuurlijk niet van hand te veranderen, je kunt prima op dezelfde hand blijven rijden.

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:04

Ik ga ook voor de galopwissel. Vanwaar de vraag TS?

JusticeWH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:20

Galopwissel inderdaad ;)

Kan iemand mij misschien aan de franse term van "van been veranderen" (binnenbeen-buitenbeen dus hé :P ) helpen ? (Ergens vaag herinner ik mij een lesgever zeggen Chez H changement de main et de pied, dus van hand en van been veranderen, kan dat?)

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:21

changement de main is wel van hand veranderen, maar van been veranderen zou ik niet zeker weten...

JusticeWH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:24

CleovG schreef:
changement de main is wel van hand veranderen, maar van been veranderen zou ik niet zeker weten...

Inderdaad, heb als kind altijd 2 talige lessen gereden, dus ik hoor dit te weten.. maar van been veranderen ontglipt me even.. Nuja het is geleden van toen ik 13 jaar was, ben er intussen dan wel 18; toch wat vroeg voor alzheimer he :P

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 08:01

FaberSmid schreef:
Ok zal ik een beetje op weg helpen, hoe te leren en hoe te trainen?

JOEHOE mensen!

Het was al duidelijk dat het een vliegende wissel is (enkelvoudig changement). :D

Nu verder over hoe je het aanleert of traint dus!

Ik heb nog niet heel erg veel paarden leren wisselen maar goed, mijn inbreng om een start te geven aan de discussie:
Ik werk eerst aan de kwaliteit van de verzamelde galop door veel te schakelen, ik wil dat de eenvoudige galopwissel bevestigd is, en uiteraard ook dat ik op de rechte lijn in 'mijn' galop aan kan springen op kleine hulp, dan pas begin ik aan het changement.
Ik leer hem aan door vanuit een hoek te appuyeren naar de middellijn en daar de hulpen voor de andere galop te geven. Springt hij niet over, komt er spanning of wat dan ook, geen probleem, dan draai ik bij C of A weer dezelfde kant op, herstel de rust en de verzameling en probeer opnieuw. Goede reactie is uitgebreid belonen en de andere kant op draaien.
Bij de paar paarden die ik hem heb aangeleerd werkte dit maar ik ben met het aanleren dus niet superervaren en heb ook nog geen moeilijke gevallen gehad die bijv. steeds bokten in het changement of steevast in twee stukken wisselden.

Van anderen heb ik in het verleden ook gezien om aan te springen in contra en dan terug te wisselen naar de goede galop, maar daarbij ben ik altijd een beetje bang geweest voor paarden die in de proef onverwacht gaan overspringen vanuit de contra. Misschien een nodeloze angst?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 08:52

Onder zadel niet veel ervaring, omdat mijn fjord altijd in een galop verkeerd aansprong had ik het hem geleerd maar sinds die bij de osteopaat is geweest kan die alleen nog voor omspringen en gaat dan overkruist. Ik heb er zelf niet verder aan geknoeid en ook niet nodig want weer nu hoe ik hem goed kan laten aanspringen.

Als ik loswerk in de grote bak, oefen ik er wel mee. Doe dat om de paarden tot nadenken aan te sporen, wat meer speelsheid in het rondjes lopen te krijgen, en ze meer bewust te worden van wat ze doen. Ik laat ze in galop om me heen cirkelen en als ik van hand verander in galop door ze te blokkeren en de andere kant op te sturen probeer ik hem met mijn lichaamstaal al aan te geven. We gaan dan op de andere hand nog een stukje galop doen, en meestal na een keer of 3 dan hebben ze een oplossing. De een springt om, de ander gaat even draven en springt opnieuw aan. Beide is goed. Ik merk dat ze dan ook makkelijker in beide galoppen gaan aanspringen en ook onder zadel. Omdat ik veel met pony's werk die al veel lessen lopen vinden ze dit ook een leuke afwisseling en ze hebben er dus ook wat aan in de lessen. Ook aan ze meer mijn lichaams taal lezen en zo kan ik de kinderen weer helpen de goede hulpen te leren geven. Erg leuk, maar dwaal wel een beetje af :+

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 17:52

beantsje schreef:
FaberSmid schreef:
Goed speurwerk, met google is ook zo makkelijk vals te spelen. Wat zou men toch zonder google beginnen?
Letterlijk vertaald, verandering van voet. Veranderen van galop zonder tussen pas.

Dat is dus niet correct, ook een eenvoudige galopwissel is een galopwissel.

Wat is niet correct? Letterlijk vertaald, verandering van voet. Veranderen van galop zonder tussen pas.