Hoe en wat contra galop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 21:39

Libera schreef:
Met "gewone" galop bedoel ik niet de mate van verzameling, maar meer dat het geen contra-galop is ;)

Als je galop goed voor elkaar is, zou het paard wat moeten kunnen verzamelen. Anders was de galop nog niet voorelkaar. Dus zeg ik, als de galop voldoende voorelkaar is, is er geen probleem met de contra galop...

Een van de redenen dat de contra galop de verzameling kan verbeteren, is dat het paard beter recht blijft (achterhand kan niet naar binnen toe scheef gezet worden).

Juist bij de contragalop wanneer men die te vroeg beoefend is het gevaar groot dat het paard de achterhand naar binnen brengt. (een soort travers door de hoeken ziet men juist zo vaak)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 21:43

Weg recht gericht paard, Professor u beschrijft nu een van de problemen. Tactfouten was een mooi punt wat onze Belgische ridder prachtig beschreven had. Lees wel ridder in alle respect des woord ridder.
Laatst bijgewerkt door FaberSmid op 04-12-09 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 21:43

Dat lijkt mij meer een ruiterfout dan een fout van het paard dan... Als je geen contra galop doet gaat een paard toch ook niet in travers de hoek door?
Ik denk dat een hoop ruiters zo gefixeerd zijn op die contra stelling dat ze het onbewust overdrijven...

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 21:46

Libera schreef:
Dat lijkt mij meer een ruiterfout dan een fout van het paard dan... Als je geen contra galop doet gaat een paard toch ook niet in travers de hoek door?
Ik denk dat een hoop ruiters zo gefixeerd zijn op die contra stelling dat ze het onbewust overdrijven...

Dat bedoel ik, daarom is de contragalop voor velen zo moeilijk.
Omdat zij de voorhand niet voor houden.
Men rijdt een "verkeerdegalop", de foute galop, maar geen contragalop.

Libera

Re: Hoe en wat contra galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 21:47

Dus eigenlijk bedoelen we hetzelfde ;)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 22:21

FaberSmid schreef:
FaberSmid schreef:
Als het zo simpel was, als u schrijft Libera. Wat zijn de problemen bij contra galop? Kadankovitch heeft al het een en ander prachtig beschreven.

Iemand?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 03:39

Zoals ik al zei, scheef worden is een veelvoorkomend probleem. Balans verlies, impuls verlies... vaak combinaties ervan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 08:14

Libera schreef:
Als je galop goed voor elkaar is, zou het paard wat moeten kunnen verzamelen. Anders was de galop nog niet voorelkaar. Dus zeg ik, als de galop voldoende voorelkaar is, is er geen probleem met de contra galop...

Hele leuke theorie, maar dat geldt voor alles.
Als de basis in orde is, is geen enkele van de oefeningen meer een probleem.
Problemen in de series en de pirouetten ed zijn ook altijd terug te voeren op de basis.
Maar om de basis goed te krijgen, dat is de kunst. En als die ooit echt helemaal in orde zou zijn, dan zou paardrijden een stuk minder fascinerend zijn. Het kan altijd beter, sneller aan de steeds kleinere hulp, rechter, soepeler, meer verzameld, met meer afdruk, met meer expressie...
Imo is het een illusie te stellen dat de contra nooit meer een probleem op zal leveren, want er zit een groot verschil tussen acceptabel voor de huidige trainingsfase en goed.

(sorry, ik ben niet zo theoretisch, ik ben een praktijkmens)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 15:36

Professor schreef:
Libera schreef:
Als de "gewone" galop goed voorelkaar is, zou de contra-galop geen problemen moeten opleveren. Alles blijft immers hetzelfde, alleen op de andere hand...

Sorry ik denk dat u een denk fout maakt, de contragalop is een verzamelde galop, die zelfs nog ietje meer verzameld is als de normale verzamelde galop.
Het is Piet een "gewone" galop, het is juist een oefening om de verzamelde galop te verbeteren.

De contra galop hoeft geen verzamelde galop te zijn hoor. Je paard moet wel in balans kunnen galopperen.
Dit zou namelijk betekenen, dat je geen tempo wisselingen zou kunnen rijden in contra galop en dat kan wel.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 16:12

Johanna59 schreef:
De contra galop hoeft geen verzamelde galop te zijn hoor. Je paard moet wel in balans kunnen galopperen.
Dit zou namelijk betekenen, dat je geen tempo wisselingen zou kunnen rijden in contra galop en dat kan wel.

Dat is niet geheel waar wat u schrijft, tempi rijden op de langezijde ja op rechte lijnen, maar dan is het niet de contragalop, die is eigenlijk alleen in de wendingen, dus in de hoeken van de rijbaan, en op gebogenlijnen, zoals de voltes.
Dus onzin is dat niet wat u schrijft is de half waarheid.
Wanneer men op de langezijde rijdt is het eigenlijk geen contragalop, dat is dito op de middenlijn.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 17:44

Dit is toch niet de zwarte Piet van Sinterklaas?
Ja dat is het wel, gezien bokt n iet in piet veranderd.
Laatst bijgewerkt door FaberSmid op 05-12-09 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 17:48

Contragalop... men gaat achterstevoren op het paard zitten en gaat in galop. Heb je ook verkeerd-om-galop. :D

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 17:52

Maar verkeerde galop is geen contra galop, dus uw humor is leuk maar niet van toepassing.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 18:26

Laten we het een type fout houden.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 18:31

Prof bokt veranderd n iet in piet, toepasselijke humor niet waar.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 18:50

FaberSmid schreef:
Prof bokt veranderd n iet in piet, toepasselijke humor Piet waar.

Daar doe ik nicht aan mee, uit persoonlijke gronden.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 19:10

Dan kunt u beter n iet schrijven of nicht of welke taal dan ook.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 23:22

Mag ik vragen naar welk handboek hier verwezen wordt?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 00:25

Urielle schreef:
Libera schreef:

Hele leuke theorie, maar dat geldt voor alles.
Als de basis in orde is, is geen enkele van de oefeningen meer een probleem.
Problemen in de series en de pirouetten ed zijn ook altijd terug te voeren op de basis.
Maar om de basis goed te krijgen, dat is de kunst. En als die ooit echt helemaal in orde zou zijn, dan zou paardrijden een stuk minder fascinerend zijn. Het kan altijd beter, sneller aan de steeds kleinere hulp, rechter, soepeler, meer verzameld, met meer afdruk, met meer expressie...
Imo is het een illusie te stellen dat de contra nooit meer een probleem op zal leveren, want er zit een groot verschil tussen acceptabel voor de huidige trainingsfase en goed.

(sorry, ik ben niet zo theoretisch, ik ben een praktijkmens)

Daar heb je gelijk in :)
Dus als je een probleem hebt in de contra galop, ga je eerst weer terug naar de basis, om te controleren of die wel voor elkaar is. En dat geldt inderdaad voor alle oefeningen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 11:51

Sjonniej schreef:
Mag ik vragen naar welk handboek hier verwezen wordt?

Handleiding ten behoeve van Nederlandse ruiters en hun instructeurs.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 14:15

Ik leer de changementen pas als mijn paarden de contragalop en de eenvoudige wissels aardig beheersen. Vind ik logischer en fijner.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 14:58

Professor schreef:
Johanna59 schreef:

Dat is niet geheel waar wat u schrijft, tempi rijden op de langezijde ja op rechte lijnen, maar dan is het niet de contragalop, die is eigenlijk alleen in de wendingen, dus in de hoeken van de rijbaan, en op gebogenlijnen, zoals de voltes.
Dus onzin is dat niet wat u schrijft is de half waarheid.
Wanneer men op de langezijde rijdt is het eigenlijk geen contragalop, dat is dito op de middenlijn.

Je kan tempo wisselingen rijden in contra galop op de volte hoor!!!!!!!
En wat is het dan op de lange zijde???? Verkeerde galop?? Het is wel degelijk
echt contra galop hoor.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 15:04

vur schreef:
Ik leer de changementen pas als mijn paarden de contragalop en de eenvoudige wissels aardig beheersen. Vind ik logischer en fijner.

Dat vind jij logischer, mijn ervaring is, dat een paard van natuur een changement maken kan, dat het in de natuur bijna geen eenvoudige wissels maakt, en zeker zelden een contra galop.
En daarom bevestig ik liever eerst de overgangen in het algemeen, en dan veel halthouden vanuit de galop na 4 of 5 galopsprongen, dan andere galop. Tot dat het paard direkt reageerd op de galop die ik aangeef.
Waneer mijn paard dit kan is de contragalop geen probleem meer, en kan ik in de contragalop mijn paard de verzameling perfektioneren.
En bij de meeste paarden werk ik eerst aan het changement en dan pas de contragalop.
Dat hangt van het paard af hoe de volgorde is.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 15:09

Kunt u een middengalop in contragalop rijden op de volte??????
Denk dat dat niet mogelijk is.
Op de langezijde noemt men het nog contragalop, maar in de wendingen is het eigenlijke de echte contragalop.
Dat is net zo als renvers en travers op de middenlijk, men kan er over discusseren of het renvers of travers is, zo is dat ook met de contragalop op de langezijde.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 15:33

Professor schreef:
vur schreef:

Dat vind jij logischer, mijn ervaring is, dat een paard van natuur een changement maken kan, dat het in de natuur bijna geen eenvoudige wissels maakt, en zeker zelden een contra galop.
En daarom bevestig ik liever eerst de overgangen in het algemeen, en dan veel halthouden vanuit de galop na 4 of 5 galopsprongen, dan andere galop. Tot dat het paard direkt reageerd op de galop die ik aangeef.
Waneer mijn paard dit kan is de contragalop geen probleem meer, en kan ik in de contragalop mijn paard de verzameling perfektioneren.
En bij de meeste paarden werk ik eerst aan het changement en dan pas de contragalop.
Dat hangt van het paard af hoe de volgorde is.

Denk ik net zo over, bij de western is het toegestaan eerst eenvoudige changement te maken en dan pas een vliegende changement. Dat scheel een hoop onnodige stress en fouten, mits goed gereden. Die het te lang verkeerd toepassen, die krijgen problemen die al beschreven zijn.