Tempi en overgangen hoe en waarom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 22:42

modie schreef:
Professor, als u niet weet, wat de parade-punten zijn, dan twijfel ik ernstig aan uw klassieke kennis.

Waarvoor stonden de letters in de rijbak?
Was dat zomaar?

En om paarden, de parade-punten aan te leren, is niet programmeren.
Maar ik had eigenlijk moeten schrijven, jonge paarden geef ik een hele, lichte, minder dan een halve ophouding op de parade-punten.

Dat er paradepunten zijn dat weet ik, maar ik snap niet dat men daar juist een parade geeft???
Juist dat programmeren is niet goed, daar wordt een paard niet gehoorzaam van.
Dat is wat men noemt poedeldressuur.
Dat ik dat verwissel met die paradepunten komt omdat ik dat geheel anders noem in de taal die ik benut.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 22:56

Professor schreef:
modie schreef:
Professor, als u niet weet, wat de parade-punten zijn, dan twijfel ik ernstig aan uw klassieke kennis.

Was dat zomaar?

Maar ik had eigenlijk moeten schrijven, jonge paarden geef ik een hele, lichte, minder dan een halve ophouding op de parade-punten.

Dat er paradepunten zijn dat weet ik, maar ik snap niet dat men daar juist een parade geeft???
Juist dat programmeren is niet goed, daar wordt een paard niet gehoorzaam van.
Dat is wat men noemt poedeldressuur.
Dat ik dat verwissel met die paradepunten komt omdat ik dat geheel anders noem in de taal die ik benut.

Nu heeft u nog steeds geen antwoord gegeven, waarom de letters vroeger al in de rijbaan stonden?
En wat voor nut ze heel vroeger hadden?

Ze reden toen in ieder geval nog geen wedstrijden.

Makkelijk om het met poedel-dressuur af te doen }>

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 23:01

modie schreef:
modie schreef:
Wat vind u de beste methode voor u zelf?
Beweging door verzameling,
of
Verzameling door beweging

Beweging door verzameling is er niet, en bestaat niet.
Verzameling door beweging is niet absoluut.
Voorwaarts kan een paard ook in stand zijn.
Het is wat men onder beweging verstaat.
Het zijn geen vakuitdrukken maar brokstukken daarvan.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 23:07

modie schreef:
Was dat zomaar?

Nu heeft u nog steeds geen antwoord gegeven, waarom de letters vroeger al in de rijbaan stonden?

Weet u wij in Duitsland hebben Parade Punkten, die als zwarte stip wel degelijk noch als Zirkelpunten bekend zijn en nog steeds aangegeven zijn. (10 meter uit de hoek) Dus wanneer ik op de Grote Volte rij, bv bij C dan heb ik 3 zichtbare en 1 onzichtbare.
X is nl de onzichtbare.
Dit noemde men Paradepunkten, maar zijn in werkelijkheid de punten voor het rijden van de Grote volte.
Poedel dressuur is het herhalen van oefeningen steeds op de zelfde plaats, het is dresseren en niet leren.
Uw uitleg vind ik niet duidelijk de ene keer geen halve ophoudingen, en de ander keer weer wel??
Een halveophouding hoe licht ook gegeven is en blijft een halve ophouding.
Een halve halve ophouding bestaat er niet. Het blijft een halve ophouding.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 23:20

Professor schreef:
modie schreef:
Was dat zomaar?

Weet u wij in Duitsland hebben Parade Punkten, die als zwarte stip wel degelijk noch als Zirkelpunten bekend zijn en nog steeds aangegeven zijn. (10 meter uit de hoek) Dus wanneer ik op de Grote Volte rij, bv bij C dan heb ik 3 zichtbare en 1 onzichtbare.
X is nl de onzichtbare.
Dit noemde men Paradepunkten, maar zijn in werkelijkheid de punten voor het rijden van de Grote volte.
Poedel dressuur is het herhalen van oefeningen steeds op de zelfde plaats, het is dresseren en niet leren.
Uw uitleg vind ik niet duidelijk de ene keer geen halve ophoudingen, en de ander keer weer wel??
Een halveophouding hoe licht ook gegeven is en blijft een halve ophouding.
Een halve halve ophouding bestaat er niet. Het blijft een halve ophouding.

Prof, als een paard verder in de opleiding is, gebruik ik geen halve, halve ophoudingen meer.
En als een jong paard, goed reageert op gewichtshulpen, gebruik ik ook bij hen geen halve, halve ophoudingen meer.

Lekker onduidelijk, hè

Maar dat vind ik van uw uitleg over de parade- punkten ook

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 23:32

modie schreef:
Prof, als een paard verder in de opleiding is, gebruik ik geen halve, halve ophoudingen meer.
En als een jong paard, goed reageert op gewichtshulpen, gebruik ik ook bij hen geen halve, halve ophoudingen meer.

Lekker onduidelijk, hè

Wat u steeds weer veranderd, een paard verder in de opleiding, het is en blijft onmogelijk een paard eerlijk te rijden zonder halve ophoudingen.
U kunt dan wel zeggen doe ik met mijn zit, en ik heb toch aanleuning.
En dat is niet alleen mijn opvatting, gaat u maar de Spaanse Rijschool in Wien, en zegt u maar u bent allemaal verkeerd bezig, men heeft die ophoudingen niet nodig.
En stapt u dan het paard, en maakt u maar eens een mooie Levade, of Piaffe of Passage en vooral de overgangen daarvan.
Dat kan men niet alleen op zijn zit, dan zouden er pausen onstaan, totale stilstand.
En rijdt u maar eens een westernpaard op die manier, of een IJslander.
En niet te vergeten een springpaard.
U gaat er de mist mee in, het is een combinatie van alle hulpen, en die zijn van paard tot paard verschillend van sterkte of inzet.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 23:37

Professor schreef:
modie schreef:

Lekker onduidelijk, hè

Wat u steeds weer veranderd, een paard verder in de opleiding, het is en blijft onmogelijk een paard eerlijk te rijden zonder halve ophoudingen.
U kunt dan wel zeggen doe ik met mijn zit, en ik heb toch aanleuning.
En dat is niet alleen mijn opvatting, gaat u maar de Spaanse Rijschool in Wien, en zegt u maar u bent allemaal verkeerd bezig, men heeft die ophoudingen niet nodig.
En stapt u dan het paard, en maakt u maar eens een mooie Levade, of Piaffe of Passage en vooral de overgangen daarvan.
Dat kan men niet alleen op zijn zit, dan zouden er pausen onstaan, totale stilstand.
En rijdt u maar eens een westernpaard op die manier, of een IJslander.
En niet te vergeten een springpaard.
U gaat er de mist mee in, het is een combinatie van alle hulpen, en die zijn van paard tot paard verschillend van sterkte of inzet.

U haalt nu wel de "Spaanse Rijschool" aan, maar ook die gebruiken de parade-punkten ;)

Laat mij, dan maar de mist ingaan.

Maar ik kan wel fietsen zonder handen :')

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 23:44

Zeer intelligente opmerking fietsen zonder handen, en dat kan en mag ook niet, wanneer u twee handremmen heeft. Bovendien kan men dan helemaal niet meer remmen.
Gewoon een verkeerd vergelijken.
Alles kan, maar werkelijk dressuurmatig rijden zoals u beschrijft, zonder handen rijden is geen rijden wat funktioneel is, en wat biomechanisch niet past bij het rijden.
En die Parade punten wanneer u niet weet wat ik bedoel, dan moet u eens de Duitse Regelementen doorlezen.
Ook in der dressuurboekjes staan ze beschreven.
Die punten zijn niet gedacht om daar alleen maar een Parade te geven.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 16:10

De zwarte punten zijn de Parade punten, en X is de onzichtbare.

Afbeelding

En hier nog een voorbeeld, misschien voor u iets duidelijker.
Aangezien hier A en C duidelijker aangegeven zijn.
Afbeelding

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 16:45

Misschien is deze nog duidelijker.
Afbeelding

Zirkelpunkte= Paradepunkten.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 18:10

Professor schreef:
Afbeelding

Dus u gaat ervan uit dat de "parade-punkten" herkenningspunten zijn om de volte's rond te rijden.
Ik weet meer als genoeg.

Maar ja, u bent natuurlijk een moderne klassieker ;)

Misschien heeft u dan ooit wel eens gehoord, dat zelfs de halve ophoudingen als oefening worden/werden gereden?
De parade-punkten gaven de plaats aan, om de oefening "halve ophouding" in te zetten, met als doel het paard beter op de achterhand door de hoeken te rijden.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 18:21

modie schreef:
Professor schreef:
Afbeelding

Dus u gaat ervan uit dat de "parade-punkten" herkenningspunten zijn om de volte's rond te rijden.
Ik weet meer als genoeg.

Misschien heeft u dan ooit wel eens gehoord, dat zelfs de halve ophoudingen als oefening worden/werden gereden?
De parade-punkten gaven de plaats aan, om de oefening "halve ophouding" in te zetten, met als doel het paard beter op de achterhand door de hoeken te rijden.

Ik vroeg me al af welke paradepunten u bedoelde modie, dat de Professor deze bedoelde is niet zo raar aangezien de vaktaal.
Wat ik niet begrijp is dat u jonge paarden en ongehoorzame paarden wel met halve halve parade rijdt? En een halve halve parade is pleonasme, het is en blijft een halve parade. Anders zou u ook niet kunnen halt houden, omdat u dan nooit een hele parade kan geven omdat dat weer een halve hele parade zou zijn. Een (halve) parade dient de ruiter net als alle hulpen zo zacht mogelijk te geven. Als ieder de vaktaal zou beheersen, zou pleonasme en onduidelijke taal misbruik niet nodig zijn. Dat zou een hoop onduidelijkheid en zwarte magie schelen.
Waarom rijdt u jonge en ongehoorzaame paarden eerst paardonvriendelijk naar uw mening met parades? En dan ineens niet meer met parades? Eerst tegen uw geloof en overtuiging rijden en dan ineens niet meer?
Wat ik me ook afvraag is, uw bent nog niet zo lang bekend met de handleiding. Die heeft u gekocht op aanraden van Professor en mij gekocht omdat u nieuwsgierig was naar dat goede boek. En nu verkondigd u de handleiding, als of u al jaren bekend bent met de handleiding. Frans of Duits, weet u de verschillen?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 18:23

Fabersmid, kon u gelijk fietsen zonder handen?

Ik niet, ik heb eerst leren fietsen met handen. Toen ik wist hoe het moest, ging ik over in fietsen zonder handen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 18:24

modie schreef:
Fabersmid, kon u gelijk fietsen zonder handen?

Ik niet, ik heb eerst leren fietsen met handen. Toen ik wist hoe het moest, ging ik over in fietsen zonder handen.

Wat is dit nu weer voor een vraag, ik rij niet zonder parades dat bent u en de aquaruiters? Maar legt u het mij eens uit met vaktaal?

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 19:00

Natuurlijk zijn overgangen en verder rijden te doen zonder handgebruik, alleen is dan de vraag, op wel niveau wil je rijden basis of wil je ook verder?
Wanneer je je paard net iets meer wilt laten tonen, verzameling, achterhand onderbrengen, zeg maar iets ronder, dan zijn de halve ophoudingen, ook al zijn ze nog zo klein een must.
Het is toch in de dressuur de bedoeling dat het paard sprankelend door de baan gaat, dressuur is toch eigenlijk een showvorm van bewegingen die het paard niet elke dag in de wei vertoont, dus wij proberen het paard levendig en attent te laten lopen, met behulp van zit, been en een beetje hand!
Alleen ontspanning beogen en de baan wat rondrijden is leuk voor het begin, maar een vervolg daarop is wel de ontspannen aanspanning, met diverse oefeningen, die er niet passief uit mogen zien.
Het nastreven om zonder teugelgebruik te rijden zal gewoon een passief beeld geven.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 20:49

modie schreef:
Professor schreef:
Afbeelding

Ik weet meer als genoeg.

Natuurlijk heb ik die onzin weleens gehoord.
Maar dat is om het te leren, wanneer je rijdt, heb je geen vaste punten.
Wat u bedoeld is gewoon de achterhand eronder rijden.
Maar dan voor de niet zo ver gevorderde ruiter, het aanleren wat men er mee bedoeld, en dat is een overdreven vorm van een parade.
Maar dit hier in deze rijbaan dat zijn de werkelijke Paradepunten.

mick75

Re: Tempi en overgangen hoe en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 02:49

Ik rij veel tempowisselingen en overgangen om mijn paard actief en aan het been te krijgen. Maar ook om te voorkomen dat ze in de teugels gaat hangen en scherp blijft op mijn hulpen. Hoe ik deze rij? Ik geef eerst een halve ophouding om haar te vertellen dat er iets gaat gebeuren, en zij haar achterhand iets verder onderplaatst, meteen gevolgd door de overgang. Kan een overgang terug zijn, een naar voren (draf-galop; stap-galop) of een schijnovergang. Door deze oefeningen gaat ze iets meer "zitten" en verrruimen haar passen, waardoor je later in de training iets meer oprichting kan gaan vragen.

Ik rij echter geen wedstrijden, en laat haar nooit 5 minuten in oprichting lopen. Ik wissel het nogal af. Daarbij komt dat ik erg impulsief en vanuit mijn gevoel werk, waardoor er niet echt een vaste opbouw van de training is.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 19:16

Professor zoals u kan lezen is er echt nog wel hoop voor de Nederlandse rijderij.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 00:24

Ik rij toch al meer dan 30 jaar, waarvan ik de afgelopen 17 jaren train bij één van de toptrainers van Noord Nederland, en ik heb van mijn leven nog nooit van "Paradepunten" gehoord. Mij is geleerd "op mijn gevoel te rijden", en daarbij creatief gebruik te maken van de hele rijbaan.
Hoe dan ook, een "halve halve parade" lijkt mij een kwart parade (immers: 0,5 x 0,5 = 0,25). Hele, halve, kwart, forse of zachte ophoudingen: na de ophouding wel weer gelijk die hand weg natuurlijk! Dat wordt helaas vaak vergeten, en dan blijft het hangen en wurgen aan die voorkant.
En kunnen we nu terug naar tempi en overgangen?

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:02

Sorry voor het off topic gaan ( voor zover dat nog niet te laat is, ik kan me momenteel zelfs niet meer herinneren wat de titel ook weer was)

Wat een wazig topic!
Ik heb een beetje het gevoel dat het hier gaat om een persoonlijke discussie; en dat er niet zo veel plaats is vor andere meningen!

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 18:33

Roodvos schreef:
Ik rij toch al meer dan 30 jaar, waarvan ik de afgelopen 17 jaren train bij één van de toptrainers van Noord Nederland, en ik heb van mijn leven nog nooit van "Paradepunten" gehoord. Mij is geleerd "op mijn gevoel te rijden", en daarbij creatief gebruik te maken van de hele rijbaan.
Hoe dan ook, een "halve halve parade" lijkt mij een kwart parade (immers: 0,5 x 0,5 = 0,25). Hele, halve, kwart, forse of zachte ophoudingen: na de ophouding wel weer gelijk die hand weg natuurlijk! Dat wordt helaas vaak vergeten, en dan blijft het hangen en wurgen aan die voorkant.
En kunnen we nu terug naar tempi en overgangen?

Dat heeft een simpele verklaring, dat u nog nooit paradepunten heeft geleerd. Het Nederlandse rijden is van het Franse rijden afkomstig en de paradepunten van het Duitse rijden. Hoewel de paradepunten niet onbekend zijn en ook geleerd "werden". Wat u schrijft met kwart parade is mij een raadsel, er bestaan alleen een halve parade en een hele parade (halve parades achter elkaar voor halt houden), hoe zacht of hard ook gegeven de vaktaal blijft feit. Het is interessant verzonnen en klinkt vriendelijker, voor de ruiters die niet beter weten. Zonder nageven en alleen met de handen, is en wordt het nooit een ophouding.
En overgangen en tempi zijn niet te rijden zonder aanleuning en parades, zonder aanleuning geen teugelhulpen. En zonder ophoudingen geen rijden, maar hobbelen. Door de onwetendheid en onnozelheid van de mens, het gebrek aan leren en kennis van hoe en wat hulpen. Is er geen besef van rijden en wordt rijden hobbelen. Ontstaan er prachtige sprookjes systeemhobbelen, zoals het hobbelen zonder aanleuning en ophoudingen onder de naam aquarijden of welke naam dan ook.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 18:33

_Lunaa schreef:
Sorry voor het off topic gaan ( voor zover dat nog niet te laat is, ik kan me momenteel zelfs niet meer herinneren wat de titel ook weer was)

Wat een wazig topic!
Ik heb een beetje het gevoel dat het hier gaat om een persoonlijke discussie; en dat er niet zo veel plaats is vor andere meningen!

Bedankt voor uw geweldige bijdrage?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 18:46

hihi geweldig weer dit :) :)

lieve meneer Fabersmid en meneer Professor, zou u mij een plezier willen doen, en alsjeblieft ophouden met dit soort hilarische topics waaruit uiteindelijk alleen maar blijkt dat uw kennis op het gebied van paardrijden enorm ver te zoeken is?

U denkt echt dat bokkers allemaal mieppies zijn die van toeten noch blazen weten, en dat u de enige echte wijsgeleerden bent van het westelijk halfrond.

Ik heb nieuws voor u, er schrijven veel bokkers op bokt die vele malen meer praktijk kennis hebben dan u, blijkt uit posts die u zelf geschreven heeft.

Theoretisch weet ik ook hoe een auto werkt, maakt mij nog geen automonteur. In die klasse schaar ik u voorlopig!

Ik zou het heel fijn vinden (en ik denk dat ik niet de enige ben) als u ons bokkers zou vrijwaren van onzinnige vragen als deze, al dan niet gecombineerd met onzinnige stellingen.

Ik begrijp best dat u uw superieuriteit wil uitdragen........... maar ik adviseer dit te doen op woensdag middag op de plaatselijke manege, daar liggen ze misschien wel aan uw lippen

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 18:57

KiWiKo schreef:
hihi geweldig weer dit :) :)

Ja humor, u lacht als een boerin met kiespijn.

lieve meneer Fabersmid en meneer Professor, zou u mij een plezier willen doen, en alsjeblieft ophouden met dit soort hilarische topics waaruit uiteindelijk alleen maar blijkt dat uw kennis op het gebied van paardrijden enorm ver te zoeken is?

Geachte kiwiko, waarom de Professor aanspreken op wat ik schrijf? Als u deze paardenkennis ver aan het zoeken bent, vraag ik af hoe u "rijdt"? Ik vraag u ook niet te stoppen met plaatsen, dus laat mij dan ook lekker mijn gang gaan. Of bent u bokt, die dat te bepalen heeft? Het is maar goed dat er ook nog de wet is, de Vrijheid van meningsuiting is.

U denkt echt dat bokkers allemaal mieppies zijn die van toeten noch blazen weten, en dat u de enige echte wijsgeleerden bent van het westelijk halfrond.

U hoeft niet voor mij te denken, dat kan ik prima zelf. En ik denk anders dan u nu voor mij gedacht heeft, wat denkt u negatief over anderen.

Ik heb nieuws voor u, er schrijven veel bokkers op bokt die vele malen meer praktijk kennis hebben dan u, blijkt uit posts die u zelf geschreven heeft.

U weet niet eens mijn weten en mijn kunnen? U kan alleen maar gokken en ik zou uw geld maar beter vergokken, dan u nu doet misschien wint u dan nog een troostprijs.

Theoretisch weet ik ook hoe een auto werkt, maakt mij nog geen automonteur. In die klasse schaar ik u voorlopig!

U schaart in de klasse weten hoe een autowerk maar nog geen automonteur? Wat een prachtige vaktaal heeft u, bravo ik kan u hier in niet volgen en begrijpen. U bent echt een klasse apart voor mij. Gok goed of niet, van uw slechte gokken nu verliest u alleen maar.

Ik zou het heel fijn vinden (en ik denk dat ik niet de enige ben) als u ons bokkers zou vrijwaren van onzinnige vragen als deze, al dan niet gecombineerd met onzinnige stellingen.

Als u dat zelf nu ook doet en het goede voorbeeld geeft.

Ik begrijp best dat u uw superieuriteit wil uitdragen........... maar ik adviseer dit te doen op woensdag middag op de plaatselijke manege, daar liggen ze misschien wel aan uw lippen

Prachtig hoe u mensen zo in en in diep kan beledigen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 19:02

Sorrie meneer Fabersmid, ik ga niet met u in discussie. Buiten het feit dat ik u als bokker erg onaangenaam vind, vind ik het ook een verspilling van tijd en energie om met mensen in discussie te gaan die geen verstand van de materie hebben.

U kunt natuurlijk nog reageren op mijn post, maar dan heeft u heel terecht het laatste woord in deze. Ik vraag u slechts vriendelijk, beleefd en onderbouwd op te houden met deze onzinnige topics.