Plankgas met de handrem erop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Plankgas met de handrem erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:43

Het is voor mij het begin en het einde van élke training. Hierbij uiterst waakzaam blijven voor de activiteit en zelfgedragenheid van het paard.
Bij correct vw-nw laat het paard de hals diep vallen maar welft de schoft omhoog door de correcte activiteit van de achterhand.

In deze positie bestaat geen gefoefel: je kunt ze niet in deze houding trekken of bijzetten, enkel rijden rijden rijden.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 01:07

ik kan nou niet zeggen dat ik in het eerste plaatje nou echt nagevelijkheid zie... ik rijd mijn paard ronden in ieder geval...

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 01:11

Mijns inziens lopen de paarden van de onderste plaatjes in toenemende mate meer op de voorhand, ik denk niet dat dit een positieve ontwikkeling is. Wel zie ik het veel om me heen: paard achter de loodlijn, zelfs bijna kin op de borst. Vaak dan ook niet de achterhand erbij. Ik denk dat je daar juist je paard de filistijnen in helpt. Maar goed, dat is een andere discussie.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 01:56

Ir111 schreef:
Grappig, ik vind het bovenste plaatje correct achterbeen gebruik laten zien en een paard wat mooi bergopwaarts loopt. Op het onderste plaatje vind ik dat het paard als een duikboot de grond in loopt.

Ja duikboot is het goede woord ja :\

Nog erger is, dat sommige bokkers kennelijk het bovenste plaatje (klassieke dressuur) slechter vinden dan het onderste plaatje (moderne dressuur). Wat goed en gezond is voor een paard en hoe dat eruit hoort te zien zijn we kennelijk al aan het kwijtraken %)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 12:17

Equidea schreef:
Maar wel ontspannen en ongedwongen. Vandaf dat punt zijn we bezig om te leren dragen, en dat gaat best fijn. En hoop ooit zover te zijn dat mijn paard richting silhouet nummer 1 gaat lopen. (ja richting, want op alles valt wel iets aan te merken toch?).

Misschien een punt dat totaal nergens op slaat hoor... Maar heb je wel eens een paard in de wei zien piafferen (zonder mensje erbij)? Dan loopt het paard echt niet zoals silhouet nummer 2...
Paardje gaat nog meer zitten dan bij silhouet 1, boos kijken (grommen als het zou kunnen := ) en het hoofd blijft net voor de loodlijn.

Zegt dat niet iets...?

Ik vraag me af of dat paard dan wel zo ontspannen is... :)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 12:44

Arabesk met uw schrijven Plankgas met de handrem erop, krijg ik het idee niet nageven?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 12:48

gillian schreef:
Ondertussen is iedereen vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Tegenwoordig hebben we paarden om dressuur mee te rijden ;)

statement of the year,
hier ben ik het helemaal mee eens.
je moet een paard gymnastiseren, eigenlijk is dressuur gewoon fitness voor je paard. dan ga je spieren trainen etc.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 16:00

Als ik zo het onderste plaatje vergelijk met het bovenste dan zie ik vooral een verschil in niveau van africhting. Het onderste plaatje laat mi inderdaad een 'duikboot' zien, achterbeen gebruik is nog niet echt ok.

Onderste plaatje is wat je veel ziet bij B-L combinaties. Bovenste kom je meer tegen als een combinatie wat verder is.

Ik denk dus niet dat je zozeer kunt spreken van 'oud' of 'nieuw', maar meer het niveau van de combinatie.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 16:21

Vaak is wat men nu nieuw en modern benoemd in werkelijkheid oud.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 17:18

Maar is die bovenste niet meer vergevorderd zeg maar, dat je begint te werken aan de oprichting? Vind de onderste ook niet zoals het hoort maar ik denk dat er nog heel veel tussenzit dat niet verkeerd is maar wel bruikbaar als training.

Deze bijvoorbeeld:
Afbeelding
heeft denk ik de gewenste hoofdhouding volgens dat plaatje? (en ja hij loopt daar ook nog enigszins op de voorhand :+ )

Maar aangezien hij daar beleerd werd zou ik hem liever lager en ronder hebben.. (niet achter de loodlijn tho)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 18:26

Oprichting heeft men eerst nodig en komt vanzelf wanneer het paard goed gereden is, bij de verzamelende oefeningen.
Het is belangrijk dat de aanleuning goed is en dat het neusbeen niet achter de loodlijn komt.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 18:43

Arabesk schreef:
Ir111 schreef:
Grappig, ik vind het bovenste plaatje correct achterbeen gebruik laten zien en een paard wat mooi bergopwaarts loopt. Op het onderste plaatje vind ik dat het paard als een duikboot de grond in loopt.

Ja duikboot is het goede woord ja :\

Nog erger is, dat sommige bokkers kennelijk het bovenste plaatje (klassieke dressuur) slechter vinden dan het onderste plaatje (moderne dressuur). Wat goed en gezond is voor een paard en hoe dat eruit hoort te zien zijn we kennelijk al aan het kwijtraken %)

Sluit me hierbij aan, met als toevoeging dat ik het erg jammer vind dat er allemaal zo lastig wordt gedaan over paardrijden. Ook de puur lichamelijke benadering spreek me geheel niet aan (je kunt een paard wel in een houding of frame laten lopen, maar wat heb je daaraan als ie dr stress van en spanning van krijgt.. :roll: ).
Dressuur zou goed moeten zijn voor het paard, maar ik zie vrijwel alleen gespannen, gestresste paarden, korte, strakke teugels, mechanische hulpmiddelen om het frame te krijgen en zo lang vast te houden als de les/proef duurt, slechtzittende ruiters met gebrek aan balans, onduidelijke en/of lompe ´communicatie´ etc. Nou, goed hoor voor het paard :roll: En die mensen hun best maar doen, zonder dat ze doorhebben wat ze verorzaken en zonder dat ze doorhebben hoe gestressd ze er zelf wel niet van worden. :+
Nee, ik snap er blijkbaar echt geen reet van :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 18:50

Professor schreef:
Oprichting heeft men eerst nodig en komt vanzelf wanneer het paard goed gereden is, bij de verzamelende oefeningen.
Het is belangrijk dat de aanleuning goed is en dat het neusbeen niet achter de loodlijn komt.

Ben even benieuwd hoe er gedacht wordt over het trainen van het paard, op een manier waarbij het enigsinds achter de loodlijn komt. Zelf doe ik dit niet, maar ik zie het wel gebeuren.

Ik denk dat het weinig kwaad kan, zolang het resultaat hiervan niet te zien is in een proef bijvoorbeeld. Het paard moet gewoon de hand volgen. Of zie ik het zo verkeerd?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:00

Janine1990 schreef:
Professor schreef:

Ben even benieuwd hoe er gedacht wordt over het trainen van het paard, op een manier waarbij het enigsinds achter de loodlijn komt. Zelf doe ik dit niet, maar ik zie het wel gebeuren.

Ik denk dat het weinig kwaad kan, zolang het resultaat hiervan niet te zien is in een proef bijvoorbeeld. Het paard moet gewoon de hand volgen. Of zie ik het zo verkeerd?

Nee is niet fout een moment achter de loodlijn, maar het moet niet het doel zijn.
Dat ziet u wel goed, denk ik.

maria_62

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:11

Ik ben het met Arabesk eens. Eén van de redenen is denk ik dat er niet goed les gegeven wordt, dus aan de basis gaat het al mis. Kijk maar eens bij de pony ruitertjes ;één al geruk en gepluk om de pony 'aan de teugel ' te krijgen. (de goede niet te na gesproken) Gillian heeft gelijk, dressuur is er voor het paard en niet andersom. Bovendien zie je op wedstrijden hetzelfde; paarden/pony's lopen niet nagevelijk en jury's zien het vaak ook niet. Dus waar gaat het mis?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:11

Janine1990 schreef:
Overigens, dit is wat ik onder plankgas met de handrem er op versta:
[RT-HAW] rijden . reacties + tips ?

plankgas: ja, handrem: nee
dit is gewoon eigenlijk geen niveau en niet representatief voor de ruitersport denk ik, ik heb het idee dat de TS het anders bedoelt. Namelijk met een valse krul, te diep achter de loodlijn getrokken voorwaarts rijden.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:18

Ik heb geen problemen met ronder en dieper, zolang het achterbeen er maar onder zit.

Het eerste silhouet vind ik nu ook niet echt 'geweldig'. Erg strak.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:18

piezze schreef:
Janine1990 schreef:

dit is gewoon eigenlijk geen niveau en niet representatief voor de ruitersport denk ik, ik heb het idee dat de TS het anders bedoelt. Namelijk met een valse krul, te diep achter de loodlijn getrokken voorwaarts rijden.

Het is inderdaad geen niveau, maar de tweede foto's illustreren voor mij wel plankgas en een handrem.

Natuurlijk bedoelt TS het anders, maar ik herken het beeld dat ze schept niet echt, althans hoe algemeniserend ze het zegt, dit is niet wat ik op een wedstrijd zie. Want waar plankgas en een handrem aan te pas komen, is geen ontspanning. En zonder ontspanning geen hoge punten. Dus what's the use tot het gebruiken van de gasplank en de handrem. Daar gaat paardrijden niet om, en ik mag hopen dat het merendeel van de wedstrijdruiters dit ook niet gebruikt. :)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:21

Afbeelding

Als voorbeeld mijn (jonge) paard. Hier zo'n 2/3 maanden onder het zadel.
Ze loopt duidelijk te diep maar het achterbeen zit er goed onder.
Natuurlijk zie ik haar graag wat langer maar je kunt niet alles tegelijk. Hou haar iig niet 'tegen' maar hou wel contact.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:22

Interessant onderwerp... Ik denk zelf eigenlijk dat er niet echt foute houdingen bestaan. Zolang je het maar voldoende afwisselt. Een paard de hele tijd opgericht rijden is niet goed, maar een paard de hele tijd maar laag rijden ook niet. En uiteraard rijd je je paard op een nette, eerlijke manier maar dat lijkt me vanzelfsprekend. :)

Janine1990 schreef:

Nee, bij plankgas denk ik aan een paard over z'n tempo jagen, vaak onder het motto voorwaarts rijden. En tja als je paard eenmaal "voorwaarts" is, dan zetten ze de handrem erop om hem te "verzamelen". :\

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:27

Apple schreef:
Als ik zo het onderste plaatje vergelijk met het bovenste dan zie ik vooral een verschil in niveau van africhting. Het onderste plaatje laat mi inderdaad een 'duikboot' zien, achterbeen gebruik is nog niet echt ok.

Onderste plaatje is wat je veel ziet bij B-L combinaties. Bovenste kom je meer tegen als een combinatie wat verder is.

Ik denk dus niet dat je zozeer kunt spreken van 'oud' of 'nieuw', maar meer het niveau van de combinatie.

Ben het hier niet helemaal met je eens, het bovenste plaatje laat nog een veel te veel stuwend paard zien. Een paard, hoger in de africhting zou veel meer dragend moeten lopen. Even kijken of ik daar een plaatje van kan vinden. En het bovenste plaatje geeft mij ook een te vast ruggetje weer. Maar die onderste plaatjes zijn het ook niet. Deze paarden lopen nog te veel op de voorhand....

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:28

Janine1990 schreef:
piezze schreef:

Het is inderdaad geen niveau, maar de tweede foto's illustreren voor mij wel plankgas en een handrem.

Natuurlijk bedoelt TS het anders, maar ik herken het beeld dat ze schept niet echt, althans hoe algemeniserend ze het zegt, dit is niet wat ik op een wedstrijd zie. Want waar plankgas en een handrem aan te pas komen, is geen ontspanning. En zonder ontspanning geen hoge punten. Dus what's the use tot het gebruiken van de gasplank en de handrem. Daar gaat paardrijden niet om, en ik mag hopen dat het merendeel van de wedstrijdruiters dit ook niet gebruikt. :)

Daar hebben we het nou juist over, dat is het probleem, want dat zie je toch best vaak.
Of geen handrem maar een zagende handrem. Hoeft geen plankgas bij te komen.

Zonder ontspanning geen hoge punten? Was dat maar waar......

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:29

Pion schreef:
Afbeelding

Als voorbeeld mijn (jonge) paard. Hier zo'n 2/3 maanden onder het zadel.
Ze loopt duidelijk te diep maar het achterbeen zit er goed onder.
Natuurlijk zie ik haar graag wat langer maar je kunt niet alles tegelijk. Hou haar iig niet 'tegen' maar hou wel contact.

Ik vind het echt geen verkeerd moment nee :n
En ik denk dat het in de opleiding van het paard uitermate belangrijk is om het te leren dat het de hand moet volgen. En dat kan onder meer op deze manier. :)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:29

Ja de ontspanning is waar het om draait maar in de hogere wedstrijdsport zie ik eigenlijk nooit ontspanning. (of ligt dat aan mij, zie ik een ander plaatje dan een ander of hoeft er dan geen ontspanning meer te zijn?). Op de foto van Pion zie ik wel een ontspannen paard maar het is het "foute" plaatje van de TS. Is op deze manier echt de achterhand er zo goed onder?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:30