slofteugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:49

_Bitje_ schreef:
__Marloes schreef:
Ik vind een stiek trouwens vaak nog erger dan een slof, omdat een stiek veel te weinig weerstand bied en daardoor het best logisch is voor een paard om eraan te gaan hangen, en proberen zijn neus zo ver mogelijk naar voren te duwen.

het is allebij even slecht

ga aub praten met meningen ipv zo te gaan praten ;) als je echt zo gaat lopen doen kan ik dit meteen temmen, en dan kan er een slotje op dit topic omdat er dan bepaalde mensen weer de wijsneus uit gaan lopen hangen en het er niet mee eens zijn dat iemand een andere mening heeft dan jullie.

Bij GOED GEBRUIK vind ik een slof gewoon een goed hulpmiddel.

Lauura

Re: slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:53

Loopt _bitje_ de wijsneus uit te hangen? Het zijn feiten. Een slof of welke andere hulpteugel zijn gewoon niet goed. Je krijgt er alleen maar een valse knik mee en je lost je verdere problemen niet op!

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:55

Maar wanneer gebruik je een slof goed?!
Als je hem goed gebruikt hangt ie los en werkt ie niet in, waarom hang je er dan een slof aan? :?

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:57

gillian schreef:
Maar wanneer gebruik je een slof goed?!
Als je hem goed gebruikt hangt ie los en werkt ie niet in, waarom hang je er dan een slof aan? :?

Nee hoor, want je hebt 'm altijd nog bij de hand voor (bijv.) nood.
En gewoon dat je paard niet met de kop in de lucht kan gaan lopen, en net iets scherper is als martingaal

Arabesk

Re: slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:58

scherper... lees 'gemener'

Als je iets 'scherpers' nodig hebt om je paard goed te laten lopen gaat er imo toch écht iets verkeerd..... wat voor een relatie heb je dan met je paard :?

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:00

Voor nood... ok...hoe bedoel je voor nood?
So what dat je paard een keer met de kop in de lucht loopt. Ga je toch gewoon weer RIJDEN zodat ie weer naar beneden gaat ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:02

S__L schreef:
Loopt _bitje_ de wijsneus uit te hangen? Het zijn feiten. Een slof of welke andere hulpteugel zijn gewoon niet goed. Je krijgt er alleen maar een valse knik mee en je lost je verdere problemen niet op!

Ik bedoel meer de MANIER zoals ze op me reageert. Dat is veel te kort door de bocht en het is geen mening meer. ;)

Ik vind het slofgebruik goed, als de ruiter in staat is om het paard zelf braaf over de rug te laten lopen maar de ruiter in een bepaalde oefening wat meer de nadruk wilt leggen op het scharen, en daardoor het paard wat ronder wilt houden zonder dat je echt alles zelf moet doen. Dat VIND IK goed slofgebruik. dan wordt er geen valse knik veroorzaakt, omdat de slof gewoon overal los hangt en de ruiter hem zelf grotendeels rond vraagt.

En ik ben het wel met jullie eens hoor, je hebt hem eigenlijk niet nodig want hij hoort los te hangen, maar hij mag van mij wel een paar sec. strakker hangen als dat nodig is. Als die maar niet constant strak is.

Arabesk; ik ben van mening dat je een paard heus wel een keer iets meer mag aanpakken, mits dat echt noodzakelijk is. Ik heb een tijdje gehad dat mijn pony alleen voor de loodlijn wou lopen, en veel te sterk werd.Toen had ik een paar keer met slof gereden en hij hing maar soms strak, en dat was als ze liep waar ze wou lopen dus waar ze niet hoorde te lopen. Als ze voorbij dat punt was was de slof los en liep ze fijn. Die 2x dat ik met slof heb gereden is toch heel goed geweest voor der.

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:02

Achja, ieder z'n eigen mening.
Zo leer ik het van me dochter, rijd M2 dressuur (niks mee te maken verder) krijgt soms alleen het advies van d'r instructriece om te rijden met losse slof teugel.

Ga verder ook niet druk om maken, want verschillen in mening blijft toch altijd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:03

gillian schreef:
Voor nood... ok...hoe bedoel je voor nood?
So what dat je paard een keer met de kop in de lucht loopt. Ga je toch gewoon weer RIJDEN zodat ie weer naar beneden gaat ;)

Ik pak liever de slof een keer als dat mijn pony met een dikke rugblessure zit omdat ik de slof er niet bij WOU pakken.

Als een paard de hele tijd met zijn kop gooit krijgt die namelijk last van zijn rug. ;)

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:03

Arabesk schreef:

Als je iets 'scherpers' nodig hebt om je paard goed te laten lopen gaat er imo toch écht iets verkeerd..... wat voor een relatie heb je dan met je paard :?

Idd, helemaal mee eens.

Het probleem is dat mensen geen geduld hebben, paard moet binnen een paar jaar Z lopen. Of ie daarbij in de krul getrokken wordt doet er verder niet toe want punten, die zijn het belangrijkste...

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:05

Als er een hulpteugel aan tepas moet komen is er toch iets mis. Ik snap ook niet dat iemand zijn paard ontspannen kan laten lopen als er spanning op de slof staat. Ooit een ontspannen paard gezien in een gedwongen houding?

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:05

Juist door die slof heb je meer kans op een rugblessure ;)
Paard wordt van voren afgedwongen en breekt af net voor de schoft. Kan dus niet meer door de rug lopen. Resultaat: juist ja, blessures.
Als je goed les neemt, zelf nadenkt en je paard de kans geeft krijg je echt geen blessures als ie een keer met de kop in de lucht loopt.
Maar dat is nu net het probleem: paard moet binnen no time Z lopen. Zo niet, is ie niks waard...

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:10

gillian schreef:
Paard wordt van voren afgedwongen en breekt af net voor de schoft. Kan dus niet meer door de rug lopen. Resultaat: juist ja, blessures.
Als je goed les neemt, zelf nadenkt en je paard de kans geeft krijg je echt geen blessures als ie een keer met de kop in de lucht loopt.
Maar dat is nu net het probleem: paard moet binnen no time Z lopen. Zo niet, is ie niks waard...

Ze rijd al 2 jaar ongeveer 1 á 2 x in de maand wedstrijd en rijd nu M2.
Hoeft voor haar ook allemaal niet vlug vlug naar 't Z.
Het gaat haar ook vooral om de ontspanning, het lekker los zijn van het paard, en lekker over de rug.
En het goede en close contact met het dier.

Maar ook gewoon dat ze kan vragen van het paard wat er gevraagd van kan worden. En daarom gebruikt ze op advies gewoon soms de slof

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:12

gillian schreef:

Ik heb een paard, en die kan met de slof prima over de rug lopen.. :+ En ik denk dat je bij FOUT GEBRUIK een paard krijgt die op dat moment niet over de rug loopt. Dan wordt de slof namelijk kort gepakt wordt en er dan getrokken wordt. Als een paard eerst zelf rondgevraagt wordt en vervolgens de slof iets korter te pakken zodat hij niet zo ver met de neus naar voren kan gaan maar er toch een boogje hangt is er niets aan de hand?

met dat laatste ga ik met je eens. Een 6 jarige een Z proef laten rijden is echt niets. Ik zag Edward Gal laatst met een 4 jarige een proef rijden waar passage, appuyementen in galop en draf ed inzaten. waar gaat het heen :n

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:12

Marian0557 schreef:
Zo leer ik het van me dochter, rijd M2 dressuur (niks mee te maken verder) krijgt soms alleen het advies van d'r instructriece om te rijden met losse slof teugel.

Wat heeft het dan voor nut?

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:15

S__L schreef:
Marian0557 schreef:

Wat heeft het dan voor nut?

Gewoon het lekker ontspannen laten lopen van d'r paard, en niet met z'n kop de lucht in steken. Bij haar paard heeft het ontzettend veel nuy, als het bijv. iets minder gaat.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:21

Als het iets minder gaat neem je toch een stapje terug?! Wat geeft dat nou?
Heb je voor een slechte dag nou echt een slof nodig, voor je eigen gevoel?! Zodat je alsnog "lekker" gereden hebt :?

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:24

gillian schreef:
Heb je voor een slechte dag nou echt een slof nodig, voor je eigen gevoel?! Zodat je alsnog "lekker" gereden hebt :?

Nee, want zoals ik net zei gaat het haar vooral om de ontspanning en het contact met het paard, maar ze gebruikt het ook alleen als ze al een paar dagen ''niet'' lekker rijd, en dan rustig aan gaat goed, en dan gewoon weer eventjes voor 1x een halfuurtje weer de slof eraan hangt.

Maar dringt niet helemaal door geloof ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:27

gillian schreef:

Als het langer slecht gaat, en dat stapje terug niet helpt ga je wel dingen zoals bv een slof proberen.

Ik ben zelf voorstander van eerst back to basic, en kijken of je het daar mee op kan lossen. Lukt dat niet, dan is de slof soms wel eens handig zijn. En dan is dit niet in 1 uur, maar in een paar maanden bedoel ik het dan. Eerst moet je het zelf proberen op te lossen...

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:28

@Gillian

(heeft hier niks mee te maken) wat het jij mooie friesen zeg !!!!

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:28

Ik snap wel wat je bedoeld hoor ;) Ben nl niet achterlijk :D

Maar dan nog steeds: waarom een slof als het een paar dagen minder goed gaat?
Dat is dan toch voor je eigen gevoel. Je kunt dan toch veel beter een paar stappen terug doen, of een keer wat anders zoals een buitenritje oid?!

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:31

Marian0557 schreef:
@Gillian

(heeft hier niks mee te maken) wat het jij mooie friesen zeg !!!!

Dankjewel ;)

Als het al langer slechter gaat, zul je toch eens naar je eigen rijerij moeten kijken.
Misschien heeft je paard wel spierpijn, is ie het werk even beu, zit je zelf niet lekker in je vel, weet ik veel wat.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:33

Toch wel typisch he, als het even niet gaat hangen we er een slof aan. Als we met die slof hebben gereden gaat het weer goed. Dingen waar eerst een paard tegenin ging gaan nu weer goed. Dan zal de slof toch een bepaalde inwerking hebben wat nou niet echt vriendelijk is;) Toch?

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:35

S__L schreef:
Toch wel typisch he, als het even niet gaat hangen we er een slof aan. Als we met die slof hebben gereden gaat het weer goed. Dingen waar eerst een paard tegenin ging gaan nu weer goed. Dan zal de slof toch een bepaalde inwerking hebben wat nou niet echt vriendelijk is;) Toch?

Idd, dan wordt ie er wel "doorheen" gewerkt.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:42

Arabesk schreef:

Waar de paardenkennis ophoudt, gaat de Divoza-gids open.. :')

Eens even kijken wat ze deze maand aan hulpteugels in de aanbieding hebben _O- ...
Dan schort er echt wat aan je eigen rijkunsten hoor als je je een slof erbij wilt halen.

Nou.. ik ga dit topic maar weer eens verlaten, want ik voel dat er een hele stroom nare opmerkingen eraan zit te komen wat ik jullie wil besparen }> ...