De 'Hollandsche school' wat is dat ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 11:14

Geen idee wat jij je allemaal verbeeldt Vur, ik ben in elk geval nog steeds niet overtuigd om te kunnen spreken over een 'Hollandse school'. Misschien ben ik wel nu en dan de weg kwijt ;) . Dat meen ik helaas echt.
Zeker nu er van verschillende kanten af wordt verteld dat het alleen maar om de gouden 'uitvinding' van Dhr. Janssen gaat.

Ik noem datgene wat er dus mee bedoeld wordt daarom gewoon LDR. School met een hoofdletter S vind ik veel te veel eer. Maar dat is een persoonlijke mening.

Inderdaad dierenbescherming met als boegbeeld een dame in LDR met een grte grijns roept bij mij iets anders op. Iets met belangenverstrengelingen en politiek.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 14:10

Paardentango schreef:
Geen idee wat jij je allemaal verbeeldt Vur, ik ben in elk geval nog steeds niet overtuigd om te kunnen spreken over een 'Hollandse school'. Misschien ben ik wel nu en dan de weg kwijt ;) . Dat meen ik helaas echt.
Zeker nu er van verschillende kanten af wordt verteld dat het alleen maar om de gouden 'uitvinding' van Dhr. Janssen gaat.

Het punt is niet of slecht één persoon iets wel/niet bedacht of gekopieerd heeft van Baucher1.
Wanneer het gevlogd wordt door een groep wordt het een stroming en is de benaming ´school´ daardoor terecht ongeacht de inhoud of oorsprong.
De naam ´Hollandse´ dekt de lading veel beter dan ´Hyperflexie´ want het eerst indentificeert de manier en het tweede het wat en het eerste is het belangrijke kermerk van deze school.

FaberSmid

Re: De 'Hollandsche school' wat is dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 21:31

camouflage door verschillende namen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 22:29

FaberSmid schreef:
camouflage door verschillende namen.

Ik denk, juist geen camouflage, maar duidelijk naar voren brengen van het hoe of wat.
De rest van de paardrijdende landen weet direct, met de benaming de "Hollandse" School, wat er bedoeld wordt.
Vaak wordt Nederland benoemd als Holland, dus eigenlijk is het heel goed gekozen van SJ (en inderdaad met dubbel S, ik heb nogal eens zijn naam geschreven met een enkele S)
En waar SJ nog meer gelijk aan heeft, is dat er een groep "volgenlngen" is en die nog fanatieker zijn, dan SJ zelf (of van Grunsven)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 22:43

Modie u heeft Jansen geschreven in plaats van Janssen, dat wordt u niet kwalijk genomen. Sjefke was erger geweest, grapje.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 22:45

FaberSmid schreef:
Modie u heeft Jansen geschreven in plaats van Janssen, dat wordt u niet kwalijk genomen. Sjefke was erger geweest, grapje.

:D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 22:47

Ik geloof dat de hollandse school niet alleen met de manier van rijden te maken heeft, maar ook met de scouting, coaching en opleiding van de ruiters... Dmv talentenplannen etc.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:10

Janine1990 schreef:
Ik geloof dat de hollandse school niet alleen met de manier van rijden te maken heeft, maar ook met de scouting, coaching en opleiding van de ruiters... Dmv talentenplannen etc.

Vast, maar voor de rest van de wereld is het toch echt; Hollandse School = PaardDwingen.

Voor mij ook. De rest is niets bijzonders en niets kenmerkends.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:13

Huertecilla schreef:
Janine1990 schreef:

Vast, maar voor de rest van de wereld is het toch echt; Hollandse School = PaardDwingen.

Voor mij ook. De rest is niets bijzonders en niets kenmerkends.

De rest van de wereld is wel een heel gewaagde uitspraak ;)
Er komen nog altijd stagaires van heinde en verre naar Anky toe, als ik haar site zo nu en dan bekijk ;)

Na de eerste reactie herinnerde ik me dit stuk weer, waarbij Sjef benadrukte dat wij dit te danken hadden aan de opleidingen binnen de paardensport, of eigenlijk de manier van het opleiden en het klaarzetten van nieuwe toppers (en dan heb ik het niet eens over paarden, want volgens mij hebben we daar niet echt een gebrek aan).

Edit: Wil even naar dit topic verwijzen: [VN] Isabell Werth openhartig over zichzelf en de toekomst
Mevrouw Werth spreekt hierin uit dat Duitsland geen goede opleiding voor nieuwe toppers heeft. Toen Sjef dit uitsprak afgelopen zomer, werd hij door heel bokt afgezeken. Ik denk dat wanneer een amazone die ondanks alle troubles in de toekomst toch weer gaat starten voor haar vaderland, er toch wel een kern van waarheid in de uitspraken van Sjef zitten. En daarmee onze opleiding toch redelijk kernmerkend is.
Het hangt er enkel vanaf hoe je zelf de sport interpreteerd.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:20

De opleiding begint al bij de basis, de basis wordt belachelijk gevonden en kinderachtig dat weet men wel. Maar is dat ook zo?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:22

FaberSmid schreef:
De opleiding begint al bij de basis, de basis wordt belachelijk gevonden en kinderachtig dat weet men wel. Maar is dat ook zo?

Sorry, waar slaat dit op terug? Ik volg het zo snel even niet...

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:25

Janine1990 schreef:
Edit: Wil even naar dit topic verwijzen: [VN] Isabell Werth openhartig over zichzelf en de toekomst
Mevrouw Werth spreekt hierin uit dat Duitsland geen goede opleiding voor nieuwe toppers heeft. Toen Sjef dit uitsprak afgelopen zomer, werd hij door heel bokt afgezeken. Ik denk dat wanneer een amazone die ondanks alle troubles in de toekomst toch weer gaat starten voor haar vaderland, er toch wel een kern van waarheid in de uitspraken van Sjef zitten. En daarmee onze opleiding toch redelijk kernmerkend is.
Het hangt er enkel vanaf hoe je zelf de sport interpreteerd.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:27

Oké, ik zie zo even niet bij wat voor soort mensen de basis belachelijk wordt gemaakt.
Back to basics is in mijn ogen het beste dat er bestaat. Of dit nu in je studie is, werk, leven, noem maar op. Back to basics is ten alle tijden van belang. Dit is basiskennis en wetenschap, zeker voor personen met een sportersmentaliteit.

Of ik begrijp de intentie van je bericht nog niet, dat zou ook kunnen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:31

De basis wordt als kinderlijk en belachelijk gemaakt, ik rij op een hoger niveau ik heb meer ervaring krijg je dan te horen. Zo simpel rijden is een te laag niveau voor mij bijvoorbeeld, maar weten ze de basis wel vraag ik me dan af?
Zoals u schrijft is en blijft de basis belangrijk en steeds terug kerend. En heeft "niks" met het niveau van de ruiter en paard te doen. Niet in het geval dat het kinderlijk en belachelijk is.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 23:36

Maar wat als je Nederlander bent en je jezelf hier helemaal NIET mee wil conformeren?
Het is een modeverschijnsel, nog altijd géén school, dat is tè veel eer. Ik blijf het ingewikkeld vinden om een definitie te gebruiken die in mijn beleving niet de lading dekt.

Ik weet niet wat de huidige paardenopleidingen momenteel aan onderricht meegeven, maar ik denk dat ook daar niet gesproken kan worden van DE hollandse school? Er zijn varianten. In mijn tijd was het veel eenvoudiger, er was maar één MBO opleiding, en dat was Deurne.

Sport en gebruiksrijden zijn altijd al verschillende disciplines geweest. Waarmee ik bedoel het dresuur rijden als sport, dat is nog niet zo heel erg lang. Ruwe schatting dat het gestart is in de jaren zestig, van de vorige eeuw alweer. Nu 50 jaar misschien? (Word ik oud?)
FaberSmid : foei !

Janine 1990 : Het is op zich zeer begrijpelijk dat er vele aspiranten en gevorderden naar Mw. van Grunsven en Hr. Janssen komen om in de keuken te kijken. Dat is wat ik bedoel met 'dè goudkoorts', velen willen zich eten. Het doel heiligt de middelen.
Er zijn ook hele groeperingen die zich bezig houden met 'loos heden', dat wil niet zeggen dat er gegeneraliseerd mag worden zoals 'door 'heel bokt...' :)
Is er tegenwoordig scouting ?

Was Dhr. Gal overigens niet teruggekomen van de trainigswijze en filosifie van Dhr. Janssen? Of zou het paard waar hij succesvol mee is een andere trainingswijze vragen. Overigens leuk paard.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:38

FaberSmid schreef:
De basis wordt als kinderlijk en belachelijk gemaakt, ik rij op een hoger niveau ik heb meer ervaring krijg je dan te horen. Zo simpel rijden is een te laag niveau voor mij bijvoorbeeld, maar weten ze de basis wel vraag ik me dan af?
Zoals u schrijft is en blijft de basis belangrijk en steeds terug kerend. En heeft "niks" met het niveau van de ruiter en paard te doen. Niet in het geval dat het kinderlijk en belachelijk is.

Nog nooit iets van gemerkt... :n
Ga B of L1 starten op een willekeurige wedstrijd, en nog heb je haat en nijd. Hoort bij de sport, elke sport heeft zo wel iets.
Echter merk je wel superioriteit tussen een meisje op een 'boerenbok' en dat meisje van de dure stal hiernaast, die met een nieuw jong paard komt, want zij heeft het geld. Beide kunnen evenveel ervaring hebben, dat meisje op de boerenbok kan het rijke meisje er prima afrijden. Het gaat alleen om de achtergrond en de opvoeding. Als ik opgevoed word met het idee: "Janine, jij kan alles krijgen, je bent geweldig." Ja, dan ga ik ook zeker me daar naar gedragen.
Het voorbeeld is heel voor de hand liggend, wil hiermee niet zeggen dat elk meisje van de dure stal hiernaast zo zal zijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:47

Paardentango schreef:
Maar wat als je Nederlander bent en je jezelf hier helemaal NIET mee wil conformeren?
Het is een modeverschijnsel, nog altijd géén school, dat is tè veel eer. Ik blijf het ingewikkeld vinden om een definitie te gebruiken die in mijn beleving niet de lading dekt.

Ik weet niet wat de huidige paardenopleidingen momenteel aan onderricht meegeven, maar ik denk dat ook daar niet gesproken kan worden van DE hollandse school? Er zijn varianten. In mijn tijd was het veel eenvoudiger, er was maar één MBO opleiding, en dat was Deurne.

Sport en gebruiksrijden zijn altijd al verschillende disciplines geweest. Waarmee ik bedoel het dresuur rijden als sport, dat is nog niet zo heel erg lang. Ruwe schatting dat het gestart is in de jaren zestig, van de vorige eeuw alweer. Nu 50 jaar misschien? (Word ik oud?)

Janine 1990 : Het is op zich zeer begrijpelijk dat er vele aspiranten en gevorderden naar Mw. van Grunsven en Hr. Janssen komen om in de keuken te kijken. Dat is wat ik bedoel met 'dè goudkoorts', velen willen zich eten. Het doel heiligt de middelen.
Er zijn ook hele groeperingen die zich bezig houden met 'loos heden', dat wil niet zeggen dat er gegeneraliseerd mag worden zoals 'door 'heel bokt...' :)
Is er tegenwoordig scouting ?

Was Dhr. Gal overigens niet teruggekomen van de trainigswijze en filosifie van Dhr. Janssen? Of zou het paard waar hij succesvol mee is een andere trainingswijze vragen. Overigens leuk paard.

Als ik dit zo lees, was het inderdaad vragen naar de bekende weg. Erg jammer, moet ik zeggen.

Ik denk niet dat dit een modeverschijnsel is, er wordt al jaren op deze manier gereden. Echter komt het de laatste jaren meer in de bladen, op internet. Mede doordat de communicatiemiddelen zich steeds verder uitbreiden.
De Hollandse School zoals het heel chique wordt genoemd hier, is in mijn ogen simpelweg: Nederlandse Paardensport, gepaard met goede scouting, coaching, training etc. van paard EN ruiter. Want dat was ook iets wat Sjef op wist te merken, in Nederland gaat het neit alleen om het paard, maar ook om de ruiter. De ruiter moet geestelijk en lichamelijk goed in zijn/haar vel zitten, samen presteren. Optimale voorbereiding etc. etc.
Het gaat niet om paardenopleidingen zoals je die in Deurne krijgt, absoluut niet. Het gaat om de Nederlandse Equipes.

Ik denk dat dressuur van veel eerder dan 1960 is, ik durf zo niets te zeggen hoor. Wil het eerst nog even opzoeken.
Edit: http://members.lycos.nl/aandeteugel/dressuur.htm
"Tijdens de Olympische Spelen van 1912 werd de eerste dressuurproef verreden."

De goudkoorts waar je het over hebt, is natuurlijk een punt, maar zolang deze manier van rijden (waar het topic so far over gaat) niet juist uit wordt gevoerd, zal de koorts snel zakken. Het gewenste resultaat zal op die manier niet tot uiting komen.
Tegenwoordig is er inderdaad een vorm van Scouting, zoek maar eens op het Rabobank Talentenplan.

Als ik me niet vergis rijdt Edward ook LDR/Rollkur/HF. Een leuk paard vind ik het niet echt, maar dat is ook een verschil van mening.
Laatst bijgewerkt door Janine1990 op 28-11-09 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:48

Bandida schreef:
Sla dat stukje maar ergens op HC, dat ga je nog vaak kunnen posten ;-)

copy ---- pasta, chocopasta :D

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:52

Paardentango schreef:

Wat heb ik nu weer misdaan? Is als grapje bedoeld.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 01:07

Ik vond hem wel leuk.
Een geinige benaming voor koning Janssen, met dubbel S.

Scouting, het moet niet gekker worden.
Welke weg is de hedendaagse ruiterij ingeslagen ?

Ik ben in elk geval niet overtuigd, als alleen de Nederlandse equipes hier van tepassing zijn is de benaming school al helemaal misplaatst.

School begint bij de basis, dus niet voor diegenen die al rondrijden met of zonder sponsoren.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 01:09

Paardentango schreef:
Ik vond hem wel leuk.
Een geinige benaming voor koning Janssen, met dubbel S.

Scouting, het moet niet gekker worden.
Welke weg is de hedendaagse ruiterij ingeslagen ?

Ik ben in elk geval niet overtuigd, als alleen de \nederlandse equipes hier van tepassing zijn is de benaming school al helemaal misplaatst.
School begint bij de basis, dus niet voor diegenen die al rondrijden.

Het woord school is hier ook niet bedoeld als onderwijs. :)

En ja, ook de paardensport gaat met zijn tijd mee, net als zwemmen met nieuwe pakken, die inmiddels ook alweer de laan uit zijn geslagen.
Waarom geen scouting? :)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 01:13

Zeker gaat de sport met de tijd mee, verbeterde wereldrecords noem maar op, alleen niet alle innovate is ook verbetering. Het doel heiligt de middelen, mijn mening is dat je als je met dieren wil samen werken je bedacht moet zijn op grenzen. De grenzen van de ander in dot geval.

Dat is m.i. iets anders dan een zwempak of klapschaats. Die zwijgen ook wel, maar levend materiaal met een waardige geschiedenis vind ik persoonlijk iets heel anders.

Het woord school pretendeert daarmee toch echt iets van een opleiding. Het verklaart wel het beeld van een zaterdagmiddag met adspirat ponyruitertjes met allen slofjes. Het begin van de innovatie?
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 29-11-09 01:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 01:17

Paardentango schreef:
Zekre gaat de sport met de tijd mee, alleen niet alle innovate is verbetering. Het doel heiligt de middelen, mijn mening is dat je als je met dieren wil samen werken je bedacht moet zijn op grenzen.
Dat s m.i. iets anders dan een zwempak of klapschaats. Die zwijgen ook wel, maar levend materiaal met een waardige geschiedenis vind ik persoonlijk iets heel anders.

Het woordschool pretendeert m.i. toch echt iets van opleiding.

De tijd wijst dan ook uit of innovatie verbetering is. :)

Wat dacht je van opleiding van ruiters? De combinatie van opleiding paarden en ruiters. Bij het woord hollandse school horen in mijn ogen Rabobank Talentenplan, A-kader, B-kader, coaching, mental coaching, training, evaluatie.

Dat heeft NIETS te maken met het onderwijzen van een kind van 6 dat graag wil leren paardrijden :n Talent moet zich eerst bewijzen, alvorens in de top door te breken.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 01:24

Daar zijn we het zonder meer over eens, alleen de sponsoren zijn ergens anders op gericht dan de sporters.
Sport en grenzen verleggen prima, mijn eigen vader was ooit poolstokhoogspring kampioen van NL, rond de jaren '30. Hij had en bamboe stok. Helaas weet ik niet meer hoe hoog.
Toen hij zelf 'stok'oud was had hij veel plezier in de innovatie van de stokken en was nieuwsgierig. De sporters sprongen twee ker zo hoog als hij ooit. Gelukkig kende hij zijn eigen grenzen. Hij heeft het niet geprobeerd.

Sporten met dieren verdient extra aandacht en kritiesch zijn. Het dier in kwestie zal mee moeten gaan met de sporter, en dat betekent een verantwoordelijkeid voor dat dier. Kritisch zijn op de grenzen. Zijn de ruiters van de equipe dat?
Als ik zie wat de resultaten zijn van de LDR getrainde paarden, denk dat het daar om gaat, word ik niet blij maar zie een andere blik in ogen van de paarden. Maar ook een verslechtering.
Gebruikspaard of dressuurpaard. Is dat nog wel sport te noemen?

De woorden Hollandse school duiden voor een leek, en ook voor mij, op en vorm van opleiding. Het dekt de lading niet als ik de uitleg lees. Verscil van mening, jewel.

Laat er één zijn die zegt NEEN, stop. Gelukkig voel ik me daar steeds minder eenzaam in.

(Excuus, ik was het voorgaande bericht aan het corrigeren, tik soms wat te snel)
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 29-11-09 01:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 01:28

Paardentango schreef:
Daar zijn we het zonder meer over eens, alleen de sponsoren zijn ergens anders op gericht dan de sporters.
Sport en grenzen verleggen prima, mijn eigen vader was ooit poolstokhoogspring kampieon van NL, rond de jaren '30. Hij had en bamboe stok.
Toen hij zelf 'stok'oud was had hij veel plezier in de innovatie van de stokken en was nieuwsgierig. gelukkig kende hij zijn eigen grenzen. Hij heeft het niet geprobeerd, een geluk.

Sporten met dieren verdienen extra aandacht. Het dier in kwestie zal mee moeten gaan met de sporter, en dat betekent een verantwoordelijkeid voor dat dier. Kritisch zijn op de grenzen.

De woorden Hollandse school duiden voor een leek, en ook voor mij, op en vorm van opleiding. Het dekt de lading niet als ik de uitleg lees. Verscil van mening, jewel.

Laat er één zijn die zegt NEEN, stop. Gelukkig voel ik me ook steeds minder eenzaam daarin.

Ik vraag me af of je de essentie van het sponsoren wel begrijpt.
Er wordt vooraf een contract getekend tussen sponsor en sporter, die sponsor heeft vertrouwen in de sporter en sluit daarom dit contract af. Heeft niets te maken met de prestaties van de sporter in de toekomst, daar kan de sporter geen druk op uitoefenen.
Althans, zo ken ik het begrip 'sponsoring'.

Een sportpaard moet geschikt zijn, is deze niet geschikt, is het voor de sport geen stuiver waard. Verantwoordelijkheid is er wel voor deze paarden, een ruiter is afhankelijk van het paard.