Maar wat als je Nederlander bent en je jezelf hier helemaal NIET mee wil conformeren?
Het is een modeverschijnsel, nog altijd géén school, dat is tè veel eer. Ik blijf het ingewikkeld vinden om een definitie te gebruiken die in mijn beleving niet de lading dekt.
Ik weet niet wat de huidige paardenopleidingen momenteel aan onderricht meegeven, maar ik denk dat ook daar niet gesproken kan worden van DE hollandse school? Er zijn varianten. In mijn tijd was het veel eenvoudiger, er was maar één MBO opleiding, en dat was Deurne.
Sport en gebruiksrijden zijn altijd al verschillende disciplines geweest. Waarmee ik bedoel het dresuur rijden als sport, dat is nog niet zo heel erg lang. Ruwe schatting dat het gestart is in de jaren zestig, van de vorige eeuw alweer. Nu 50 jaar misschien?
(Word ik oud?)FaberSmid : foei !
Janine 1990 : Het is op zich zeer begrijpelijk dat er vele aspiranten en gevorderden naar Mw. van Grunsven en Hr. Janssen komen om in de keuken te kijken. Dat is wat ik bedoel met 'dè goudkoorts', velen willen zich eten. Het doel heiligt de middelen.
Er zijn ook hele groeperingen die zich bezig houden met 'loos heden', dat wil niet zeggen dat er gegeneraliseerd mag worden zoals 'door 'heel bokt...'
Is er tegenwoordig scouting ?
Was Dhr. Gal overigens niet teruggekomen van de trainigswijze en filosifie van Dhr. Janssen? Of zou het paard waar hij succesvol mee is een andere trainingswijze vragen. Overigens leuk paard.