waarom kan een PUBER geen paard opleiden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 16:36

@ Maflinger. Ik ben het niet met je eens, want de begeleiding op de grond kan niet voelen wat de ruiter voelt, en de begeleiding op de grond is er niet altijd bij als de puber dat paard pakt om te gaan rijden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 16:37

Nog een quote van mezelf uit eerder genoemd topic over het feit dat iedere prof een keertje begonnen is.

Cassidy schreef:
Even statistisch gezien. Je hebt een tiental profs die het moeten leren. Je hebt een miljoen recreatieruiters die het ook willen leren. Iedereen die het moet leren maakt fouten. Hoeveel paarden denk je dat die miljoen recreatieruiters met inrijambitie gaan verslijten voordat ze het een beetje onder de knie krijgen, en hoeveel paarden denk je dat die recreatieruiters in hun ruitercarriere in handen krijgen? En hoeveel paarden krijgen die profs in handen? Van hoeveel fouten die een prof maakt zal hij leren? Hoeveel paarden krijgen de recreatieruiters in handen om ueberhaupt fouten op te kunnen maken, zijn er dan paarden die volgen die profiteren van de fouten die eerder zijn gemaakt?

Het argument om iedere recreatieruiter te stimuleren om het vooral zelf maar te gaan doen, omdat ook een prof fouten maakt en het ooit heeft moeten leren, houdt in mijn ogen geen steek. Een prof zal een leerproces door moeten maken om een vak te moeten leren. Zoals een metselaar en een timmerman een traject door moeten om een echt vakman te worden. Dat er allerlei DHZ-ers ook ambitie hebben om lekker te klussen maakt ze nog geen vakman. Een plankje dat je verkeerd zaagt, een wc die je verkeerd installeerd, verkeerd behangplaksel bij het behangen: kost een hoop irritatie, en misschien geld. Maar een paard is een levend wezen. Je kunt hem niet gewoon resetten zoals je dat met een computer doet. Geen schijf wissen omdat je verkeerd hebt geinstalleerd. En daar zit hem nou net het verschil.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 16:38

Vjestagirl schreef:
Het is niet toegestaan prive berichten openbaar te maken, ik tem.

ik heb vandaag ook al een OW voor zoiets gehad dusjah :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 16:52

Of je nu een puber bent of een volwassen iemand, zonder ervaring moet je gewoon geen jong paard in gaan rijden. Pubers overzien vaak hun acties niet, geen oorzaak en gevolg, de meesten rijden te kort om de nodige ervaring op te bouwen in het beleren van jonge paarden.
Schaf je een veulen of jong paard aan, vind ik persoonlijk dat je geld moet reserveren voor hulp in het beleren van je paard, wanneer je hier zelf geen ervaring mee hebt.
Ik heb een groene tinker van 4,5 met als doel recreatie. Ik kan er zelf vast simpel op gaan zitten, maar ik doe het niet. Ik breng hem weg om door een professioneel iemand te laten beleren en voor het doorrijden gaat iemand die veel jonge paarden heeft doorgereden me helpen.
Ik ben zelf niet deskundig daarin en zie zelf in dat ik dat uit handen moet gaan geven. Hier heb ik bij de aankoop van het veulen, rekening mee gehouden. Veel pubers die ik ken, denken niet zo ver en rijden paarden in, omdat ze vinden dat ze het wel kunnen, wat tot gevaarlijke situaties kan leiden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 16:55

En de keren dat het wel goed gaat, worden naar voren geschoven onder het motto: iedereen kan het want het is mij ook gelukt. En dat is het ergste wat je in mijn ogen kunt doen. Ieder paard is anders, en als er dingen fout gaat, gaan dingen ook serieus fout, met alle mogelijke gevolgen van dien.

Over het inrijden van paarden wordt veel te vaak veel te makkelijk gedacht.

Kimbaie

Re: waarom kan een PUBER geen paard opleiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:02

Ik vind het niet netjes dat je een PB quote en volgens mij mag dit ook niet.

Maar goed... ik kan me voorstellen dat er pubers zijn die als kind met hun neus in de boter zijn gevallen en hun hele leven goede prive lessen hebben gehad en idd op hun 13e voldoende ervaring hebben om een paard in te rijden. Ik zal er alleen zelf voor kiezen om dit niet bij een 13 jarige te laten doen.

Ik heb het idee dat er een heel verhaal aan het PB-tje vast zit, wellicht gaat het helemaal neit alleen om je leeftijd.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:11

Ik ben het grotendeels wel eens met de stelling: 'jonge meisjes zijn meestal niet bekwaam genoeg om jonge paarden in te rijden'. Een goede instructeur is zeker fijn, veel ervaring ook, maar er zijn volwassenen met 2, 3 of zelfs 4 keer zoveel ervaring en dezelfde goede instructeur, die nóg niet genoeg ervaring en een goede rijstijl hebben om een jong paard op te leiden.

Het is daarnaast gewoon een feit dat meiden van 13 cognitief een stuk minder ver zijn dan vrouwen van - ik noem maar wat - 30. Ten eerste de zelfkennis (overschatting op jonge leeftijd), daarbij geduld, inzicht, kortom: ik vind dat meiden van die leeftijd meestal nog niet ver genoeg in ontwikkeling zijn, om een paard die op hetzelfde punt in ontwikkeling is te begeleiden. :)

Just my 2 cents.

Horsy_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:20

Meestal kan dit niet, maar wanneer er genoeg ervaring is en er goed begeleid wordt kan het naar mijn mening niet kwaad. Een vrouw van 30 kan immers net zo veel schade aanrichten als een meisje van 13. Als jij je wel aangesproken voelt om het feit dat je niet genoeg kennis/ervaring hebt om een jong paard te begeleiden er meteen mee stoppen. Anders moet je fijn doorgaan er niks van de (ver)oordelen aantrekken.. Op een forum zoals bokt weetje dat iedereen zijn mening kan én mag uiten. Respecteer dit dan ook.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:27

Cassidy schreef:
Idifix schreef:
ik heb op 12 jarige leeftijd een paard gekocht van nog geen 2j en samen met men moeder zadelmak gemaakt en wij zijn 2 gewone ruiters heb ze dus op 13 jarige leeftijd ook zelf ingereden en is allemaal reuzegoed gegaan dus het kan zeker.
Maar als je van iets niet zeker bent vraag je best wel even hulp of tips van iemand want hulp vragen is niets om beschaamd over te zijn.

En er zijn zoveel mensen die denken dat ze het beter weten of kunnen om whatever reden..tot ze er zelf voor staan.

Wie ziet hier dat er iemand roept dat hij of zij het beter kan? En waarom zou je voor een dergelijke situatie komen te staan? Er is niemand die je dwingt om je eigen paard op te leiden. En als iemand zijn bedenkingen heeft of een 13 jarige het aankan, mag hij dat gewoon roepen. De manier waarop laat in dit geval te wensen over, maar dat is een tweede.

Over het zadelmak maken en beleren van paarden zijn meer topics geweest. Ik wil je bij deze uitnodigen om het volgende topic even door te lezen (en dat geldt ook voor de TS). Mag ik jullie attenderen op de reactie van Jasmijn87 op pagina 4?

[RT-D] Een paard kan alleen ingereden worden door een professional?

Verschoning gevraagd dacht dat ik dat tussen de regels had gelezen. Nee, er is niemand die je dat dwingt tuurlijk niet maar ik vind ook niet dat iemand je moet zeggen dat het niet kan vind inrijden ook zelf niet zo makkelijk dus heb er ook altijd wel wat instructie bij genomen. en ik heb het stukje van Jasmijn gelezen en ga best akkoord met wat zij opnoemt ..

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:32

niks van aan trekken.
je weet zelf toch better als hun?
ik snap niet wat hun moeilijk doen, je plaatje ziet er prima uit ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:42

Cassidy schreef:
Idifix schreef:
ik heb op 12 jarige leeftijd een paard gekocht van nog geen 2j en samen met men moeder zadelmak gemaakt en wij zijn 2 gewone ruiters heb ze dus op 13 jarige leeftijd ook zelf ingereden en is allemaal reuzegoed gegaan dus het kan zeker.
Maar als je van iets niet zeker bent vraag je best wel even hulp of tips van iemand want hulp vragen is niets om beschaamd over te zijn.

En er zijn zoveel mensen die denken dat ze het beter weten of kunnen om whatever reden..tot ze er zelf voor staan.

Wie ziet hier dat er iemand roept dat hij of zij het beter kan? En waarom zou je voor een dergelijke situatie komen te staan? Er is niemand die je dwingt om je eigen paard op te leiden. En als iemand zijn bedenkingen heeft of een 13 jarige het aankan, mag hij dat gewoon roepen. De manier waarop laat in dit geval te wensen over, maar dat is een tweede.

Over het zadelmak maken en beleren van paarden zijn meer topics geweest. Ik wil je bij deze uitnodigen om het volgende topic even door te lezen (en dat geldt ook voor de TS). Mag ik jullie attenderen op de reactie van Jasmijn87 op pagina 4?

[RT-D] Een paard kan alleen ingereden worden door een professional?

Ik ben het méér dan eens met de reactie van Jasmijn78.

Om dezelfde reden vind ik dat kinderen en pubers ook geen honden op moeten voeden, net zo min als paarden beleren, ze hebben er niet voldoende discipline voor en zijn gewoon niet consequent genoeg.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:45

Cassidy schreef:
En de keren dat het wel goed gaat, worden naar voren geschoven onder het motto: iedereen kan het want het is mij ook gelukt. En dat is het ergste wat je in mijn ogen kunt doen. Ieder paard is anders, en als er dingen fout gaat, gaan dingen ook serieus fout, met alle mogelijke gevolgen van dien.

Paarden inrijden, beleren en africhten is een vak apart en zou je miz ook aan een vakman/vrouw moeten overlaten.

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:47

Nu ga ik even heel arrogant doen maar ik ben begonnen op een 3 jarige pony die amper zadelmak was :)
daarna alleen maar jonge paarden gehad om op te leiden, en ik als onervaren muts heb ze gewoon naar de Z gekregen :=

dus het kan wel :) niet iedereen heeft de kennis er misschien voor.. het ligt niet aan de leeftijd, maar wel aan wat je weet, durft en goede instructie is erg belangrijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:59

Leeftijd is niet totaal irrelevant hoor.

Ik ken 14-jarigen die echt goed kunnen rijden, en toch zou ik ze geen jong paard laten opleiden, is gewoon echt heel wat anders.

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:20

Nee klopt :) daar ben ik het ook zeker mee eens hoor ondanks mijn eigen ervaring :) Ik zou mijn paard of zelf, of door een goed iemand laten beleren , niet door een jong iemand :) maarja, iedereen moet het ooit leren, en bij de meesten is dit wel rond de 18e denk ik ? zelfs de profs zijn niet altijd profs geweest

Nicole1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:53

Ik heb zelf mijn merrie net zadelmak gekregen toen ik 14 was. Ik haar inmiddels nu 6 jaar(ben nu een twintiger :D ) en achteraf gezien had ik veel dingen anders gedaan. Ik heb er wel veel van geleerd, van je fouten moet je tenslotte leren. En ik kan ook echt niet zeggen dat mijn paard rijtechnisch is mislukt, maar naar mijn idee was ik toen nog niet toe aan een jong paard.

Natuurlijk is iedere puber anders en voorop staat dat goede instructie/begeleiding bij iedere ruiter/amazone met jong paard(eigenlijk ieder paard) uitermate belangrijk is. Of je nu 14 of 40 bent.

Nu maak ik op uit de tekst van de TS dat het over een pony gaat en dan vraag ik me toch wel af hoeveel 18+ers er nog een pony willen/kunnen beleren/doorrijden. Daar zijn er denk ik ook niet zoveel van, in ieder geval niet in mijn omgeving. Een handige 13-jarige vind ik voor een pony nog best een goede keuze. Hangt natuurlijk ook weer van meerdere factoren af: het gebruiksdoel, type pony etc.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:56

Ik ben met 12 jaar begonnen met een 3 jarige ruin (paard) en dat is heel goed gegaan. Ik kreeg wel 1 of 2 x per week priveles. Met goede begeleiding en een beetje aanleg hoeft dat niet fout te gaan hoor.
Ik was 14 toen ik mijn eerste Z1 met hem startte.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 23-11-09 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:56

Ik vind die PB zoals daar staat sowieso ontzettend onaardig geschreven.. Die persoon had het je best aardiger uit kunnen leggen en niet zo neerbuigend hoeven doen.
Het ligt er ontzettend aan hoe lang je al op paardrijden zit, en dat zegt nog maar weinig, hoe goed je het kunt.
Ik zou er persoonlijk mee wachten tot je echt ouder bent, maar dat is mijn mening.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 21:13

Wat ik op mijn veertiende heel erg miste wat ik nu iig meer heb dan toen is zelfbeheersing, objectief kijken en het vermogen om te relativeren. Daarnaast heb ik de afgelopen 15 jaar een pak theoretische kennis opgedaan waarmee ik problemen die ik tegenkom kan analyseren.
Nou reed ik op mijn dertiende op een manege :+ maar ik had er toen ook het temperament en zowel rijtechnische als zelfinzicht nog niet voor. Of dat voor elke puber opgaat weet ik niet, maar ik denk wel voor veel.

xxCyntxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 21:16

Ik ben zelf 15 en heb een jaar geleden een paard gerkregen en ik vind dat je er juist heel veel van leert en bij mij op stal zei ook iemand wat en je moet ze maar gewoon laten praten,, ze houden vanzelf wel op

DearDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 21:17

ik ben 12 en heb 1 ponny ingereden (gaat nu de springsport in :o ) en mijn eigen paard doorgereden!, dus het kan best! ;)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 21:29

Horsy_Lover schreef:
Meestal kan dit niet, maar wanneer er genoeg ervaring is en er goed begeleid wordt kan het naar mijn mening niet kwaad. Een vrouw van 30 kan immers net zo veel schade aanrichten als een meisje van 13. Als jij je wel aangesproken voelt om het feit dat je niet genoeg kennis/ervaring hebt om een jong paard te begeleiden er meteen mee stoppen. Anders moet je fijn doorgaan er niks van de (ver)oordelen aantrekken.. Op een forum zoals bokt weetje dat iedereen zijn mening kan én mag uiten. Respecteer dit dan ook.

oh ik respecteer het wel hoor :j
ik snap best dat velen het niet goedkeuren, en ik zou ook niet moeten klagen want heb
dit tenslotte op bokt gezet, en ik ken bokt langer dan vandaag :D
Cassidy schreef:

daar ben ik het helemaal mee eens, ondanks het feit dat ik het beleren net achter de rug heb :j
ik ben niet zo van: kijk het is een eitje, iedereen kan het,...maar het is wel goed gegaan.
Nou heb ik de massel gehad dat ik een ontzettend eerlijke haflinger als eerste heb gehad voor mijn ervaring
die ik nu heb,.Hij was leergierig, slim, maar bleef eerlijk. gaf ik de hulp iets te hard door? dan gaf hij dat duidelijk
aan, er zat geen kwaad in. Echter denk ik wel, aan leeftijdsgenoten bij mij op stal, dat die wél de mist in zijn gegaan
in; hij MOET met zijn kop omlaag ..
Daar ben ik dus op 1 of andere manier fel op tegen. Bo(de haf die ik dus beleerd in ingereden heb) wou namelijk al
heel snel, (na een paar weken ohz) al naar beneden lopen. Dat heb ik dus niet goed gekeurd in die zin van, blijf daar
lopen en als je omhoog komt lekker zagen... óh nee :n
als hij naar beneden ging en mijn hand wou opzoeken, prima, maar daar blijven hoefde nog niet.
Het is alleen maar mooi mee genomen dat ie al snel je hand wil oppakken, maar om daardoor al sneller met dressuur matige
activietijten bezig te gaan :n , in dit dikke halfjaar ben ik vooral met rechtrichten en op eigen benen lopen bezig geweest,
wel contact houden , uiteraard, maar geen geheis, getrek of gekneepjes... gewoon ontspannen rechte lijnen draaien en wat grotevoltes.
nu heb ik bo als verzorgpaard, omdat de eigenaar me graag wil houden voor hem en hem in de wedstrijden wil hebben.
zondag ben ik voor het eerst met hem naar een wedstrijd geweest, maar zeker geen gehaast... het is voor de ervaring...
en ja, hij liep aan de teugel en we haalden gelijk al een winstpunt...Maar wat is mooier dan een zelf opzoekend paard die
zelf aan de teugel wil lopen zonder gespeel met je handen?
het lijkt mij alleen maar super fijn en possitief voor het paard, of niet?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 21:30

maxipaxixx schreef:
ik ben 12 en heb 1 ponny ingereden (gaat nu de springsport in :o ) en mijn eigen paard doorgereden!, dus het kan best! ;)

wanneer heb je die pony dan ingereden als ik vragen mag :) ?

xLemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 21:36

Sabinee__ schreef:
Als jij de kennis, middelen hebt etc, kan het best.
Er zijn mensen van 30 die het niet kunnen, en als jij 13 bent met genoeg ervaring, hey, doe je best :) .
Gewoon goed begeleiding zoeken, rustig aan doen voor jou & paard, komt het allemaal goed.
Leeftijd zegt niets.

Ja daar sluit ik me helemaal bij aan! :)

Jemila

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 21:38

In mijn ogen maakt de leeftijd niets uit. Ik ben zelf 15 jaar, en heb al verschillende paarden ingereden en opgeleid tot de hogere niveau's. En nee, dat was niet altijd even makkelijk.
In mijn ogen gaat het om de ervaring die je hebt, en of je netjes kan rijden, en ook rustig genoeg bent om een paardje in te rijden, aangezien dat niet zomaar 1, 2, 3 gebeurt natuurlijk.