Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cassidy schreef:Even statistisch gezien. Je hebt een tiental profs die het moeten leren. Je hebt een miljoen recreatieruiters die het ook willen leren. Iedereen die het moet leren maakt fouten. Hoeveel paarden denk je dat die miljoen recreatieruiters met inrijambitie gaan verslijten voordat ze het een beetje onder de knie krijgen, en hoeveel paarden denk je dat die recreatieruiters in hun ruitercarriere in handen krijgen? En hoeveel paarden krijgen die profs in handen? Van hoeveel fouten die een prof maakt zal hij leren? Hoeveel paarden krijgen de recreatieruiters in handen om ueberhaupt fouten op te kunnen maken, zijn er dan paarden die volgen die profiteren van de fouten die eerder zijn gemaakt?
Het argument om iedere recreatieruiter te stimuleren om het vooral zelf maar te gaan doen, omdat ook een prof fouten maakt en het ooit heeft moeten leren, houdt in mijn ogen geen steek. Een prof zal een leerproces door moeten maken om een vak te moeten leren. Zoals een metselaar en een timmerman een traject door moeten om een echt vakman te worden. Dat er allerlei DHZ-ers ook ambitie hebben om lekker te klussen maakt ze nog geen vakman. Een plankje dat je verkeerd zaagt, een wc die je verkeerd installeerd, verkeerd behangplaksel bij het behangen: kost een hoop irritatie, en misschien geld. Maar een paard is een levend wezen. Je kunt hem niet gewoon resetten zoals je dat met een computer doet. Geen schijf wissen omdat je verkeerd hebt geinstalleerd. En daar zit hem nou net het verschil.
Cassidy schreef:Idifix schreef:ik heb op 12 jarige leeftijd een paard gekocht van nog geen 2j en samen met men moeder zadelmak gemaakt en wij zijn 2 gewone ruiters heb ze dus op 13 jarige leeftijd ook zelf ingereden en is allemaal reuzegoed gegaan dus het kan zeker.
Maar als je van iets niet zeker bent vraag je best wel even hulp of tips van iemand want hulp vragen is niets om beschaamd over te zijn.
En er zijn zoveel mensen die denken dat ze het beter weten of kunnen om whatever reden..tot ze er zelf voor staan.
Wie ziet hier dat er iemand roept dat hij of zij het beter kan? En waarom zou je voor een dergelijke situatie komen te staan? Er is niemand die je dwingt om je eigen paard op te leiden. En als iemand zijn bedenkingen heeft of een 13 jarige het aankan, mag hij dat gewoon roepen. De manier waarop laat in dit geval te wensen over, maar dat is een tweede.
Over het zadelmak maken en beleren van paarden zijn meer topics geweest. Ik wil je bij deze uitnodigen om het volgende topic even door te lezen (en dat geldt ook voor de TS). Mag ik jullie attenderen op de reactie van Jasmijn87 op pagina 4?
[RT-D] Een paard kan alleen ingereden worden door een professional?
Cassidy schreef:Idifix schreef:ik heb op 12 jarige leeftijd een paard gekocht van nog geen 2j en samen met men moeder zadelmak gemaakt en wij zijn 2 gewone ruiters heb ze dus op 13 jarige leeftijd ook zelf ingereden en is allemaal reuzegoed gegaan dus het kan zeker.
Maar als je van iets niet zeker bent vraag je best wel even hulp of tips van iemand want hulp vragen is niets om beschaamd over te zijn.
En er zijn zoveel mensen die denken dat ze het beter weten of kunnen om whatever reden..tot ze er zelf voor staan.
Wie ziet hier dat er iemand roept dat hij of zij het beter kan? En waarom zou je voor een dergelijke situatie komen te staan? Er is niemand die je dwingt om je eigen paard op te leiden. En als iemand zijn bedenkingen heeft of een 13 jarige het aankan, mag hij dat gewoon roepen. De manier waarop laat in dit geval te wensen over, maar dat is een tweede.
Over het zadelmak maken en beleren van paarden zijn meer topics geweest. Ik wil je bij deze uitnodigen om het volgende topic even door te lezen (en dat geldt ook voor de TS). Mag ik jullie attenderen op de reactie van Jasmijn87 op pagina 4?
[RT-D] Een paard kan alleen ingereden worden door een professional?
Cassidy schreef:En de keren dat het wel goed gaat, worden naar voren geschoven onder het motto: iedereen kan het want het is mij ook gelukt. En dat is het ergste wat je in mijn ogen kunt doen. Ieder paard is anders, en als er dingen fout gaat, gaan dingen ook serieus fout, met alle mogelijke gevolgen van dien.
Over het inrijden van paarden wordt veel te vaak veel te makkelijk gedacht.
Horsy_Lover schreef:Meestal kan dit niet, maar wanneer er genoeg ervaring is en er goed begeleid wordt kan het naar mijn mening niet kwaad. Een vrouw van 30 kan immers net zo veel schade aanrichten als een meisje van 13. Als jij je wel aangesproken voelt om het feit dat je niet genoeg kennis/ervaring hebt om een jong paard te begeleiden er meteen mee stoppen. Anders moet je fijn doorgaan er niks van de (ver)oordelen aantrekken.. Op een forum zoals bokt weetje dat iedereen zijn mening kan én mag uiten. Respecteer dit dan ook.
Cassidy schreef:En de keren dat het wel goed gaat, worden naar voren geschoven onder het motto: iedereen kan het want het is mij ook gelukt. En dat is het ergste wat je in mijn ogen kunt doen. Ieder paard is anders, en als er dingen fout gaat, gaan dingen ook serieus fout, met alle mogelijke gevolgen van dien.
Over het inrijden van paarden wordt veel te vaak veel te makkelijk gedacht.
Sabinee__ schreef:Als jij de kennis, middelen hebt etc, kan het best.
Er zijn mensen van 30 die het niet kunnen, en als jij 13 bent met genoeg ervaring, hey, doe je best.
Gewoon goed begeleiding zoeken, rustig aan doen voor jou & paard, komt het allemaal goed.
Leeftijd zegt niets.