academische rijkunst te combineren met wedstrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 18:54

Ik denk dat je je moet gaan beseffen dat dit je allereerste paardrijlessen zijn. Je bouwt met deze lessen helemaal op vanaf 0. Dus je gaat voelen wat je paard doet, hoe je dit subtiel kunt controleren etc.

Dan is teugelcontact inderdaad totaal onbelangrijk, aangezien je zit veel belangrijker is. Wanneer jullie zover zijn dat je paard achter onder gaat komen, de rug gaat bollen etc. Dán kom je op het punt dat je met je teugels gaat 'werken' om een aanleuning te onderbouwen. Dus natuurlijk krijg je straks een punt dat je gewoon met teugeldruk gaat rijden. Maar teugeldruk is helemaal niet belangrijk (eerder slecht in de manier waarop het hedendaags vaak gebruikt wordt) in de basis.

Ik weet niet waarom het niet te combineren zou zijn met wedstrijden. Op dit moment nog niet, maar op dit moment ligt je niveau ver beneden B, je bent immers nog steeds in de stap aan het oefenen. Over enige tijd zal je richting het B niveau gaan en kun je gewoon wedstrijden gaan starten.

Interessante vraag om je instructrice eens voor te leggen. Waarom zij denkt dat het niet mogelijk is om van alles te combineren?

KiWiKo

Re: academische rijkunst te combineren met wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 18:56

maar misschien zie ik het verkeerd, maar dat is toch wat je bij elke instructeur vanuit de basis zou moeten leren?

of ben ik nou helemaal gek?

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 19:02

Sjonniej, ik start al lang wedstrijden, ik zou dit dus moeten onderbreken tot ik met teugeldruk mag werken..

Ik zou in ieder geval eens voorleggen wanneer het punt komt dat ik met teugeldruk mag werken. Ik heb nu ook pas drie lessen gehad, alleen ze komt maar 1x in de drie weken, dus hard gaat het niet..

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 19:04

Dat hangt er denk ik een beetje vanaf. Ik heb vroeger ook klassiek/academisch gelest en nu ik met wedstrijden begonnen ben heb ik gewoon dressuur les en ik merk wel verschil.
Als je gewoon wedstrijdjes voor de "leuk" rijdt kan je prima wedstrijden met academisch les combineren denk ik. Als je toch echt wedstrijden wilt rijden kan je wellicht beter "gewone" dressuur lessen nemen.

Want wat jij in je openingspost al aangeeft is het 'zonder' teugels rijden. Ik heb nooit met druk op mijn teugels gereden in de klassieke periode en nu ik wedstrijden rijd heb ik daar last van. Ik krijg commentaar dat ik meer druk op mijn teugels moet nemen...Die kleine verschillen kunnen een groot probleem veroorzaken ;)
Laatst bijgewerkt door alano op 22-11-09 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 19:04

KiWiKo, wat is wat je bij elke instructeur vanuit de basis zou moeten leren? Voelen wat je paard doet etc.?

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 19:05

Alano, ik rijd KNHS wedstrijden, natuurlijk doe ik dit voor de leuk, maar wel met het doel om steeds weer een klasse hoger te komen natuurlijk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 19:06

yep.......... rijden is gebaseerd op gevoel en niet anders.......... rijden doe je met je lijf, niet met teugels of been...... die zijn er slechts als aanvulling waar het lijf tekort komt.........

DAT is imo (en die van veel van mijn collegas ) het basis van het rijden :)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 19:07

KiWiKo schreef:
maar misschien zie ik het verkeerd, maar dat is toch wat je bij elke instructeur vanuit de basis zou moeten leren?

Tijd is Geld he....
Dus waarom zouden we er maanden over doen als we binnen een paar weken hetzelfde plaatje kunnen bereiken door wat stappen over te slaan?
Plus dat het natuurlijk wel heel slim is van deze instructrice om haar leerlingen vanaf punt 0 op te leiden via deze manier van rijden. En niet zomaar ergens te beginnen en puntje voor puntje aan te pakken en op andere punten de ruiter door laten gaan op oude manieren.

Het is inderdaad jammer dat je maar 1x in de 3 wkn les hebt. Maar tot dat moment zou je dan inderdaad een wedstrijdpauze in moeten lassen. De vraag is of je dat wilt. Wil je vanuit die academische rijkunst helemaal vanaf 0 opbouwen en dan je wedstrijden op pauze zetten. Of vind je die wedstrijden toch eigenlijk ook heel leuk (en misschien heb je het ook nodig voor bv. motivatie), dan zal je over moeten schakelen naar een andere rijkunst.

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 19:08

barbara28 schreef:
Alano, ik rijd KNHS wedstrijden, natuurlijk doe ik dit voor de leuk, maar wel met het doel om steeds weer een klasse hoger te komen natuurlijk.

Ja precies. Je moet gewoon doen wat goed voelt. Ik kan alleen mijn mening geven ;)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 19:09

Maar waarom zou je via academische rijkunst niet kunnen knallen op wedstrijd?

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 19:12

Sjonniej schreef:
KiWiKo schreef:

Tijd is Geld he....
Dus waarom zouden we er maanden over doen als we binnen een paar weken hetzelfde plaatje kunnen bereiken door wat stappen over te slaan?
Plus dat het natuurlijk wel heel slim is van deze instructrice om haar leerlingen vanaf punt 0 op te leiden via deze manier van rijden. En niet zomaar ergens te beginnen en puntje voor puntje aan te pakken en op andere punten de ruiter door laten gaan op oude manieren.

Het is inderdaad jammer dat je maar 1x in de 3 wkn les hebt. Maar tot dat moment zou je dan inderdaad een wedstrijdpauze in moeten lassen. De vraag is of je dat wilt. Wil je vanuit die academische rijkunst helemaal vanaf 0 opbouwen en dan je wedstrijden op pauze zetten. Of vind je die wedstrijden toch eigenlijk ook heel leuk (en misschien heb je het ook nodig voor bv. motivatie), dan zal je over moeten schakelen naar een andere rijkunst.

Dat is een beetje mijn punt. Ik vind wedstrijden heel leuk en heb dat ook nodig om het rijden in de bak motiverend te maken. Ik vind het heel leuk om ergens naartoe te trainen zeg maar. Bovendien merk ik dat academische toch best anders is. Tuurlijk bij gewoon rijden gaat het ook om gevoel en in de gewone lessen proberen we ook mijn ruitergevoel te ontwikkelen, maar toch vind ik dat er een groot verschil zit tussen academische rijkunst en zeg maar het gewone dressuur. Ik denk dat ik voor mijzelf inderdaad de vraag moet stellen, wil ik een wedstrijdpauze instellen en even mij voor minimaal een half jaar helemaal op de academische manier toe gaan spitsen. Ik denk dat ik hier goed over na moet denken.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 19:15

Sjonniej schreef:
Maar waarom zou je via academische rijkunst niet kunnen knallen op wedstrijd?

Ik denk dat dat best kan, maar dan niet nu...ik kan moeilijk met een lang teugeltje mijn proefje rond gaan... misschien als ik wat verder ben..

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 19:16

Het ligt denk ik aan jouw eigen rijkunst hoe snel je de teugels mag oppakken. Wat ik in je profielfoto's zie is dat je je handen op bijna alle foto's erg vast zet en ze totaal niet ontspannen zijn.

Niet als negatief commentaar bedoelt hoor! Maar dat valt mij gewoon op ;-).

Daarbij is de basis de takt en losgelatenheid, dat is het begin van een goede training.

Ik heb nu denk ik zo'n 5 lessen gehad (misschien meer hoor, weet het niet exact) en gister heb ik bijv. alleen zitles gehad met rekbanden vanaf mijn voet naar mijn schouder.
Gewoon om echt goed te leren zitten en een echt correcte houding aan te nemen en te voelen hoe dat dan voelt.

Paard ging meteen veel beter lopen, trad heel goed onder, achterhoef kwam zelfs een halve hoef voor voorhoef!
En hij kwam helemaal in balans en dat merk je meteen aan een goed ruggebruik en goed ondertreden van de achterhand.

Gister aan het eind van de les mocht ik voor het eerst mijn teugels aannemen en heb ik geleerd dat de verbinding met de mond vanuit de schouder gaat. Niet vanuit de hand of de elleboog maar vanuit de schouder.
Heel erg lastig want dat is compleet nieuw voor me....

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je pas 3 lessen hebt gehad en je er echt niet vanuit hoeft te gaan dat je het eerste jaar met een lange teugel moet rijden.
Je leert nu eerst goed te voelen en goed te zitten, als je dat voor elkaar hebt mag je steeds meer :D

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 19:18

Die keuze zal je inderdaad moeten gaan maken.
Je kunt je probleem ook uitleggen aan je instructrice. Al ben ik bang dat die je gaat vertellen dat het simpelweg wat weken/maanden in beslag neemt totdat jij de academische rijkunst onder de knie hebt en het dus zinvol is om weer wedstrijden te gaan rijden.

Met het oog hierop is het ook bijzonder jammer dat je maar 1x in de 3 wkn weer een stapje verder kunt zetten. Want in de tussentijd, tussen je lessen, blijf je hangen op het niveau wat je de vorige les hebt bereikt. In een periode van 1 wk tussen de lessen, kan je sneller het niveau opvoeren (mits jij en je paard hier klaar voor zijn natuurlijk).

(Ik ben zelf ook iemand die wedstrijden nodig heeft om gemotiveerd te blijven om dressuur te trainen. Zonder een wedstrijd in het verschiet, vind ik een buitenritje ook prima zat. Terwijl ik het ook echt wel leuk vind om dressuur te rijden etc. Maar heb ook dat doel nodig om naar toe te werken.)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 19:21

Als je de verschillende stromingen in de dressuur met elkaar vergelijkt (academisch, klassiek en de 'gewone' wedstrijddressuur wat in feite ook gewoon klassieke dressuur is) zul je erachter komen dat de basisprincipes gelijk zijn, maar dat de uitvoering op details vaak anders is. In de AR zie je bijvoorbeeld vaak dat ze de paarden erg 'terug' blijven rijden met als gevolg (te) weinig impuls en tactfouten. Ook wordt in die richting vaak minder (tot geen) aandacht besteed aan het rijden van midden en uitgestrekte gangen. In de 'gewone dressuur' zie je dan bijvoorbeeld weer dat het rijden van zijgangen en de verzameling vaak pas later aan bod komt. Welke richting van dressuur je ook aanhangt; als je jouw richting goed onder de knie hebt dan is het niet zo moeilijk om te laten zien wat in de andere stroming gewenst is. Een goede AR ruiter heeft zijn paard zo aan de hulpen staan dat hij wel een fatsoenlijke uitgestrekte draf kan laten zien (zelfs als hij daar niet veel op traint). Een een goede 'gewone' dressuurruiter moet zijn paard desgewenst kunnen verzamelen en als je basis goed is kun je ook zo (correcte)zijgangen rijden. Kunnen ze dat niet dan zijn ze gewoon geen goede dressuurruiter.

Als jij traint volgens de AR dan kan het misschien zijn dat jouw (opbouw van) training en wat op jouw niveau op wedstrijden gevraagd wordt niet helemaal overeen komen. Anderzijds; als je met jouw training geen B-proefje door kan komen moet je je afvragen hoe goed je training dan eigenlijk is?

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 19:22

dat heb ik dus ook, als ik geen wedstrijden heb, ga ik lekker door het bos kachelen...ik vind het heerlijk als ik weet over vier weken ga ik weer en dan daar lekker voor trainen. Ik vind het ook leuk om aan de gang te gaan met wat ik in de les heb geleerd, maar drie weken is me dan net iets te lang zeg maar..

Ik ga het probleem denk ik donderdag gewoon even voorleggen aan mijn instructrice, kijken wat zij ervan zegt. Ik verwacht eerlijk gezegd dat zij zegt, wedstsrijden kan je voorlopig vergeten. Zij is wel van mening dat als je voor deze manier van rijden gaat, je daar ook 100% voor gaat.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 19:26

Ik denk dat ze daar ook wel een punt heeft Barbara. Het is op dit moment voor jou een nieuwe, andere manier van rijden. Om het niet te verwarren met je oude manier van rijden, is het verstandig om je voorlopig helemaal hierop te richten. Tot je dit onder de knie hebt. Wanneer je echter die basis onder de knie hebt. Kun je wel weer op andere manieren lessen volgen, door die aanwijzingen een beetje aan te passen aan jouw geleerde basis en ze daarna uit te voeren in je training.
Ik vind het sowieso altijd goed om van meerdere mensen les te hebben. Iedereen zegt wat anders. Maar je moet wel altijd zelf kunnen blijven beslissen; dit past bij mijn stijl, dit past niet bij mijn stijl of als ik dit nu iets meer zo doe, dan past het wel bij mij.

Jasmijn, ik vind het niet meer dan logisch dat je na 3 lessen van een andere rijkunst, nog niet op B niveau zit.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 19:27

Jamijn: ik kan makkelijk een B proefje doorkomen, alleen rijd ik dan wel anders dan dat ik bezig ben met mijn academische lessen. simpelweg omdat ik helemaal bij nul nog ben met de lessen AR. Maar ik doe wel dingen anders. In de AR lessen, is impuls namelijk niet belangrijk, ik zorg wel dat ik met wedstrijden een paard met impuls heb. Ook ga ik niet met een lang teugeltje de ring in. Het is dus gewoon lastig als je net AR les hebt gehad, en drie weken later wedstrijd heb. Ik heb het idee dat ik niet en kan oefenen met wat ik mijn lessen heb gedaan en proefgericht rijden. Ik vind dat lastig omdat ik met met AR echt helemaal bij nul ben.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 19:28

en dan zeg ik nogmaals dat je dit niet moet willen........... er zijn zat academische instructeurs die wedstrijdrijden kunnen kombineren met hun inbreng.

Ik heb altijd twee instructeurs, een wedstrijd gerichte en een holistisch en hoolikiboo........ beiden bijt elkaar niet....... beiden komen naar hetzelfde punt soms met andere inzichten........ maar dan ben ik weer eigenwijs genoeg om daar mijn eigen weg in te vinden......

en dat werkt, voor mij dan

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 19:29

Sjonniej: normaal vind ik het ook fijn om van verschillende mensen les te hebben, het beste van beiden kan je er dan uit halen, maar dit is zo verschillend! ik denk dat je gelijk hebt om het niet te verwarren, mij voorlopig even helemaal op AR te richten. Of om de keuze te maken om toch niet verder te gaan met de AR lessen..

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 19:31

@TS: mocht je eens een proefles van mijn instructrice willen, die dus vaker kan dan jouw instructrice, dan moet je maar een gil geven ;-).
Je kan als je wil elke week les krijgen van haar volgens mij.

Naast heel fijn lesgeven kan ze ook heel goed zien hoe het paard in zijn vel zit en of hij ergens vast zit.

Mijn bijrijdpaard zit bijv. nog weleens last in zijn SI gewricht en zij masseert en haalt dat dan weer 'los'.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 19:33

Impuls is later wel degelijk belangrijk!!

Anders kan er nooit verzameling komen!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 19:36

laetitia ligt er natuurlijk wel een beetje aan waar jouw instructrice woont en waar ts woont........

als de ene in groningen en de andere in limburg woont word het iets lastig zegmaar :)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 19:37

Tegenwoordig hebben we toch auto's Kim :+

Welke keuze je maakt ligt aan jou. Waar voel je je het beste bij.
Waarom ben je destijds overgestapt naar AR trouwens?

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 19:41

ik les bij marion alblas (http://www.edelester.nl , in ede) en die heeft ook 2 combinaties die via de academische rijkunst knallen op wedstrijden, sabine post met vigor is in een jaar tijd van de B naar de M2 geknald, ondanks dat ze niet vaak starten (bijv. door te weinig kunnen trainen in de bak omdat die te nat was) en sinds kort is er ook een andere leerling begonnen met haar paard in de B en die had de eerste wedstrijd gelijk 1e en 2e plaats behaald en bij elkaar 3 winstpunten behaald... dus het kan wel die combinatie...