4,5 jarige beleren voor/nadelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 12:31

Joltsje schreef:
jeps. heb moeder gevonden op paardenfokken.nl plus nakomelingen, maar deze staat er niet tussen.

Toch even de fokker bellen en gelijk navraag doen waarom ze dit paard er niet hebben bijgevoegd?
Goed navraag doen..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 12:33

devine schreef:
Niet mens gericht zou ik niet echt op staan te wachten een jong dier waar nog niks meegebeurt zou zijn komt alleen al uit nieuwsgierigheid naar je toe..

nee hoor, dat hoeft echt niks te zeggen.... :n

Ik zou aanraden om er alleen mee te beginnen als je veel ervaring hebt met inrijden of iig met lichaamstaal en opvoeding van jonge paarden.
Als je wel goed bent in lichaamstaal en het handmak maken, kun je het inrijden nog altijd uit besteden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 12:34

devine schreef:
Joltsje schreef:
jeps. heb moeder gevonden op paardenfokken.nl plus nakomelingen, maar deze staat er niet tussen.

Toch even de fokker bellen en gelijk navraag doen waarom ze dit paard er niet hebben bijgevoegd?
Goed navraag doen..

Kan natuurlijk zijn dat de fokker al z'n paarden er niet op heeft gezet, maar de kopers van de nakomelingen - raad wel aan om de fokker te bellen.

Joltsje

Re: 4,5 jarige beleren voor/nadelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 12:36

@superwoman, indd kan zijn dat hij het niet zelf heeft gedaan. zie je vaak. vind het jammer dat je dat niet op de site kan vinden.

verder wel ervaring met beleren... maar is nu 1x fout gegaan. (in zoverre dat ik het paard heb verkocht en die het nu wel goed heeft)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 13:03

bedankt voor alle info. ik weet inmiddels genoeg.

een 4,5 jarige beleren zie ik zeker alleen maar voordelen in.
het enigste risico is dat er misschien al eens wat mee gedaan is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 18:20

Joltsje schreef:
bedankt voor alle info. ik weet inmiddels genoeg.

een 4,5 jarige beleren zie ik zeker alleen maar voordelen in.
het enigste risico is dat er misschien al eens wat mee gedaan is.

Aangezien hij niet nieuwsgierig naar je toe komt, denk ik eerder dat er niets mee gedaan is.
Paarden die meer in de hand zijn geweest, komen vaak wel wat eten halen of iig kijken of dat er is.

Mislukte zadelmakpogingen kun je vaak alleen zien aan de reactie op het tuig of wanneer de ruiter (wilt gaan) gaat zitten .

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 18:27

@superwoman: niet alleen aan tuig of ruiter.
(al kan je bij mijn paard er ook geen tuig op krijgen)
Maar ook puur al door er naast te gaan staan(op zadelplek), mijn paardje ging er altijd vandoor als je naast hem wou gaan staan, snapte er niets van.
Tot iemand vroeg of hij al beleerd was, ik zei: ja.
Ahh vandaar... dat is ook 1 vd tekenen...

Daarnaast vind ik paarden waar niets mee gedaan is vaak veeel opener!

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 18:50

@Siske dat lijkt mij ook wanneer paarden jong zijn en bijv. in de opfok of dergelijke en je gaat eens kijken bij ze dan komen ze altijd naar je toe puur uit nieuwsgierigheid.

Wanneer een paard niet naar je toekomt of wegloopt dan kan er een probleem zijn door een nare ervaring bijv.
maar dit zie ik eerder bij wat oudere paarden dan bij paarden die weinig in de hand zijn geweest.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 19:05

bij ons in de pensionstal zijn net alle jonge paarden weer binnengekomen, en die zijn meestal nieuwsgierig, op een enkeling na.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:56

van mijn pony (ook 4,5 toen ik dr kocht) zeiden ze ook dat ie niet beleerd was, alleen maar zadelmak.
Was voor een jonge pony ook heel rustig, maar kwam je niet opzoeken (had geen intresse in mensen) heb haar gekocht en ze was idd niet beleerd. Wil hier maar mee zeggen dat niet elk jong onbeleerd paard intresse in je zou moeten hebben.
Als je het paard graag wilt hebben dan zou ik zoiezo van de grond af aan opnieuw beginnen en alles heel rustig opbouwen, als het beleren niet gelukt is (als ie al beleerd zou zijn of poging tot) zal het waarschijnlijk te snel oid voor hem te zijn gegaan , waardoor hij stress kreeg en dit ook uitte.
Zie het als een leuke uitdaging.

xMoreill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:30

Paard waar ik op rijd is 5,5 en op z'n 5e beleerd, resultaat; prachtig, goed ontwikkeld braaf paard wat zeer makkelijk te rijden is (met zo haar streken etc, maar nooit gebokt/gesteigerd o.i.d.)

TipPost19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:57

Paarden die in de "handel" komen, moeten vaak voor de aspirant koper los even showen. Los in de bak is dus niet altijd een vriendelijke omgeving. Een gevoelig paardje wordt schuw en een hele nuchtere zal sneller bij de mensen komen.
Hoe zijn z'n voeten? Netjes? Regelmatig in handen geweest? Manen getrokken. Kent hij longeren. Kan je ook zonder longe los in de bak uitproberen. Wil hij om je heen lopen of rent hij van de ene hoek naar de andere? Ga eens alleen, zonder de handelaar een tijdje bij hem staan, wil hij dan wel bij je komen? Aan de reacties van het paard kan je zien of er wat mee gedaan is.
Komt niet vaak voor dat er met een 4 jarig paard niks gedaan is.
Om een 4 jarige die benaderbaar is voor het eerst te gaan beleren is zeker niet nadeliger dan een 3 jarige.