Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Professor schreef:Ik las ergens weet helaas niet meer op dit topic waar, dat men de binnenteugel onspant, en de buitenteugel gebruikt om ophoudingen te geven.
Aan diegene die dit schreef heb ik een vraagje, wat is het effekt op de galop, en welke fase remt u dan af??
Persoonlijk ben ik daarvoor de 2e fase van de galop af te remmen, de stuwende.
Professor schreef:U heeft veel geschreven, alleen voor alle duidelijkheid, waarom heeft u het steeds over de schouder?
Dacht toch dat men van achteren naar voren rijdt.
Dat de 1e fase van de galop het buitenachterbeen is, en dat die de galopsprong begint.
Dat de 2e fase het binnenachterbeen+buitenvoorbeen is, die de stuwende faktor is.
Wanneer men die verkorten wilt, wat men eigenlijk met het verkorten van de galop bereiken wilt, dan zou men toch de hulp moeten geven om die te verkorten?
Het binnen voorbeen is de 3e fase van de galop, dat is dus naar mijn mening minder intressant.
Wanneer men het binnenachterbeen controleert dan doet men dat toch met de binnenhand?
En aangezien het buitenvoorbeen in de gelijke fase is moet men die kan ook verkorten??
Dat doet men toch met de buitenhand??
Een ophouding is mij geleerd altijd eerst de drijvende hulpen en dan de aannemende hulpen.
Dat kan men tegelijktijdig doen, dat kan ik ook wel begrijpen wanneer men het allee over de kuit heeft.
Maar de gewichtshulp is eigenlijk altijd voorhanden, en die is dan al drijvend.
Het verkorten van de galop staat niet alleen, het verkorten van een galop is naar mijn inzicht een verlenging op een goed in de hand gesteld paard, een paard wat de ophoudingen aanneemt, dwz direkt volgt.
Professor schreef:s_en_z u moet mij goed begrijpen, eerst verkort men, dan verzameld men, het verkorte zoals ik omschreven heb is in tesamen hang met verkorten.
Een verzameling is in de eerste plaats verkorten, zonder verlies aan takt.
Dan komt het meer ondergrijpen van het achterbeen, daardoor meer oprichting van de voorhand.
Dit is een geheel normale afloop.
svdijk86 schreef:Als het paard eerst moet verkorten en daarna bergopwaarts moet komen en ruimer
moet galloperen is dat toch hartstikke dubbel? Als ik dat doe blijft mijn paard juist
"hangen" in die verkorte passen waarna ik hem er eerst "uit" moet rijden voordat
ik hem kan verzamelen. (mijn paard denkt teveel mee)
svdijk86 schreef:Het zal vast in veel combinaties goed gaan, maar ik ervaar dit anders. Of ik doe
hetzelfde maar ik "voel" het anders aan. Dat zou ook goed kunnen. Over het
achterbeengebruik ben ik het uiteraard eens, de benen moeten goed onder de
massa komen om te kunnen verzamelen. Maar hoe krijg je die er onder als je
vlak daarvoor vraagt de passen korter te maken (dus ook onder de massa vandaan
achter.) Veel paarden duiken hierbij op de voorhand (zie ik in de praktijk)
svdijk86 schreef:Ik vind het theoretisch een heel mooi idee, begrijp me niet verkeerd. Dat het
voorbeen in de derde fase komt zou heel goed kunnen. Hoef ook pas 3 jaar lang
verzameld te rijden haha. Ik gebruik de training op voltes nog steeds omdat ik na
het basisgerichte rechtrijden en lengtebuiging links en rechts vragen toch net
dat beetje extra verzameling nodig heb.
svdijk86 schreef:FloortjeS;
Wat jij omschrijft wat je doet is het paard uit elkaar laten vallen en geen verzameling.
Verzameling is terug komen in tempo en meer sprong maken (showen) Ik wil geen kritici
zijn... maar zoals jij zegt te rijden ben je totaal nog niet aan verzameld rijden toe en
heb je een goede instructrice nodig die je duidelijk maakt wat beendruk kan betekenen
met paardrijden.
Kijk maar eens op youtube bij de hogere dressuur, zie jij die mensen de benen afsteken
om terug te gaan naar draf vanuit galop? Nee zeer zeker niet, ze sluiten het paard op
met hun handen. Maken zich zwaar. Ontspannen hun handen en geven been nog voor
hij in draf overgaat, hierdoor loopt het paard direct verzameld verder en valt het niet
op de voorhand weg.
Groetjes,
FaberSmid schreef:Nu komen we vanzelf op een ander leuk onderwerp, zal zo het nieuwe topic contra galop openen.
Zijn cavaletti ook toe te passen?
Hermelientje schreef:Beste TS en deelnemers aan dit topic. Kadankovitch heeft me gevraagd jullie even te laten weten dat hij zeker nog wat gaat schrijven over het verzamelen van de galop, maar dat het hem op dit moment niet lukt het op papier te zetten. Jullie houden het tegoed.
vur schreef:Om mijn paard in galop te verzamelen, gebruik ik contragalop, tempowisselingen, schoudervoor indien nodig en soms zelfs travers. Misschien dat je daar iets mee kunt?
Hermelientje schreef:Beste TS en deelnemers aan dit topic. Kadankovitch heeft me gevraagd jullie even te laten weten dat hij zeker nog wat gaat schrijven over het verzamelen van de galop, maar dat het hem op dit moment niet lukt het op papier te zetten. Jullie houden het tegoed.
Libera schreef:Wow, lijkt haast of iedereen het anders doet!
Ik maak gewoon een paar halve ophoudingen
Om de verzamelde galop te leren of te verbeteren gebruik ik stap/galop overgangen, contra galop, schoudervoor, en werkpirouettes.
FaberSmid schreef:Libera schreef:Wow, lijkt haast of iedereen het anders doet!
Ik maak gewoon een paar halve ophoudingen
Om de verzamelde galop te leren of te verbeteren gebruik ik stap/galop overgangen, contra galop, schoudervoor, en werkpirouettes.
Dan zal modie erg blij en het met u eens zijn. Maar zo te lezen doet ieder het niet zo anders dan alle hier beschrijven. Hoewel ik benieuwd ben hoe modie het zonder halve ophoudingen doet?
en indien nodig mijn "been" erbij