Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
petitparis schreef:Maar da's m'n persoonlijk ervaring en elk paard is anders en iedereen rijdt en reageert anders

) petitparis schreef:de gevoeligheid van de mond is weer een andere discussie.
Ik weet dat bij mijn paard lichtjes afspelen op de binnenteugel haar over de schreef trekt qua inbuiging. Alleen op (binnen)been geeft ze nog niet altijd na. Maar daar werk ik aan, methode 2 is in mijn ogen ook de meest correct en m'n einddoel (Als m'n paard dat nu eens begreep)

_Bitje_ schreef:petitparis schreef:de gevoeligheid van de mond is weer een andere discussie.
Ik weet dat bij mijn paard lichtjes afspelen op de binnenteugel haar over de schreef trekt qua inbuiging. Alleen op (binnen)been geeft ze nog niet altijd na. Maar daar werk ik aan, methode 2 is in mijn ogen ook de meest correct en m'n einddoel (Als m'n paard dat nu eens begreep)
als je correct oefent, en elke keer je handen ontspant bij nageven komt het vanzelf.
Maar goed, ik rijd nu een 3 jarige haflinger die gewoon een halfuur in rijden nodig heeft en dan pas aan de teugel gaat...
dan is ie uitzichzelf en lekker los en heb mijn vingers niet gebruikt
Anoniem schreef:Bijzonder dat bijna iedereen optie 2 kiest maar als ik op wedstrijd kijk zie ik 9 vd 10 ruiters toch echt optie 1 doen...
Vreemd..
Zelf reed ik volgens optie 1 maar sinds ik "academisch" dressuur rijd rijd ik alleen nogmaar met hele lange teugel...
Myukii schreef:Dat vind ik dan wéér een andere discussie, want een driejarige hoort helemaal nog niet een half uur zo intensief gereden te worden.
Maar fijn om te lezen dat veel mensen methode 2 gebruiken. Ik begon al aan mezelf te twijfelen toen ik in een ander topic las dat de eerste manier ook veel gebruikt wordt, 'als het paard gespannen wordt', en vond het vrij vreemd.
Ik heb op de manege ook érg vaak te horen gekregen: "Doe maar of je piano speelt!" "Geef steeds kneepjes in je teugels alsof je een spons uitknijpt", "Blijven spelen met je teugels, tot hij nageeft!". Zonde is dat. Want het is erg moeilijk af te leren. Maar als ik bij mijn paard nu te onrustig ben in mijn hand, merk ik het vanzelf, dat vindt-ie niet leuk. Kneepjes geven is er dus niet meer bij, haha!
gmgmelkert schreef:methode twee. Maar hoe vang je goed op van voren?
Dan kun je even afschudden (en dat is iets totaal anders dan zagen
), aanvullen met je been en dan is hij er weer. Myukii schreef:Ik begon al aan mezelf te twijfelen toen ik in een ander topic las dat de eerste manier ook veel gebruikt wordt, 'als het paard gespannen wordt', en vond het vrij vreemd.
Pion schreef:Myukii schreef:Ik begon al aan mezelf te twijfelen toen ik in een ander topic las dat de eerste manier ook veel gebruikt wordt, 'als het paard gespannen wordt', en vond het vrij vreemd.
Ik niet zozeer.
Als mijn jonkie iets spannends ziet, of wat gespannen loopt (madame is nogal vlug onder het zadel en heeft een gevoelig mondje) gebruik ik het 'trillen' met mijn hand om haar iets af te leiden.
Ik rijd haar gewoon goed voorwaarts, en rijd haar dan met