Spelen met je vingers of stille hand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 16:23

ik heb dat boek ook gelezen 'dressuur onder vuur' ; maar ik schrok eerder van dat mensen zo snel de hulpteugel erbij pakt en wat voor schade je daar mee kan aanrichten... en de schrijver kuurde juist af van het paaard moet maar op de borst lopen en als dat niet zo lukt dan maar vast zetten met de hand en daarna ook de hand vast blijven zetten... daar schrok ik heel erg van..

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 16:26

petitparis schreef:
Maar da's m'n persoonlijk ervaring en elk paard is anders en iedereen rijdt en reageert anders

daar ben ik het met je eens,maar een paard is gevoeliger in de mond dan dat men denkt ;)
een lichte kneedbeweging is soms al genoeg om een bit vast te pakken, de een is daar natuurlijk
harder in dan het ander :)

petitparis

Re: Spelen met je vingers of stille hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 16:31

de gevoeligheid van de mond is weer een andere discussie.

Ik weet dat bij mijn paard lichtjes afspelen op de binnenteugel haar over de schreef trekt qua inbuiging. Alleen op (binnen)been geeft ze nog niet altijd na. Maar daar werk ik aan, methode 2 is in mijn ogen ook de meest correct en m'n einddoel (Als m'n paard dat nu eens begreep ;) )

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 16:34

petitparis schreef:

Ik weet dat bij mijn paard lichtjes afspelen op de binnenteugel haar over de schreef trekt qua inbuiging. Alleen op (binnen)been geeft ze nog niet altijd na. Maar daar werk ik aan, methode 2 is in mijn ogen ook de meest correct en m'n einddoel (Als m'n paard dat nu eens begreep ;) )

als je correct oefent, en elke keer je handen ontspant bij nageven komt het vanzelf.

Maar goed, ik rijd nu een 3 jarige haflinger die gewoon een halfuur in rijden nodig heeft en dan pas aan de teugel gaat...
dan is ie uitzichzelf en lekker los en heb mijn vingers niet gebruikt ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 16:36

ik heb een volbloed die na een uur nog steeds kan blijven gaan, en die bij been gewoon denkt: "jippie, rennen", maar we maken progressie

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 16:39

Petitparis: Er zijn volgens mij maar weinig paarden die vanaf de eerste keer dat je er op klimt meteen perfect nageven op de buitenteugel en het buitenbeen! :+
Ook mijn jongste merrie vindt het nog moeilijk en daar komt bij dat ik ook geen perfecte Anky ben.
Ach, zo hebben we allemaal onze verbeterpunten. :j

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 16:40

das waar, iedereen op zijn waarde houden :j

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 16:43

methode twee. Maar hoe vang je goed op van voren?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 16:46

gmgmelkert schreef:

door de achterhand er onder te laten brengen :)

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 16:47

Dus bij drijven en voor weer opvangen. Maar maak je dan een ophouding met je handen? Wat is de juiste manier?

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 16:49

Belangrijkste is bij mij wel de motor van knollie en heb mn instructrice nog nooit horen zeggen dat ik moet spelen/zagen/kneden maar dit doe ik vast wel eens .
Als het goed is een heel enkel keertje, maar als ik per ongeluk mn zelfcontrole verlies dan ben ik te hardhandig en ik weet dat mn paard dan of in een nepkrul gaat lopen of gewoon alles vastzet en zijn kop omhoog gooit.
Op wedstrijd (wat ik niet zovaak meer heb) doe ik dit denk ik wel meer, dan ben ik 'gestressed' en wil dan dat ie goed loopt.. en vraag een keertje om te zien of tie wel fijn nageeflijk is. Maar over het algemeen rijd ik met vriendelijke hand kan ik wel zeggen helaas af en toe kom ik toch echt te hard door als mijn paard een dagje stijf is.. voel me daar altijd behoorlijk schuldig over hij kan er immers niets aan doen !
Ik heb ook niet echt een methode om mn paard nageeflijk te rijden dat is tie gewoon als ik hem goed rijd en natuurlijk los heb en actief van achter.. van voor kom ik zo weinig mogelijk aan.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 17:11

_Bitje_ schreef:
petitparis schreef:

als je correct oefent, en elke keer je handen ontspant bij nageven komt het vanzelf.

Maar goed, ik rijd nu een 3 jarige haflinger die gewoon een halfuur in rijden nodig heeft en dan pas aan de teugel gaat...
dan is ie uitzichzelf en lekker los en heb mijn vingers niet gebruikt ;)

Dat vind ik dan wéér een andere discussie, want een driejarige hoort helemaal nog niet een half uur zo intensief gereden te worden.

Maar fijn om te lezen dat veel mensen methode 2 gebruiken. Ik begon al aan mezelf te twijfelen toen ik in een ander topic las dat de eerste manier ook veel gebruikt wordt, 'als het paard gespannen wordt', en vond het vrij vreemd.

Ik heb op de manege ook érg vaak te horen gekregen: "Doe maar of je piano speelt!" "Geef steeds kneepjes in je teugels alsof je een spons uitknijpt", "Blijven spelen met je teugels, tot hij nageeft!". Zonde is dat. Want het is erg moeilijk af te leren. Maar als ik bij mijn paard nu te onrustig ben in mijn hand, merk ik het vanzelf, dat vindt-ie niet leuk. Kneepjes geven is er dus niet meer bij, haha!

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 17:13

Anoniem schreef:
Bijzonder dat bijna iedereen optie 2 kiest maar als ik op wedstrijd kijk zie ik 9 vd 10 ruiters toch echt optie 1 doen...

Vreemd..

Zelf reed ik volgens optie 1 maar sinds ik "academisch" dressuur rijd rijd ik alleen nogmaar met hele lange teugel...

Helemaal mee eens, bijna iedereen kiest optie 2, maar als ik om mij heen kijk, zie ik ook maar weinig mensen die echt naar de hand toe rijden. Misschien ook als je hier zegt dat je voor 1 gaat, je bokt weer over je heen krijgt.

Ik zelf "kies" voor optie 1. Het is niet echt een keuze, ik probeer met een stille meegaande hand te rijden, maar ik betrap mij er vaak genoeg op dat als hij niet fijn naar beneden wil komen, ik vaak ongemerkt optie 1 toepas.

Overigens heb ik sinds kort ook academisch les met lange teugel, vind dit overigens ook heel moeilijk te combineren met wedstrijdgericht rijden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 18:15

@barbara28: ik vind academisch idd ook moeilijk combineren met wedstrijden. Op wedstrijd vinden ze mijn teugel standaart te lang. En mijn paard niet actief genoeg. Alhoewel mijn paard zeker actief is. En als ik mijn teugel korter neem is de beweging van mijn paard helemaal weg en score ik 5 en 4 op de S/D/G (ik heb een draver dus is dat ook erg duidelijk te zien) Dusja dat is keuzes maken..

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 18:17

stille hand, zonder contact zeg ik!
je moet op je zit en benen sturen/rijden...
eigenlijk heb je dus helemaal geen bit nodig vind ik

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 18:22

Of het nu 1 of 2 is...het komt beide aan op de rijkunst, dus het gevoel, van de ruiter!

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:11

aerdenhout, ik ben het helemaal met je eens. Ook ben ik van mening dat je bij nummer 1 zowel links als rechtsaf kan. Tussen kneden en zagen vind ik nogal een verschil zitten. Daarnaast kun je mij niet wijsmaken dat iemand altijd volledig stil met de handen zit en nooit een kneep geeft, of 1 kant iets meer doorpakt.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:13

Myukii schreef:
Dat vind ik dan wéér een andere discussie, want een driejarige hoort helemaal nog niet een half uur zo intensief gereden te worden.

Maar fijn om te lezen dat veel mensen methode 2 gebruiken. Ik begon al aan mezelf te twijfelen toen ik in een ander topic las dat de eerste manier ook veel gebruikt wordt, 'als het paard gespannen wordt', en vond het vrij vreemd.

Ik heb op de manege ook érg vaak te horen gekregen: "Doe maar of je piano speelt!" "Geef steeds kneepjes in je teugels alsof je een spons uitknijpt", "Blijven spelen met je teugels, tot hij nageeft!". Zonde is dat. Want het is erg moeilijk af te leren. Maar als ik bij mijn paard nu te onrustig ben in mijn hand, merk ik het vanzelf, dat vindt-ie niet leuk. Kneepjes geven is er dus niet meer bij, haha!

wie heeft het in vredesnaam over INTENSIEF?
ik rijd hem lekker los in stap/draf en daarna wanneer ie los is 10 minutjes wat intensiever , maar echt intensief word hier niet gezegd :+

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:27

gmgmelkert schreef:

Ik weet niet of het ik het goed uit kan leggen maar ga een poging doen. De motor is dus de achterhand en die moet je actief blijven houden ten alle tijde; dus ook als je paard zich ontrekt door bv hard of scheef te gaan lopen. Je ziet bij veel hete paarden dat deze juist niet aan het been zijn omdat de ruiters eigenlijk alleen maar bezig zijn met 'remmen'. Elk paard moet en kan het been leren accepteren (al is dit niet altijd makkelijk).

Als je een fijne aanleuning hebt, heb je een licht gewicht in je hand; laten we voor het gemak even zeggen 1kg. Als je paard zich onttrekt op welke manier dan ook wordt dit bv 5 kg gewicht of soms wel 10kg. Dit extra gewicht mag je met je hand begrenzen, dus ook 5 of 10kg. Op elk moment dat dit gewicht minder wordt ontspan je altijd je hand, zonder je beenhulp te verliezen. Streef er niet altijd na dat het paard eerst helemaal in fijne aanleuning komt, soms/meestal is het beter om direct je hand te ontspannen als de druk minder wordt. Heel veel ruiters blijven te lang 'aan de mond hangen' en daardoor wordt/blijft het paard sterk of niet nageeflijk. Dit begrenzen doe je door je hand dicht te knijpen en altijd op beide handen. Je hand hoeft hierdoor nooit van plek te wisselen.

Zelf geloof ik ook trouwens niet in rijden op je buitenteugel, we hebben 2 handen en 2 teugels waarop de druk eigenlijk altijd gelijk moet zijn, hier probeer ik in mijn rijden ook altijd naar te streven. Natuurlijk gebruik je in bepaalde oefeningen wat meer binnen- of buitenbeen (of hand). Maar correct rijden is altijd een wisselwerking tussen beide benen en handen en nooit eenzijdig.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 07:56

In principe methode 2, maar bij Wrangler moet ik 1 echt wel eens inzetten. Die is absoluut niet bang voor de hand (sorry, ik vind die opmerking van Bitje niet correct, een paard wat bang is in de aanleuning kruipt er makkelijker achter dan erin te duwen tenzij je het al echt over pullen hebt maar dat is ook iets totaal anders) maar maakt zich graag te lang door meer druk te nemen in de hand. Het is nl. veel gemakkelijker om langer te lopen dan bij elkaar want stel je voor dat ie zijn achterhand zou moeten inzetten :+ Dan kun je even afschudden (en dat is iets totaal anders dan zagen :? ), aanvullen met je been en dan is hij er weer.
Eerste methode om het proberen op te lossen is om de hand te sluiten en aan te vullen met heel veel been, maar daar issie dus niet van onder de indruk.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 12:19

Ik gebruik voornamelijk manier 2 maar wil manier 1 ook nog wel eens gebruiken als mijn jonge paard iets gaat hangen of het bit vast pakt.
Tril dan licht met mijn hand(en) en zodra ze loslaat hou ik mijn hand er weer stil aan. :)
Deze manier gebruik(te) ik overigens ook op mijn pony en andere paarden.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 12:29

Myukii schreef:
Ik begon al aan mezelf te twijfelen toen ik in een ander topic las dat de eerste manier ook veel gebruikt wordt, 'als het paard gespannen wordt', en vond het vrij vreemd.

Ik niet zozeer.
Als mijn jonkie iets spannends ziet, of wat gespannen loopt (madame is nogal vlug onder het zadel en heeft een gevoelig mondje) gebruik ik het 'trillen' met mijn hand om haar iets af te leiden.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 17:19

Pion schreef:
Myukii schreef:
Ik begon al aan mezelf te twijfelen toen ik in een ander topic las dat de eerste manier ook veel gebruikt wordt, 'als het paard gespannen wordt', en vond het vrij vreemd.

Ik niet zozeer.
Als mijn jonkie iets spannends ziet, of wat gespannen loopt (madame is nogal vlug onder het zadel en heeft een gevoelig mondje) gebruik ik het 'trillen' met mijn hand om haar iets af te leiden.

Oké, kan, ieder zijn methode natuurlijk! Als mijn paard iets spannends ziet, gebruik ik liever niet zijn (ook gevoelige en zachte) mond om hem af te leiden, daar is z'n mond imo niet voor..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 10:08

Ik gebruik de eerste manier..
En eerlijk gezegd heb ik er geen problemen mee :o Ik rijd haar gewoon goed voorwaarts, en rijd haar dan met
wat druk op de teugels of af en toe een beetje kneden naar beneden. En loopt ze daar dan, dan blijf ik d'r
verder vanaf en houdt haar nageeflijk met mijn buitenteugel.
Kan makkelijk veranderen van hoofdhouding, dan wat ronder en lager en dan eens wat hoger (al rijd ik haar
nu vooral lang en rond omdat ze nog jong is), en heb nog geen problemen gemerkt. Er bestaat inderdaad een
kans dat ze in een valse krul gaan lopen, en daar let ik dan ook goed op dat dat niet gebeurt. Als je gewoon
voorzichtig rijd en goed je paard aanvoelt is er weinig mis mee, denk ik.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 10:14

inprencipe probeer ik op methode 2 te rijden. heel aventoe als me paard zijn kop er op hebt zitten gebruik ik methode 1 maar dn zaag ik niet. ik vraag alleen even iets door. zodra hij zakt hou ik op.