Stelling: Hulpteugels zijn symptoombestrijding

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:52

Leentje1 schreef:
Wanneer zouden jullie dan overgaan tot bijvoorbeeld een slof/martingaal/bijzet/elastiek enz.

Slof/Martingaal nooit

Elastiek toen hij het longeren moest leren... dat hebben we een maandje of 1,5 gebruikt.

Bijzet, alleen nu met longeren en verder niet.

Verder komen er geen hulpteugels aan te pas... omdat ik nog steeds van mening ben dat het rijtechnisch op te lossen moet zijn.. en zo niet dan is het een lichamelijk probleem die eerst opgelost moet worden.

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:56

ik gebruik met longeren alleen een bijtzetje en met longeeren
laat ik hem veel overgangen maken,
b.v stap naar draf weer wat harder en weer wat zachter draven.
stukje galop weer stappen.
Dan kom de achterhand er vanzelf onder maar houd hij zijn hoofd ook mooi laag.
Een martingaal vind ik een slap aftreksel van een slof ,
het weerhoud het paard bij een martingaal om zijn hoofd extreem omhoog
tegooien , dan kan je toch beter een slof ``eromheen hangen?``
Dan krijgt het paard geeneens kans om om zijn hoofd om hoog te gooien.

Ik zie wel vaak mensen met slofjes rijden die hem volkomen verkeerd gebruiken,
ik heb toen ik ermee begon te rijden les genomen speciaal om te leren hoe je
met een slof moet rijden , omdat ik ook (schaam schaam) soms de neiging heb
om te streng te gebruiken.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:56

Marjoow schreef:
Oh, dat dacht ik op te maken uit jullie posts.
"Hulpteugels zijn er om te helpen bij het oplossen van een probleem."

Er staat EEN probleem ik heb toch nergens geschreven elk probleem.

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:57

Mando schreef:
Leentje1 schreef:
Wanneer zouden jullie dan overgaan tot bijvoorbeeld een slof/martingaal/bijzet/elastiek enz.

Slof/Martingaal nooit

Elastiek toen hij het longeren moest leren... dat hebben we een maandje of 1,5 gebruikt.

Verder komen er geen hulpteugels aan te pas... omdat ik nog steeds van mening ben dat het rijtechnisch op te lossen moet zijn.. en zo niet dan is het een lichamelijk probleem die eerst opgelost moet worden.

idd alles is rijtechnisch op te lossen maar dan denk ik waarom maak je het je paard
niet makkelijker met een hulp teugel?

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:58

bulck schreef:
In jouw opzet zit veel waarheid. De enige keren dat ik hulteugels gebruik is dat bij het longeren (pesoa) en bij sommige jonge paarden een duitste stootteugel.

Maar normaal kom je met een goede doordachte systematische rijtechniek een heel eind zonder al die dingen (balast )in je rijden

En bij het corrigeren van verreden paarden?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:00

sporter schreef:
bulck schreef:
In jouw opzet zit veel waarheid. De enige keren dat ik hulteugels gebruik is dat bij het longeren (pesoa) en bij sommige jonge paarden een duitste stootteugel.

Maar normaal kom je met een goede doordachte systematische rijtechniek een heel eind zonder al die dingen (balast )in je rijden

En bij het corrigeren van verreden paarden?

dat is mijn specialiteit :D, dus ook daar less is more. Of enkele keren een duitste stootteugel.
En waarom, de meeste hulpteugels zijn uitvindingen om dat front te corrigeren. terwijl die houding moet voortkomen vanuit de achterhand
Laatst bijgewerkt door bulck op 18-11-09 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

sporter

Re: Stelling: Hulpteugels zijn symptoombestrijding

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:01

haha oke. Dat kan ik heb liever een slof dan een stootteugel.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 13:02

Dat is nieuw voor mij een stootteugel. Heb net wel wat plaatjes bekeken, maar kan je mij uitleggen wat deze teugel doet?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:04

wendy_paard schreef:
Mando schreef:

Slof/Martingaal nooit

idd alles is rijtechnisch op te lossen maar dan denk ik waarom maak je het je paard
niet makkelijker met een hulp teugel?

Ik maak het mijn paard makkelijk door goed les te nemen, en dan heb ik geen hulpteugels nodig.
Mocht ik er niet uitkomen dan zoek ik proffesionele begeleiding.

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:04

sporter:
dt vind ik wel een goede , mijn paardje is ook verkeerd gereden
die werd in een krul getrokken en hij sloot zichzelf in op die houding,
ik moet met hem ook helemaal bij 0 beginnen ik ga bij iemand van bokt lessen die de nadruk legt op rechtrichten.
Omdat hij hierdoor ook artrose in zijn hals heeft gekregen
mag ik hem van de da alleen maar rijden op het begin met zijn neus over de grond,,, maarja hij zret zichzelf vast ik ben ook wel benieuwd
of ik dit kan oplossen zonder hulpteugel...

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 13:06

Zo te horen denk ik dat je goed bezig bent. Helemaal doordat je niet alleen naar het rijden kijkt, maar ook naar zijn lichamelijke toestand.

Ik denk dat je dit zonder hulpteugel wel kan oplossen alleen gaat het je wel veel tijd kosten. En ik denk dat daar het probleem zit. Mensen willen een snelle oplossing. En daarom hangen ze er maar ondoordacht een hulpteugel aan.
Laatst bijgewerkt door Dribbel op 18-11-09 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:06

Een stootteugel is een bijzet die vanaf het bit tussen de benen wordt vastgemaakt ipv aan de zijkant. Hiervban heb je er dus maar eentje nodig.

Van stoot en bijzet vind ik dat een paard in een bepaalde houding wordt gedwongen ..ben ik geen voorstander van......

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:09

Een hulpteugel zie ik als tijdelijke oplossing om een probleem op te lossen. Dan kun je om het voor het paard en jezelf iets makkelijker te maken enkele keren er een hulpteugel aan hangen om daarna als het kwartje gevallen is zonder hulpteugel verder te gaan. Even als extra hulp zeg maar.

Helaas zie je ook vaak dat mensen met hulpteugel blijven rijden en dan is het inderdaad symptoombestrijding.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:09

sporter schreef:
haha oke. Dat kan ik heb liever een slof dan een stootteugel.

Ja maar een duitse stootteugel is ergens gelijk aan een slof e, enkel heb je niets zelf in je hand en werkt hij enkel wanneer ze extreem tegen de hand komen. Dan kan je als ruiter ff gewoon een stille weerstandbiedende hand houden en gewoon je paard naar voren, erin drijven.
Met slof zie ik toch in mijn omgeving dat die er toch te vaak onbewust bij wordt genomen.
En de meeste paarden die ik ken kennen heel die boetiek van hulpteugels en bitten, dus is toch al terug opnieuw beginnen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:12

OKHannes schreef:
Een stootteugel is een bijzet die vanaf het bit tussen de benen wordt vastgemaakt ipv aan de zijkant. Hiervban heb je er dus maar eentje nodig.

Van stoot en bijzet vind ik dat een paard in een bepaalde houding wordt gedwongen ..ben ik geen voorstander van......

nee een duitse stootteugel niet. Die komt vanonder door de bitringen langs beide kanten opzij vast aan de singel. Dus je zou er slof van kunnen maken.
Maar deze teugel is dus los, want hij wordt immers zo vastgemaakt dat het een eerlijke vrije aanleuning bewerkstelligd, maar toch weerstand bied bij extreem wegdrukken.

http://www.agradi.nl/product_thumbs_135/4038535.jpg
is een link, hier wel meer toegepast voor longeren, want onder de man zet ik hem niet zo strak eraan zeg maar.
Laatst bijgewerkt door bulck op 18-11-09 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 13:17

Ik rijd eigenlijk nooit met stootteugel/slof/bijzet, maar het lijkt me dat je hierdoor het paard zijn hals laat gebruiken, maar kan hij dan nog wel zijn rug wegdrukken? Het lijkt me namelijk van wel.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:18

Ik gebruik zelden of nooit hulpteugels, zelf niet bij 'probleempaarden' overigens altijd paarden die van 'probleemruiters' komen maar goed. Verder longeer ik wel met pessoa of bijzetteugels. Maar slof, goghe, etc... gebruik ik eigenlijk nooit. Ik rij er absoluut niet graag mee en ik denk ook niet dat het rijden met hulpteugels het paard 'helpen', ik denk dat het is sommige gevallen zelf erg storend kan zijn voor een paard. Ik zie heel vaak mensen die dan met slof rijden en die paard dan volledig vastzetten op de slof omdat slof veel te hard opgespannen staat en paard niet anders kan dan in die 'krul' te gaan lopen maar achteraan niet meer aan het werk is en wanneer de slof eraf gaat de ruiter weer van nul kan beginnen en totaal geen vooruitgang heeft geboekt, wanneer paard eigenlijk alleen een rustige en stabiele hand nodig heeft die kan nageven wanneer het paard nageeft.
er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, maar als het kan gebruik ik ze liever niet.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:18

@ Buick: Dat is inderdaad anders en komt overeen met de mogelijkheden die je met de Haanstra touwtjes hebt.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:23

Leentje1 schreef:
Ik rijd eigenlijk nooit met stootteugel/slof/bijzet, maar het lijkt me dat je hierdoor het paard zijn hals laat gebruiken, maar kan hij dan nog wel zijn rug wegdrukken? Het lijkt me namelijk van wel.

Ja, maar dat is de opzet van een hulpteugel e. De fouten laten maken en die kunnen corrigeren. Maar het wegdrukken van de rug is niet op te lossen met een hulpteugel die vanvoor werkt e. Dat krijg je gecorrigeerd door schakelen en tempocontrolen en je paard dus aan je been te houden. Maar een stootteugel helpt vind ik om een paard mooi van de hand te rijden (de grens zorgt de stootteugel immer voor als het verkeerd gaat) en verder kan je je dan volledig focussen op wat er achter je gebeurt. Zo ervaar en pas ik die hultpeugel toe, dus geen dwang, enkel ergens een zekerheid dat die niet zich er echt uit gaat drukken vanvoor. (en ja veel paarden die op kracht gereden zijn hebben die neiging, uit angst, geen respect meer etc)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:24

Brando090309 schreef:
Ik gebruik zelden of nooit hulpteugels, zelf niet bij 'probleempaarden' overigens altijd paarden die van 'probleemruiters' komen maar goed. Verder longeer ik wel met pessoa of bijzetteugels. Maar slof, goghe, etc... gebruik ik eigenlijk nooit. Ik rij er absoluut niet graag mee en ik denk ook niet dat het rijden met hulpteugels het paard 'helpen', ik denk dat het is sommige gevallen zelf erg storend kan zijn voor een paard. Ik zie heel vaak mensen die dan met slof rijden en die paard dan volledig vastzetten op de slof omdat slof veel te hard opgespannen staat en paard niet anders kan dan in die 'krul' te gaan lopen maar achteraan niet meer aan het werk is en wanneer de slof eraf gaat de ruiter weer van nul kan beginnen en totaal geen vooruitgang heeft geboekt, wanneer paard eigenlijk alleen een rustige en stabiele hand nodig heeft die kan nageven wanneer het paard nageeft.
er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, maar als het kan gebruik ik ze liever niet.

helemaal eens

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:11

Ik hoor hier toch veel redelijke stellingen omtrent hulpteugels, zeker van bulckt.
Geeft me toch het gevoel dat een gedeelte ruiters niet reageert, want in de praktijk zie ik een veelvuldig gebruik van hulpteugels om controle te houden of houding af te dwingen.
Duidelijk dat het daarvoor niet bedoeld is.

Omdat ik zelf nooit met hulpteugels heb gereden behalve in een erg ver verleden met martingaal, heb ik weinig boeiends toe te voegen, maar wel vragen....

Met longeren zie ik heel erg veel gebruik van hulpteugels (getuige oa foto's hier op bokt, maar ook wat ik om mij heen zie) Sterker... ik zie zelden iemand longeren zonder.
Ik begrijp dat het de bedoeling is om daarmee het paard beter achterhand en rug te laten gebruiken, maar werkt het in de praktijk altijd echt zo? Als je een paard longeert volgens de principes van klassieke dressuur of bv clickert om een goed gebruik van de achterhand te stimuleren, of neem voor mijn part het imitatieprincipe van Hemfling, leer je het paard dan niet beter de achterhand onderzetten? Ik zie daar nl ook prachtig gebruik van achterhand en het paard doet het volledig zelf.
Ff voor de duidelijkheid... ik heb zelf nog geen gebruik van hulpteugels gezien bij klassiek dressuur, maar kan niet met zekerheid zeggen of het ook nooit wordt gedaan...
Deze vraag stel ik dus puur uit interesse...

En dan natuurlijk de vraag of het met rijden dan ook niet beter gymnastisering voor het paard is om hulpteugels achterwege te laten, zodat het paard volledig op 'eigen benen' gaat?

Overigens zie ik ruiters zelfs in bossen met slof ed rijden om controle te houden. Lijkt me, naast niet ideaal, ook gevaarlijk. Ik heb nogal wat tochten gemaakt over ruw terrein en toch al een paar keer ervaren dat bij uitglijden/struikelen/bijna vallen het paard vrijheid in de nek nodig heeft om zijn evenwicht te bewaren. Ik heb daarbij altijd geleerd om het paard in moeilijke terreinsituaties voor los te laten, zodat het zich kan concentreren op evenwicht en het onderhouden van de voetjes en dat bleek vaak waardevol.
(heb best over heftig terrein gereden in verschillende landen)

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:26

Dat is een van de redenen waarom ik voornamelijk enkel pessoa gebruik, door de katrolwerking daar kan het paard zich niet op vastzetten en moet dus toch nog steeds op eigen benen moet lopen, vandaar dat pessoa ook enkel efficient is wanneer je het frequent en op correcte wijze gaat gebruiken.
Verder moet je bij het longeren/rijden met andere hulpteugels altijd voldoende oog hebben voor de lengte van de hulpteugels. Een hulpteugel mag enkel in werking treden wanneer het dier tegen het bit komt maar moet ook voldoende ruimte laten om te onspannen en dus los te laten in het lichaam en daarbij moet je ook een correct trainingsschema toepassen, gewoon wat rondjes laten draven gaat niet veel doen, laat het paard schakelen, overgangen maken, liefst enkel in stap en draf. Met bijzetteugels laat ik m'n paard bv zelden aangalopperen omdat bijzetteugel daar een belemmering kan zijn om het binnenachterbeen correct onder te brengen. Zelf met de pessoa is het niet aangeraden. Wie er een heeft; kijk is op de gebruiksaanwijzing!

Net om de reden die jij aangeeft zou ik een slof nooit gebruiken op een buitenrit, zoiets kan levensgevaarlijk zijn.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:26

liljebo schreef:
Ik hoor hier toch veel redelijke stellingen omtrent hulpteugels, zeker van bulckt.
Geeft me toch het gevoel dat een gedeelte ruiters niet reageert, want in de praktijk zie ik een veelvuldig gebruik van hulpteugels om controle te houden of houding af te dwingen.
Duidelijk dat het daarvoor niet bedoeld is.

Omdat ik zelf nooit met hulpteugels heb gereden behalve in een erg ver verleden met martingaal, heb ik weinig boeiends toe te voegen, maar wel vragen....

Met longeren zie ik heel erg veel gebruik van hulpteugels (getuige oa foto's hier op bokt, maar ook wat ik om mij heen zie) Sterker... ik zie zelden iemand longeren zonder.
Ik begrijp dat het de bedoeling is om daarmee het paard beter achterhand en rug te laten gebruiken, maar werkt het in de praktijk altijd echt zo? Als je een paard longeert volgens de principes van klassieke dressuur of bv clickert om een goed gebruik van de achterhand te stimuleren, of neem voor mijn part het imitatieprincipe van Hemfling, leer je het paard dan niet beter de achterhand onderzetten? Ik zie daar nl ook prachtig gebruik van achterhand en het paard doet het volledig zelf.
Ff voor de duidelijkheid... ik heb zelf nog geen gebruik van hulpteugels gezien bij klassiek dressuur, maar kan niet met zekerheid zeggen of het ook nooit wordt gedaan...
Deze vraag stel ik dus puur uit interesse...

En dan natuurlijk de vraag of het met rijden dan ook niet beter gymnastisering voor het paard is om hulpteugels achterwege te laten, zodat het paard volledig op 'eigen benen' gaat?

Overigens zie ik ruiters zelfs in bossen met slof ed rijden om controle te houden. Lijkt me, naast niet ideaal, ook gevaarlijk. Ik heb nogal wat tochten gemaakt over ruw terrein en toch al een paar keer ervaren dat bij uitglijden/struikelen/bijna vallen het paard vrijheid in de nek nodig heeft om zijn evenwicht te bewaren. Ik heb daarbij altijd geleerd om het paard in moeilijke terreinsituaties voor los te laten, zodat het zich kan concentreren op evenwicht en het onderhouden van de voetjes en dat bleek vaak waardevol.
(heb best over heftig terrein gereden in verschillende landen)

Volledig met je opmerkingen eens hoor! Ik grijp zelf zelden naar hulpteugels, maar hij sommige paarden die ik aanneem als zijnde misreden, moet je ergens beginnen. En bij mij is dat er in de eerste plaats voor zorgen dat alles wat achter mij gebeurt werkt zoals het zou moeten.
Immers eens daar alles loopt zoals het moet ondervind je weinig problemen vanvoor meer.

Ik longeer veel met pessoa, maar evenzeer gewoon met dubbele lijnen. In mijn manier van werken, draait immers alles rond een paard dat op zichzelf loopt en dus meester is over zijn balans en evenwicht

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:35

de reden waarom hier vnl mensen met goede argumenten reageren is omdat al die anderen nooit echt nagedacht hebben over de werking en effect van de hulpteugels en het gewoon gebruiken uit gemakzucht. "trek je paard vooraan in de krul en het oogt toch goed?!)

ik longeer ook meestal met pessoa of soms een halsverlenger, omdat mijn paard anders denkt: " jippie, lekker lopen en rond/sterren kijken" en daarom zet ik m'n paard dus niet aan de longe, wel om ze de kans te geven zonder ruitergewicht op haar 4 benen te lopen zonder haar rug weg te drukken. verder ben ik in mijn ogen niet behendig genoeg in het longeren om met een zweep de achterhand voldoende te stimuleren/activeren zonder mijn paard op te jagen. Dus vandaar de pessoa en geen gewone bijzet.

verder gebruik ik tijdens het rijden geen hulpteugels, hooguit een martingaal (die voor goed te zijn nog iets te lang afgesteld is) voor snel galopwerk. Het werkt dus bij mijn paard vooral psychologisch en geeft mij in geval van nood een extra houvast

oh ja en een slof tijdens wandelingen of springen is gewoon levensgevaarlijk!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:35

Dan kom je maar eens kijken want ik longeer en werk aan de hand regelmatig alleen op kaptoom...