HOe vaak spring jij met je vierjarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rowo

Re: HOe vaak spring jij met je vierjarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 10:49

Spring je elke dat Mirthe? Dat vind ik dan weer echt teveel van het goede...

powerzoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:14

ik spring ongeveer 1 keer in de week met mijn 4 jarige. soms 2 keer.

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:18

Ik heb 1 keer in de week springles met mijn 4 jarige en ga 2 keer per maand op concours in het B.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:19

rowo schreef:
IMO kan een 4 jarige rustig wat B parcoursjes lopen. Zie daar het probleem echt niet van... Ik zou de jouwe dus ook rustig meenemen.

Je had in Saasveld gestart zag ik op de startlijsten?

Ligt natuurlijk ook aan de handigheid van de ruiter. Als deze voor een B parcourtje weken achter elkaar 3 keer per week moet springen zou ik het niet aanraden :D

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:29

echt springen 1 keer per week vroeger. Maar tijdens de week wel gewoon cavaletti werk, of tussen sprongen rijden als oefening

xrossiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:35

dat licht ook aan de bouw van je paard,
want ik rij nu bijvoorbeeld een 4jarig paard dat voor springen gefokt is.
en daarmee spring ik ongeveer 2x in de week.
terwijl mijn andere 4jarige een groeiachterstand heeft, daarmee spring ik dan ook nog niet echt.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:36

xrossiex schreef:
terwijl mijn andere 4jarige een groeiachterstand heeft, daarmee spring ik dan ook nog niet echt.

Idd dat is ook een belangrijke factor! De ene is vroegrijp de andere niet
Maar zowieso, kwaliteit moet altijd belagrijker zijn dan kwantiteit. Dus techniek en manier van springen vind ik belangrijker dan snel een B parcours rondkomen. immers is dat maar een logisch gevolg eens je de een goede basis en mooie techniek van voorbrengen voor elkaar hebt

xrossiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:44

bulck schreef:
xrossiex schreef:

Idd dat is ook een belangrijke factor! De ene is vroegrijp de andere niet
Maar zowieso, kwaliteit moet altijd belagrijker zijn dan kwantiteit. Dus techniek en manier van springen vind ik belangrijker dan snel een B parcours rondkomen. immers is dat maar een logisch gevolg eens je de een goede basis en mooie techniek van voorbrengen voor elkaar hebt

ja dat ben ik weer met je eens. voordat ik met een paard begin te springen heb ik al een heleboel keer losgesprongen en dan zie je ook goed de beweging van een paard.
en daar kijk ik na als ik beslis er op te gaan zitten springen.

DianPh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:57

Ik heb een spring gefokt paardje. Het is een Baldwin x Nooitgedacht. Ik ben zelf helemaal geen spring ruiter. Ik vind het zelfs een beetje eng. 8-) Maar ik zou graag met mijn paardje willen gaan springen. Kleine hindernisjes dan hé. Hoe zie ik of mijn paard goed kan springen? Hoe hoog moeten we springen in de B? En hoeveel hindernissen staan er dan? Ze is 4 jaar en loopt L1 Dressuur.
*D

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:25

B springen is 1.00 meter, er staan 10 hindernissen en 11 sprongen (1 dubbelsprong)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:26

sporter schreef:
rowo schreef:
IMO kan een 4 jarige rustig wat B parcoursjes lopen. Zie daar het probleem echt niet van... Ik zou de jouwe dus ook rustig meenemen.

Ligt natuurlijk ook aan de handigheid van de ruiter. Als deze voor een B parcourtje weken achter elkaar 3 keer per week moet springen zou ik het niet aanraden :D

Dat is waar, maar je snapt wat ik bedoel :)

En idd hoe laat ze rijp zijn speelt ook wel errug mee. Onze (nu) 5 jarige is 1.75 en zal pas op haar sterkst zijn met 7 of 8 jaar. Die heeft dus alle tijd en is daarom drachtig. Zij heeft al eenmaal L gelopen, maar was er echt nog niet klaar voor. De andere 5 jarige die ik rijd loopt de L met 2 vingers in de neus. Verschilt dus heel erg per paard.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 14:29

rowo schreef:
Spring je elke dat Mirthe? Dat vind ik dan weer echt teveel van het goede...

Nee niet elke dag. Ik neem 1/2x per week een sprongetje mee. Maar niet 3 week niet en dan 2 week achter elkaar wel een keer en dan weer 3 week niets. Op die manier regelmatig.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 14:37

wendietjuhhh schreef:
dat staat op de website die je me gaf en jij verteld dat je wacht met je paard tot ie 6 is voordat jij hem in gaat rijden. en ik snap je tweede zin niet die je schrijft in je eerste stukje. zou je die willen verdduidelijken?

Arabesk heeft die link gestuurd.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 15:45

rowo schreef:

ik zie daar het probleem ook niet van in maar was toch erg benieuwd hoe anderern hier over denken. Ik heb idd ook in Saasveld gestart en 1x in denekamp. December in de Lutte en dan in januari ook nog een keertje.
Saasveld ging best goed. Kwam zelf te hard in op de dubbel en vandaar de balkjes. Maar balkjes vind ik niet erg... als ze maar rond komt.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 15:46

joliene schreef:
wendietjuhhh schreef:
dat staat op de website die je me gaf en jij verteld dat je wacht met je paard tot ie 6 is voordat jij hem in gaat rijden. en ik snap je tweede zin niet die je schrijft in je eerste stukje. zou je die willen verdduidelijken?

Arabesk heeft die link gestuurd.

Maar je quote die link en bent het ermee eens. Bovendien is deze zin van jou: "Maar ik neem aan dat TS niet 1 een keer meer gaat springen, laat staan helemaal niet rijden." Wil je deze verduidelijken?

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:59

ik vind dat je prima kunt rijden en overigens, dit zijn echt weer bokt reacties met 'ik zou nog niet eens rijden op een vierjarige'.. volgens artikels & onderzoek zijn paarden pas uitgegroeid rond de 7/8e dus DAN kun je eigenlijk pas echt gaan inrijden natuurlijk he?! En ach.. aangezien rijden tegen de natuur is, waarom zou je dan uberhoupt gaan rijden?

Als ik jou was zou ik gewoon zo nu en dan lekker rijden en springen. Gewoon lage kruisjes en lage steiltjes van bijv. 70cm. Het ligt er net aan hoe je paard reageerd. Er zijn ook genoeg paarden die heel oud worden (40 enz) zonder problemen die rond de 4e al B-concoursjes rijden. Als je paard in de juiste conditie is en er klaar voor is, kun je dit prima doen. Verder veel plezier met e beestje!

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 11:28

1 keer in de 2 weken (fries) ongeveer 70 geloof ik en hij vind het geweldig.. parcoursjes springen :)

flotj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 11:42

Bij ons op wedstrijd bestaat er zelf een categorie 4jarige paarden
Staat dan zo een 60cm en wordt opgebouwt naar het einde van het seizoen.
Ik spring dan ook elke week 2 keer met de 4jaarse die ik rij, dus 1 keer oefenen en 1 keer wedstrijd,
voornamelijk lange lijnen.
(Zondag was het haar 2de wedstrijd)
ik voel dat ze er geen last van heeft en de afwisseling doet haar ook deugd.
Na februari gaat ze wel weer op 'verlof', ze is namelijk vol.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 11:59

Mijn 4 jarige is 180 groot, en die wil ik graag heel houden, doet dus 3 keer in de week wat, maar springen heeft hij inmiddels denk ik zo'n 5x gedaan :) Wij zoeken onze afwisseling vooral in buitenritten...

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:41

Ik denk dat er ook wel verschil zit in een 4jarig paard van 1.80 of 1 van 1.65. Het is per paard verschillend...

Jemila

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:44

Ik spring met mij 4jarige nog helemaal niet. Hij is springgefokt, maar ik spring er nu nog niet mee. Ik ben nu vooral heel erg veel bezig met de basis van het dressuur. Pas als we een netjes dressuurproefje kunnen lopen en zonder spanning kunnen rijden, dan ga ik pas langzaamaan beginnen met springen. Maar hier zijn de meningen natuurlijk over verdeeld.

@Henkjan, waarom zou er verschil zitten tussen een paard van 1.80 en 1.65?

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:47

3 jarige paarden van 1.80 zijn over het algemeen nog wat slapper dan 3 jarigen van 1.65.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 10:08

Zodra de mijne 4 is, loopt ze rond die tijd misschien net wat cavaletti's. Niets geen sprongen, komt wel als ze 5 is.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 10:10

ik heb nog niet gesprongen, met zijn 4e draafde we wat balkjes.
inmiddels is hij 5 en wil ik het rustig gaan oppakken.

Tj_ouch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 11:27

Niet, ik spring nog niet