mick75 schreef:Maar deze discussie ging niet over het fenomeen volte 15 meter, als u daar graag over wilt discussieren staat het u volledig vrij er een topic over te openen. Dit topic gaat over dat veel ruiters in het algemeen moeite hebben met het rijden van figuren, of het nou om een gebroken lijn gaat, een slangenvolte of een gewone volte, en dat er een flinke groep ruiters is die dat ook niet belangrijk lijkt te vinden. Laat staan dat ze het nut ervan in zien, vooral als je een oefening vraagt die niet in het proevenboekje voorkomt.
Nou eigenlijk weet ik niet meer goed waar dit topic over gaat. Ik denk niet dat iemand op dit moment in jouw ogen een goed antwoord kan geven op de vraag "waarom hebben zeer veel leerlingen moeite met het rijden van figuren". Als ik jouw voorlaatste post lees en dan met name dit gedeelte:
mick75 schreef:Het probleem waar ik vaak tegenaan loop is dat ze wel willen winnen, heel graag zelfs en met recordpunten, maar daar niets voor willen doen. Het kan ze geen moer schelen dat hun paard liefst letterlijk tegen de bakrand aanloopt, zelfs niet als hun voeten er bijna afgeragd worden, een volte mag elke vorm hebben behalve een cirkel lijkt het vaak en zodra ze een lastiger figuur moeten rijden, als een slangenvolte met 5 bogen, piepen ze dat ze niet in de wiskundeklas zitten. Ze weten precies welke figuren gevraagd kunnen worden in de proeven, die moet je dan net zo vaak op werkelijke grootte voorlopen dat ze die in de praktijk kunnen dromen en tijdens de proef dus wel acceptabel kunnen uitvoeren zonder na te hoeven denken. Elke vorm van uitleg gaat ene oor in en andere oor ogenblikkelijk weer uit, ze kijken je glazig aan van "wat l*lt dat mens nou, daar betaal ik niet voor" en hebben een houding van "doet het er toe waarom ik het doe, anders dan dat het in de proef staat???". Slechts een enkeling stelt vragen of vraagt door na het geven van uitleg. Of komt zelf met creatieve ideeen, waarover we dan kunnen discussieren.
Vaak rijden ze op geweldige paarden, maar zodra je aankomt met een oefening die niet in het proevenboekje staat (dat ze uit hun hoofd kennen) gaan ze zeuren en piepen over het nut ervan. Want waarom zou je een slangenvolte met 6 bogen rijden als dat toch niet gevraagd word? Waarom zou je een volte moeten sluiten en weer openen? Staat toch nergens in het proevenboekje?
dan geef je zelf al een antwoord. Dit topic gaat volgens mij helemaal niet over het rijden van figuren, maar over heel iets anders. Het is misschien handig als je zelf nog eens nadenkt over wat je echt dwars zit, dan kan de discussie misschien beter daar over gaan.