Het rijden van figuren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 23:25

Sonja schreef:
Wordt in de F-proeven van de FNRS gevraagd. Bij A, B, C en E

Maar is toch onzin, het heeft toch geen nut, het past toch niet bij de maten van de rijbaan.
En internationaal kent niemand die volte, het is net niets.
Het is voor mij een gevoellose volte.

Anoniem

Re: Het rijden van figuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 23:27

Ja voor jou... maar eerlijk gezegd... drukken ze van jou voorlopig ook nog geen flippo's... ;)

Zelfde kun je dan vinden van voltes van 6 en 8 meter, die gaan dan ook nergens over...

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 23:35

Ik denk dat je een ruiter die F-proeven rijdt voorlopig ook niet internationaal tegen zal komen...
Proeven zijn er toch om te kunnen beoordelen waar een combinatie staat? Sonja legt net prachtig uit wat de functie is van een volte 15 meter - waarom zou het figuur dan niet in een proef gevraagd kunnen worden?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 23:39

Prrrr schreef:
Ik denk dat je een ruiter die F-proeven rijdt voorlopig ook niet internationaal tegen zal komen...
Proeven zijn er toch om te kunnen beoordelen waar een combinatie staat? Sonja legt net prachtig uit wat de functie is van een volte 15 meter - waarom zou het figuur dan niet in een proef gevraagd kunnen worden?

Omdat het niet in de verhoudingen van de rijbaan is, en ook niet op het paard is ingesteld.
Kijkt u maar wat de kleinste wending van een paard is, en hoe klein een wending is.
Het is voor mij rijtechnisch gezien voor zulke ruiters al moeilijk genoeg om een Grotevolte werkelijk goed te rijden.
Laat ze die eens goed rijden, en niet zo´n circel die de grote van een longeervolte heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 23:42

Daarom worden er in de lagere F-proeven ook grote voltes gevraagd, dus gewoon van 20 meter doorsnede. Kan men nog mooi een beetje gebruik maken van de aanleuning van de wand. En als ze dan wat verder komen mogen ze laten zien dat ze het paard mooi op eigen benen kunnen laten lopen, zonder al de stuurkunsten te moeten bezitten om op de juiste wijze een volte van maar 10 meter in te hoeven sturen. Ik vind het een mooie middenweg en juist erg goed doordacht van de FNRS :j

Maar op zich vind ik het standpunt van Professor mooi passen in deze discussie; mensen denken dus duidelijk niet na over het WAAROM van figuren en staren zich blind op cijfertjes en lijntjes, in plaats van dat ze enige vorm van inzicht ontwikkelen in het paardrijden an sich.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 23:48

Professor schreef:
Wie kan mij uitleggen wat een volte van 15 meter is???
Ken nl de Volte 6meter
de volte halve baan 10meter
de volte van 8 meter
en de Grotevolte 20 meter
Doorsnee natuurlijk.
Maar de 15 meter volte die ken ik niet, tenminste waar ik werk en woon kennen wij hem niet.

Dat is gemakkelijk uitgelegd. Volgens de KNHS (en dus ook de FRNS) is een volte een cirkel waarvan de doorsnede wordt aangegeven. Uitzondering is de grote volte die altijd een vaste doorsnede heeft van 20 meter. In principe kan een volte dus elke doorsnede hebben die men maar aangeeft. In de praktijk komen in de KNHS proeven voor: de grote volte, volte 15 meter (respectievelijk in draf en galop in de L1 en L2 proeven), volte 10 meter vanaf de L2 proeven en volte 8 meter in de Z proeven. Volte 6 meter gebruiken ze dacht ik niet in de basissport in Nederland (basissport is de benaming voor alle klassen tot en met Z2, dit wordt ook wel gekscherend aangeduid als "de lagere school").

Die volte van 15 meter geeft best wel problemen, hij wordt soms vanaf de X en soms vanaf de B of C gevraagd in de proeven en veel mensen vinden hem lastig om te rijden. Het zou best kunnen dat die volte 15 meter opeens verschenen is in de nieuwe proeven vanaf 2008. Ik denk dat de bedoeling ervan was om iets te creëren wat tussen de grote volte en de volte 10 meter inzit, dus meer stelling en buiging dan de grote volte maar veel minder dan de volte 10 meter.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 23:48

De Grotevolte, bij E of B is nog moeilijker. Dan de Grotevolte verkleinen en vergroten is rijtechnisch dan mooier dan die 15 meter volte.
Er zijn zoveel mogelijkheden om vrij van de wand te rijden.
Met de bestaande figuren.
Dat vormt naar mijn mening veel meer het ruiterlijk kunnen, en is funktioneel.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 23:52

Hermelientje waarom een 15 meter volte???
Volte halve baan 10 meter, die moet toch iedereen kunnen rijden???
8 meter voor de iets zwaardere proeven.
Wij in Duitsland rijden die in de L.
En de 6 meter voor de hogere klassen.
Voor mij is 15 meter een heel rare gewaarwording, zie het nut er totaal niet in.
Als rijkunstige opvoeding bedoel ik.
Men leert daardoor ongeveer te rijden, maar niet precies.
De grotevolte is 20 meter.
De volte halve baan 10 meter.
Daar heeft de jonge ruiter en trouwens de oudere al moeite genoeg mee, om die rond te rijden.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 00:04

Volgens mij rijden ze in Amerika ook een volte 15 meter in First level, in galop.

Ik ben er zelf ook niet zo verrukt van zeker niet voor ponyruiters want die vinden het echt lastig en zijn dan meer bezig met "waar" ze moeten rijden dan met "hoe" ze moeten rijden. Voor de jury ook niet gemakkelijk om te beoordelen. Maar er zal toch wel overna zijn gedacht neem ik aan, het zit ook in de proeven voor jonge paarden.

Mijn dochter had ooit voor dezelfde volte 15 meter van het jurylid bij C het commentaar: veel te groot en van het tweede jurylid het commentaar: iets te klein. Haar conclusie was "ik moet voortaan zeker eerst kijken wie er zit voordat ik weet wat 15 meter is".

Ik heb zelf inderdaad best wel moeite om ronde voltes te rijden, mijn oudste dochter noemde mijn voltes altijd "erg spannend".

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 03:21

Ik gebruik de volte 15 meter vaak om ze als het ware "los te weken" van de bakrand. En als uitgangspunt om op de tweede of derde hoefslag te gaan rijden (welke is afhankelijk van de omstandigheden). Het komt verder inderdaad voor in de L-proeven, dus er is gewoon een puur praktische reden waarom competitiegerichte ruiters deze volte moeten kunnen rijden, vanuit elk punt. Verder is het een mooie houvast voor het rijden op een binnenhoefslag.

Het probleem waar ik vaak tegenaan loop is dat ze wel willen winnen, heel graag zelfs en met recordpunten, maar daar niets voor willen doen. Het kan ze geen moer schelen dat hun paard liefst letterlijk tegen de bakrand aanloopt, zelfs niet als hun voeten er bijna afgeragd worden, een volte mag elke vorm hebben behalve een cirkel lijkt het vaak en zodra ze een lastiger figuur moeten rijden, als een slangenvolte met 5 bogen, piepen ze dat ze niet in de wiskundeklas zitten. Ze weten precies welke figuren gevraagd kunnen worden in de proeven, die moet je dan net zo vaak op werkelijke grootte voorlopen dat ze die in de praktijk kunnen dromen en tijdens de proef dus wel acceptabel kunnen uitvoeren zonder na te hoeven denken. Elke vorm van uitleg gaat ene oor in en andere oor ogenblikkelijk weer uit, ze kijken je glazig aan van "wat l*lt dat mens nou, daar betaal ik niet voor" en hebben een houding van "doet het er toe waarom ik het doe, anders dan dat het in de proef staat???". Slechts een enkeling stelt vragen of vraagt door na het geven van uitleg. Of komt zelf met creatieve ideeen, waarover we dan kunnen discussieren.

Vaak rijden ze op geweldige paarden, maar zodra je aankomt met een oefening die niet in het proevenboekje staat (dat ze uit hun hoofd kennen) gaan ze zeuren en piepen over het nut ervan. Want waarom zou je een slangenvolte met 6 bogen rijden als dat toch niet gevraagd word? Waarom zou je een volte moeten sluiten en weer openen? Staat toch nergens in het proevenboekje?

En ja, het rijden van een goede volte is moeilijk. Het is niet voor niets een oefening die van het eerste begin tot aan de absolute top in een of andere vorm gevraagd word. Het is daarom ook volledig terecht dat er op het rijden van voltes geoefend word. Maar van een ruiter moet je op een gegeven moment ook kunnen verwachten dat die in elk geval weet hoe het hoort. Die groep die echt het ruimtelijk inzicht missen daargelaten natuurlijk, er zijn mensen die het inzicht gewoon niet hebben en nooit zullen krijgen.

Persoonlijk vind ik de voltes 15 meter en kleiner makkelijker om te rijden dan een grote volte trouwens. Op de grote volte vind ik het heel moeilijk om de juiste stelling en buiging te vinden, waardoor het vaak een soort van mislukt ei word in de praktijk. Werk er hard aan.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 07:52

Lijkt mij juist niet makkelijk te rijden, een Grote volte daar heb je als ruiter en jury kijk op, en die is of te klein of te groot dat kan men zien.
Een volte halvebaan kan men ook duidilijk zien.
Maar 15 meter????
Bovendien zie ik zelf bijna nooit de Grotevolte rond gereden, het is vaak een katastrofe.
Laat men die eerst maar eens perfekt leren, en dan dat geklungel van tussen maten.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 17:09

Welke volte het makkelijkst te rijden is is een kwestie van voorkeur. En het verschilt ook per paard. Over het algemeen kan ik voor mijzelf stellen dat ik kleinere voltes makkelijker te rijden vind dan grote voltes.

En de 15 meter volte krijg je al snel als je een grote volte rijd vanaf een binnenhoefslag, ik neem aan dat u, professor, ook wel eens op de binnenhoefslag rijdt en daar figuren meeneemt. En dus ook wel eens voltes 15 meter rijd, zonder daar bij stil te staan.

Ik vermoed trouwens, hoewel ik dat niet zeker weet, dat de volte 15 meter vanuit X bedoeld is om te kijken of de ruiter ook op de binnenhoefslag kan rijden, los van de bakrand. Hoewel ik zelf als ik de proef zou schrijven een hele ronde binnenhoefslag mee zou nemen op beide handen, met figuren erin. Ruiters op L- nivo zouden dat gewoon moeten kunnen.

Maar deze discussie ging niet over het fenomeen volte 15 meter, als u daar graag over wilt discussieren staat het u volledig vrij er een topic over te openen. Dit topic gaat over dat veel ruiters in het algemeen moeite hebben met het rijden van figuren, of het nou om een gebroken lijn gaat, een slangenvolte of een gewone volte, en dat er een flinke groep ruiters is die dat ook niet belangrijk lijkt te vinden. Laat staan dat ze het nut ervan in zien, vooral als je een oefening vraagt die niet in het proevenboekje voorkomt.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 18:04

Professor schreef:
Wie kan mij uitleggen wat een volte van 15 meter is???
Ken nl de Volte 6meter
de volte halve baan 10meter
de volte van 8 meter
en de Grotevolte 20 meter
Doorsnee natuurlijk.
Maar de 15 meter volte die ken ik niet, tenminste waar ik werk en woon kennen wij hem niet.
Internationaal ken ik hem ook niet, en hij lijkt mij zeer onlogisch zeker met de maten van de baan.
Het is geen volte van 6 8 of 10, daarboven is de 20m de Grotevolte.
Of is dit alleen een hersensverzinsel van de Nederlandse proeven???

Professor schreef:
Sonja schreef:
Wordt in de F-proeven van de FNRS gevraagd. Bij A, B, C en E

Maar is toch onzin, het heeft toch geen nut, het past toch niet bij de maten van de rijbaan.
En internationaal kent niemand die volte, het is net niets.
Het is voor mij een gevoellose volte.

Professor schreef:
Hermelientje waarom een 15 meter volte???
Volte halve baan 10 meter, die moet toch iedereen kunnen rijden???
8 meter voor de iets zwaardere proeven.
Wij in Duitsland rijden die in de L.
En de 6 meter voor de hogere klassen.
Voor mij is 15 meter een heel rare gewaarwording, zie het nut er totaal niet in.
Als rijkunstige opvoeding bedoel ik.
Men leert daardoor ongeveer te rijden, maar niet precies.
De grotevolte is 20 meter.
De volte halve baan 10 meter.
Daar heeft de jonge ruiter en trouwens de oudere al moeite genoeg mee, om die rond te rijden.

Dan bent u niet alleen, is voor mij ook onbekend.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 19:11

mick75 schreef:
Maar deze discussie ging niet over het fenomeen volte 15 meter, als u daar graag over wilt discussieren staat het u volledig vrij er een topic over te openen. Dit topic gaat over dat veel ruiters in het algemeen moeite hebben met het rijden van figuren, of het nou om een gebroken lijn gaat, een slangenvolte of een gewone volte, en dat er een flinke groep ruiters is die dat ook niet belangrijk lijkt te vinden. Laat staan dat ze het nut ervan in zien, vooral als je een oefening vraagt die niet in het proevenboekje voorkomt.

Nou eigenlijk weet ik niet meer goed waar dit topic over gaat. Ik denk niet dat iemand op dit moment in jouw ogen een goed antwoord kan geven op de vraag "waarom hebben zeer veel leerlingen moeite met het rijden van figuren". Als ik jouw voorlaatste post lees en dan met name dit gedeelte:
mick75 schreef:
Het probleem waar ik vaak tegenaan loop is dat ze wel willen winnen, heel graag zelfs en met recordpunten, maar daar niets voor willen doen. Het kan ze geen moer schelen dat hun paard liefst letterlijk tegen de bakrand aanloopt, zelfs niet als hun voeten er bijna afgeragd worden, een volte mag elke vorm hebben behalve een cirkel lijkt het vaak en zodra ze een lastiger figuur moeten rijden, als een slangenvolte met 5 bogen, piepen ze dat ze niet in de wiskundeklas zitten. Ze weten precies welke figuren gevraagd kunnen worden in de proeven, die moet je dan net zo vaak op werkelijke grootte voorlopen dat ze die in de praktijk kunnen dromen en tijdens de proef dus wel acceptabel kunnen uitvoeren zonder na te hoeven denken. Elke vorm van uitleg gaat ene oor in en andere oor ogenblikkelijk weer uit, ze kijken je glazig aan van "wat l*lt dat mens nou, daar betaal ik niet voor" en hebben een houding van "doet het er toe waarom ik het doe, anders dan dat het in de proef staat???". Slechts een enkeling stelt vragen of vraagt door na het geven van uitleg. Of komt zelf met creatieve ideeen, waarover we dan kunnen discussieren.

Vaak rijden ze op geweldige paarden, maar zodra je aankomt met een oefening die niet in het proevenboekje staat (dat ze uit hun hoofd kennen) gaan ze zeuren en piepen over het nut ervan. Want waarom zou je een slangenvolte met 6 bogen rijden als dat toch niet gevraagd word? Waarom zou je een volte moeten sluiten en weer openen? Staat toch nergens in het proevenboekje?

dan geef je zelf al een antwoord. Dit topic gaat volgens mij helemaal niet over het rijden van figuren, maar over heel iets anders. Het is misschien handig als je zelf nog eens nadenkt over wat je echt dwars zit, dan kan de discussie misschien beter daar over gaan.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 22:49

Ik probeerde een discussie op gang te krijgen over de manier waarop er door leerlingen tegen het rijden van figuren aangekeken word. Of leerlingen van B-L-M- nivo nou standaard zoveel moeite hebben met de vlakverdeling van de bak, figuren als een "noodzakelijk kwaad" zien en de theoretische uitleg over het waarom soms niet eens aan willen horen, maar wel met recordpunten en medailles thuis willen komen. En in het begin van deze draad staan een aantal zeer bruikbare dingen.

Het is heel leuk dat er een half-academische discussie over het nut/ onnut van de volte 15 meter ontstaat, maar ik geef geen les op academisch nivo en rij dat ook niet. Ik ben op zoek naar manieren om leerlingen die van zichzelf al een matig ruimtelijk inzicht hebben en een gebrek aan interesse daarin toch gemotiveerd te krijgen de figuren netjes uit te voeren, zonder dat ik een uur lang zelf alles loop en zij erachteraan sjokken (of ik m'n vriend alles uit moet laten lopen, omdat ik anders niets zie). Om de leerlingen die zich werkelijk geen donder interesseren voor de theorie en het paard vooral hebben voor de heb toch die noodzakelijke theorie bij te brengen, maar die zichzelf te oud vinden voor een eierrace, onderling zitwedstrijdje of andere houdings/ evenwichts/ behendigheidsspelletjes. Nogmaals, ik heb het voornamelijk over B-L ruiters, met een enkele uitschieter in de M. Zodra iemand het eerste winstpunt in de M heeft gehaald verzoek ik deze een andere instructeur te zoeken, dan komt de limiet aan wat ik kan uitleggen aardig in zicht.

Om mensen als HC meteen even voor te zijn: Dit zijn mensen die een eigen paard hebben. Of ze dat wel of niet zouden moeten hebben is een andere discussie, dat beest is er nou eenmaal. En ik, als instructeur, heb mij als doel gesteld het rijden voor deze dieren zo aangenaam mogelijk te maken, op een zo gezond mogelijke wijze.

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 00:12

Je wil ze duidelijk maken dat paardrijden een samenspel is waar beiden blijven leren, spelen en groeien.
Leer van een oude L8L, dat kan je nooit bij allen bereiken.
Als leerlingen meer zien in winst(punten) en daarbij een loze opbouw van hun eigen kunnen accepteren ligt dat aan hun manier van denken en staan in de wereld.
We zijn allemaal onderhevig aan ons karakter en niemand is zonder fouten.
Dan hebben ze een door een ander doorgereden paard nodig om een proef te halen.
"The engine is running but there is nobody behind the wheel".
Jij weet dat, de jury weet dat en zij in hun hart weten het ook.
Ga je voor status zul je nooit van harmonie houden.