beantsje schreef:Zap, jij gebruikt de slof een paar keer, om een paard dat van het pad is, even weer op het juiste pad te brengen.
Dat is imo ook precies hoe een hulpteugel bedoeld is; kortdurend, even een paar keer corrigeren en dan weer gauw in de kast.
Ik lees hier mensen bij wie de slof tot de standaarduitrusting behoort en dat is een heel ander verhaal en in mijn ogen een blijk van onvermogen..
Mwah, slof kan voor gemoedstoestand van de ruiter wel degelijk meehelpen (in positieve zin) (kan natuurlijk andersom, dan mensen meer doen dan ze eigenlijk kunnen) en dan maakt het helemaal niet uit of het een standaarduitrusting is. Alles hangt/staat met het gebruik ervan. Wat is er mis om met een loshangende slof te rijden en hem alleen te gebruiken als je het echt nodig hebt. Is de slof niet nodig, dan hangt hij los en dan maakt het toch ook niet uit of het een standaarduitrusting is?
Het ligt aan de ruiter hoe erg een hulpteugel is en ik ben zeker met je eens dat veel ruiters er absoluut niet mee om kunnen gaan, absoluut. Maar vaak wordt er van het ergste uit gegaan (omdat het wel vaker gebeurt) in plaats van eerst eens te vragen waarom men een slof wil gebruiken bv