wanneer werkt de slof het hevigst in? opzij of onderlangs

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 22:12

beantsje schreef:
Zap, jij gebruikt de slof een paar keer, om een paard dat van het pad is, even weer op het juiste pad te brengen.
Dat is imo ook precies hoe een hulpteugel bedoeld is; kortdurend, even een paar keer corrigeren en dan weer gauw in de kast.
Ik lees hier mensen bij wie de slof tot de standaarduitrusting behoort en dat is een heel ander verhaal en in mijn ogen een blijk van onvermogen..

Mwah, slof kan voor gemoedstoestand van de ruiter wel degelijk meehelpen (in positieve zin) (kan natuurlijk andersom, dan mensen meer doen dan ze eigenlijk kunnen) en dan maakt het helemaal niet uit of het een standaarduitrusting is. Alles hangt/staat met het gebruik ervan. Wat is er mis om met een loshangende slof te rijden en hem alleen te gebruiken als je het echt nodig hebt. Is de slof niet nodig, dan hangt hij los en dan maakt het toch ook niet uit of het een standaarduitrusting is?

Het ligt aan de ruiter hoe erg een hulpteugel is en ik ben zeker met je eens dat veel ruiters er absoluut niet mee om kunnen gaan, absoluut. Maar vaak wordt er van het ergste uit gegaan (omdat het wel vaker gebeurt) in plaats van eerst eens te vragen waarom men een slof wil gebruiken bv :)

Muca

Re: wanneer werkt de slof het hevigst in? opzij of onderlangs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 22:23

Helemaal mee eens Zap. Zodra hier op Bokt het woord slofteugel genoemd wordt, staat het halve forum op zijn kop. De Ts vraagt alleen om advies. Laat staan dat iemand hier weet of het tot haar standaard uitrusting behoort......

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 08:49

zap schreef:
Sorry, vertrouwen verzieken gebeurd door de ruiter, niet door de slof ;)

Het is de ruiter die die slof er om doet hoor.
Als je aan een slof trekt, en dan heb ik het over een normale teugelhulp, resulteert dat door de hefboomwerking in een pijnscheut in de mond van het paard. Dat hebben ze héél snel in de gaten, na 1 keer, waardoor het ook zo'n efficiënt 'hulpmiddel' is. Als dat voor jou een manier is om een paard door de joligheid buiten te trainen, je doet maar, maar voor mij is dat not done, kort door de bocht, en een belediging voor het paard wat echt ook wel op een andere manier wat kan leren. Fout = pijn, is zo primitief.. dat kan een aap een paard leren. Gelijk ook de reden waarom de slof uitgevonden is: voor't gemak en de snelheid (toen in tijden van oorlog ineens alle apen te paard moesten).

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 09:44

Als ik de slof gebruik tijdens een buitenrit hangt ie slap zolang ze ontspannen stapt. Maar als mijn paard haar hoofd omhoog gooit en dr rug weg wil drukken voor een partijtje rennen op eigen initiatief DAN werkt de slof inderdaad in. En dan mag van mij de boodschap ook best overkomen. De slof is dan een handig hulpmiddel om even duidelijk te maken dat ze bij me moet blijven.

Daarbij vind ik het een stukje extra zekerheid voor onverwachte acties (het blijven dieren, en ik heb een hele sterke) En dan heb ik liever controle met slof dan dat ik een ongeluk veroorzaak omdat ik mijn paard niet wil beledigen...

Ik bevestig hem tussen de voorbenen trouwens

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 13:45

Bandida schreef:
zap schreef:
Sorry, vertrouwen verzieken gebeurd door de ruiter, niet door de slof ;)

Het is de ruiter die die slof er om doet hoor.

Dan is het toch echt de ruiter die het vertrouwen verziekt ofnie?!

Op het moment dat de slof inwerkt is het paard ongehoorzaam en doet het paard iets wat totaal niet getoleerd dient
te worden. Waarom die punten niet snel en makkelijk oplossen dan een gevecht aangaan (en het dus uiteindelijk nog
vervelender voor een paard te maken en alleen maar langer te laten duren....?)

Ik gebruik de slof voor mijn veiligheid en voor de veiligheid voor andere weggebruikers. Dat betekent niet dat ik mijn
paard niet onder controle hebt, maar dat betekent dat ik ervoor zorg dat áls er een keer iets gebeurt ik ook daadwerkelijk
doeltreffend in kan grijpen!! Een paard is een dier en blijft een dier en soms moet je nu eenmaal duidelijk ingrijpen.
Knoerdhard wegrennen/steigeren/omdraaien wordt hier gewoon niet getoleerd.... heel simpel! En hoe ga ik een paard dat
duidelijk maken als ik niet door kan komen??? Sommige situaties moet je ontwijken, maar sommige situaties kún je niet
ontwijken en moet je soms aanpakken! En dan zeg ik: better save than sorry ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 14:02

Waarom gaan de slofteugeltegenstanders op Bokt er toch altijd vanuit dat als iemand zijn paard optoomt met slofteugel, die ruiter er automatisch aan gaat zitten plukken en z'n paard in de krul zal trekken? Staan deze tegenstanders nou echt allemaal op dusdanig beroerde stallen dat dit hun referentiekader is? Misschien iets om eens over na te denken, in plaats van alleen maar over slofteugels te blijven vallen...

;)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:51

Omdat bokkers vaak alleen zwart-wit kennen en niet buiten hun eigen referentiekader kunnen en willen denken...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:54

Zonder twijfel opzij. :) Onderlangs helpt enkel als het paard het hoofd omhoog gooit. Een paard dat heel hard wil galopperen om eender welke reden kan dat ook als hij met de kin op de borst getrokken wordt... Niet meer als hij met zijn neus op je voet staat. ;) Dus wil je het als "veiligheid" voor de eerste buitenritten dan opzij. :) Beetje het idee van de One rein stop maar dan eentje die beter werkt. oei oei nu ga ik half NH volk over mijn kop krijgen.

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 19:57

Bij mijn vorige paarden had ik er wel eens een slof op(onderlangs) bij de eerste buitenrit van het seizoen. Op die manier wist mijn paard heel goed dat het hoofdje er wel bij moet blijven. Net iets meer zekerheid. Bij mijn huidige edele strijdros zou een slof geen zin hebben, hij zou zich lens schrikken en over zijn eigen benen struikelen. Wat betreft rijkunst,leg dat een paard uit als hij superfris is en er een eend uit de sloot opvliegt net op het moment dat je langs de oprit van de snelweg stapt. Veiligheid voor ruiter en paard gaat boven alles in mijn optiek. Een slof hoef je er ook niet altijd strak op te hebben dus......

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 22:00

Nou daarom gebruik ik de slof in de ze tijd vna het jaar,in het voorjaar zomer kan ik het met een martingaal af....
maar het gekke is afgelopen zaterdag was mijn paard zo fris dat er geen rustige stap in zat en hij alleen maar hard wou en zelfs met slof geen controle meer had,had onderlangs,hij was zo boos dat hij niet mocht aan omdat ik hem inhield dus ging omdraaien en achterwaarts en liep met een overdreven gekrulde nek en wat dan doen??

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:30

Ik heb hetzelfde probleem.

Bijrijdpaard is soms erg heftig en nogal 'fris' buiten. Nu rijd ik hem op een vrij zacht bit (KK dubbelgebroken) en dit wil ik niet veranderen. Omdat hij tijdens het trainen er heerlijk op loopt.

Ik leer nu ook echt op mijn zit en mijn ademhaling te rijden en in de bak lukt dat prima (kan ik hem echt helemaal op mijn zit rijden) maar buiten krijgt hij de kolder in de kop en wilt gáán.

Dit laat ik niet toe, gevolg is bokken en bokken en drammen.
Soms letterlijk de hele rit....en ik word er soms zo moe van om hem steeds maar in bedwang te moeten houden, niet met een lekker los teugeltje te kunnen rijden (al gaat het soms echt wél goed hoor! en dan ben ik ook heel erg trots op hem! en dat laat ik dan ook merken, zodat hij nog liever en relaxter wordt).

Buiten lukt het mij gewoonweg niet om op mijn zit en ademhaling hem weer te laten ontspannen...ik probeer het echt, maar hij is zo druk en zo gespannen dan dat ik haast geen contact krijg.

Op dat moment denk ik soms : "misschien is een slof een goed idee, in ieder geval al voor de veiligheid van mij, het paard en de omstanders".

Weet alleen niet hoe zo'n ding werkt (ooit 1x meegereden en vond het lastig die 2 teugels) dus lijkt me niet echt handig om dan zo'n ding maar om te hangen (naast het feit dat we er geen hebben ;-)).

Ik weet dus ook niet 1,2,3 een oplossing, rijd wel altijd met martingaal voor als hij besluit zijn hoofd in zijn nek te gooien en er van tussen te gaan, maar dat helpt niet bij zo'n 'opgefokte bui'....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 00:31

kiddes: dan kan je, als de slof op zij bevestigd is, hem gewoon stil trekken door hem door te stellen of iig op een kleine volte trekken.

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 12:02

pharagirlke schreef:
kiddes: dan kan je, als de slof op zij bevestigd is, hem gewoon stil trekken door hem door te stellen of iig op een kleine volte trekken.

oke kan ik dat eens proberen!maar ik kan beter eerst wachten todat hij wat relaxster is voordat ik ermee naar buiten ga,zoals in de bak moe maken en dan bijv rondje bos...

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:27

tips enzovoorts zijn al gegeven, maar ik denk dat je beter een Thiedemann kunt gebruiken. deze heeft dezelfde inwerking als een slof, maar je hebt minder in je handen en als je met een lang teugeltje rijdt heeft het geen inwerking.

edit; twee letters vergeten: werking moest INwerking zijn.
Laatst bijgewerkt door XladyX op 18-11-09 14:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:33

thiedeman werkt níet hetzelfde als een slof :=
Als het dezelfde werking had, noemde het niet thiedeman maar slof :+

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:44

pharagirlke schreef:
thiedeman werkt níet hetzelfde als een slof :=
Als het dezelfde werking had, noemde het niet thiedeman maar slof :+

de inwerking is wel degelijk hetzelfde als een slof die onderlangs aan de singel vast zou zitten. de werking is idd anders maar naar mijn mening in dit geval (dus reacreatief gebruik) beter als een slof.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:47

Neen dat is niet zo. Een heel, heel belangrijk deel van de werking van de slof is net dat je zélf kan bepalen hoe vast je hem neemt. Je hoeft niets te verzetten of er uit te klikken. Een thiedeman zet je op een bepaalde stand en daarop blijft hij tenzij je het peerd laat halthouden en eventueel af stapt om het te verzetten...

Dat is nogal een verschil. ;)

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:58

OKe ik heb de laatste pagina niet meer gelezen omdat ik er een paar bokkers bij vind zitten die het POSITIEVE van de slofteugel missen.

Ik rij twee keer in de week met slof, dat ding had er gewoon aan en ik maak er geen heftige ingrepen mee, maar mijn paard loopt meteen een stuk ontspannerder met die slof om en doet zijn oefingen beter, simpelweg omdat hij niet meer loopt te klapperen (schudden) met zijn hoofd omdat hij onder het werk uit wil. Zo kan ik hem toch goed trainen en leert hij om ontspannen te zijn (hij werd voorheen altijd erg heet tijdens het rijden). Heb in die 5 weken dat ik nu met dat ding rijdt een totaal ander paard gekregen, hij snapt het nu beter en hij wil werken, alleen omdat hij het leuk vind.

En verder werkt een tiedeman wel degelijk anders, daar kun je lang niet zo *zacht* mee zijn als met een slofteugel.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:01

pharagirlke schreef:
Zonder twijfel opzij. :) Onderlangs helpt enkel als het paard het hoofd omhoog gooit. Een paard dat heel hard wil galopperen om eender welke reden kan dat ook als hij met de kin op de borst getrokken wordt... Niet meer als hij met zijn neus op je voet staat. ;) Dus wil je het als "veiligheid" voor de eerste buitenritten dan opzij. :) Beetje het idee van de One rein stop maar dan eentje die beter werkt. oei oei nu ga ik half NH volk over mijn kop krijgen.

ben het wel met je eens ;) en wat betreft NH volk : jij hoeft toch niet te verongelukken met je paard buiten wel? Het is niet voor niks een NOODREM

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:03

pff waar sommige een slofteugel voor gebruiken: noodrem, one rein stop en consoorten, wat een onkunde allemaal

Een slofteugel is geen stopmiddel of rem, maar is origineel bedoeld om een correcte aanleuning te bekomen.
In dit topic waait het van gebrek aan kundige rijvaardigheid en dat is wederom triest om te lezen

Nellekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:09

Als je niet eens de longeerbak zou mogen verlaten omdat je paard op de kletter kan gaan, kan moet heel paardenland maar lekker in die longeerbak blijven. Een paard is een vluchtdier! en voor de veiligheid en misschien zelf alleen het gevoel van veiligheid is een slof in mijn ogen helemaal niet verkeerd. Een tiedeman daarentegen staat de hele weg "aan" om het zo maar te zeggen, een slof kan je strakker pakken op het moment dat het nodig is en op andere moment werkt het totaal niet in.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:09

bulck schreef:
pff waar sommige een slofteugel voor gebruiken: noodrem, one rein stop en consoorten, wat een onkunde allemaal

Een slofteugel is geen stopmiddel of rem, maar is origineel bedoeld om een correcte aanleuning te bekomen.
In dit topic waait het van gebrek aan kundige rijvaardigheid en dat is wederom triest om te lezen

Maar bij sommige paarden werkt hij wel degelijk goed als noodrem buiten, en nogmaals IK ga niet verongelukken met een paard omdat die de kolder in zijn kop heeft gekregen en niet meer reageert op mijn hulpen, en of je daarvoor een thiedeman of slofteugel gebruikt, BOEIEND als je je paard maar weer onder controle krijgt. En volgens mij kun je dan beter zo'n hulpteugel gebruiken dan dat je aan alle kanten in een paard zijn mond gaat lopen trekken (zagen) om hem te stoppen.

En verder gebruik ik hem alleen voor de correcte aanleuning, gelukkig reageert mijn paard wel goed buiten en stopt hij ook na een rengelop als ik dat vraag

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:19

Slof als noodrem? Huuh, het idee alleen al. Helemaal in combinatie met een one rein stop. Als je een slof nodig hebt om je paard onder controle te houden, dan is er iets grondig mis met je basis. Bovendien is het schijncontrole, want als een paard flipt heb je met slof ook niet veel te zeggen en erger nog, kun je over de kop slaan. Hou jezelf niet voor de gek en werk aan een betere communicatie met je paard. Te weinig rijtechniek, gevoel en overwicht los je niet op met een slof.
Wat de werking van een slof in het algemeen betreft: mijn persoonijke idee is dat de inwerking sterker is bij zijdelings bevestigen omdat de hoek tussen de bovenste en onderste lijn dan veel kleiner is. Bij bevestiging tussen de voorbenen is die hoek veel groter waardoor het paard in vwnw richting meer halsvrijheid heeft. Dat is althans wat ik waarneem als ik paarden longeer met een bijzet of aan de dubbele longe. Onder de man gebruik ik geen slof, ik vind het geen prettig gevoel in mijn handen, ook als ik er verder niks mee doe, en daarbij wil ik graag dat een paard uit zichzelf ontspant en nageeft, niet door weerstand of inperking van zijn hoofd-halshouding. Dan duurt het maar wat langer!
Laatst bijgewerkt door Askja op 18-11-09 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimberly001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:20

We zijn allemaal weer over de slof aan het disccuseren over de slof...
ze vraagt niet of een slof goed of slecht is, ze vraagt wanneer je meer te vertellen heb.....
Maarjaa, mesen hier op bokt zijn helemaal tegen slof, sporen zweep weet ik het wat.. maar wat ze vergeten is dat niet iedereen hem verkeerd gebruikt

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:25

Mensen op bokt zijn niet tegen de slof,maar er worden altijd posts geplaatst waar je oren van gaan klapperen.
Slof als noodrem gebruiken is gewoon gebrek aan kundigheid en overwicht,dan is er toch iets mis met je basis als je een slof moet gebruiken om je paard te kunnen remmen buiten