My_star schreef:Aan alle geïrriteerden: hoe eenvoudiger het er voor een buitenstaander uitziet, hoe beter je rijdt!
Je haalt me de woorden uit de mond.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Vjestagirl schreef:Mag ik vragen of je op een paardenforum echt verwacht iets anders te horen dan dat het wel een sport is?
Aukelizzy schreef:Huertecilla schreef:Zéker niet zoals in de topsport het paard gedwongen wordt zonder respect voor het welzijn.
Dus jij bent van mening dat de paarden in de topsport gedwongen worden?
Huertecilla schreef:Veel wel en bijna zonder uitzondering staat het welzijn op plan twee.
Lees op het nieuwsforum het ´succes´vehraal van een vijfjarige merrie aan het einde van haar raceloopbaan. VIJF!!! en met een snelbinder de tong in de snuit.
Anky vindt dat ´doping ruimer moet omdat de een paard moet kunnen verdoven voor het scheren. Voor een winstpunt verzet chemisch onderdrukken.
Sport of misbruik?
Huertecilla schreef:dusty01 schreef:paarden worden niet gedwongen vaak vinden ze het geweldig en als ze het egt niet willen merk je het snel genoeg
Jep, dan krijgen ze technische hulpmiddelen voor de kiezen en een spuit in hun donder.
Xindy schreef:Enerzijds omdat het vriendelijke dieren zijn die je niet zomaar iets aan zullen doen, anderzijds omdat ze ook graag bereden wíllen worden! Ze willen ook graag werken! Paarden zijn intelligente en leergierige dieren, en wat hebben ze aan die intelligentie als ze altijd maar in de wei staan? Ze wíllen juist dingen leren! En tijdens dat leren werkt een paard voor je, en jij wordt er als het goed is net zo moe van om het paard iets te leren, dat maakt het dus een sport, voor zowel paard als ruiter.

Femke16 schreef:onder een sport word paardrijden verstaan. Of je het er nu mee eens ben of niet.

Huertecilla schreef:Al met al vind ik het niet per definitie een sport. Vaak fundamenteel onsportief naar het paard. Ook dát is een aspect van ´sport´.
Zo is sportvissen op zwaardvis fysiek geen kattepis. Zie het nog niet zo snel een olympische sport worden echter....
Dat is noodzakelijk voor een sport. Anders is het inderdaad per definitie geen sport. En dáárom, vind ik, dat de paardensport dus wel per definitie tot de sport hoort. Aan welke eisen je wilt voldoen wil je een olympische sport zijn, weet ik niet, lijkt me dat je dan als sport een grote aanhang moet hebben met een duidelijke top.

nataly_ schreef:Waarom zou paardrijden geen sport zijn?
Huertecilla schreef:nataly_ schreef:Waarom zou paardrijden geen sport zijn?
Omdat het een vervoermidddel is wat de mens voor de eigen competatieve ambitie aan het werk zet en dit ´sport´ noemt.
Het spel ´Behendigheid´ met honden is wat dit betreft sportiever. Belast de mens het dier niet met zijn gewicht op de rug en rent zelf ook.
Het ónsportieve eraan is dat het welzijnsbelang van het paard daarbij niet gewaarborgd is en wél grof ondergeschikt aan de ruiterambities.
Voorbeelden zie boven.
Femke16 schreef:Het spijt me dat je dat op deze manier ziet.