paardrijden geen sport??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vinden jullie paardrijden een sport?

Jaa, een paard doet veel maar de ruiter ook!
607 (96%)
Nee, een paard doet al het werk!
13 (2%)
Een beetje want je moet wel opstijgen enzoo!
11 (1%)

Totaal aantal stemmen: 631

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:41

My_star schreef:
Aan alle geïrriteerden: hoe eenvoudiger het er voor een buitenstaander uitziet, hoe beter je rijdt ;)!

Je haalt me de woorden uit de mond. ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:18

Vjestagirl schreef:
Mag ik vragen of je op een paardenforum echt verwacht iets anders te horen dan dat het wel een sport is?

Wel; ik en met mij nog meer ruiters, vinden het geen ménsensport inderdaad.

Zéker niet zoals in de topsport het paard gedwongen wordt zonder respect voor het welzijn.

Paardrijden is tránsport van een mens :D

Wellicht heeft dat geleid tot begripsverwarring.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:24

Huertecilla schreef:
Zéker niet zoals in de topsport het paard gedwongen wordt zonder respect voor het welzijn.

Dus jij bent van mening dat de paarden in de topsport gedwongen worden?

dusty01

Re: paardrijden geen sport??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:29

paarden worden niet gedwongen vaak vinden ze het geweldig en als ze het egt niet willen merk je het snel genoeg ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:31

Aukelizzy schreef:
Huertecilla schreef:

Dus jij bent van mening dat de paarden in de topsport gedwongen worden?

Veel wel en bijna zonder uitzondering staat het welzijn op plan twee.

Lees op het nieuwsforum het ´succes´vehraal van een vijfjarige merrie aan het einde van haar raceloopbaan. VIJF!!! en met een snelbinder de tong in de snuit.

Anky vindt dat ´doping ruimer moet omdat de een paard moet kunnen verdoven voor het scheren. Voor een winstpunt verzet chemisch onderdrukken.

Sport of misbruik?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:31

dusty01 schreef:
paarden worden niet gedwongen vaak vinden ze het geweldig en als ze het egt niet willen merk je het snel genoeg ;)

Jep, dan krijgen ze technische hulpmiddelen voor de kiezen en een spuit in hun donder.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:32

Huertecilla schreef:
Veel wel en bijna zonder uitzondering staat het welzijn op plan twee.

Lees op het nieuwsforum het ´succes´vehraal van een vijfjarige merrie aan het einde van haar raceloopbaan. VIJF!!! en met een snelbinder de tong in de snuit.

Anky vindt dat ´doping ruimer moet omdat de een paard moet kunnen verdoven voor het scheren. Voor een winstpunt verzet chemisch onderdrukken.

Sport of misbruik?

In mijn ogen sport. ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:45

Ik vind het zeker wel een sport. Maar ik moet wel toegeven dat naar mate je verder komt in de training het wel "makkelijker" wordt. Ik rijd graag dressuur en als ik mijn paard echt fijn aan het lopen krijg dan zijn mijn hulpen nog zo suptiel dat het bijna lijkt alsof het vanzelf gaat. Ik word daar dan ook niet moe van.

Xindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:56

Huertecilla schreef:
dusty01 schreef:

Jep, dan krijgen ze technische hulpmiddelen voor de kiezen en een spuit in hun donder.

Niet iedereen gaat zo met zijn of haar paard om.. Je kan niet alle mensen die weleens op een paard zit over één kam scheren.

Waarom zou een paard van gemiddeld zo'n 500-600 kilo massa er vrijwillig voor kiezen om met je mee te komen uit de wei om te gaan werken? Waarom bokt niet elk paard je er naar 2 seconden af? Waarom pikken alle paarden zoveel van ons?

Enerzijds omdat het vriendelijke dieren zijn die je niet zomaar iets aan zullen doen, anderzijds omdat ze ook graag bereden wíllen worden! Ze willen ook graag werken! Paarden zijn intelligente en leergierige dieren, en wat hebben ze aan die intelligentie als ze altijd maar in de wei staan? Ze wíllen juist dingen leren! En tijdens dat leren werkt een paard voor je, en jij wordt er als het goed is net zo moe van om het paard iets te leren, dat maakt het dus een sport, voor zowel paard als ruiter.

BonaFide

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:25

Vjestagirl schreef:
Mag ik vragen of je op een paardenforum echt verwacht iets anders te horen dan dat het wel een sport is?

Haha :o

Ach, ik ga inmiddels de discussie nooit meer aan met mensen. Heb wel wat beters te doen :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:58

Xindy schreef:
Enerzijds omdat het vriendelijke dieren zijn die je niet zomaar iets aan zullen doen, anderzijds omdat ze ook graag bereden wíllen worden! Ze willen ook graag werken! Paarden zijn intelligente en leergierige dieren, en wat hebben ze aan die intelligentie als ze altijd maar in de wei staan? Ze wíllen juist dingen leren! En tijdens dat leren werkt een paard voor je, en jij wordt er als het goed is net zo moe van om het paard iets te leren, dat maakt het dus een sport, voor zowel paard als ruiter.

Wel eens van het ´battered wife syndrom´ gehoord?

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:10

onder een sport word paardrijden verstaan. Of je het er nu mee eens ben of niet.

De enige reden dat je het er niet mee eens bent zou zijn als er verwarring is over het begrip sport.

En haha, in het boekje van Sonja Bakker Zomerslank, staat ook dat je met paardrijden relatief gezien, best een hoop calorieën verbrand per half uur! :+

En wat betreft het discussietje hierboven... dat dwaalt toch wel een beetje af... :D :+

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:29

Ik vind het wel een sport! Zeker al de dingen er omheen. Als die mensen 3x de mesthoop op moeten rennen met kruiwagen vol of de mesthoop opsteken, dan praten ze wel anders! En van paardrijden zelf kan je ook moe worden en spierpijn krijgen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:31

Femke16 schreef:
onder een sport word paardrijden verstaan. Of je het er nu mee eens ben of niet.

Ben het er mee eens in die zin dat het als motorsport is.
Motorcross is zelfs aanmerkelijk fysieker dan paardrijden. Enduro (terreinmotorfietsen) en endurance (paarden) zijn vergelijkbaar.
Terreinrijden, door velen paardhobbelen genaamd, is fysiek zwaarder dan FEI dresuur in een rijbak.
Ik rij renaissance dressuur op motorcrossbanen en dát is zowel geestelijk als lichamelijk veeleisend. Lichamelijk echt geen endurance echter.
Dit alles uit eerste hand.

De definitie van paardrijden die door velen wordt gehanteerd; ´op een bewegend paard zitten´ is verre van automatisch sportief.

Al met al vind ik het niet per definitie een sport. Vaak fundamenteel onsportief naar het paard. Ook dát is een aspect van ´sport´.
Zo is sportvissen op zwaardvis fysiek geen kattepis. Zie het nog niet zo snel een olympische sport worden echter....

Kimberly1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:48

Zet eens iemand die nog nooit heeft paardgereden op een paard en laat die eens een uur lang rijden.. Wedden dat die de volgende dag niet kan lopen van de spierpijn.. :D
en.. het is niet voor niks een Olympische disipline, kunnen we van 'denksporten' zoals schaken of dammen niet zeggen..

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 23:40

Huertecilla schreef:
Al met al vind ik het niet per definitie een sport. Vaak fundamenteel onsportief naar het paard. Ook dát is een aspect van ´sport´.
Zo is sportvissen op zwaardvis fysiek geen kattepis. Zie het nog niet zo snel een olympische sport worden echter....

haha, maar kan je sportvissen uberhaupt in competitief verband spelen dan? :+ Dat is noodzakelijk voor een sport. Anders is het inderdaad per definitie geen sport. En dáárom, vind ik, dat de paardensport dus wel per definitie tot de sport hoort. Aan welke eisen je wilt voldoen wil je een olympische sport zijn, weet ik niet, lijkt me dat je dan als sport een grote aanhang moet hebben met een duidelijke top.
Geen idee of sportvissen, of vergelijkbare sporten, zo diep gaan willen ze een duidelijke top hebben.

Maar nu even echt waarom ik je guote... :+
In wat voor zin bedoel je onsportief naar het paard?

nataly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 09:01

Haha dat is toevallig. Hier had ik het laatst met iemand over. :D
Ik vind het zeker een sport. Niet het paard slooft zich op zo'n manier uit, maar ook de ruiter. Het is van belang dat het paard zich goed kan bewegen, en ook goed word gereden. En ja ik vind het gewoon een sport. Waarom zou paardrijden geen sport zijn?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 09:30

nataly_ schreef:
Waarom zou paardrijden geen sport zijn?

Omdat het een vervoermidddel is wat de mens voor de eigen competatieve ambitie aan het werk zet en dit ´sport´ noemt.
Het spel ´Behendigheid´ met honden is wat dit betreft sportiever. Belast de mens het dier niet met zijn gewicht op de rug en rent zelf ook.

Het ónsportieve eraan is dat het welzijnsbelang van het paard daarbij niet gewaarborgd is en wél grof ondergeschikt aan de ruiterambities.
Voorbeelden zie boven.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:39

Huertecilla schreef:
nataly_ schreef:
Waarom zou paardrijden geen sport zijn?

Omdat het een vervoermidddel is wat de mens voor de eigen competatieve ambitie aan het werk zet en dit ´sport´ noemt.
Het spel ´Behendigheid´ met honden is wat dit betreft sportiever. Belast de mens het dier niet met zijn gewicht op de rug en rent zelf ook.

Het ónsportieve eraan is dat het welzijnsbelang van het paard daarbij niet gewaarborgd is en wél grof ondergeschikt aan de ruiterambities.
Voorbeelden zie boven.

:(:)

Het spijt me dat je dat op deze manier ziet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:41

Femke16 schreef:
Het spijt me dat je dat op deze manier ziet.

Ik heb er geen last van en ga zélf wel sporten als ik een competatieve aandrang op voel komen.

Het spijt míj voor de paarden die ter meerdere eer en glorie van de mesnelijke ambitie op driejarige leeftijd over een renbaan in vluchtgalop moeten; of hulpeloos blind met hun kin op de borst soepel gemaakt een zinloos kunstje volgens een plaatje moeten afdaaien; of door veeartscontrole op de grens van uitputting bewaakt moeten worden.

JuliaSandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:02

Ik vind dat paardrijden wél een sport is. Je bent intensief bezig en het leuke eraan is dat je het samen doe met je paard en dat je samen verder kan komen! Paarden hebben ook beweging nodig, toch? Ik snap ook niet waarom dit onsportief naar het paard toe is, als het paard goed behandeld word dan vind het paard het toch ook leuk?

Charly1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:07

Als ik 4 paarden heb gereden ben ik toch echt wel moeier dan wanneer ik er 4 heb gelongeerd. Dus dan is het wel degelijk intensief.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:09

Och... zo recreatief als ik rij is het idd geen sport :=

Maar als mensen er serieus mee bezig zijn geloof ik best dat ze er moe van worden, en dus sporten :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:23

Hoe beter je rijdt en hoe beter de training van je paard is, hoe gemakkelijker het wordt. Inspanning is dan maar zeer beperkt.
Daarnaast is wat de meesten op een paard doen geen sport, maar een beetje aanrommelen.
Maar goed, deze discussie is al wel eens eerder gevoerd.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 00:25

Paardrijden is zeker sport. Het vereist een hoge mate van coordinatie over je lichaam om het paard niet tegen te werken of tegenstrijdige signalen te geven. Het paard voelt het al als je je linker kleine teen beweegt en de gevoeliger dieren reageren daar ook meteen op. Sport is niet alleen inspanning, sport is ook lichaamsbeheersing. En die moet bij paardrijden, zeker op hogere nivo's, enorm zijn. De fijnmotoriek moet ver boven gemiddeld liggen om de oefeningen correct uit te kunnen voeren, zonder veel storing naar het paard toe.