Jeugd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:57

Vaak is het gewoonweg de beginnende lesjes op de manege, waar er vaak tien in een les rijden, dan kan je vaak geen persoonlijke aanwijzingen ontvangen.
Ik was tot een paar jaar geleden ook zo'n stuiterbal op het paard, maar sinds ik bij mijn eerste verzorgpaarden "gratis" een eigenaresse erbij kreeg die ook meteen instructrice is, heb ik heel veel bijgeleerd over het nut en gebruik van hulpen waar ik nu nog steeds heel veel aan heb.

Ik ben er ook voor om eerst zitlessen ed te geven, dat wordt in Duitsland heel veel gedaan en op alle maneges die ik daar heb gezien zit het doorsnee kind veel beter op zijn of haar paard.
Vaak doen ze aan het eind van de les ook nog wat oefeningen zonder beugels. :)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:17

Ik ben wel een beetje jeugd af (20), maar toen ik 3 jaar geleden begon met
paardrijden werd mij geleerd aan de linker teugel te trekken als daarhee wou en
je teugels links en rechts moest bewegen (gewoon zagen dus) om het hoofd naar
beneden te krijgen. Ook moest ik mijn paard een schopje geven en als hij niet
luisterde een harde schop en een tik met de zweep. Ik dacht ECHT dat dit normaal was en zo hoorde.

Gelukkig was ik toen al iets ouder (17) en zag en hoorde ik dat het ook anders ging. Nu ik
mijn eigen paard heb en oefen voor de B dressuur loop ik toch tegen een hoop dingen aan die
ik vroeger gewoon verkeerd geleerd heb en nu allemaal moet afleren. Gelukkig krijg ik nu
priveles en gaat het al een stuk beter, maar ik vind het best heel erg dat er dus nog veel mensen
zijn die denken dat het zo moet..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:15

xApple schreef:
maar ik vind het best heel erg dat er dus nog veel mensen
zijn die denken dat het zo moet..

Het is op zich niet zo erg dat er veel mensen zijn die dat denken.
Het ergste is dat er ook nog mensen zijn die het op deze manier aan anderen leren....

poes

Re: Jeugd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:47

Waar ik leerde rijden, ook een manege, ging het wél goed.

Beginnen aan de longe, pas bij een goede zit de les in, nooit grote groepen, en vooral: paarden en pony's die netjes aan de hulpen staan en dus niks doen als je het niet juist vraagt, tenzij je eens tegen het plafond knallen ;)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:52

Ik denk vooral dat het komt omdat de meeste kinderen niet in een prive les rijden.
Als je prive les heb kan er meer op je zit ect gelet worden.
En de groepen zijn vaak de groot.
En af en toe wat longe lessen er doorheen kan zeker geen kwaad.
Maar ik denk dat het vooral door de manege's komt, omdat de ruiters geen persoonlijke aandacht krijgen.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:01

Ben het er wel mee eens dat er vaak met harde hand gereden word. Het is inderdaad wel zo dat je vaak op manege's zo leert sturen enz.
Van mijn manege lessen weet ik niet zo heel veel. Want de basis had ik thuis al geleerd van mijn moeder en buurmeisje. Wel deden we in de manege les vaak spelletjes en met je handen los, maar dan liep je pony vaak gewoon achter de ander aan dus hoefde je alsnog niet te sturen met je benen.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:04

Niet alleen de jeugd, maar ook veel volwassenen helaas. Ik heb een tijdlang elke maand geholpen op een KNHS wedstrijd en wat ik daar zag was op z'n zachtst gezegd dieptreurig. Kinderen in de B of L1 met hun pony's, die vlak voor ze de balk ingaang nog even flink de zweep erop en sporen d'rin douwen, die mama er vervolgens snel afhaalt omdat ze d'r proef moet rijden. Maar verolgens ook volwassenen die flink lopen te trekken om mar die WP te krijgen (die ze helaas meestal nog halen ook).

Het leed dat moderne dressuur heet.
(En dat zeg ik dan met m'n volle zestien jaar. Blijkbaar komt verstand toch niet altijd met de jaren :+)

Overigens wil ik even melden dat het echt niet alleen de manegeruiters zijn die fout rijden. Ik zie ook genoeg goede manegeruiters en slechte priveruiters.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:12

Ik heb zelf 4 jaar op een manege gereden, en heb nu sinds een jaartje een bijrijdpaard. Ik merk dat ik heel heel erg veel verkeerd heb geleerd, maar zie het er nu nog maar eens uit te krijgen. Ik doe heel erg mijn best, en ontdek steeds meer dingen die fout zijn. Helaas wordt mijn bijrijdpaard verkocht, maar ik ben nu aan het kijken naar een nieuwe waar ik nog meer mee kan leren. Ik snap dat je, je er aan ergert, maar bekijk het ook zo: Een kind begint aan rijden, ouders weten er niets van en kind zelf weet er ook niets van. Ik heb altijd gedacht dat het zo hoorde ...

Anthonia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:29

Wat ik vind is dat als je op een concours bij de a/b/c B dressuur pony's jonge meiden van tot 13 jaar ongeveer allemaal met sporen rijden. Er zitten uitzonderingen tussen die goed kunnen rijden mét sporen maar helaas zie je vaak kinderen die toch sporen hebben omdat ze wedstrijd rijden of omdat ze denken dat het zo hoort.

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:33

Tsja, als de jeugd van tegenwoordig het zo geleerd word? De meeste weten niet eens dat het anders kan. Ik heb ook mogen genieten van een instructrice die voor het trekken en kneden was. Het is dat ik hier op bokt terecht ben gekomen en verder heb leren kijken. Nu ben ik bij een andere instrucrice gaan lessen. Ik moet een boel afleren, vind het soms ontzettend moeilijk, maar ik kan nu lachen met rijden en ben niet meer gefrustreerd 'want het paard wil niet'. Ik moet het goed doen, daaruit volgt het resultaat.

Wil je het probleem aanpakken? Laat mensen met verstand van het échte rijden dan de jeugd gaan onderrichten. Zorg voor meer inzicht.

xMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:04

Ik ben zelf 15 jaar en ik rij ook al een hele tijd op een manege daarvoor heb ik altijd een eigen pony gehad maar daar werd ik te groot voor en heb er haast nooit op gereden.
oke, er zijn jeugdige paardensporters die écht niet kunnen zitten etc. maar er zijn er ook genoeg die heel hard hun best doen om nog beter te leren zitten + rijden. ik denk dat het goed is dat ook de zitcompetitie er is. want door nog netter te gaan zitten en beter te rijden kan je daar terecht komen en er zitten heel leuke prijzen aan verbonden als je wint! en eigenlijk vind ik dat heel veel manege ruiters beter met hun paard/pony omgaan dan veel ruiters met een eigen pony of paard want die zie je toch ook echt wel lekker in de mond trekken en met de sporen rijden terwijl dat helemaal niet nodig is!
eigenlijk zouden er speciale zit lessen moeten komen. ik snap dat veel ruiters springen leuker vinden (ik vind dat niet) en ze mogen ook springen maar dan vind ik dat je je zit en rijden goed voor elkaar moet hebben vooooordat je gaat springen want dat is echt niet fijn voor zo'n pony/paard als je later over de hindernis gaat dan je beestje waar je op zit.

en een tip: ga niet zomaar lessen nemen van iemand die denkt 'verstand te hebben van paarden en dus ook kan lesgeven'.

KSAC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:28

marianneeeh schreef:
Ik ben zelf 15 jaar en ik rij ook al een hele tijd op een manege daarvoor heb ik altijd een eigen pony gehad maar daar werd ik te groot voor en heb er haast nooit op gereden.
oke, er zijn jeugdige paardensporters die écht niet kunnen zitten etc. maar er zijn er ook genoeg die heel hard hun best doen om nog beter te leren zitten + rijden. ik denk dat het goed is dat ook de zitcompetitie er is. want door nog netter te gaan zitten en beter te rijden kan je daar terecht komen en er zitten heel leuke prijzen aan verbonden als je wint! en eigenlijk vind ik dat heel veel manege ruiters beter met hun paard/pony omgaan dan veel ruiters met een eigen pony of paard want die zie je toch ook echt wel lekker in de mond trekken en met de sporen rijden terwijl dat helemaal niet nodig is!
eigenlijk zouden er speciale zit lessen moeten komen. ik snap dat veel ruiters springen leuker vinden (ik vind dat niet) en ze mogen ook springen maar dan vind ik dat je je zit en rijden goed voor elkaar moet hebben vooooordat je gaat springen want dat is echt niet fijn voor zo'n pony/paard als je later over de hindernis gaat dan je beestje waar je op zit.

en een tip: ga niet zomaar lessen nemen van iemand die denkt 'verstand te hebben van paarden en dus ook kan lesgeven'.

Deze zitlessen bestaan al ;)

En het juiste rijden is inderdaad moeilijk en toch een kwestie van geduld, sommige paarden zijn niet zo makkelijk aan het been, en dus actief, te maken. Ik heb het ook ooit fout geleerd, had ik pijn aan mijn armen en schouders, dan werd er gezegd dat ik het goed deed en ik daar even door heen moest. Nu weet ik wel beter, het paard moet het zelf doen, met behulp van jou zit en beenhulpen. :)

Brendariss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:44

Vind dat de basis hoort te zijn zorgen voor je paard, zowel voor als na de les ff borstelen etc. Hier zie je te vaak dat die verwende nesten aankomen, paardje is al opgezadeld, ze ploffen erop, rijden hun ritje en gaan weer weg.
Vind dat de instructrices ieder kind zelf moeten laten zadelen etc. Laat ze maar eens respect voor het beessie krijgen.

xMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:44

Brendariss schreef:
Vind dat de basis hoort te zijn zorgen voor je paard, zowel voor als na de les ff borstelen etc. Hier zie je te vaak dat die verwende nesten aankomen, paardje is al opgezadeld, ze ploffen erop, rijden hun ritje en gaan weer weg.
Vind dat de instructrices ieder kind zelf moeten laten zadelen etc. Laat ze maar eens respect voor het beessie krijgen.

helemaal mee eens, zo schep je ook een band met je paard.

xMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:45

KSAC;;
oja haha helemaal vergeten. ik denk dat ik ook nog maar eens ergens zitles ga nemen.

Kimberly001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 23:00

Ik vind dat dejeugd ook idd tegenwoordig niet echt goed meer begint..
maar om nou gelijk te gaan voltigeren ombeter te eren zitten.. je hebt een hele andere houding(je moet je tenen naar beneden doen, en bij het rijden je hakken uitdrukken)om even een klien voorbeeldje te noemen..
Ik ben vroeger ook gewoon begonnen met rijden en heb tegenwoordig voor mijn houding en zit een 8 en ook krijg ik veel complimenten. Ik denk dat het ook met je instructie te maken heeft, als daar vanaf het begin goed op word gelet leer je het goed aan.

En over die handen, dat ik zeker waar. Tegen woordig is het moet ik links af? okee aan mijn linker teugel trekken en dan dat bit door zen mond, dan gaat hij vanzelf wel. ( bij beginnende ruiters)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 00:50

Ik vind het echt van belang dat de kinderen eerst de grote lijnen leren, er past echt nog niet veel nuances in de kleine koppies :) En SCHOPPEN geven doe ik ook niet aan, ik wijs liever even met de longeer zweep naar de achterhand zodat de kinderen het idee hebben dat ze het heulemaal zelf gedaan hebben :)

En tja, in de krul trekken wordt er bij ons zowiezo niet gedaan en die kleintjes kunnen dat ook echt niet. Laat ze maar plezier hebben die eerste jaren!

En klanten behouden behoort toch echt bij het vak op een manege, hoe je het ook wendt of keert. Het is de kunst om dit zo goed mogelijk te combineren met correct lesgeven in de basis. Is niet zo makkelijk als de meesten het hier zo neerzetten.

Ik ben zelf ook gewoon op een manege begonnen en kreeg ik ook niet meteen te horen hoe het allemaal perfect moest, dat lukt ook gewoon niet, dat komt later wel, als je wat ouder bent in je hoofd. Eerst zijn paardjes vooral heel lief warm en donzig en voor sommigen ook eng. Ga maar eerst plezieren en vertrouwen. Op m'n 14e bracht ik m'n draver uit in de M2 en altijd complimenten gehad op m'n houding, zit en hulpen. Alleen die verdraaide tenen he ;)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:56

Ik pleit voor ZITLES op de manege!!! :D

Xindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:18

Is die verandering van mentaliteit bij het paardrijden niet te weiten aan het lesgeven? De 'jeugd' leert het toch immers van de ervaren ruiter? Ik hoor de laatste tijd steeds vaker dat beginners leren dat 'je met je handen moet sturen' en 'met je benen moet gasgeven'... kwade zaak wat mij betreft..

Vanaf les 1 leer ik de kleine beginners die ik lesgeef al dat je moet sturen met je handen maar vooral ook met je benen. Met als voorbeeld: als je op een fiets gaat zitten en naar links stuurt, valt je fiets om! Je zal daarom ook je benen moeten gebruiken, net als bij een paard. Kinderen leren dat snel genoeg: als paard links gaat en kind wil rechts, helpt alleen trekken aan de teugels niet en zal paard links gaan, zo eigenwijs zijn de pony's bij ons wel :D

Gymnastiek is een vast onderdeel in mijn lessen wat 1x per 2 weken terugkomt. Beugels voor het zadel, knoop in de teugels en zitten maar! Vinden ze nog leuk ook!! En het is erg goed voor het vertrouwen. Of spelletjes als: wie het langste twee bierviltjes tussen de knie en het zadel geklemd kan houden (zonder beugels natuurlijk), of een banaan die op de cap ligt erop laten liggen.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:19

NenaC schreef:

Dan loop je zwaaaaar achter, er is zelfs al een manege-zitcompetitie :D

Xindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:52

Blue_Eyes schreef:
NenaC schreef:

Dan loop je zwaaaaar achter, er is zelfs al een manege-zitcompetitie :D

Oh? Vertel!!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:54

Rivaldo schreef:
Nieuwe discussie;

In mijn ogen, rijd het grootste deel van de jeugd onder de maat. Vaak rijdt men teveel met de handen, en is de zit bagger(Ik betrap mezelf er ook op). Ook zie je de laatste tijd veel dat er alleen maar gesprongen wordt, en dressuur, doet men er maar bij, omdat het moet.
Wat vinden jullie??

Mijn mening;
Eerst op voltige voor de zit, daarna moet men zonder handen leren rijden door een gecertificeerde instructeur.

Naar mijn mening moeten kinderen juist gestimuleerd worden om te springen, crossen en dressuuren. Een kind leert nu eenmaal niet rijden van alleen maar die rondjes dressuur in de bak het wordt na een tijdje saai, ze letten niet meer op en uiteindelijk vinden ze het niet meer leuk. Naar mijn mening kun je een kindje van 6 niet op een voltige paard zetten deze is groot en dus eng(heb zelf les gegeven op een manege). Een kind leert het beste paardrijden en vertrouwen te krijgen in een paard door gymnastiek op een paard dat is waar, maar meteen al zonder zadel en hoofdstel? Nee denk niet dat dat gaat werken. Persoonlijk vindt ik de manier van de training die de ruiters van de spaanse en weense rijschool rijschool krijgen super, maar denk ook niet dat dat werkt bij kinderen van 6. Misschien dan eerst maar een half jaar aan de longe, en dan de voltige in(althans zonder zadel en teugels), dan langzaam aan iets meer toevoegen als het ruitertje de goede houding en hulpen heeft/geeft. Maar ik vindt wel dat als ze dit eenmaal gedaan hebben en dan in een zadel komen met teugels in hun handen ze lekker moeten crossen en springen zodat ze spelenderwijs leren rijden en er dus ook lol in houden.

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:02

Paardrijden is vallen en opstaan, oefenen, oefenen, oefenen. Fouten maken, fouten DURVEN te maken, fouten inzien. Fouten veranderen. Verbeteren. Oefenen. Oefenen. Oefenen. En nog meer oefenen. Vallen en opstaan. En beter worden. Maar voornamelijk, de LOL erin houden.

Ik ben ook jeugd, 15 jaar, en heb een jonge pony tot mijn beschikking om te rijden. Heb altijd op de manege gereden, prima les gekregen, veel gevallen, altijd weer opgestaan. Heel, maar dan ook HEEL veel geoefend, en nu nog steeds.
Niet ieder een heeft kans om van de beste mensen les te krijgen, niet ieder een heeft de kans om van een oudere pony alle kneepjes te leren en deze weer door te kunnen geven aan een jongere pony. Nee niet ieder een heeft daar de kans voor. Maar ik denk wel (of imo als ik het zo wel op bokt mag zeggen), dat de meeste kinderen/jeugd die van een 'middelmatig' persoon les krijgen, er ook meer lol in kunnen zien. Dat het niet alleen maar wedstrijd gericht hoeft te zijn.

Wel ben ik het met je eens dat er inderdaad te veel met de handen word gereden.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 21:33

Ik ben 15 jaar. Ben op m'n 8ste begonnen met paardrijden op een manege. Na 2 jaar ben ik daar gestopt. Sinds toen geen les meer gehad enkel wat tips. Ik krijg altijd heel veel complimenten op mijn zit en omgang met het paard. Het is natuurlijk anders geweest en dat was toen ik op de manege reed toen leerde ik 'gewoon' zagen. Sinds ik van de manege af was veranderde dat. Ik ging meer op m'n gevoel rijden en dat was eigenlijk zonder handen en zoveel mogelijk sturen met benen, je kuit aanduwen om je paard actief te maken en je paard sneller of langzamer te laten lopen met je stem. Zo kan ik de drukste paarden rustig krijgen en paarden die niet vooruit te branden zijn vlotter laten lopen met veel aanmoediging om met plezier sneller te kunnen lopen. Nu rij ik regelmatig op een stoeterij als ik daar kom zegt die vrouw altijd ja je moet die ook proberen die is leuk en die ook die is ook heel leuk. Ik word daar als proefkonijn gebruikt. Wordt op paarden gezet die nooit een ruiter op z'n rug gehad hebben omdat ik lekker licht ben en goed en stevig zit. Of paarden die compleet gek gereden zijn ( die zijn nog wel het leukst! heb er zelf zelfs eentje ) die mag ik proberen om te kijken of ze weer een beetje tot rust kunnen komen. En als dat natuurlijk lukt is dat een heerlijk gevoel en je leert er verschrikkelijk veel van.

Maar ik ben het best met je eens hoor. Ik zie veel kinderen die trekken, zagen, slaan en schoppen. En dan ook nog de ouders die aan de bakrand staan te bleren zodat hun kinderen nog meer gestresst worden. Ook lijken de kinderen te zijn vergeten dat er ook nog lol op je knol bestaat....

vera_minet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 09:22

NenaC schreef:

helemaal mee eens! Paardrijden begint voor een groot deel al, met de manier waarop je zit ;)