Training en warm-up video van het EK te Windsor

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 10:43

NenaC schreef:
neemt niet weg dat een paard tijdens de wedstrijd ook ontspannen hoort te lopen...

Wat verstaan jullie onder ontspanning e...
GP rijdt je niet op ontspanning, geen enkele fysieke belastende oefening krijg je immers zo voor elkaar. Qua spieren alleen is het altijde een wisselwerking van (op)spanning en ontspanning.

En ik zie verder een paard dat alles mooi laat zien, een gespannen paard laat niets meer doorkomen qua beweging, gaat opgetrokken lopen en zal dus zeker geen GP foutloos afleggen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 10:50

bulck schreef:
NenaC schreef:
neemt niet weg dat een paard tijdens de wedstrijd ook ontspannen hoort te lopen...

Wat verstaan jullie onder ontspanning e...
GP rijdt je niet op ontspanning, geen enkele fysieke belastende oefening krijg je immers zo voor elkaar. Qua spieren alleen is het altijde een wisselwerking van (op)spanning en ontspanning.

En ik zie verder een paard dat alles mooi laat zien, een gespannen paard laat niets meer doorkomen qua beweging, gaat opgetrokken lopen en zal dus zeker geen GP foutloos afleggen.

Geen enkel paard heeft de GP foutloos afgelegd..

GP rijd je wel op ontspanning, een ontspannen rugspier zorgt ervoor dat de achterbenen onder kunnen treden, de staart ontspant en het paard een natuurlijk beweging laat zien.

bulck

Re: Training en warm-up video van het EK te Windsor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:01

Ja ok, Nenac sorry maar je haalt alles door elkaar. het ondertreden komt voor door het kunnen kantelen van de bekken, bij verzameling, waarbij het paard dus de achterhand letterlijk onder de massa kan houden. Tuurlijk heb je daar een los paard voor nodig, maar ontspannen kan je dergelijke oefening niet vragen e. Kantel zelf je bekken maar, dat is een spanning dat je in je lichaam creeert je rekt immer je rug in een bepaalde. welving.

En ondertussen is het staart stilhouden syndroom ook de wereld uit. Kijk naar filmpjes van jaren terug, daar zag je ook swiepende staarten, Een staart is ook een evenwichtsorgaan en dus een middel van balance houden.

Wat ze in de fei als ontspanning beoordelen is niet het voorbij komen sloffen. Ontspanning in de wedstrijddressuur is een beeld creeeren van eenheid, het vlot laten ineenvloeien van oefeningen, zonder grote fouten.
idd geen enkele proef is foutloosn, dat had ik verkeerd neergeschreven. Maar ontspanning, is vaak een term die mensen verkeerd opvatten. Om simpel te zijn, elke atleet in menig andere discipline legt een sportieve inspanning af, maar een paard moet dus ontspannen en presteren? Verklaar me dat eens even. Sorry maar die twee kan je niet verenigen bij een sportieve activiteit. Een paard moet los door het lijf zijn, maar dat bekom je door actie-reactie en dus het spel van spanning en ontspanning van spiergroepen

WinBinChes

Re: Training en warm-up video van het EK te Windsor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 16:43

Op ontspanning rij je niks. Je bent een bepaalde spanning nodig, zowel ruiter als paard, om te presteren.

Let op, spanning is wat anders dan gespannen of gestressed.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:07

Ik vind weinig verschil tussen de 3 filmpjes. Dat de spanjaard wat vaker met een lange teugel rijdt, lijkt mij vrij logisch gezien het korte model van het paard. Dat je deze op lengte moet zien te krijgen, kan ik goed begrijpen. Verder werkt hij net zo in als de andere twee. Dat dit ook spanning met zich meebrengt, kun je zien in de appuyementen in stap (open mond, druk kauwen).
Dus om nou te zeggen dat hij zijn paard zo op ontspanning rijdt, kan ik niet zeggen. Niet anders als die andere twee. De twee KWPN-ers zijn veel langer gelijnd en hoeven niet zo lang zo lang gereden te worden naar mijn idee. Voor deze is het verzamelen meer aan de orde bij het losrijden voor de proef. Maar goed. Ik weet ook verder niet zo goed waar dit topic nu over moet gaan. ;)