'Als je met neckrope rijdt heb je een goede band'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 21:28

Lotte_Wessel schreef:
ik denk wel dat je in ieder geval een beetje een band moet hebben. Ik rijd met mijn paard ook wel met neckrope (niet elke dag, maar zo nu en dan)
en dan heb je in ieder geval wel iets vertrouwen in elkaar nodig, jij in ieder geval
in je paard. Als je zeker weet dat hij niets doet en je het aandurft,
kun je opeens die stap maken. Mijn paard is dan wel weer een allemans
vriend. Iedereen kan er op gaan zitten met de neckrope, al is het wel
zo dat hij dan ook luisterd naar mij, terwijl ik bijv. uit de bak sta.. hij
blijft op mij letten en als ik galop zeg, terwijl diegene die erop zit zegt dat
hij moet stappen, gaat hij toch gallopperen. Dus een beetje band en
vertrouwen is er wel nodig.. dat je zeker weet dat het kan en dat je
paard niets doet... ik rij niet buiten met een neckrope, omdat ik dan te weinig
kan doen... mijn paard zal dan al snel denken dat hij vrij is, ookal is het
een mak schaap... zonder zadel kan wel buiten, maar ik vertrouw hem niet
genoeg om met neckrope naar buiten te gaan.. maar blijven oefenen
en vertrouwen (en een band) opbouwen helpt goed!

Ja, maar dat is toch niet perse typerend voor een neckrope? Op bokt lijkt het vaak zo dat kunnen rijden met neckrope een soort bezegeling is van een goede band. Maar als ik van tevoren weet dat een paard er bokkend van door gaat dan stap ik ook niet zomaar op ook al heeft hij een bit in. Dan moet er ook wel iets vertrouwen zijn.

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 21:32

Skygirl schreef:
Ongetwijfeld kan het niet bij ieder paard, maar een gemiddelde ruiter heeft met zijn zit vaak al genoeg overtuiging om als leider gezien te worden. Met neckrope kunnen rijden zegt voor mij niets over de band.

Toevoeging: in ieder geval niet meer dan een hoofdstel/bit doet.

Een leider zijn voor je paard is meer dan alleen je zit. En ik ben van mening dat je met een neckrope toch echt een stuk minder houvast hebt dan wanneer je een hoofdstel omhebt dus hetgeen dat je normaal oplost met een hoofdstel, zul je als je met een neckrope rijdt moeten kunnen oplossen met het vertrouwen dat een paard in je heeft.
Maar ik heb het nu over leiderschap als interpretatie van een 'band' maar een band hebben met je paard kun je natuurlijk ook anders zien.

Dani

Re: 'Als je met neckrope rijdt heb je een goede band'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 22:04

Ik vind het een bevestiging van het vertrouwen van de ruiter in het paard; want je vertrouwt erop dat je paard er niet als een wilde vandoor zal rennen, en dat hij goed genoeg naar jouw hulpen zal luisteren ook zonder enig dwangmiddel.

Het zegt mij niets over het vertrouwen dat het paard in jou heeft. Dat zou pas duidelijk worden als je bijvoorbeeld een schriktraining met neckrope zou doen, dat zou ik wel knap vinden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 22:08

Ik vind dat het ook wel aan het paard ligt.
Op mijn paard kan niemand zonder hoofdstel zo wegrijden, alleen ik. Bij andere ervaren ruiters gaat hij uitproberen, en zonder hoofdstel heb je dan uiteraard niets te vertellen.
Op brave paarden is vertrouwen belangrijk, je hoeft het paard niet te kennen, maar moet hem wel kunnen vertrouwen. Dat geldt natuurlijk ook voor rijden met bit, maar nog veel meer voor rijden zonder hoofdstel.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:03

PP -> RT-D

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:09

Ik denk niet dat het perse om de band met het paard gaat. Zoals al wordt gezegd gaat het natuurlijk ook om de hulpen en of het paard deze snapt en accepteert en volgt. Hierdoor zou inderdaad ook een vreemd iemand na korte kennismaking met t paard hiermee overweg kunnen als het paard en de persoon bekend zijn met hoe en wat van de neckrope.

Ik denk dat er veel verschillende meningen zullen zijn over wanneer iemand een band heeft met zijn/haar paard. Wellicht is dat wel interessant voor een nieuw topic.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:28

dat is hetzelfde als een Z paard kopen met de knoppen. Het vertrouwen moet er zijn maar de band hoeft niet. Het is zijn werk, zijn taak en zijn dagelijkse routine om zo te lopen en zo zijn dingen te doen. Dus dat heb je ook met een paard dat goed met de neckrope bekend is.

Ik vind dat er geen band voor hoeft te zijn maar wel het vertrouwen dat je weet dat het met zo`n paard kan. De jongste van mij kan het wel maar de oudste niet helaas die weet hoe sterk ze is.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 09:21

Er moet inderdaad vertrouwen zijn, maar een band is echt niet ndog. Ik denk dat je meer vertrouwen en respect van je paard nodig hebt om met bit te rijden dan met een neckrope.
Ik rij zelf met de neckrope omdat het leuk is en omdat het een gehoorzaamheidsoefening is. Rijden met de neckrope is eigenlijk geen kunst aan als het paard maar correct is aangereden.

Een band met een paard uit zich meer in het vrijwillig bij je willen zijn vind ik. Ik heb dan ook meer bewondering voor mensen die liberty kunnen met hun paard in het open veld.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 09:41

Lara_Silver schreef:
Tja.. onzin.. Paard of pony is gewoon goed bevestigd in het wijken voor de druk en zoals al gezegd de gewichts- en zithulpen. Geen speciale band, gewoon een niveau van africhting. :)

Klopt wel, maar als jij dan erop gaat zitten ( en het nog nooit gedaan hebt ) en alleen maar denkt ohjee straks hou ik hem niet ojee straks gaat ie rennen, dan voelt dat paard dat. Dan ben jij onzeker en hoe goed het paard ook afgericht is. Hij zal ook onzeker worden omdat jij geen vertrouwen in hem hebt en dan zal hij ongetwijfeld proberen mee te vluchten of niet meer goed naar jou hulpen luisteren als jij niet zeker van je zaak bent.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 10:48

Een band hebben en een paard vertrouwen zijn 2 totaal verschillende dingen.

Ik kan bijvoorbeeld lezen en schrijven met mijn shet dat is echt mijn beestje en daar heb ik echt een band mee. Maar andere mensen die der geen band mee hebben vertrouwen hem ook.

Dat is gewoon het punt je kan een diepzinnige band hebben maar je kan hem ook gewoon zo vertrouwen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 12:19

Roweentje89 schreef:
Lara_Silver schreef:
Tja.. onzin.. Paard of pony is gewoon goed bevestigd in het wijken voor de druk en zoals al gezegd de gewichts- en zithulpen. Geen speciale band, gewoon een niveau van africhting. :)

Klopt wel, maar als jij dan erop gaat zitten ( en het nog nooit gedaan hebt ) en alleen maar denkt ohjee straks hou ik hem niet ojee straks gaat ie rennen, dan voelt dat paard dat. Dan ben jij onzeker en hoe goed het paard ook afgericht is. Hij zal ook onzeker worden omdat jij geen vertrouwen in hem hebt en dan zal hij ongetwijfeld proberen mee te vluchten of niet meer goed naar jou hulpen luisteren als jij niet zeker van je zaak bent.

Je post sluit nergens echt aan bij die van mij, maargoed. Wat jij beschrijft is duidelijk een gebrek aan vertrouwen van de ruiter in het paard en niet andersom, geen gebrek aan een band. Het paard hoeft jou niet te vertrouwen, als jij met vertrouwen op het paard gaat zitten dat dit niveau van africhting heeft zal deze gewoon zijn rondjes lopen. (Daarbij moet je overigens wel als ruiter capabel zijn het paard goed te rijden, anders lukt er helemaal niks.)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 12:52

Mijn band met mijn paard wordt gelukkig niet bepaald door de optoming die ze draagt.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 12:54

Roweentje89 schreef:
Lara_Silver schreef:

Maar dat geldt net zo goed voor rijden met een hoofdstel natuurlijk. ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:01

Lara_Silver schreef:
Het paard hoeft jou niet te vertrouwen, als jij met vertrouwen op het paard gaat zitten dat dit niveau van africhting heeft zal deze gewoon zijn rondjes lopen.

Zeker als het een hersendood paard is.

Nu op een haremhengst over de provinciale weg;
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-U3K3OTWA.jpg
:P

Waar het om draait is dat je met een paard vrij op het veld, met halsring of met een bitlessbridle geen mogelijkheid hebt voor P+ of R- in geval van bewuste ongehoorzaamheid.

Een paard vrij op het veld zal wat het ook geleerd heeft van iemand waar het een band mee heeft dat niet zomaar voor elke vreemd op dat veld opvoeren.
Een paard wat hersendood is omdat het geaccepteerd heeft dat ´resistance is futile´ of dat het uit ongebroken vrij wíl luisteren (bb) is een fundamenteel verschil.
Wie dat niet helder op het netvlies heeft kan beter binnen een omheining blijven en mét correctiemogelijkheid rijden.
Een paard is potentieel een 500+ kilo ongeleid projectiel :)*
´Proberen´ is een NONO !!!!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:13

Huertecilla schreef:
Lara_Silver schreef:
Het paard hoeft jou niet te vertrouwen, als jij met vertrouwen op het paard gaat zitten dat dit niveau van africhting heeft zal deze gewoon zijn rondjes lopen.

Zeker als het een hersendood paard is.
...

Lees aub de gehele context en de daarbij komende berichten van mij en diegene waar ik op reageer.

Dan zul je er achter komen dat mijn bericht geen enkele vorm van nuancering bevat maar een directe reactie is op het al net zo ongenuanceerde bericht van de ander. Nee natuurlijk zal het paard niet blindelings gehoorzamen, het is nog altijd een 600 kilo die zich voornamelijk laat lijden door zijn instincten. Echter ligt daar de nadruk ook niet op, de nadruk lag op het eerste gedeelte van de zin.

Namelijk dat vertrouwen van de ruiter in zijn paard minder heftige reacties zal veroorzaken dan een ruiter die met een hart vol angst op zijn paard stapt. Absoluut logisch lijkt me. Ik ga geen halve pagina nuancering typen als de nadruk van mijn post ergens anders op ligt. Mijn voorganger trapt met haar post een open deur in, natuurlijk zijn paarden gevoelig voor de angst van de ruiter, en idd zoals skygirl zegt; dan maakt de optoming geen bal uit. De post van diegene waar ik op reageerde heeft imo weinig te maken met de relatie neckrope-band, en nog minder met de post van mij waar ze op reageerde...

Maargoed, beter lezen in het vervolg en nu beter ontopic.

edit: om toch even te reageren op jouw post: ja, alles wat je beschrijft en uitlegt in jou post is waar lijkt me meer dan logisch, een kwestie van een constant bewustzijn in je achterhoofd 'dit dier is sterker dan ik' en daarop anticiperen. Maar dat brengt ons weer bij het volgende, ook onkunde rond paarden is een nono.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:20

Lara_Silver schreef:

...en jij wil zonder P+, R- te paard?

_O-

Inderdaad terug naar het ts:

Voor het zonder P+, R- betrouwbaar veilig op een paard rijden heb je alleen de goede wil van het paard.
Hoe meer je vraagt hoe meer goede wil nodig is.
Waarom zou dat paard dat willen zonder band met iemand?
Een programmering is geen vrije wil.

hc (instructeur boodschappendressuur)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:23

Lara_Silver schreef:
edit: om toch even te reageren op jouw post: ja, alles wat je beschrijft en uitlegt in jou post is waar lijkt me meer dan logisch, een kwestie van een constant bewustzijn in je achterhoofd 'dit dier is sterker dan ik' en daarop anticiperen. Maar dat brengt ons weer bij het volgende, ook onkunde rond paarden is een nono.

Lees mijn site: dat is een peiler van mijn benadering.

Het voorkomen van succeservaring met bewuste ongehoorzaamheid is cruciaal. Onbegrijpelijkerwijze een volstrekt genegeerd punt in de hoofdstroom ruiterij.
Je kan een paard niet laten óntervaren.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:26

Er zit toch wel een heel groot verschil tussen in de bak wat rondhobbelen en over de weg. Voor dat laatste lijkt me een goede band wat belangrijker dan het eerste, of je moet levensmoe zijn.

Maar gewoon wat rondhobbelen in de bak met een braaf paard is imo niet zo bijzonder. Uiteraard wel afhankelijk van het karakter van het paard, maar een braaf paard dat niet eenkennig is betekent niet gelijk dat paard hersendood is..

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:30

Huertecilla schreef:
Lara_Silver schreef:

...en jij wil zonder P+, R- te paard?

_O-

Inderdaad terug naar het ts:

Voor het zonder P+, R- betrouwbaar veilig op een paard rijden heb je alleen de goede wil van het paard.
Hoe meer je vraagt hoe meer goede wil nodig is.
Waarom zou dat paard dat willen zonder band met iemand?
Een programmering is geen vrije wil.

Ik rijd niet met een neckrope omdat zowel ik als mijn pony hier niet klaar voor zijn, anders gezegd, dit zou voor ons beiden niet veilig zijn omdat hij het vertikt ernaar te luisteren. Daarom kies ik voor mijn eigen veiligheid en die van mijn pony en rijd ik met een bit of met een bosal. Die twee dingen stellen ons in gelegenheid geweldige ontspannen ritten te maken, dus waarom niet. Laten we stellen dat als iemand een eigen vrije wil heeft het mijn pony wel is en ik hem hiertoe de mogelijkheid heeft. Hij doet niets wat hij niet wil doen, anders beland ik in het stof, nu nog regelmatig. Lijkt met niet dat een hersendood paard hiertoe in staat is. Goede vraag, waarom zou je een paard willen rijden zonder band? Ik zou het niet willen in ieder geval, maar dat lijkt me ook de vraag van dit topic niet of wel? Die is of het mogelijk is. Lijkt me dat we behoorlijk offtopic aan het gaan zijn. Ik reageer hierbij niet meer verder offtopic. Via pb praat ik overigens graag verder want het is geen oninteressant onderwerp.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:35

Renza schreef:
Uiteraard wel afhankelijk van het karakter van het paard, maar een braaf paard dat niet eenkennig is betekent niet gelijk dat paard hersendood is..

Het is maar wat het referentiekader en de maatstaf is ;)

´Niet eenkennig´ is al een heel nauw omkaderende situatie, net als jouw gebruik van ´braaf´ al een definitie inhoudt.

Wij hebben een groep paarden die volgens de meesten ´gevaarlijk´ zal worden gevonden doch ík vind ze ´braaf´ in een uitzonderlijke mate.

Verder schrijf je exact wat ik aangeef: ´hoe meer je vraagt hoe meer goede wil nodig is.´

Ik vind het zeer riskant dat het met een halsring rijden vanuit alle hoeken en gaten met niet realistisch perspectief wordt belicht.
Paarden zijn als diersoort van absurd goede wil, maar moeten wel een réden hebben. Je mag niet overvragen want zonder optoming = zonder beperking en dat geeft een valkuil; een succeservaring met bewuste ongehoorzaamheid.

´Probeer´ NIET. Er is geen stap terug. Je kan een paard niet laten ontervaren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:37

Lara_Silver schreef:
Via pb praat ik overigens graag verder ....

Ik niet.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:37

Huertecilla schreef:
Lara_Silver schreef:
Via pb praat ik overigens graag verder ....

Ik niet.

Dan ga weer ontopic. ;)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 13:38

Huertecilla schreef:
Renza schreef:
Uiteraard wel afhankelijk van het karakter van het paard, maar een braaf paard dat niet eenkennig is betekent niet gelijk dat paard hersendood is..

Ik vind het zeer riskant dat het met een halsring rijden vanuit alle hoeken en gaten met niet realistisch perspectief wordt belicht.
Paarden zijn als diersoort van absurd goede wil, maar moeten wel een réden hebben. Je mag niet overvragen want zonder optoming = zonder beperking en dat geeft een valkuil; een succeservaring met bewuste ongehoorzaamheid.

Waarom is een optoming een beperking? Halsring is net zo goed een beperking in dat geval. Ik geloof niet dat je het echt een beperking kunt noemen, want als een paard echt niet wil dan begin je er als nog helemaal niets mee hoor.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:42

Skygirl schreef:
Waarom is een optoming een beperking? Halsring is net zo goed een beperking in dat geval. Ik geloof niet dat je het echt een beperking kunt noemen, want als een paard echt niet wil dan begin je er als nog helemaal niets mee hoor.

Dit klopt maar is dan ook weer zo met alle optomingen in alle situaties. Als een paard besluit dat hij geen stap meer verzet zullen we hem alleen maar nog met geweld of mechanische dingen in beweging krijgen. Niet de goede manier uiteraard maar wel een feit. Dan heb ik het overigens over alle soorten paarden, zelfs al doe je 5 uur grondwerk op het hoogste niveau parelli, als je paard besluit dat hij niet meer wil lopen kan je er niets aan doen.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:44

Huertecilla schreef:

´Probeer´ NIET. Er is geen stap terug. Je kan een paard niet laten ontervaren.

Volgens mij zijn er (gelukkig) maar heel weinig mensen die zomaar zonder hoofdstel de weg op gaan. In de bak wat proberen kan imo geen kwaad, daar kan niet zoveel mis gaan.

Maar wat moeten we dan? Met bit mag niet want dat is zielig en doet pijn, maar zonder hoofdstel mag ook niet want dat is gevaarlijk?