Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ROSIDA schreef:ik rij zelf ook hengsten!..
1 ding wat ik vaak tegen kom is
als je henkst 1 ding verkeerd aan leerd is het heel moelijk om het af teleren en zou hij het vaker doen..
dat heb je natuurlijk ook bij andere paarden maar een henkst heb je dat heel sterk en vaaker..
en het is altijd opletten en goed aan het werk zetten!..
Airnt schreef:ik en mijn vrienden rijden veel hengsten, ook op locatie, ook in een bak vol merries, ook hengstige merries...
oh en onze jongens hebben doorgaans ook gewoon gedekt.
no probs...
sommigen worden iets energieker met een kont van een merrie voor hun neus, maar niks om je zorgen over te maken.
ik vind hun reputatie overdreven.
in mijn ervaring zijn merries onbetrouwbaarder.
Marjolein29 schreef:Hengsten en ruinen vind ik geen probleem, hengsten zijn misschien in soomige situaties iets minder makkelijk bij de les te houden.
Met merries heb ik hele slechte ervaringen, humeurige sekreten , dat zal heus niet voor iedere merrie gelden maar ik moet de eerste merrie die zich goed blijft gedragen tijdens hengstigheid nog tegenkomen.haha. Moet wel zeggen dat ik het in het algemeen beter doe met mannelijke dieren dan met vrouwelijke dieren. Datzelfde geldt bij mij ook met mensen nu ik erover nadenk.hihi.
Marjolein.
Urielle schreef:Een hengst is gewoon een paard, maar je moet wel stevig in je schoenen staan, op de grond en in het zadel.
Mijn ervaringen:
- ze blijven testen, nee is nooit volledig nee voor een hengst maar altijd een 'op dit moment niet'.
- hun aandacht is snel weg dus je moet ze bezig blijven houden en niet gaan afwachten
- als ze ineens uit de hoek komen is het nogal eens machtiger en groter.
- hengsten zijn vaak lamme takken en hebben wat meer nodig om voor je aan het werk te gaan. Doen ze het eenmaal dan kun je ook geen fijner paard wensen.
- als ruiter heb je een grote verantwoordelijkheid. Als je van een ruin of merrie dondert is het vervelend voor anderen, als je van een hengst dondert is het gevaarlijk.
Ik vind persoonlijk dat machismo echt heerlijk trouwens