hengst rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyfordogs

Re: hengst rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:37

ik heb in het verleden diverse hengsten gereden, net als elk paard, onderling verschillend.
de 1 heeft meer last van zijn hormonen dan de ander.
de laatste hengst die ik geregeld heb gereden was een zoon van de overleden dressuurhengst Cocktail, een leuke hengst, eentje die je in zijn waarde moest laten (moet natuurlijk met elk dier), dan was hij super, ik reed er ook buitenritten mee, alleen bij het passeren van andere paarden ging dit het veiligst in een stevige draf, hij werd wel wat "groter" als hij een ander paard zag, dan moest je wel duidelijk zijn en de leiding nemen!
ik vind hengsten heel gaaf, maar vaak niet praktisch om ze zo te houden dat ze ook prettig paardenbestaan hebben.
dan zijn de meesten als ruin vaak gelukkiger.
ga je een hengst kopen of rijden?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:38

god god wat een gedoe om hengsten ik rij altijd hengsten, en hengsten zijn gewoon paarden, niks meer of minder, ja ze reageren soms op een merrie en ja ze zijn iets kijkeriger maar het zijn geen monsters waar je bang voor moet zijn of beesten die je pakken als je iets verkeerds doet of je terug pakken als je met een zweepje rijd, respect hebben voor daar draait het om, maar is dat niet altijd al zo met paarden of dieren in het algemeen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:39

ROSIDA schreef:
ik rij zelf ook hengsten!..
1 ding wat ik vaak tegen kom is
als je henkst 1 ding verkeerd aan leerd is het heel moelijk om het af teleren en zou hij het vaker doen..
dat heb je natuurlijk ook bij andere paarden maar een henkst heb je dat heel sterk en vaaker..
en het is altijd opletten en goed aan het werk zetten!..

Dat heb je met elk paard :) afleren is altijd moeilijker dan aanleren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:54

Een hengst is gewoon een paard, maar je moet wel stevig in je schoenen staan, op de grond en in het zadel.
Mijn ervaringen:
- ze blijven testen, nee is nooit volledig nee voor een hengst maar altijd een 'op dit moment niet'.
- hun aandacht is snel weg dus je moet ze bezig blijven houden en niet gaan afwachten
- als ze ineens uit de hoek komen is het nogal eens machtiger en groter.
- hengsten zijn vaak lamme takken en hebben wat meer nodig om voor je aan het werk te gaan. Doen ze het eenmaal dan kun je ook geen fijner paard wensen.
- als ruiter heb je een grote verantwoordelijkheid. Als je van een ruin of merrie dondert is het vervelend voor anderen, als je van een hengst dondert is het gevaarlijk.

Ik vind persoonlijk dat machismo echt heerlijk trouwens :D

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 21:02

Ik heb wel gemerkt met de hengsten die ik rij of heb gereden dat ze liever lui zijn dan moe. en wat moeilijker hun concentratie erbij kunnen houden. Toch altijd even op willen kijken als er verderop in de stal iets gebeurd. Heb het wel rustig op gebouwd met andere paarden in de bak.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 23:47

Airnt schreef:
ik en mijn vrienden rijden veel hengsten, ook op locatie, ook in een bak vol merries, ook hengstige merries...
oh en onze jongens hebben doorgaans ook gewoon gedekt.

no probs...

sommigen worden iets energieker met een kont van een merrie voor hun neus, maar niks om je zorgen over te maken.

ik vind hun reputatie overdreven.
in mijn ervaring zijn merries onbetrouwbaarder.

dat is ook zo, maar merries worden beschouwd als makkelijk

terwijl ruinen, dan hengst en dan merrie (van makkelijk naar moeilijk) veel makkelijker/moeilijker te rijden zijn...

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 23:49

Mijn zusje rijdt 2 hengsten (D-pony)
Maar wij gaan gewoon met beide naar buiten... gewoon stappen, strak naast elkaar, doen niks, staan naast elkaar opstal, zelfs de merrie kan langs de wasplaats oplopen als de hengst dr op staat :)

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:47

Ik rijd ook hengsten, geen extra problemen hier in ieder geval. Ik rijd ze niet anders dan een ander paard moet ik zeggen, gewoon consequent en rechtvaardig zijn dan kom je al een heel eind. Hengsten zijn in mijn ogen gewoon heel eerlijk, geef je niet duidelijk aan wat je wil of ben je dus niet duidelijk in wie de 'leiding' heeft dan zullen ze zelf de leiding overnemen. En die leiding hoef je helemaal niet met slaan en schoppen te bereiken maar met rust en respect. Als het punt komt dat je moet slaan en schoppen ben je al veel te ver om het nog op orde te krijgen dan is het punt van onmacht aangebroken.
Hengsten zijn geen monsters, ik werk heel graag met ze door hun eerlijkheid in karakter, het is wit of zwart ;)
En ik heb er 2 staan die heel graag knuffelen en een aai komen halen als je aankomt ;)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:33

ik heb er nog nooit op gereden, maar wel meegewerkt op de hengstenkeuringen.
Ze blijven je uittesten, dus je moet iedere keer weer consequent zijn en niet toegeven, zo van ah vandaag mag je wel even dit of dat doen, want dan doen ze het de volgende dag gewoon weer. Ze leren dingen moeilijker af, maar als je ze eenmaal voor je hebt, dan gaan ze wel voor je!! :)

Ben je van plan zelf hengsten te gaan rijden?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:40

Ik denk dat je elk paard moet behandelen als individu, dus ook een hengst. Zelf vind ik hengsten erg leuk, ook om te rijden.

Maar zoals hier ook al vaker gezegd, houdt wel rekening met de hormonen!

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:37

Ik vind persoonlijk merrie's erger dan de hengsten van ons :)
Maar ik zie liever ruinen en hengsten, voorkeur :D

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:52

Ik heb verschillende hengsten gereden (zowel goedgekeurde als hengsten van particulieren) en heb er eigenlijk nooit echt problemen mee gehad, als ze consequent opgevoed worden hoeft er geen probleem te zijn als ze eenmaal onder het zadel zijn. Het enige wat ik heb ondervonden is dat hengsten net iets flematieker kunnen zijn en ja, ze reageren meer op prikkels van buitenaf (geuren, geluiden, etc...) en je mag je niet laten intimideren door dat 'hengstengedrag', gewoon correct zijn en gezond verstand gebruiken en dan hoeft dat geen probleem te zijn.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 12:16

ik heb meerdere keren een hengst gereden maar wat mij zeker opviel is dat ik het fijner vind dan een merrie. Een hengst is zo dat als je hem hebt hij ook voor je gaat en voor je werkt terwijl een merrie altijd nog even moet laten zien wat ze kan. Wat ik gaaf vind van een hengst is dat ze zo gevoelig zijn dat als jij iets fout doet ze daar heftiger op reageren waardoor je je fout inziet.

Dat was mijn ervaring hoor kan bij jullie anders zijn.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 14:30

testen? dat doen merries ook, de hengsten die ik ken testen niet als zodanig.

@cloris: hear hear!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:09

Ik vind het bij merries geen testgedrag. Imo zoekt een merrie geen grenzen op maar loopt ze naar hoe haar pet staat die dag.

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 23:07

Hengsten en ruinen vind ik geen probleem, hengsten zijn misschien in soomige situaties iets minder makkelijk bij de les te houden.
Met merries heb ik hele slechte ervaringen, humeurige sekreten , dat zal heus niet voor iedere merrie gelden maar ik moet de eerste merrie die zich goed blijft gedragen tijdens hengstigheid nog tegenkomen.haha. Moet wel zeggen dat ik het in het algemeen beter doe met mannelijke dieren dan met vrouwelijke dieren. Datzelfde geldt bij mij ook met mensen nu ik erover nadenk.hihi.

Marjolein.

haantje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 00:13

ik rij een 4 jarige quarterhorse hengst,4 jarige quarterhorse merrie en 5 jarige quarterhorse ruin en het zijn alle drie even lief en de grootste schatten die ik ken :P *D

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 00:15

uhmm... tja, wat wil je weten?
elke hengst is verschillend,
de ene is alleen wat 'wilder' dan de ander :)

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:08

Marjolein29 schreef:
Hengsten en ruinen vind ik geen probleem, hengsten zijn misschien in soomige situaties iets minder makkelijk bij de les te houden.
Met merries heb ik hele slechte ervaringen, humeurige sekreten , dat zal heus niet voor iedere merrie gelden maar ik moet de eerste merrie die zich goed blijft gedragen tijdens hengstigheid nog tegenkomen.haha. Moet wel zeggen dat ik het in het algemeen beter doe met mannelijke dieren dan met vrouwelijke dieren. Datzelfde geldt bij mij ook met mensen nu ik erover nadenk.hihi.

Marjolein.

Haha, die is goed :-) nu ik erover nadenk is dat bij mij net hetzeflde :+

ff serieus nu; ik heb toch ook de ervaring dat merrie's dikwijls moeilijker te overtuigen zijn in bepaalde situatie's en ik heb ook liever een ruin en/of hengst onder m'n kont, al heb ik ook al leuke merrie's gehad om te rijden.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:52

Urielle schreef:
Een hengst is gewoon een paard, maar je moet wel stevig in je schoenen staan, op de grond en in het zadel.
Mijn ervaringen:
- ze blijven testen, nee is nooit volledig nee voor een hengst maar altijd een 'op dit moment niet'.
- hun aandacht is snel weg dus je moet ze bezig blijven houden en niet gaan afwachten
- als ze ineens uit de hoek komen is het nogal eens machtiger en groter.
- hengsten zijn vaak lamme takken en hebben wat meer nodig om voor je aan het werk te gaan. Doen ze het eenmaal dan kun je ook geen fijner paard wensen.
- als ruiter heb je een grote verantwoordelijkheid. Als je van een ruin of merrie dondert is het vervelend voor anderen, als je van een hengst dondert is het gevaarlijk.

Ik vind persoonlijk dat machismo echt heerlijk trouwens :D

Mooi samengevat.

Heb ook jaren hengsten gereden, zadelmak gemaakt en uitgebracht. Thuis waren het altijd schaapjes, maar op concours was het wel alle zeilen bijzetten als ze zich wilden laten gelden zeg maar. Gelukkig altijd goed gegaan, had ook altijd hele goede begeleiding. Je moet ze consequent rijden, goed aan de hulpen hebben en houden.

Ik vond hengsten op zich makkelijker te rijden dan de merrie die ik nu heb, ik vind dat ze meer accepteerden. Net iets minder ingewikkeld zeg maar, net een kerel, haha. Met de merrie overleg ik meer :D .

Maar ik ben blij dat ik het nu niet meer hoef, ik vond met name op concours gaan met een hengst wel iets waar je de energie voor moet hebben, je kunt niet even op je gemakje wat doen zeg maar. Hangt ook van de hengst af trouwens. Maar waren wel gave ervaringen! Ben nu ook niet zo snel meer onder de indruk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 14:48

ik rijd op het moment een hengst.
het enige hengst wat hij heeft is hinniken naar andere paarden.
verder gewoon heel consequent zijn.

Kauwgom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 16:19

Ik heb een D-pony hengst :D
Heel werkwillig beestje alleen het nadeel is en blijft hij springt alle kanten uit wanneer hij een merrie ziet *D

robeshJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:32

pfffffffffffff wat een ophef allemaal :(

Ik ben zelf in bezit van een arabier hengst van bijna 6 en een merrie en een shetlandruin. En kan je vertellen dat onze hengst een echte macho is die weet dat hij man is . Maar hij wil altijd voor je werken is altijd vrolijk . Schopt niet en bijt niet.

Ook rijden met andere paarden is geen probleem je moet em alleen in de gaten houden en ja hij maakt wel een hele hoop herrie hahahahaha maar dat weet je met een hengst. Op stal is hij superrrrrrrrrrrrrrrr braaf en absoluut niet dominant.

Heb in alle takken van de paardensport gewerkt en werk het liefst met hengsten . Als je ze consequent en eerlijk opvoed heb je er super paarden aan. Wat ik ook belangrijk vind is dat hengsten wel paard moeten kunnen zijn en niet alleen op een landje worden gezet of alleen in de paddock. Als je ze van jongs af aan sociaal laat zijn met andere hengsten en ruinen blijven ze veel rustiger in de omgang. ( onze hengst staat in een buitenbox en kan de hele dag met zijn buurman de amerikaans mini hengstje over de boxdeur aan elkaar zitten en kloten en zomers staat hij 5 maanden op het land met 5 andere hengsten en ruinen.)

Weet je wat gevaarlijk is een gek die geen verstand heeft van hengsten en denkt van laat ik eens geweldig stoer gaan doen en een hengst nemen . En dan doodsbang wordt en het paardje wordt weer afgescheept als levengevaarlijk pff doodermoeiend en super zielig voor het beestje.

Lianne24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 22:07

Ik heb er wel ervaring mee.
Het enigste wat hij deed is hinniken, maar voorderest neit. We hebben hem nu gecastreerd omdat we bij een club zijn gaan rijden, om toch ongelukken te voorkomen.

Bambi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:59

Momenteel rijd ik een tijdje op een hengst van 9 jaar. Deze is netjes opgevoed en eigenlijk heel lief. Met rijden begint hij nog wel eens te brullen en het is een pittig en beetje schrikkering dier, maar dat laatste heeft er natuurlijk niets mee te maken dat hij nog hengst is.
Er kunnen ook ontzettend moeilijke en bazige ruinen en merries zijn.