Interview anky over Rollkur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:30

Ik vind vooral het zinnetje
"En je ziet dat het paard zijn oren vooruit heeft. Ieder paardenmens weet dat een paard iets niet zal doen als hij dat niet wil. Het is nog steeds 600kg en het is veel sterker dan ons." zo apart en zo ontzettend onwaar.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:33

Shahazai schreef:
En ze zegt dat ze niet trekt *proest* kijk eens even goed in dat filmpje. Met die laatste zin onder het rijden ben ik het ook zeker niet eens.

Ik snap nog steeds niet hoe mensen dit goed kunnen keuren.
Ze legt niks uit, ze draait overal omheen en ze vergelijkt alles met mensen.

Kom op Anky! Verdedig je dan eens en kom met bewijzen, dit is zwak.

Ga naar een kliniek en vraag het dan e, want wat me opvalt is dat er tijdens die clinics nooit van die diepgaande vragen gesteld wordt (waar zijn dan de sceptici, of blijven ze liever heimelijk filmen en wat achter de rug op internet plaatsen???)

En rollkur of flexie heeft niets met trekken te maken, wel met actie reactie en speling in buigingen.
Dat Anky eens een ruk zal geven, maar dat staat los van de trainingstechniek. Zeker in dit filmpje zie je die Nelson, wat zeker niet de simpelste is om te rijden, dat die dwars doet ff gecorrigeerd wordt met rukje en beenhulp. Dat is een onozel moment, en plots krijg je weer heel die discussie over haar trainingstechniek.

En waarom is vergelijken met sportmensen verkeerd??? Het is gewoon zoals ze zegt, dit zijn sportpaarden die presteren op het hoogste niveau, dus niet een paard dat landelijk GP loopt.
Logisch toch dat trainingen anders verlopen en werken op verschillende terreinen, zoals stalmanagement, voeding en training. En elk facet kan je uiteenklappen in meerdere topics die dna behandeld worden. En dit alles om prestaties te behouden en te verbeteren.
Dat is professioneel trainen.

Vind het altijd belachelijk dat enkel het negatieve altijd in beeld gebracht moet worden ipv gewoon te genieten van de sport. Als je iets wil zien kan je altijd iets zien.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 19:34

WildWings schreef:
Ik vind vooral het zinnetje
"En je ziet dat het paard zijn oren vooruit heeft. Ieder paardenmens weet dat een paard iets niet zal doen als hij dat niet wil. Het is nog steeds 600kg en het is veel sterker dan ons." zo apart en zo ontzettend onwaar.

Dat bedoel ik :Y) Ik dacht toch wel dat ik een paardenmens was, maar ik ben van mening dat een paard veel meer kan doen dan wat hij zou willen.. Het is immers een vluchtdier en laat niet gauw weten als hij pijn heeft omdat hij dan ten prooi valt. En een paard dat zijn oren naar voren heeft als ik erop zit, vind ik juist vervelend, heb dan het idee dat ik geen contact heb :o

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:34

10 minuten }:0 }:0 }:0 }:0

Ik heb erbij gestaan dat ze toch echt véél langer haar paard in die houding reed :r

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:36

Ik dacht al waar blijf je :D , Arabesk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:39

bulck schreef:
Ga naar een kliniek en vraag het dan e, want wat me opvalt is dat er tijdens die clinics nooit van die diepgaande vragen gesteld wordt (waar zijn dan de sceptici, of blijven ze liever heimelijk filmen en wat achter de rug op internet plaatsen???)

Kost dat geen geld? Ik bedoel, je gaat als tegenstander of sceptici toch niet de "kas" zitten spekken zal ik maar zeggen. (Daarvan afgezien ga ik zelf helemaal niet naar clinics overigens, maar als ik dan ga, ga ik toch echt liever naar iets waar ik achter sta en meer over wil leren dan over iets wat mij helemaal niet aanspreekt. Dat is toch logisch :? )

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:41

Ik ben ook niet bepaald een fan van haar en ik vind haar uitleg ongelofelijk ontwijkend weer:+ . Daarbij merk je dat ze zichzelf ook verdedigt (bv met die laatste zin, wat ik ook absolute onzin vindt trouwens, maar dat is zo'n argument die mensen wel vaker aanhalen, zonder zich te beseffen hoe paarden overgeleverd zijn aan ons, blijkbaar ;) ).

Wat een getrek aan die teugels (oh mensen, kijk toch eens goed!!) en dan dat geprik met die benen. Pffff......
Ieder zijn manier, hoor, maar hier kan ik echt niet warm van worden. Dat ze er prijzen mee wint, misschien zegt dat wat over het dressuurwereldje van tegenwoordig. :Y)

Zag net nog ergens een fimpje van haar, waarbij het paard bokte en dan dat eeuwige gezwiep met die staarten. Jaaaaahaaaaa, oh man, wat geniet zo'n paard toch hiervan. :7

Bulck, nee, mij zie je niet op zo'n clinic, want ik ga in mijn kostbare vrije tijd liever naar positievere, interessantere clinics. :Y)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 19:43

twiggy: hoe kom je aan een anky halster he :Y)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:44

saskiakefie schreef:
twiggy: hoe kom je aan een anky halster he :Y)

Dat wil je niet weten. Vertel me liever hoe ik er vanaf kom. :D

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:45

WildWings schreef:
bulck schreef:

Kost dat geen geld? Ik bedoel, je gaat als tegenstander of sceptici toch niet de "kas" zitten spekken zal ik maar zeggen. (Daarvan afgezien ga ik zelf helemaal niet naar clinics overigens, maar als ik dan ga, ga ik toch echt liever naar iets waar ik achter sta en meer over wil leren dan over iets wat mij helemaal niet aanspreekt. Dat is toch logisch :? )

verklaart de hypocrisie dus e. Want filmpjes maken en dus de clinics bijwonen wel, maar dus concreet kritische vragen stellen niet. En ik heb er nu toch al verschillende bijgewoond en nog nooit iemand geweten die in detail doorvraagt in de negatieve kant dan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:51

Bulck, ik denk dat jij vergeet dat er ook in het dressuurwereldje kritiek is op de rollkur. ;)
Ik denk niet dat dat per definitie te maken heeft met anti Anky fans, die niet zo'n behoefte hebben aan zo'n clinic (ikke niet in elk geval). Tenzij je het zo kortzichtig wilt bekijken? :+

Nee, ik denk dat je het wat ruimer moet zien qua publiek.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:57

poes schreef:
Ik vind dat anky soms hele 'onwetende' antwoorden geeft...

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje genant.
Als je zo duidelijk elke keer aangeeft dat je met topsport bezig bent, maar geen idee hebt of je een paard 1 of 15 minuten met de neus op de borst zet :+
De beelden zijn er erg passend :D bij geplaatst.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 20:00

Kritiek in het wereldje zelf heeft gewoon te maken met afgunst. Iets wat keer op keer lukt en voor andere onbereikbaar blijft zorgt daar immers voor.
En qua publiek trek het zelf ook wat ruimer, kijk naar springsport, western, maar nog erger kijk naar die manegeruiters en -paarden. Ik ben zeker niet kortzichtig in die dingen, maar reacties van amateur recreatie bosruiters op topsport vind ik appelen met peren vergelijken. Ik bedoel maar je moet alles contextueel blijven bekijken. ieders zijn manier van invullen van paardrijden en houden.

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 20:00

Ik vind het ergste dat ze zegt dat als het paard het niet leuk zou vinden het niet zou doen dat het altijd nog 600 kilo weegt, dat zou eigenlijk moeten betekenen dat er geen paardenleed meer op de wereld is!!! Nee ben geen anky fan, weet uit zeer betrouwbare 2e hand hoe ze is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 20:02

bulck schreef:
Kritiek in het wereldje zelf heeft gewoon te maken met afgunst. .

Het zijn ook altijd dezelfde argumenten. Zit je niet in het wereldje en heb je kritiek dan "Heb je er geen verstand van", hebben mensen die wel in het wereldje zitten kritiek dan "is het afgunst"... bij iedere vorm van (zelfs goed onderbouwde) kritiek wuiven sommige mensen het gewoon weg.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 20:04

bulck schreef:
verklaart de hypocrisie dus e. Want filmpjes maken en dus de clinics bijwonen wel, maar dus concreet kritische vragen stellen niet. En ik heb er nu toch al verschillende bijgewoond en nog nooit iemand geweten die in detail doorvraagt in de negatieve kant dan.

In de clinics die ik heb bijgewoond was daar absoluut geen plaats voor. Je kan een vraag stellen, maar zodra je dingen in het negatieve gaat stellen, vertellen ze gewoon dat ze dat zo niet doen.

Dat maakt het ook moeilijk. Er wordt verteld dat er gewisseld wordt van hoofdhouding; dit gebeurt vrijwel niet.
Men zegt dat er geen druk wordt gezet, toch zie je doorgeslagen stangen en enorme druk op de teugels.
In het filmpje wordt bijv. gezegd dat er absoluut geen "gevecht" mag ontstaan, toch zie je als het paard z'n hoofd omhoog brengt, deze meteen weer naar beneden geworsteld wordt.
Het lijkt wel het sprookje van de kleren van de keizer :+

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 20:04

Ik denk dat het per paard verschilt hoelang de HF aangehouden kan worden. Het ene paard is sterker dan het andere maar wat ik zie op het filmpje is dat Anky helemaal niet zo goed luistert naar haar paarden.. Het paard geeft duidelijk aan dat het af en toe te veel wordt, hij wil ruimte en dat krijgt hij op die momenten niet dus luistert zij niet naar die kleine signalen. Ze geeft wel een duidelijke omschrijving van dit alles maar ze verteld het mooier dan ze het volgens mij in werkelijkheid doet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 20:07

bulck schreef:
Kritiek in het wereldje zelf heeft gewoon te maken met afgunst. Iets wat keer op keer lukt en voor andere onbereikbaar blijft zorgt daar immers voor.
En qua publiek trek het zelf ook wat ruimer, kijk naar springsport, western, maar nog erger kijk naar die manegeruiters en -paarden. Ik ben zeker niet kortzichtig in die dingen, maar reacties van amateur recreatie bosruiters op topsport vind ik appelen met peren vergelijken. Ik bedoel maar je moet alles contextueel blijven bekijken. ieders zijn manier van invullen van paardrijden en houden.

Denk jij echt dat het alleen maar te maken heeft met afgunst? Nou, nee, dat denk ik niet. Ik denk dat in het wereldje zelf ook de mensen steeds kritischer worden. En terecht. Ik denk niet dat je alles kunt afschuiven op 'afgunst'. Welnee.

Ik ben ook niet dol op de springsport, western weet ik te weinig van af, al hoewel ik ooit naast een westernstal gestaan heb en niet vrolijk werd van de 'hardheid' daar. Maar dat kan ook pech zijn geweest, dat weet ik, daar oordeel ik verder niet over. Maneges, nee, daar vind ik ook niets aan, ik vind het vreselijk zelfs. Maneges zijn er voor de ruiters, niet voor de paarden en dus vind je mij er zo min mogelijk tegenwoordig.

Ik vind het ook wel apart dat als je een recreatie ruiter bent je niets mag zeggen. Joh, ik heb niet eens tijd om te trainen voor wedstrijden. Ik heb een gezin, ik heb meer in het leven, mijn paard is toevallig mijn passie (hobby klinkt te simpel). Maar om daarom meteen te beweren dat een recreatieve bosruiter geen mening mag hebben, tja....... Ieder inderdaad zijn/haar manier van paardrijden en paarden houden, mits je daarbij wel rekening houdt dat je te maken hebt met dieren. :j

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 20:10

Lies21 schreef:
Ik vind het ergste dat ze zegt dat als het paard het niet leuk zou vinden het niet zou doen dat het altijd nog 600 kilo weegt, dat zou eigenlijk moeten betekenen dat er geen paardenleed meer op de wereld is!!! Nee ben geen anky fan, weet uit zeer betrouwbare 2e hand hoe ze is...

Maar leed!!! Mensen toch trek jullie ogen eens open en kijk eens in je eigen omgeving eerst. Beginnen we mss maar al met gewoon de lokale maneges onder vuur te nemen, dan al de HAW topics hier eens echt goed onder de loep nemen.
En dan zwijgen we over de wedstrijden in de basis, waar je amper correct gereden paarden tegenkomt. Je als jury uitgekafferd wordt als je een combi uitbelt als je duidelijk ziet dat een paard niet rad is, mondhoeken openliggen. maar evengoed op jumping, kapotte monden, sporen die zo goed als vastzitten tussen de ribben, dikke knieen etc.
En dan heb ik nog edit geen ervaring met endurance en ander takken.

En Lies zolang je zelf niet met haar gesproken hebt, heb je geen recht van spreken om iemand af te schrijven. Ze is als amazone gewoon heel veeleisend en punctueel, dus ja als je eens een fout maakt word je dat ook duidelijk gemaakt. Dat is vaak leren omgaan met kritiek, wat eveneens iets is wat vaak bj stalpersoneel wel eens moeilijk ligt.
Laatst bijgewerkt door bulck op 30-10-09 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne83

Re: Interview anky over Rollkur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 20:14

Overal zijn problemen. Overal worden kapotte monden of kreupele paarden NIET als 'goed' gezien.
Het punt met deze manier van rijden is dat het juist als 'goed' wordt gezien, je wint er namelijk prijzen mee en het wordt ook nog eens beschouwd als DE gouden standaard voor rijden.
Dat heeft zijn invloed op de paardenwereld.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 20:16

Bulck, ik ben helemaal met je eens dat je je al kapot schrikt van de eigen omgeving. Ja, dat beaam ik meteen, ik moet me vaak helemaal afsluiten voor al die ellende, want ik ben iemand die zich dat enorm aan kan trekken.

Wat voor ervaringen heb jij met endurance hierin? Dat is nl. een sport, waar ik in de (verre) toekomst wel iets mee zou willen doen. Als mijn dochter bv groter is, zodat ik misschien wel de tijd heb om daarvoor te gaan trainen. Ooit. :)

In de endurance worden paarden toch juist goed gecheckt? Dat is juist wat ik er zo geweldig aan vind (naast natuurlijk het rijden door de natuur, jaja, ik ben een echte bosruiter in hart en nieren :D ).

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 20:23

bulck schreef:
Lies21 schreef:

Maar leed!!! Mensen toch trek jullie ogen eens open en kijk eens in je eigen omgeving eerst. Beginnen we mss maar al met gewoon de lokale maneges onder vuur te nemen, dan al de HAW topics hier eens echt goed onder de loep nemen.
En dan zwijgen we over de wedstrijden in de basis, waar je amper correct gereden paarden tegenkomt. Je als jury uitgekafferd wordt als je een combi uitbelt als je duidelijk ziet dat een paard niet rad is, mondhoeken openliggen. maar evengoed op jumping, kapotte monden, sporen die zo goed als vastzitten tussen de ribben, dikke knieen etc.
En dan heb ik nog ervaring met endurance en ander takken.

En Lies zolang je zelf niet met haar gesproken hebt, heb je geen recht van spreken om iemand af te schrijven. Ze is als amazone gewoon heel veeleisend en punctueel, dus ja als je eens een fout maakt word je dat ook duidelijk gemaakt. Dat is vaak leren omgaan met kritiek, wat eveneens iets is wat vaak bj stalpersoneel wel eens moeilijk ligt.

Haha hier zie je maar hoe mensen iets anders kunnen interpeteren.
Ik rij zelf ok dressuurmatig, altijd wedstrijden gereden, paarden ingereden, op handelsstallen gewerkt. Ik vind het alleen een slecht voorbeeld dat ze zegt dat als een paard het echt niet wil, hij het ook niet doet!!?? Dat is toch een fout voorbeeld geven aan de jeugd?? Dus als een paard je niet verrot schopt of andere nare dingen gaat doen is het maar goed wat een ruiter doet? Dat ze de rollkur gebruikt moet ze zelf weten, maar ik ben er tegen als zij het slechte voorbeeld geeft!! Een olifant kan een mens dood trappen maar die doet ook gewoon wat een mens wil... vinden ze het altijd leuk?? Denk het niet...
Maarja dit zijn van die eindeloze discussies....

Mijn intructeur heeft bij Sjef gereden in de tijd dat Anky net in opkomst was.... Is voor mij een zeeeeer betroubare bron, maar loop er niet mee te koop om te zeggen wat ik weet, want ik brand geen mensen af. Geef hier alleen mijn mening.

DJZ
Blogger

Re: Interview anky over Rollkur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 20:33

Wat ik me eigenlijk altijd afvraag is: waarom worden de paarden altijd maar op S&T gereden? Nooit (of bijna nooit) zie je Anky met een normaal trensje rijden. Ik weet natuurlijk niet hoe ze thuis de paarden traint, maar op iedere clinic wordt er met S&T gereden.....

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 20:36

Twiggy2008 schreef:
Wat een getrek aan die teugels (oh mensen, kijk toch eens goed!!) en dan dat geprik met die benen. Pffff......
Ieder zijn manier, hoor, maar hier kan ik echt niet warm van worden. Dat ze er prijzen mee wint, misschien zegt dat wat over het dressuurwereldje van tegenwoordig. :Y)

Topsport is grenzen verleggen, soms even doorbijten wanneer het pijn doet en door je eigen grenzen op te zoeken je lichaam verbeter.. hetzelfde geldt voor een paard. Het zal ook voor een paard soms behoorlijk afzien zijn, maar uiteindelijk worden conditie en spieren er wel sterker van. Mijn fysio heeft me ook wel eens oefeningen laten doen waar ik behoorlijk bij stond te vloeken :+

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 20:36

Wat heeft S&T nu te maken met het onderwerp rollkur? Je kan met een stang en trens ook vriendelijk rijden hoor!!