Hoe moet het nou.,,?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:42

Kneden is onrust...

Als pony hoofd omhoog wil doen, moet je hand dit tegenhouden ,niet door te kneden, maar door te begrenzen, dat is heel wat anders. Vjesta girl legt dat heel netjes uit.

Helaas staan er in NL heel veel mensen les te geven die er werkelijk geen kaas van hebben gegeten.
Sommigen hebben geen diploma, en helaas stelt het hedendaagse diploma ook geen ene fluit voor.
Wat het dierenwelzijn betrefd zou het dus erg mooi zijn als de opleidingen weer strenger worden !!!
Zodat er niet word geleerd dat kneden bij paardrijden hoort :x

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:43

sabina1998 schreef:
Het is dus echt niet slecht! Ik trek mijn pony dr mond niet kapot, ik heb contact met de mond en geef enkele kneepjes zodat ze naar benden gaat , pony nergens last van! Ik zag alwel in je profiel een foto van : Het kan ook netjes. Zo netjes doe ik het ook maar wel met kneepjes;)

Goed. Het probleem is, dat het van vooruit komt. Je rijdt haar naar beneden met je teugels. Een aanleuning komt van achteruit. Je rijdt je paard van achteren naar voren, en doordat ze dan ontspannen en in balans lopen kunnen ze de spieren in hun rug en in hun nek ontspannen. Dat heen aanleuning of nagevelijkheid. Je paard loopt dan aan de teugel. Verlijk het maar met je been. Als jij je spieren in je been allemaal heel strak aangespannen houdt als hij recht is, dan krijg je hem niet gebogen. Maar als jij je spieren laat ontspannen, zakt je voet automatisch.

Het enige moment dat jij kneepjes mag geven, of druk op je teugel mag nemen, is bijvoorbeeld als je paard aan je handen trekt (wat ik al eerder uitlegde). Of bijvoorbeeld om iets door te vragen op je stelling.

Ik denk dat wat je je moet realiseren dat nagevelijkheid en aanleuning een cadeautje zijn van je paard. En cadeautjes, daar vraag je niet om, die dwing je niet af, die eis je niet op, die krijg je. En cadeautjes krijg je alleen als je vriendelijk bent.

Wat jij doet (onbewust) is zorgen dat je paard haar onderhals gaat gebruiken (die spieren worden sterker), en haar rug vast gaat houden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:45

MoenaTuxl schreef:
Mijn instructrice zegt:
Handen bij elkaar houden. Zorgen dat de teugels v.a. het bit tot je handen één rechte lijn zijn. En dan contact houden en een kneepje op je buitenteugel als je paard zn hoofd omhoog doet.

Maar, wat doe je als je paard zijn hoofd sowiezo nog niet heeft laten zakken? Dan ga je toch niet als een gek op die buitenteugel zitten kneden tot je paard zijn hoofd laat zakken?

CM_

Re: Hoe moet het nou.,,?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:47

Bij zagen gaat een paard wel vaak netjes ACHTER de teugel lopen :j

Leken denken dan dat ie aan de teugel loopt :')

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 17:56

Dusss :P

zover ik weet doet iedereen in mijn omgeving doet het hoe ik het ook doe.
En jullie hebben het gelijk over trekken in de mond?

Nee! :( Dit is trekken in de mond: Afbeelding

En wat ik doe is conact hebben met de teugel en KLEINE KNEEPJES GEVEN . En daar hoef ik vedder geen commentaar meer op.
Mijn vraag was hoe het nou eigenlijk moet en niet of ik trek in de mond van mijn pony of inet want dat kan je digitaal niet ruiken!

En ik wou nog ff zeggen dat mijn topics nog nooit zo veel reacties hebben gehad in oon korte tijd :P _O- :')

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:00

Eigenwijs is ook wijs.

Zoals meerdere mensen al beamen :

KNEDEN = ZAGEN!

Leg je bit eens over je knie, en doe dan wat je bij de pony ook doet.
Vermenigvuldig wat je voelt met 10, en je weet wat de pony voelt in zijn mond .

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 18:05

Wat doen jullie moeilijk zeg, sorry hoor maar misschien kneed ik wel heel zacht dat mijn pony het bijna niet voelt!? of misschien trek ik dr tanden uit haar mond? Jullie kunnen dat gewoon niet weten .

kissielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:05

Jij maakt een topic aan met de vraag hoe je een paard naar nageeflijk kan rijden en je neemt niks aan van iemand, waarom vraag je het dan?

Ik vind dat Vjestagirl het super uitlegt, op die manier moet je proberen te gaan rijden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:06

Goed. Hoe het moet.

Je stapt op. Je neemt een ontspannen contact met je teugels. Daar doe je verder helemaal niets mee. Zolang je paard niet met zijn neus in de lucht loopt (en dan bedoel ik ECHT sterrenkijken) doe je om te beginnen helemaal niets. Je neemt je teugels aan en je zet je handen netjes neer. Dan stap je weg, lekker voorwaards. Je doet nogsteeds niets met je teugels. Je zorgt dat ze netjes op dezelfde lengte blijven en je beweegt mee met de mond van je paard: geleid actief. Jij beweegt niet voordat je paard beweegt, maar je zorgt ook dat er niet meer druk op de mond van je paard komt te staan. Ondertussen zorg je dat je paard lekker actief loopt: ze zetten het achterbeen er goed onder. Je paard zal hierop ECHT vanzelf zijn hoofd laten zakken (als ze in de sterrenkijker stand staan al helemaal). Hier doe jij verder ook niets mee. Het gaat goed, je paard komt wat meer naar beneden, wordt wat ronder.

Stel, je paard loopt netjes en braaf en kalm, met haar hals ongeveer horizontaal. Dan duwt je paard ineens haar hoofd naar voren. Daarmee trekt ze aan je hand. Je hand komt van zijn plaats af. Dat wil je niet. Je hand op die plaats hebben staan, zonder dat je je teugels langer moet maken. Dan geef je dus niet mee. Jij trekt NIET. Je paard trekt, en jij geeft niet mee. Zie het als aan een muur trekken. Dan zeg je ook niet dat de muur trekt, jij trekt. Hetzelfde geldt voor een paard wat aan je hand trekt. Dat houdt dus ook in dat zodra je paard weer onspant, jij weer meebeweegt. Mochten ze dan echt nog niet naar beneden willen DAN (en alléén dan) kun je wat kneepjes in je teugel geven, heel licht, heel zachtjes, zo van 'joh hee, hier aarde'. Zodra ze ook maar iets naar beneden komen hou je door ook onmiddelijk weer mee op.

Wat je dan krijgt is een paard wat doorkrijgt dat het geen zin heeft om haar neus in de lucht te steken. Dat is namelijk vervelend. Naar beneden lopen is wel prettig, want dat wordt niet tegengehouden.

"Dus wat je zegt is eigenlijk, dat een paard wat zonder hoofdstel gereden wordt ook 'aan de teugel' kan lopen?"
Ja dat zeg ik. Doordat ze actief stappen (en draven, en galloperen) van achter naar voren gaan ze hun bovenlijn en hals ontspannen, waardoor ze zelf aan de teugel komen. Ook zonder teugels.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 24-10-09 18:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:07

sabina1998 schreef:
Wat doen jullie moeilijk zeg, sorry hoor maar misschien kneed ik wel heel zacht dat mijn pony het bijna niet voelt!? of misschien trek ik dr tanden uit haar mond? Jullie kunnen dat gewoon niet weten .

Dat maakt niet uit. Hoe je het ook doet: het is niet de goede manier. :). Dat proberen we je uit te leggen.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 18:09

met kneepjes geven weet het paard wat je bedoeld en gaat die nagefelijk en als die nagefelijk is hou jij je hand stil en als het zo ver is kan je zonder verzet met stille hand rijden tadaa stille aanleuning .

Dit zij me vriendin net op MSN zei doet het ook zo en we trekken onze pony`s duidelijk niet in de mond . Ik vroeg welke van die 2 nou het beste was en niet of ik trek in de mond. En als ik vind dat het een goede tip is neem ik het aan , maar de gouden tip zat er nou nog inet bepaald tussen;)

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:12

ik denk dat het per pony verschillend is! ;)
er is niet 1 manier om je pony aan de teugel te laten lopen. Op een gegeven moment hebben jullie het allebei door
en gaat het eigenlijk vanzelf. Je kan niet echt beslissen van, zo en nu gaat mijn pony aan de teugel.
Je pony moet het een beetje zelf doen ;) je mag het natuurlijk wel 'vragen' maar niet 'eisen'
hihihi klinkt heel stom maar het is wel zo vind ik ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:13

sabina1998 schreef:
met kneepjes geven weet het paard wat je bedoeld en gaat die nagefelijk en als die nagefelijk is hou jij je hand stil en als het zo ver is kan je zonder verzet met stille hand rijden tadaa stille aanleuning .

Dit zij me vriendin net op MSN zei doet het ook zo en we trekken onze pony`s duidelijk niet in de mond . Ik vroeg welke van die 2 nou het beste was en niet of ik trek in de mond. En als ik vind dat het een goede tip is neem ik het aan , maar de gouden tip zat er nou nog inet bepaald tussen;)

Maar je paard heeft jou helemaal niet nodig om je te vertellen dat ze haar hoofd omlaag moet doen. Dat is nou net de grap, dat doen ze zelf. Zodra ze actief lopen en evenwicht hebben doen ze dat helemaal zelf.

Zoals ik al zei, je kunt een paard zelfs aan de teugel rijden zonder teugel!
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 24-10-09 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:14

wat ik moet doen is lekker voor je gevoel in een luie leunstoel zitten dus onspannen!! mijn handen op de juiste plaatst goed contact niet trekken een waslijntjes ( je moet de paardenmornd kunnen voelen) en goed aan het been en veel overgangen rijden als hij erg met zij/haar koppie omhoog komt een beetje meer druk op de teugel en daarna medeen weer openen, al gaat hij/zij hangen is hij/zij niet meer aan het been dus weer eerst aan het been rijden. Waarneer hij/zijn naar beneden komt meteen ontspannig aan bieden en geven!! belonen!
het begin van alles ( na ja alles :P ) is voor waards aan het been de rest komt vanzelf!

ps.hoe weet jij dat een paard weet dat hij omlaag moet als jij kneepjes geeft spreek jij paards.?? kan je het me leren?? :+ ;)

edit Typfouten.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 18:18

Dat heb ik m`n pony aangeleerd. En waarom moeilijk doen als het makkelijk kan en mijn pony er geen last van heeft?

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:18

wat heb je je pony aangeleerd????

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:21

sabina1998 schreef:
Dat heb ik m`n pony aangeleerd. En waarom moeilijk doen als het makkelijk kan en mijn pony er geen last van heeft?

Omdat je paard hiermee een onderhals gaat kweken, en haar rugspieren vastzet.

Het hele idee is niet dat je paard zijn hals mooi in een krulletje houdt, maar dat ze haar rugspieren loslaat.

Zoals jij rijd laat ze haar rugspieren niet los, en zal ze dus rugklachten krijgen. Dit kan zich laten zien over een paar weken, een paar maanden, een paar jaar. Maar je paard gaat er last van krijgen. En dat kun je gaan merken misschien wel als je poetst doordat ze hun rug wegdrukken, of door de staken met het werk.

En daarom moeilijk doen als het makkelijk kan, omdat moeilijk zo veel beter is voor je paard.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:22

hoe verklaar je dit dan zonder zadel zonder hoofdstel???
Afbeelding
Afbeelding

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:23

[/quote]Omdat je paard hiermee een onderhals gaat kweken, en haar rugspieren vastzet.
.[/quote]

dat heet toch hertenhals dat het paard zijn onderhals spieren gaan aan spannen / kweken?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:26

Dat zou k eigenlijk niet eens weten Olivierlover...

Overgens TS: ik heb het ook altijd gedaan zoals jij hoor. Tot 1,5 jaar geleden zou ik precies hetzelfde gezegt hebben als jij. Kneepjes tot je paard beneden loopt. Maar je krijgt er een hele onrustige aanleuning door, omdat je paard toch weer omhoog komt (omdat ze die rug niet ontspannen). Die van mij had ook een onderhals van hier tot Tokio.

Ik heb nu een andere instructrice, en we zijn in een jaar tijd zo veel verder gekomen. Ze is kalmer, de aanleuning is beter, ze loopt ruimer en prettiger, ze is makkelijker te sturen etc etc etc.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 18:26

Die paarden zijn niet MIJN SUUUS.. ;)

En nou weet ik het ook niet meer hoor :P
Laatst bijgewerkt door SaBiNa_S op 24-10-09 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:27

die foto;s die ik stuurde dat is toch ook aanleuning??

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:29

sabina1998 schreef:

Maar die paarden lopen wel aan de teugel. Zonder teugels.

En jouw paard is net zo als die paarden: een paard. Door goed te rijden heb je geen teugels nodig. Dus ook niet om kneepjes te geven.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:29

Met zo'n instelling leer je werkelijk nooit goed rijden... sorry dat ik het zeg.

Sla eens wat paardenboeken open, overal zul je lezen dat de ruiterhand zacht en stil dient te zijn.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:30

sabina1998 schreef:

sorry kan je dit uitleggen dit snap ik totaal niet hoor.. ff tussendoor...
laat maar ik begrijp het ;)