sabina1998 schreef:Het is dus echt niet slecht! Ik trek mijn pony dr mond niet kapot, ik heb contact met de mond en geef enkele kneepjes zodat ze naar benden gaat , pony nergens last van! Ik zag alwel in je profiel een foto van : Het kan ook netjes. Zo netjes doe ik het ook maar wel met kneepjes;)
Goed. Het probleem is, dat het van vooruit komt. Je rijdt haar naar beneden met je teugels. Een aanleuning komt van achteruit. Je rijdt je paard van achteren naar voren, en doordat ze dan ontspannen en in balans lopen kunnen ze de spieren in hun rug en in hun nek ontspannen. Dat heen aanleuning of nagevelijkheid. Je paard loopt dan aan de teugel. Verlijk het maar met je been. Als jij je spieren in je been allemaal heel strak aangespannen houdt als hij recht is, dan krijg je hem niet gebogen. Maar als jij je spieren laat ontspannen, zakt je voet automatisch.
Het enige moment dat jij kneepjes mag geven, of druk op je teugel mag nemen, is bijvoorbeeld als je paard aan je handen trekt (wat ik al eerder uitlegde). Of bijvoorbeeld om iets door te vragen op je stelling.
Ik denk dat wat je je moet realiseren dat nagevelijkheid en aanleuning een cadeautje zijn van je paard. En cadeautjes, daar vraag je niet om, die dwing je niet af, die eis je niet op, die krijg je. En cadeautjes krijg je alleen als je vriendelijk bent.
Wat jij doet (onbewust) is zorgen dat je paard haar onderhals gaat gebruiken (die spieren worden sterker), en haar rug vast gaat houden.