Ik zou de bronnen er eens bij moeten zoeken (er zijn op bokt vast wel mensen die alle boeken in de kast hebben staan trouwens) maar de definitie van "rechtgericht" zijn zoals ik die van mijn trainers van de "oude stempel" geleerd heb (en zoals het ook op de opleiding in Deurne bijv. onderwezen wordt) is: een gelijkzijdige ontwikkeling. Dus een paard dat op allebei de handen even sterk is en gelijke lengtebuiging kan aannemen. Dat is bijv. een van de toetsingspunten van een zig-zag appuyement, als er duidelijk verschil zit in uitvoering tussen de ene en de andere kant is het paard nog niet voldoende rechtgericht.
De laatste paar jaar zie je het woord op internet steeds opduiken als hét toverwoord in de africhting (wat ik nog steeds niet begrijp, het is immers al jaren gewoon een onderdeel van het Skala

) maar dan heeft met het steeds over een soort van meetkundige rechtgerichtheid. Men is er heel erg op gericht dat het paard spoort en men probeert de bolle en holle zijde "op te lossen" ahw.
Echter, een paard dat rechtgericht is volgens de klassieke (in dit verhaal de eerste) definitie spoort ook en heeft dus ook vrijwel geen verschil meer tussen beide zijden. Maar dat is het gevolg van het rechtgericht zijn, niet het doel op zich.
Ik snap dus ook niet zo goed wat hierboven bedoelt wordt met recht zitten in de zin van een rechtgericht paard, en dat je die zit dan weer later aan zou moeten passen

. Een goede zit is een
onafhankelijke zit en die hoef je dus niet opnieuw aan te passen aan het paard op het moment dat het paard verder komt in zijn opleiding. Bij een erg weinig ontwikkeld paard en een ruiter die weliswaar niet 100% goed maar die het paard niet in de weg zit kan het overigens wel aanbeveling hebben om eerst nog wat aan het paard te werken, of met de ruiter aan de gang te gaan op de grond/op een houten bok of op een goed gereden leerpaard.
Als de ruiter zoveel moeilijkheden met zijn eigen zit heeft dat hij het paard in de weg zit, kun je beter eerst met de ruiter aan de gang gaan. Verbetering van de houding van de ruiter heeft dan echt bijna altijd verbetering bij het paard als gevolg. Al komt er altijd een punt dat je houding en "rijtechniek" weer aan elkaar moet gaan koppelen en er 1 geheel van moet maken. Als jij bijv. echt structureel scheef zit omdat je aan 1 kant verkrampt in je bovenbeen/bil regio waardoor je meer druk op 1 zitbeenknobbel zet en je bekken scheef zet, dan ga je dit hoe dan ook compenseren in de rest van je lichaam dus daar zul je ook van allerlei punten vinden om aan te werken. Door het compenseren in je bovenlichaam zul je je schouders niet kunnen ontspannen en je armen niet goed kunnen gebruiken waardoor je a. geen goede teugelhulpen kunt geven en b. de informatie die je paard je via die teugelverbinding geeft niet goed kunnen waarnemen waardoor je er niets mee kunt. Ik geef je op een briefje dat je paard scheef de wending doorgaat en veel spanning in de rug vertoont. Dat probleem zit bij de ruiter, dus daar begint de oplossing.