poll: houding ruiter/houding paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eerst de houding van de ruiter in orde , dan van het paard of andersom?

eerst de houding van de ruiter in orde, dan aan de houding van het paard werken.
156 (60%)
eerst de houding van het paard in orde, dan aan de houding van de ruiter werken.
25 (9%)
kan allebei
75 (29%)

Totaal aantal stemmen: 256

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 15:26

Eerst de ruiter, dan het paard :j

Kijk, als één van beide echt een ramp is moet je daar - wat je ook vind - natuurlijk mee te beginnen.
Dus in mijn geval, stel ik ga een paard rijden wat bokt/steigert/per se wil rennen/absoluut niet wil lopen,
tja, dan begin je natuurlijk aan het paard.
Maar bij zo'n paard is het dan ook niet de houding die verkeerd is :+ (of beter gezegd: dat is niet het grootste probleem :P)

Maar zodra je een paard hebt dat op een te rijden tempo loopt en niet om de paar minuten rare grappen uit gaat halen,
dan begin ik toch echt aan mijn eigen houding.

xxxkatyxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:05

Eigen houding is belangrijker ;)
Als jij scheef zit, of je benen of handen niet correct gebruikt (want die behoren ook tot je houding) dan belemmer je het paard te veel en is zijn houding ook niet super.

;)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:41

Sjonniej schreef:
laetitia schreef:
Ik ben dan ook van mening, dat als een ruiter écht goed zit, het paard vanzelf die juiste houding overneemt in zijn lijf. En daar is echt geen moeilijke poespas voor nodig.

Een paard wat scheef is, zal nooit recht gaan lopen als alleen de ruiter maar recht gaat zitten.
Een paard wat scheef gaat, door een scheve houding van de ruiter, zal inderdaad wel verbeteren.

Klopt, elk paard is van nature uit scheef. Maar door de juiste houding aan te nemen, stimuleer je je paard ook om rechter te worden én aan allebei de kanten de juiste spieren te gebruiken.
Nadat jouw houding dus goed is om het paard correct in alle gangen te laten lopen, in een goede balans, begin je aan het rechtrichten van het paard waarbij jouw eigen houding een hele grote invloed heeft en dus absoluut niet vergeten mag worden (ook niet als je met een moeilijke oefening bezig bent en je je concentreerd op jouw paard moet je steeds weer nagaan of jij correct zit voor die oefening).

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 22:12

Als ik scheef op mijn paard zit, wordt mijn paard ook scheef ( zelf ervaren :Y) )
dus eerst aan je eigen houding werken, is mijn mening en mijn ervaring dan :D

Moll

Re: poll: houding ruiter/houding paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 11:57

zoals Gustav Steinbrecht ook schrijft in Das Gymnasium des Pferdes, wanneer de houding van de ruiter niet optimaal is maar het paard correct loopt, zijn er altijd mensen die op en aanmerkingen hebben op de houding van de ruiter, maar de beste stuurlui staan aan wal, laat deze opstappen en mooier gaan zitten en het paard in de zelfde wijze laten lopen.

Ltjba

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 18:23

xxxkatyxxx schreef:
Eigen houding is belangrijker ;)
Als jij scheef zit, of je benen of handen niet correct gebruikt (want die behoren ook tot je houding) dan belemmer je het paard te veel en is zijn houding ook niet super.

;)

mee eens :))

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 19:14

laetitia schreef:
Klopt, elk paard is van nature uit scheef. Maar door de juiste houding aan te nemen, stimuleer je je paard ook om rechter te worden én aan allebei de kanten de juiste spieren te gebruiken.
Nadat jouw houding dus goed is om het paard correct in alle gangen te laten lopen, in een goede balans, begin je aan het rechtrichten van het paard waarbij jouw eigen houding een hele grote invloed heeft en dus absoluut niet vergeten mag worden (ook niet als je met een moeilijke oefening bezig bent en je je concentreerd op jouw paard moet je steeds weer nagaan of jij correct zit voor die oefening).

Maar op een scheef paard, kun je ook nooit recht zitten.
Daarom; tegelijk :)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 19:42

Wat versta jij onder 'recht zitten'?

Recht ten op zichte van wat? Van het lichaam van het paard of van de A-C lijn?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 19:50

maar als jou houding en ruitergevoel niet oke is kun je het paard zeker niet op eerlijke wijze rechtrichten en wordt het snel trekken.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:07

Recht zitten in de zin van dit soort theorieën:
http://www.akasha-rijkunst.nl/ADP-protocol.pdf
Dus echt recht, dat is uiteindelijk wel hetgene waar je naar streeft toch?

Zolang je een scheef paard rijdt kun je naar mijn idee nooit in een natuurlijk, recht evenwicht komen. Het paard zal jou ook altijd scheef proberen te duwen. Hierdoor kun je geen ontspannen houding bereiken die recht is, wel geforceerd maar dat is ook niet helemaal de bedoeling.
Daarom kies ik ervoor om tegelijkertijd aan de houding van paard en ruiter te werken. Om elkaar zo ook te kunnen helpen en ondersteunen. Zolang je paard niet recht is, kun je je houding ook niet perfectioneren, waardoor je die ontwikkeling stil moet zetten en eerst je paard moet ontwikkelen, om later weer door te gaan met het perfectioneren. Wanneer je samen op werkt, kun je allebei ook direct de goede houding aanleren, zonder dat je later je houding weer moet aanpassen omdat het paard recht onder je loopt i.p.v. scheef.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:21

als de ruiter bewust wordt van het feit dat het scheef wordt gedrukt kan het er pas wat aan doen, dan kan het leren het met zin en gewicht op te lossen als de instructeur alleen maar zegt dat het paard rechter moet omdat je dan rechter kan zitten vind ik dat je meestal automatisch het met teveel hand (en eventueel wat been) gaan oplossen. Mijn pony's gaan nu pas rechter lopen hoewel we al een jaar met rechtrichten bezig zijn. Nu ik weer vaker zit/houdingles krijg heb ik ook veel vaker het gevoel van wauw, is het zo makkelijk (wel hard werken natuurlijk maar niet trekken etc). In zekere zin wel tegelijk maar vaak moet je het als ruiter eerst kunnen voelen/zien, en terug kunnen denken naar je eigen lijf.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 14:21

Het spijt me, maar ik begrijp niets van je verhaal. Zeker het eerste stuk mist opmaak.

_Lola_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 14:23

Als ik echt bezig ben met mijn houding gaat mijn paard gelijk een stuk beter lopen.. Dus eerst houding ruiter, dan houding paard!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 14:24

Eerst de ruiter dan het paard, Het paard kan nooit goed lopen als de ruiter niet goed zit.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 17:06

Sjonniej schreef:
Recht zitten in de zin van dit soort theorieën:
http://www.akasha-rijkunst.nl/ADP-protocol.pdf
Dus echt recht, dat is uiteindelijk wel hetgene waar je naar streeft toch?

Zolang je een scheef paard rijdt kun je naar mijn idee nooit in een natuurlijk, recht evenwicht komen. Het paard zal jou ook altijd scheef proberen te duwen. Hierdoor kun je geen ontspannen houding bereiken die recht is, wel geforceerd maar dat is ook niet helemaal de bedoeling.
Daarom kies ik ervoor om tegelijkertijd aan de houding van paard en ruiter te werken. Om elkaar zo ook te kunnen helpen en ondersteunen. Zolang je paard niet recht is, kun je je houding ook niet perfectioneren, waardoor je die ontwikkeling stil moet zetten en eerst je paard moet ontwikkelen, om later weer door te gaan met het perfectioneren. Wanneer je samen op werkt, kun je allebei ook direct de goede houding aanleren, zonder dat je later je houding weer moet aanpassen omdat het paard recht onder je loopt i.p.v. scheef.

Denk dat dat inderdaad wel een wisselwerking is. En volgens mij krijg ik ook les op de methode van de link (ik krijg les volgens de academische rijjkunst).

Voorbeeld: Het rijden van een volte:
Ik leer nu om met mijn lichaamshouding een correct gereden volte te krijgen.
Moeilijk om uit te leggen maar het gaat zo:
Volte linkerhand, ik blijf met mijn borstkas op een rechte lijn met de manenkam van paard zitten. Borstkas is dus in lijn met manenkam (hals). Binnenheup naar binnen zetten, buitenschouder naar binnen kantelen. Kuiten aan de buik van het paard, voor het insluiten van het paardenlichaam. Met teugels doe ik (nog) niets tijdens mijn lessen, heb alleen zacht contact met de mond.

Paard loopt vervollgens (zonder dat ik extrta hulpen geef) een volte met een goede lengtebuiging en loopt vanzelf met binnenachterbeen in het poor van zijn buitenvoorbeen.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 16:22

Recht in de zin van rechtgerichtheid gaat over tweezijdige ontwikkeling, nog niet zozeer over "meetkundige" rechtheid als in een paard dat spoort. (Een goed rechtgericht paard zal daar overigens weinig moeite mee hebben) Het is me nooit helemaal duidelijk geworden waar die verwarring over terminologie vandaan ontstaan is.

Er is absoluut een wisselwerking tussen ruiter en paard. Op een paard dat niet fijn loopt kun je onmogelijk goed zitten, maar een slecht zittende ruiter krijgt zijn paard niet aan het lopen. Omdat je via je eigen lichaam met je paard communiceert is het voor de meeste mensen het eenvoudigst om bij zichzelf te beginnen.

sjonniej schreef:
Wanneer je samen op werkt, kun je allebei ook direct de goede houding aanleren, zonder dat je later je houding weer moet aanpassen omdat het paard recht onder je loopt i.p.v. scheef.

Toch ben ik het hier niet mee eens. Ook op een "scheef" paard kun je leren zitten zonder dat je na verloop van tijd je zit zou moeten aanpassen. Het gaat er nu juist om dat je onafhankelijk leert zitten waardoor je ook kunt registreren waar het onder je nog aan schort.

Waar ik het dan wel weer mee eens ben is dat er combinaties zijn waarbij het handiger is om eerst wat meer op het paard te focussen voor je weer met de ruiter verder gaat. Dat zijn in regel combinaties waarbij de ruiter al een heel aardige basis heeft. Ook is het aan te bevelen om naast je paard aan jezelf te werken. Een goede houding heeft eigenlijk vooral te maken met een goede controle over je eigen lichaam, waardoor je niet alleen op de juiste plek aan kunt spannen maar vooral ook op de juiste plaatsen los kunt laten.

Jackieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:30

MoOtJuHh schreef:
Als je eigen houding niet goed is, dan belemmer je in mijn ogen je paard meer.
Dus ik zeg eerst je eigen houding en dan komt de houding van het paard vanzelf. ;)

helemaal mee eens :j

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:50

="Equimotion"]
Citaat:
Recht in de zin van rechtgerichtheid gaat over tweezijdige ontwikkeling, nog niet zozeer over "meetkundige" rechtheid als in een paard dat spoort. (Een goed rechtgericht paard zal daar overigens weinig moeite mee hebben) Het is me nooit helemaal duidelijk geworden waar die verwarring over terminologie vandaan ontstaan is.

Zou je het verschil kunnen uitleggen? Ik ben daarin nl. een leek en wil graag leren :)) !

Ik krijg les die nu even puur gericht is op mijn eigen houding en zit, met als gevolg dat het paard ook veel beter gaat lopen in een goede houding (achterhand treedt onder, buikspieren spannen aan, hol wordt bol, hals wordt gebogen door bovenste halsspier en paard ontspant kaken en gaat likken en kauwen).

We werken dus nog niet aan het rechtrichten zoals ik het ooit heb geleerd (op een draver die enorm linksom gebogen was. Kreeg toen van iemand anders les en was voornamelijk sbw, wijken op de volte naar binnen en buiten, contrastelling, contragallop. Maar ben zelf gewoon een amateur die doet wat mij opgedragen wordt :P ).

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 23:36

Ik zou de bronnen er eens bij moeten zoeken (er zijn op bokt vast wel mensen die alle boeken in de kast hebben staan trouwens) maar de definitie van "rechtgericht" zijn zoals ik die van mijn trainers van de "oude stempel" geleerd heb (en zoals het ook op de opleiding in Deurne bijv. onderwezen wordt) is: een gelijkzijdige ontwikkeling. Dus een paard dat op allebei de handen even sterk is en gelijke lengtebuiging kan aannemen. Dat is bijv. een van de toetsingspunten van een zig-zag appuyement, als er duidelijk verschil zit in uitvoering tussen de ene en de andere kant is het paard nog niet voldoende rechtgericht.

De laatste paar jaar zie je het woord op internet steeds opduiken als hét toverwoord in de africhting (wat ik nog steeds niet begrijp, het is immers al jaren gewoon een onderdeel van het Skala :?) maar dan heeft met het steeds over een soort van meetkundige rechtgerichtheid. Men is er heel erg op gericht dat het paard spoort en men probeert de bolle en holle zijde "op te lossen" ahw.

Echter, een paard dat rechtgericht is volgens de klassieke (in dit verhaal de eerste) definitie spoort ook en heeft dus ook vrijwel geen verschil meer tussen beide zijden. Maar dat is het gevolg van het rechtgericht zijn, niet het doel op zich.

Ik snap dus ook niet zo goed wat hierboven bedoelt wordt met recht zitten in de zin van een rechtgericht paard, en dat je die zit dan weer later aan zou moeten passen :?. Een goede zit is een onafhankelijke zit en die hoef je dus niet opnieuw aan te passen aan het paard op het moment dat het paard verder komt in zijn opleiding. Bij een erg weinig ontwikkeld paard en een ruiter die weliswaar niet 100% goed maar die het paard niet in de weg zit kan het overigens wel aanbeveling hebben om eerst nog wat aan het paard te werken, of met de ruiter aan de gang te gaan op de grond/op een houten bok of op een goed gereden leerpaard.

Als de ruiter zoveel moeilijkheden met zijn eigen zit heeft dat hij het paard in de weg zit, kun je beter eerst met de ruiter aan de gang gaan. Verbetering van de houding van de ruiter heeft dan echt bijna altijd verbetering bij het paard als gevolg. Al komt er altijd een punt dat je houding en "rijtechniek" weer aan elkaar moet gaan koppelen en er 1 geheel van moet maken. Als jij bijv. echt structureel scheef zit omdat je aan 1 kant verkrampt in je bovenbeen/bil regio waardoor je meer druk op 1 zitbeenknobbel zet en je bekken scheef zet, dan ga je dit hoe dan ook compenseren in de rest van je lichaam dus daar zul je ook van allerlei punten vinden om aan te werken. Door het compenseren in je bovenlichaam zul je je schouders niet kunnen ontspannen en je armen niet goed kunnen gebruiken waardoor je a. geen goede teugelhulpen kunt geven en b. de informatie die je paard je via die teugelverbinding geeft niet goed kunnen waarnemen waardoor je er niets mee kunt. Ik geef je op een briefje dat je paard scheef de wending doorgaat en veel spanning in de rug vertoont. Dat probleem zit bij de ruiter, dus daar begint de oplossing.

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 09:34

Tja, ik ben van mening dat je eerst zelf goed moet zitten voordat je je paard lekker aan het lopen krijgt.

Als je zelf niet goed zit, en dus geen correcte hulpen kan geven naar het paard toe dan kan het paard ook niet lekker lopen...

Maar er zijn ook genoeg mensen die hun paard wel lekker aan het lopen hebben maar zelf echt ontzettend slordig rijden, tja.... Kan allebei dus wel

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:25

Tja, moeilijke vraag.
Ik vind het belangrijker dat het paard lekker loopt dan dat de ruiter perfect zit. Maar dan is het maar de vraag of het mogelijk is om je paard goed te laten lopen als je zelf een slechte zit hebt ..

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:08

Equimotion schreef:
Ik zou de bronnen er eens bij moeten zoeken (er zijn op bokt vast wel mensen die alle boeken in de kast hebben staan trouwens) maar de definitie van "rechtgericht" zijn zoals ik die van mijn trainers van de "oude stempel" geleerd heb (en zoals het ook op de opleiding in Deurne bijv. onderwezen wordt) is: een gelijkzijdige ontwikkeling. Dus een paard dat op allebei de handen even sterk is en gelijke lengtebuiging kan aannemen. Dat is bijv. een van de toetsingspunten van een zig-zag appuyement, als er duidelijk verschil zit in uitvoering tussen de ene en de andere kant is het paard nog niet voldoende rechtgericht.

De laatste paar jaar zie je het woord op internet steeds opduiken als hét toverwoord in de africhting (wat ik nog steeds niet begrijp, het is immers al jaren gewoon een onderdeel van het Skala :?) maar dan heeft met het steeds over een soort van meetkundige rechtgerichtheid. Men is er heel erg op gericht dat het paard spoort en men probeert de bolle en holle zijde "op te lossen" ahw.

Echter, een paard dat rechtgericht is volgens de klassieke (in dit verhaal de eerste) definitie spoort ook en heeft dus ook vrijwel geen verschil meer tussen beide zijden. Maar dat is het gevolg van het rechtgericht zijn, niet het doel op zich.

Ik snap dus ook niet zo goed wat hierboven bedoelt wordt met recht zitten in de zin van een rechtgericht paard, en dat je die zit dan weer later aan zou moeten passen :?. Een goede zit is een onafhankelijke zit en die hoef je dus niet opnieuw aan te passen aan het paard op het moment dat het paard verder komt in zijn opleiding. Bij een erg weinig ontwikkeld paard en een ruiter die weliswaar niet 100% goed maar die het paard niet in de weg zit kan het overigens wel aanbeveling hebben om eerst nog wat aan het paard te werken, of met de ruiter aan de gang te gaan op de grond/op een houten bok of op een goed gereden leerpaard.

Als de ruiter zoveel moeilijkheden met zijn eigen zit heeft dat hij het paard in de weg zit, kun je beter eerst met de ruiter aan de gang gaan. Verbetering van de houding van de ruiter heeft dan echt bijna altijd verbetering bij het paard als gevolg. Al komt er altijd een punt dat je houding en "rijtechniek" weer aan elkaar moet gaan koppelen en er 1 geheel van moet maken. Als jij bijv. echt structureel scheef zit omdat je aan 1 kant verkrampt in je bovenbeen/bil regio waardoor je meer druk op 1 zitbeenknobbel zet en je bekken scheef zet, dan ga je dit hoe dan ook compenseren in de rest van je lichaam dus daar zul je ook van allerlei punten vinden om aan te werken. Door het compenseren in je bovenlichaam zul je je schouders niet kunnen ontspannen en je armen niet goed kunnen gebruiken waardoor je a. geen goede teugelhulpen kunt geven en b. de informatie die je paard je via die teugelverbinding geeft niet goed kunnen waarnemen waardoor je er niets mee kunt. Ik geef je op een briefje dat je paard scheef de wending doorgaat en veel spanning in de rug vertoont. Dat probleem zit bij de ruiter, dus daar begint de oplossing.

Interessant stuk tekst! Ik moet het nog een paar keer lezen denk ik voordat ik het helemaal duidelijk voor ogen heb.
Maar het valt me inderdaad ook op dat 'rechtrichten' tegenwoordig een of ander modeverschijnsel is ofzo, terwijl dat gewoon een basis vormt om het paard correct te laten lopen en blessures of lichamelijke aandoeningen te voorkomen/beperken.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:36

Ik ben nog wel benieuwd naar een reactie van Sjonniej over het aanpassen van je zit naarmate je paard meer rechtgericht is, want in het kader van een onafhankelijke zit snap ik die uitspraak nog steeds niet.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:55

Ik zit er nog over te denken hoe ik dat moet verwoorden. Ik ben het wel met je eens dat je met een onafhankelijke zit niet veel zou moeten veranderen. Maar toch denk ik niet dat je je houding kunt perfectioneren met een scheef paard onder je of een paard wat niet van achteren naar voren wordt gereden. Waardoor je het jezelf erg moeilijk maakt. Want een paard wat de ruiter niet laat zitten, maakt het de ruiter ook erg moeilijk om te leren wat een onafhankelijke zit is en hoe dat precies voelt.

Uiteindelijk áls je die onafhankelijke zit al ontwikkeld hebt, waarbij je weet hoe het voelt en hoe je het moet bereiken. Dan denk ik inderdaad dat het weinig uitmaakt of je nu op een recht, dragend paard zit of op een scheef paard. Maar wanneer je als ruiter nog moet leren om die onafhankelijke zit te bereiken, denk ik dat het paard je daarin belemmert wanneer deze tegelijkertijd niet verder ontwikkeld wordt om recht en dragend te worden.

Uiteindelijk denk ik dat de ruiter dan de scheefheid van het compenseert, wanneer je jezelf dit aanleert. Zal je dit toch weer moeten veranderen wanneer het paard recht is. Je evenwicht zal daardoor moeten veranderen, en wanneer je nog in het leerproces zit, denk ik toch zeker wel dat je je houding weer bewust moet veranderen wanneer je overschakeld van een scheef paard naar een recht paard. Omdat je evenwicht daar anders op voelt.

Misschien dat dit probleem ook opgelost kan worden door op veel andere paarden te rijden of door op een equi-simulator je onafhankelijke balans te kunnen vinden.
Of misschien bestaat dit probleem alleen in mijn theorie ;) Ik ben geen dagen met houding en zit bezig zoals jij, maar dit is hoe het mij lijkt. (Het spijt me als het een warrig en onduidelijk verhaal is geworden, ik weet niet zo goed hoe ik het moet verwoorden)

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:05

Je hoeft je niet te verantwoorden hoor, ik was gewoon nieuwsgierig naar hoe je het ziet.

Ik kom heel af en toe een combinatie tegen waarbij het paard zo scheef is dat het de ruiter écht onmogelijk gemaakt wordt om onafhankelijk te leren zitten. Dat gaat dan vrijwel altijd om een paard met bijv. een blessureverleden of een natuurlijke ongelijkzijdige ontwikkeling of bekkenscheefheid.

Het gros van mijn leerlingen zijn echter ruiters in de basiswedstrijdsport dus dan praat je sowieso over paarden die nog niet zo ver zijn in hun opleiding dat die rechtgerichtheid al echt goed voor elkaar is.

Het is wel één van de redenen om ook op de grond met mensen te werken, omdat je dan de factor paard uit kunt schakelen. (daar heb je niet per definitie een equisimulator voor nodig trouwens)