Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Pollewoppy schreef:Ik vraag me ook af of het paard 'denkt' aan rust wanneer de ruiter er valt en het paard op stal wordt gezet. Ik denk wel dat het paard de link kan leggen tussen het bokken en het kwijtraken van de ruiter en daardoor onder een oefening uitkomen. Dat ligt korter op elkaar zeg maar dan de rust op stal. Wanneer het paard namelijk weer op stal staat (of in de wei) denkt hij al lang niet meer aan wat er 10 min. geleden in de bak gebeurd is...
Beetje vaag misschien, sorry

(leek alsof ik gewoon heel elegant eraf wou stappen in galop en lukte ook nog haha) er 2 x niet meer op kunnen gaan zitten... helaas, de andere 2 keren wel gewoon!
Lyonesse schreef:Het is niet denken, het is leren. Dieren leren door oorzaak -> Gevolg, het is slechts een kwestie van koppelen. Bok = ruiter eraf = niet meer niet meer werken = rust. Sommige paarden zullen dat heel snel door hebben, anderen zijn wat trager van begrip
.
. (Denk dat het meer het psychologische aspekt voor de ruiter is om er weer op te stappen
.)
!!"), zodat het paard iig weet dat bokken niet meteen rust betekend
.
! Lowara schreef:reken maar dat een paard denkt! misschien niet zoals wij, maar actie/reactie snappen ze dondersgoed.
laat je paard 4X de hoek afsnijden en ik kan je garanderen dat je paard dit de 5de keer weer gaat proberen..
maar reken maar van yes dat ze weten wat het gevolg is van hun acties! Mocht dit 1x gebeuren zal het niet zo'n vaart lopen (bij de meesten) maar wanneer er telkens een ruiter afgaat wanneer ze beginnen te etteren dan onthouden ze dat zeker weten wel