waarom op de achterhand rijden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: waarom op de achterhand rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:26

Ok ja idd dat wou ik dus ook weten, mijn paardje en ik hobbelen lekker relaxet en doen nauwelijks aan dressuur, heb er wel les in gehad maar niet mijn ding...

paard heeft verder geen problemen is is lekker ontspannen tijdens t hobbelen :)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:33

FaberSmid schreef:
Arabesk wat is de % blessures, die het niet halen, uitval die het wel halen en tijdsduur? Waarom gaan ze alleen "recht uit"?

Arabesk over het hoofd gezien?

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:36

Ik denk dat als je iets wil horen waarvan je 100% zeker weet dat iemand gelijk heeft, je misschien het beste naar een fysiotherapeut of iets kan gaan, die heeft er voor gestudeerd. ( nee dit is echt geen aanval op iedereen die gereageerd heeft in dit topic, dat heb ik zelf ook :P ) Maar aan iemand zijn beweringen, of bokt naam weet je nooit 100% zeker of iets waar of niet waar is, en dus daadwerkelijk schade oplevert of niet.

( ik ben trouwens ook wel benieuwd wat zo'n iemand dan zegt. ik ben van mening dat een paard in balans rijden goed voor de benen is, maar wie weet is er wel iets echt bewezen/ aantoonbaar waarom dat wel of niet zo kan zijn)
Laatst bijgewerkt door Kim90 op 07-10-09 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:37

op de achterhand rijden van je paard doe je omdat je je paard heel wil houden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:38

kiwiko dat vind ik geen onderbouwende reactie waarom rijd je anders je paard kapot dan?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:39

Cinnepin schreef:
ik snap wel dat springpaarden ook dressuurmatig worden gereden maar dat neemt het vele gewicht niet weg wat steeds op de voorhand komt bij elke landing na een sprong! hoe hoger, hoe zwaardere landing en dus meer gewicht op die benen, en dar is dus veeeeel zwaarder als een rondje hobbelen op een paard dat op de voorhand loopt...of ze dan tijdens de dressuur training op de achrerhand worden gezet maakt met de sprong niet uit natuurlijk

Daarom is het springen tussen de hindernissen belangrijk en de techniek van het springen als combinatie (verlichte zit en in een ronde lijn springen). Dan is de landing lang niet zo belastend, als bij een hinderende zit en slechte techniek springen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:40

omdat met mensgewicht er teveel gewicht op de voorhand komt :)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:40

KiWiKo schreef:
op de achterhand rijden van je paard doe je omdat je je paard heel wil houden

Ja ok dat is de algemene mening (die ik overigens altijd klakkeloos heb aangenomen) maar TS vindt het blijkbaar niet echt onderbouwd, omdat de tijd die je op paard doorbrengt, doorgaans beperkt is. Ze zet daarom vraagtekens bij het negatieve effect ervan.
Het is heel goed om kritisch te zijn en naar meer onderbouwing te zoeken.

Persoonlijk kan ik me er overigens alles bij voorstellen dat 1 uurtje ietsiepietsie overbelasten per dag tot hele nare blessures kan leiden. Neem bijv. RSI.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 07-10-09 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:41

ja en spring paarden dan die hebben nog veel meer gewicht na een landing

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:43

dat is een moment, niet konstant

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:44

Juist bij springpaarden is het belangrijk dat ze goed op de achterhand lopen, die landen op de voorbenen, dan komt de sterke achterhand eronder, die de voorkant weer ontlast en `omhoogduwt`. Een paard dat op de kop loopt heeft ook niet de kracht om na een landing het gewicht weer naar achter te verplaatsen en de voorhand te ontlasten. Dan doen ze er meerdere galopssprongen over en dat is niet goed. Daarom is een correct getraind springpaard ook helemaal niet zo blessuregevoelig.
Bovendien hoeven springpaarden helemaal niet zo vaak te springen en worden ze gewoon de hele week dressuurmatig (buiten) gereden. 2 dagen voor de wedstrijd wat oefeningetjes is genoeg voor ervaren paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:47

maar ook vele momenten kunnen zwaar zijn, want 1 zo'n moment is veeel zwaarder dan die constante....

e een drachtige merie dan, 1 die al redelijk lang draagt, die gaat uitzichzelf ook niet op haar achtrerhand lopen om de voorhand te besparen, en ze draagt toch een enorm gewicht mee, nog wel zwaarder dan sommige ruiters, en dan is het niet een uurtje, maar dag in, dag uit

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:48

Dus een uur lang dat zelfde te zware gewicht op de voorbenen is erger dan 8x en seconde? Da's een gekke redenering

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:50

nou een ruitergewicht is veeeeel minder zwaar dan een landing van een hoge sprong waar en het volledige gewicht van t paard + ruiter op de voorbenen landt. En dan nog zwaarder want t komt uiot een sprong,,,

dus niet het zelfde zware gewicht, even iets beter lezen

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:51

TS Wat wil je nu horen? Je blijft doorgaan over springpaarden..... De meeste springpaarden welke internationaal starten, worden niet of hooguit 1x in de week thuis gesprongen (hoogtes van 50cm tot 1m). Tevens worden de meeste basissport springpaarden nauwelijks gesprongen buiten de wedstrijden, uitzonderingen nagelaten.

Zonder dressuurmatige basis ben je nergens in een springparcours. Zoals al wordt gezegd: De motor zit achterin en deze heb je nodig.

En wat betreft manegepaarden: Zijn ze ook echt oud, of zien ze er oud uit?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:52

En wat is exact je punt daarmee? Dat het daarom niet zo slecht is als een dier niet okee loopt omdat jij niet springt? Bovendien is het constante te zware belasting erger dan de korte zware belastingen van springpaarden. Plus dat die dieren ook daadwerkelijk getraind zijn om dat gewicht op te vangen......

Ik las ook dingen van "die elke dag op dit niveau getraind worden". Get real. Geen enkel peerd in de topsport word elke dag over hindernissen van 1.50 gejaagd. ;) Als je dat denkt stel ik voor dat je eerst effe in de sport gaat kijken en dat je daarna nog een keer probeert. :) Je wil, zoals gewoonlijk, gewoon horen dat het okee is dat je paard op de voorhand loopt en mag doen wat ie wil. Meer niet.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 07-10-09 18:56, in het totaal 3 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:53

Cinnepin schreef:
nou een ruitergewicht is veeeeel minder zwaar dan een landing van een hoge sprong waar en het volledige gewicht van t paard + ruiter op de voorbenen landt. En dan nog zwaarder want t komt uiot een sprong,,,

ga je fout in........... ruitergewicht is constant, landing moment........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:56

dat slaat nergens op, want mn paard gebruikt wel degelijk de achterhand, maar ze loopt wel in een ongedwonge houding ja!

het is gewoon een discussie in t a;gemeen en niet op een bepaalde ruiter of paard

en er zijn wel degelijk mensen die wel een aantal keer per week zo hun paard trainen hoor.....niet iedereen heeft dezelfde traings methode....

ik rijd mn paard ook niet elke dag lang niet zelfs..

maar dat neemt niet weg dat er na elke sprong een giga gewicht op de voorbenen land! En dat word niet belastender gevonden dan een uurtje rondhobbelen waarbij hij 10 % meer van zn eige gewich mee draagt op de voorhand, zoals hij zelf al op de voorhand loopt iedereen paard loopt 3 kwart op de voorhand

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:56

En die rijden op GP niveau? Denk nl niet dat veel paarden dan blijven springen. ;)

Neen, dat IS ook niet belastender. Wat doe jij het liefste, zware blokken van punt a naar punt b dragen (dus kortstondige belasting) of een uur, zelfs anderhalf uur lang, die zware belasting in je hand houden terwijl je rond loopt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:58

KiWiKo schreef:
Anoniem schreef:

ja maar wel een veel zwaarder moment en niet 1 sprongetje in de week.....

en een drachtige merrie dan? die loopt dus zoals ik al zei alleen maar 24 u/pd met extra gewicht en die gaat ook niet zichzelf op de achterhand lopen, dus die heeft na de 11 maanden dracht ook artrose ontwikkelt door t meer belasten van de voorhand? en fokmerries die elk jaar ene veulentje op de aarde zetten? die zullen dat maar 3 keer kunnen want dan hebben ze vast zware artrose

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:59

Heb je al eens bedacht dat dat gewicht op een ander punt ligt? Dat dat gewicht niet constant verplaatst en doet zoals wij mensen? En dat drachtigheid sowieso enorm veel vergt van een peerd? Menig fokmerrie haar leven wil ik niet hebben hoor. Niet omdat ze niet verzorgd worden maar simpelweg om de enorme belasting.

Noem eens een voorbeeld van een ruiter die 3x per week 1.50 springt en dan nog op wedstrijd?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 07-10-09 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:59

Cinnepin schreef:
dat slaat nergens op, want mn paard gebruikt wel degelijk de achterhand, maar ze loopt wel in een ongedwonge houding ja!

het is gewoon een discussie in t a;gemeen en niet op een bepaalde ruiter of paard

en er zijn wel degelijk mensen die wel een aantal keer per week zo hun paard trainen hoor.....niet iedereen heeft dezelfde traings methode....

ik rijd mn paard ook niet elke dag lang niet zelfs..

maar dat neemt niet weg dat er na elke sprong een giga gewicht op de voorbenen land! En dat word niet belastender gevonden dan een uurtje rondhobbelen waarbij hij 10 % meer van zn eige gewich mee draagt op de voorhand, zoals hij zelf al op de voorhand loopt iedereen paard loopt 3 kwart op de voorhand

nee..... hoe lief ik je ook vind, en hoe aardig en leuk dan ook.........

maar jouw paard komt niet in de buurt van enige verzameling whatsoever........ het is leuk, en het is aardig.......... maar het komt niet in de buurt van correct. Sorrie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:00

pharagirlke schreef:
En die rijden op GP niveau? Denk nl niet dat veel paarden dan blijven springen. ;)

Neen, dat IS ook niet belastender. Wat doe jij het liefste, zware blokken van punt a naar punt b dragen (dus kortstondige belasting) of een uur, zelfs anderhalf uur lang, die zware belasting in je hand houden terwijl je rond loopt?

ik heb al meerdere keren aan gegeven dat het niet net zo zwaar is een ruiter gewicht is veel lichter dan gewicht van paard + ruiter die landen van een sprong

maar als ik moest kiezen draag ik liever een uurtje 10% van mn eigen lichaams gewicht blok dan dat ik steeds hele zware blokken die net zo zwaar zijn als ik zelf...van a naar b

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:01

Cinnepin schreef:
KiWiKo schreef:

ja maar wel een veel zwaarder moment en niet 1 sprongetje in de week.....

en een drachtige merrie dan? die loopt dus zoals ik al zei alleen maar 24 u/pd met extra gewicht en die gaat ook niet zichzelf op de achterhand lopen, dus die heeft na de 11 maanden dracht ook artrose ontwikkelt door t meer belasten van de voorhand? en fokmerries die elk jaar ene veulentje op de aarde zetten? die zullen dat maar 3 keer kunnen want dan hebben ze vast zware artrose

of ik nou een keer in de week een keer 50 kilo 1 meter moet verplaatsen, doet mij minder slijten als dat ik elke dag 20 kilo 6 x moet verplaatsen voor een uur lang

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:01

KiWiKo schreef:
of ik nou een keer in de week een keer 50 kilo 1 meter moet verplaatsen, doet mij minder slijten als dat ik elke dag 20 kilo 6 x moet verplaatsen voor een uur lang

da bedoellik!