Boekenwijsheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hipar

Re: BOEKENWIJSHEID

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 21:59

Gaaf topic! Als dressuur onder vuur nummer 2 wordt, doe ik zeker mee! Nu moet ik even kijken of ik huidig boek kan vinden in de bieb :j

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 22:24

Ik heb hem besteld (ook bij mediaboek) en ga hard mijn best doen met jullie mee te doen. Ik heb alleen erg weinig tijd om te lezen. Dressuur onder vuur heb ik al gelezen, dus dan heb ik het wat makkelijker.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 00:52

Mocht iemand niet weten wat een ijsowafel is en wat een eekhoorn, laat hij ze dan beide tegen een boom zetten. Wat naar boven klimt, is de eekhoorn.

Kijk, dat begint goed, de inleiding van Van Loon. Heb het boek weer uit de kast gehaald en afgestoft, zal het met plezier herlezen.

Een tip voor de toekomstige boekenlijst: De aard van het paard, Budiansky.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 09:11

Ik wil graag toevoegen aan het boekenlijstje

metaal in de mond, dr Cook

Met dressuur onder vuur doe ik ook mee. En misschien bestel ik het huidige boek ook wel.

Ontzettend leuk initiatief!!!! *\o/*

Ik ben van mening dat elke paardenliefhebber eigenlijk moreel verplicht is om het 'vakgebied' bij te houden :j

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 09:22

Arabesk schreef:
Ik ben van mening dat elke paardenliefhebber eigenlijk moreel verplicht is om het 'vakgebied' bij te houden :j

Kijk Arabesk, dat is ´voor kennis´, tegen hersenloos en _/-\o_

Een nadeel van de boeken als dressuur onder vuur en metaal in de mond is dat het angstagressie oproept.

Ik stel daarom ´Bem Cavalgar´ van Koning Duarte voor als verplichte leeskost. Dat is in mijn beleving met kop en schouders het beste boek over paardrijden ooit geschreven.
Dat gaat over de zwakste schakel; de mens, de ruiter.
Als die de wíl om zicht te verbeteren, om te leren, heeft gaat het vooruit. Anders niet. Waar geen wil is, is geen weg.

KC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 09:49

ik heb het besteld, ik ga eens in mijn boekenkast kijken maar ben bang dat er niet zo heel veel Nl boeken in staan ( tijd om dat ff aan te vullen ) maar wel F, D en Uk boeken. Voorstel van mij is dan ook iets in de klassieke sfeer, egon von neindorff "The Art of Classical Horsemanship" maar de eerder genoemnden heb ik ook in huis.
Leuk de juist etijd komt er weer aan lekker met een boek op de bank...

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 09:54

kunnen we dan voor elke boek een apart topic aanmaken, dat lijtk me wel zo handig en de tips en ideeen op dit topic plaatsen.

Hc, is jouw aanrader nog te bestellen ergens of is het antiek ?
Kc, ik vind jouw aanrader van jou ook boeiend !

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 09:59

garny95 schreef:
Hc, is jouw aanrader nog te bestellen ergens of is het antiek ?

Onder je vingertoppen on line te koop. Intikken en ´poef´.

Een vriend van me heeft er ook een Wiki onderwerp over geopend.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 10:07

Ik zal Budiansky en Cook toevoegen aan de lijst.

Is Dom Duarte wel in het Nederlands verkrijgbaar?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 10:10

Als we dan terug moeten in de tijd, kunnen we wellicht beginnen met "The Art of Horsemanship" van Xenophon in de vertaling van Morgan. Slechts $ 10,- bij Amazon.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 10:14

Jannepauli schreef:
Als we dan terug moeten in de tijd, kunnen we wellicht beginnen met "The Art of Horsemanship" van Xenophon in de vertaling van Morgan. Slechts $ 10,- bij Amazon.

oh ja die heb ik ook nog liggen :-) en HC heeft die ook :D

E_sther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 10:19

leuk initiatief! :D ik heb het boek gereserveerd bij de bibliotheek, hoop dat ie optijd binnen is :Y)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 10:21

Hermelientje schreef:
Is Dom Duarte wel in het Nederlands verkrijgbaar?

Nee.
Dat is ook een wel érg beperkend kriterium.
Er is NIETS over Kikkuli bv. ; duizend jaar voor Xenophon en zelfs anno nu innovatief.
Ook de originele teksten van Caprilli niet en een goede vertaling van het paardenwerk van Xenophon evenmin.
Wetenschappelijke publicaties zoals de Waring en de BioMechanical Atlas van Nicholson kan je ook vergeten.

Het in mijn beleving beste boek over rijkúnst is dat van Gaspard de Saunier en daarvan zijn alleen fascimile kopieën in het oud Frans te vinden.
Wel gratis in de Cervantes-bieb.
Ironisch is dat deze laatste ecuyer (en ook meest ervaren) decennia een rijschool in Leyden geleid heeft.

Een brug tussen oude kunst en het hoé dan van paardrijden anno nu in de praktijk is geslagen door Sadko Solinski. Duits en helaas niet in de meest verteerbare vorm.

Dat zijn dan alleen nog maar de west-europese talen.
Er ligt een ongelooflijke schat aan kennis in het arabisch verborgen. Net zo veel, maar met een heel ander perspectief als in de westerse boeken.
Dat is juist door het andere perspectief ongelooflijk waardevolle toegevoegde waarde voor de wésterse boeken.
Ik krabbel via kennissen wat aan de oppervlakte van één onderwerp; furusiya en dát is al :wow:

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 10:28

Nah ja .. wellicht moeten we het dan maar gewoon op de toegankelijke literatuur van nu houden. Tenslotte hoeven we vandaag de dag geen toernooien meer te voeren en weten we inmiddels hopelijk allemaal dat de aarde geen pannekoek is. Ook in de hedendaagse literatuur is genoeg te vinden om ons als moderne paardenhouders en ruiters bezig te houden. :D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 10:28

Ja HC, ik begrijp je enthousiasme, maar dat is meer voor de gevorderde taaie-kost lezer. Laten we eerst met dit rijtje beginnen ;-)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 10:36

Als (geromantiseerd) perspectief is er:

Gaspard des Chevaux http://www.amazon.fr/Gaspard-chevaux-ho ... 2268050858

Zijn vader was dierenarts van de stallen van Versailles.
Hij groeide daar op in dé rijscholen.
Op de slagvelden van europa verdiende hij in het zadel zijn sporen en werd ritmeester voor verschillende veldheren.
Wegens het terminaal winnen van duels moest hij twee keer uit Frankrijk vluchten, de laatste keer definitief.
Hij ontsprong zo de Franse Revolutie en de napoleontische ruiterij in de Nederlanden.
De laatste ecuyer die maar liefst 84 jaar de geur van paarden in de neus mocht hebben.

Een leven als een avonturenroman en zijn levenswerk is de kroon op het ´a-la-brida´ paardrijden.

Cadeau:

http://www.cervantesvirtual.com/servlet ... /index.htm

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 10:37

Arabesk schreef:
Ja HC, ik begrijp je enthousiasme, maar dat is meer voor de gevorderde taaie-kost lezer. Laten we eerst met dit rijtje beginnen ;-)

Ok,

1. Bem Cavalgar - Dom Duarte

;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 10:39

Eh, hadden we niet zoiets als 'achteraan aansluiten' HC? :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 10:43

Jannepauli schreef:
Eh, hadden we niet zoiets als 'achteraan aansluiten' HC? :D

Ook goed, dan is het absolute begin Kikkuli in 1345 voor Christus.

Wil je Duits, Engels of Frans.
Het meest toegankelijk is
http://www.kikkulimethod.com/

Ik heb verschillende paarden met de complete methode van 7 maanden getraind, met 3 verschillende hsm´s de e-vinger aan de pols gehouden en +:)+
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 08-10-09 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 10:45

HC en Arabesk, wat leuk dat jullie ook enthousiast zijn. Dit bedoel ik absoluut niet sarcastisch, ik vind het boeiend om de rijkunst vanuit meerdere perspectieven te bekijken en dus ook jullie perspectief (Lijkt me ook leuk om een keer te horen uit de 'mond' van een bokker haha)

Maar we moeten wel een beetje ontopic blijven anders hebben we dadelijk al 5 andere boeken besproken en moet R&R nog komen ;)..

Ik doe ook mee! Ben druk bezig een exemplaar te bemachtigen :) En anders lees ik hier zowiezo mee.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 10:47

Petulan schreef:
Maar we moeten wel een beetje ontopic blijven anders hebben we dadelijk al 5 andere boeken besproken en moet R&R nog komen ;)..

R&R kan je in twee regels samenvatten ;)

Je moet niet vergeten dat het een bundeling is van losse verhalen over dé steen des aanstoots van de FEI ruitersporten.
Het ligt hier ook op de plank.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 10:49

We zullen zien.. ;) Dat is natuurlijk altijd nog een mening. Losse verhalen of niet, gezien we elk hoofdstuk apart doornemen is dat gelukkig geen probleem :)

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 11:04

Alleen suggesties voor boeken die op dit moment in het Nederlands verkrijgbaar zijn gaan op de lijst om als volgende boek te lezen. Zie openingspost.
Andere aanraders wil ik best wel verzamelen als (historische/buitenlandse) leestip, maar kunnen dus niet als volgend boek in dit topic besproken worden.
Maar een topic "Booklore" zou dus zo te zien ook wel liefhebbers vinden.
Het staat iedereen vrij zo'n topic te openen natuurlijk (doe ik misschien ook wel mee) maar inderdaad is voor de toegankelijkheid hier gekozen voor deze opzet.

Op dit moment is dus de inleiding van R&R onderwerp van gesprek en inderdaad Jannepauli het begint gelijk al goed zoals jouw citaat laat zien. Wat ik ook zo fijn vond is dat van Loon gelijk in de inleiding zijn eigen ruiterzonden toegeeft zoals het verkeerde gebruik van een slofteugel, het vergeefs toepassen van scherpe en scherpere bitten en het valse bareren om er nog 5 cm bij te krijgen. Dan weet je al dat er geen schijnheiligheid verkocht wordt.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 11:07

Helaas, mijn bieb heeft hem niet, en ben niet van plan elke keer een boek aan te schaffen

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 11:21

Citaat:
.......dat van Loon gelijk in de inleiding zijn eigen ruiterzonden toegeeft

Ja geweldig! Zo noemt hij dat humorvol "niemand heeft er behoefte aan dat anderen in zijn privé-keuken van aangebrande pannen te laten kijken"! Ik maak daarmee weliswaar een sprongetje vooruit naar hoofdstuk 1, maar ik zie het als een aanzet tot een werkelijk open discussie. En spreek daarmee meteen de hoop uit dat veroordelingen als 'hersenloos' en andere stokpaardjes achterwege blijven. Het voeren van een discussie moet niet in het berijden van eigen stokpaard ontaarden. Openstaan voor meningen en visies van anderen wel maar niet om anderen af te branden.
ik verheug me op een leerzame leeshoek!