Happy athlete

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:24

fresco schreef:
Ik heb 1x een kreupel paard in de baan gehad, toen heb ik de ruiter dat gemeld en mocht ze van mij niet verder rijden omdat ik het onverantwoord vond.
Het vreemde ervan was, is dat ze bij mij de tweede proef starte...
Dus had ze bij de eerste jury de hele proef gereden op een kreupel paard! :(

En wat kan u als jury dan ondernemen?

Verder kom je regelmatig paarden tegen die door verkeerd rijden niet echt onregelmatig lopen maar zo stijf in de rug zijn dat ze domweg niet makkelijk door de wendingen heen kunnen lopen.
Op de rechte lijnen lopen deze paarden dan ook taktmatig maar ze verkorten degelijk wel de passen in krappe wendingen.
Met deze gevallen kan je niets anders dan alleen lage punten geven, maar je mag ze niet uitsluiten.
Ik moet zeggen dat ik het zelfs wel eens zie in de hogere basisklassen, de Z1 en Z2, hoe spijtig ook.

Persoonlijk zie ik met regelmaat onregelmatige en kreupele paarden, of dat nu door mijn werk komt?

Maar om op de visie terug te komen, wat is uw visie als paardenman?

Hoe bedoeld u deze vraag? Welke visie waarop?

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 19:32

Op zich kan ik daar niet zoveel mee, want het is mijn woord tegen het hare (in dat geval) en het paard zou onregelmatig kunnen geworden zijn in de tussentijd voor er de tweede proef gereden werd.

Sorry, het is me even ontgaan wat uw werk is?

Wat is uw visie op het hele rijden, met name dressuur?
Trekt u naar een bepaalde trainingsvorm of doet u uw eigen ding?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:50

fresco schreef:
Op zich kan ik daar niet zoveel mee, want het is mijn woord tegen het hare (in dat geval) en het paard zou onregelmatig kunnen geworden zijn in de tussentijd voor er de tweede proef gereden werd.

Maar welke stappen kan u ondernemen als jury, in uw geval behalve de ruiter de proef ontzeggen?

Sorry, het is me even ontgaan wat uw werk is?

Is dit een grapje of een serieuze vraag?

Wat is uw visie op het hele rijden, met name dressuur?

Ik zie het hele rijden en zo ook de dressuur, als een ondergaande paardensport. Door de onwetende onnozelheid van de mens, door zijn trots en ego niet te kunnen en willen leren. De moderne ruiiter vindt zich zelf te modern van het oude te leren en laat staan de oudjes. De geschiedenis is vergeten en niet belangrijk, omdat theorie niet belangrijk is. En de praktijk wel zonder de theorie kan, er zijn toch meer wegen naar Rome. Het is te zien overal in de paardensport, dressuur, springen, endurance, western en ga zo maar door. En de parasieten maken daar misbruik van ten koste van de paarden, ruiters en paardensport. De onwetende onnozele ruiters blijven daar maar in trappen, omdat ze dom worden gehouden en zichzelf voor de gek houden.

Trekt u naar een bepaalde trainingsvorm of doet u uw eigen ding?

Mijn eigen ding doe ik niet, wat zou mijn eigen ding dan moeten zijn? Nee ik ben een moderne klassieke dressuur ruiter, met de oude opvoeding.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 20:15

Mocht er sprake zijn van uitsluiting of diskwalificatie moet ik dit op de startcoupon vermelden of eventueel op grotere wedstrijden dit melden bij een federatievertegenwoordiger.
Als ik beslis dat het paard kreupel is en dus uitgesloten word voor de proef moet de ruiter van zijn paard afstijgen en de baan verlaten, daar kan geen beroep tegen gemaakt worden.
Het protocol gaat na afloop (als het niet onderschept word door iemand) dus naar de KNHS.
Maar naar mijn inziens zal daar niets mee gedaan worden.
Desbetreffende persoon kan dus zo de volgende dag weer starten.

Oh, sorry hetzelfde beroep als mijn buurman, hoefsmid.
Mooi beroep, maar zo kom je met een hoop mensen met paarden in aanraking.
En als u mazzel heeft met enkele paardenmensen.

Hihihi, grappig dat u het zo zegt, ik ben het wel met u eens, alleen ben ik van mening dat er gewoon heel veel onkude bij komt kijken.
Mensen kopieren maar zonder zich eerst ergens in te verdiepen.
Als de buitenkant maar goed is zal het wel goed zijn.
De mooiste setjes, het duurste tuigage maar ondertussen geen deuk in een pakje boter rijden.

Mag ik vragen wat u onder modern klassiek verstaat?
Ik was nl. laatst na mjn les even met mijn instructrice aan het praten hoe ik nou precies rijd.
In grote lijnen rijd ik volgens het klassieke systeem maar hier en daar met een moderne touch.
Naar mijn weten onderhielden wij vroeger de gangen met ons been, dat doe ik nu anders.
Ik geef alleen een hulp waneer ik het nodig acht.
Less is More is mjin motto.

FaberSmid

Re: Happy athlete

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:53

Klassieke dressuur kan ik nu niet bepaald de moderne klassieke dressuur noemen. Met de klassieke dressuur zie ik het rijden op de barokke manier, om het kort samen te vatten. En de moderne klassieke dressuur, wat we te zien is in de dressuur sport.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 21:08

FaberSmid schreef:
Klassieke dressuur kan ik nu niet bepaald de moderne klassieke dressuur noemen. Met de klassieke dressuur zie ik het rijden op de barokke manier, om het kort samen te vatten. En de moderne klassieke dressuur, wat we te zien is in de dressuur sport.

oke, dan beschrijf ik mijn manier ws. verkeerd.
ik houd me iig aan het scala en probeer me elke keer weer opnieuw me daaraan aan te passen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:14

Ook aan de volgorde?

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 21:25

Nou, daar heb ik wel eens mijn bedenkingen moet ik eerlijk zeggen.
Alles staat met elkaar in verbinding en het 1 kan niet zonder het ander.
Dus ik wissel wel eens van volgorde in mijn rijderij.
Met name dan: aanleuning, impuls en rechtgerichtheid.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:43

Staat de volgorde vast?

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 21:50

Nou ik zal bekennen dat ik dat niet weet, maar ik neem aan dat je niet eerst begint met verzamelen.

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:07

Een gezond, los in het lijf gaand paard, welke duidelijk vertoond het werk als licht te beschouwen en blijheid en frisheid uitstraalt.