Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Slikken met een bit in
Er is een discussie geweest over de mogelijkheid dat een paard in staat is te slikken met een bit in en of het type bit dat gebruikt wordt van invloed is op het gemak van het slikken. Om te kunnen slikken moet een paard de gelegenheid hebben om zijn tong te bewegen en terug te trekken. Onderzoekers hebben de vraag gesteld of de aanwezigheid van een bit de tongbeweging hindert en het slikken tegenhoudt. In het McPhail onderzoek gebruikten we een endoscoop om de bewegingen van het strottenhoofd vast te leggen terwijl de paarden op een lopende band galoppeerden met het hoofd afgebogen. Analyse van de videobanden toonde aan dat er een heleboel variatie was tussen de twaalf paarden wat betreft de frequentie van hetslikken. Maar de slikfrequentie van ieder afzonderlijk paard was hetzelfde, of ze nu een bit(enkelgebroken trens of een Myler comfort trens), een halster of een bitloze optoming aanhadden. Daarom concludeerden we dat de aanwezigheid van een bit het paard niet hindert in zijn mogelijkheden tot slikken.
randalinpony schreef:Citaat:Dat lijken me allemaal problemen die eerder met goede instructie zijn op te lossen, dan met zulk grof geschut in de mond.![]()
'Tot rust komen' en 'pas terug te rijden zijn op een heftig bit' lijken mij niet helemaal verenigbaar.
Niet rot bedoeld.
Overigens is het heel verhelderend om een bit over je scheenbeen te leggen en iemand te vragen eens een ruk aan de teugels te geven.
Echwel schreef:Ik vraag iedere keer weer zonder antwoord te krijgen..
Als paarden het zo erg vinden waarom doen ze bij ons hun mond al open voor het bit zonder dat je het vraagt..
Mijn antwoord zo graag gaan ze lekker mee met ons en aan het werk..
Kijk die brok die ik dan in mijn keel krijg van het mooie samenwerken van paard en rijder is 10x zo erg
Kim90 schreef:Bitloos vind ik anders ook niet zo lief, continu druk op de neus, misschien krijgen ze daar wel hoofdpijn van?
Ik denk dat het bit mits het goed gebruikt wordt geen irritatie of schade oplevert. Paarden zijn echt wel zo slim dat als het echt niet fijn is, zeer doet of wat dan ook, dat ze dat hun ruiter echt wel duidelijk maken. Hoe zou een paard met de door jou beschreven irritatie anders kunnen ontspannen onder het zadel??
maargoed ieder zijn ding...
ik zou persoonlijk niet zo'n drama over het bit maken, maar eens gaan kijken naar mishandelde paarden, paarden op de renbaan die 2 jaar zijn, dat zijn veel ergere dingen
Cinnepin schreef:Kim90 schreef:Bitloos vind ik anders ook niet zo lief, continu druk op de neus, misschien krijgen ze daar wel hoofdpijn van?
Ik denk dat het bit mits het goed gebruikt wordt geen irritatie of schade oplevert. Paarden zijn echt wel zo slim dat als het echt niet fijn is, zeer doet of wat dan ook, dat ze dat hun ruiter echt wel duidelijk maken. Hoe zou een paard met de door jou beschreven irritatie anders kunnen ontspannen onder het zadel??
maargoed ieder zijn ding...
ik zou persoonlijk niet zo'n drama over het bit maken, maar eens gaan kijken naar mishandelde paarden, paarden op de renbaan die 2 jaar zijn, dat zijn veel ergere dingen
continu druk op de neus bitloos??? wil jij even aanwijzen op deze foto waar jij enige druk op de neus ziet?
Kim90 schreef:Cinnepin schreef:
bij die foto van jou nergens nee, wel zie ik een paard dat compleet op de voorhand met het hoofd op de slaapstand aan het lopen is en totaal geen rugspieren of iets gebruikt. Wil je een dressuur proefje/springlesje/of wat dan ook rijden, dan heb je toch echt wat meer contact nodig en actie. Trouwens, waarom heb je op die foto nog een bitloos hoofdstel in? als je hem toch niet gebruikt kun je net zo goed alleen op de benen rijden. En een beetje sturen met je zweep die je in 1 hand hebt. Uitstappen doe ik ook op de losgooi stand ja.
randalinpony schreef:Als het paard alleen maar recreatief gereden wordt, nou én?
Welshcobfan schreef:randalinpony schreef:Als het paard alleen maar recreatief gereden wordt, nou én?
Daarom snap ik die foto ook niet als toegevoegde waarde... mijn pony loopt zo mét bit en ook zónder bit. Ik merk daarin totaal geen verschil. Dus ik betwijfel of het bit nou echt zo ongemakkelijk is. Anders zou ik wel verbetering moeten merken zonder bit lijkt mij...
Ik zie dezelfde ontspanning bij mijn pony met een bit in namelijk.
KiWiKo schreef:uit dit en andere topics tezamen met wat ik irl heb gezien, kan ik weinig anders meer dan concluderen dan het correct met bit rijden vriendelijker is voor en paard dan bitloos........... ????