Bit in de mond, brok in de keel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 20:57

Doe hem maar om je been dan voel je wat je paard voelt als je hem aantrekt! En dat is echt niet prettig!
Vind je vergelijking van jezelf raar, je kan je paard niet normaal rijden omdat hij vastpakt? Is alleen met kinketting te houden? Wil contact? Waarom houdt hij dan het bit vast?

Klinkt niet alsof je paard het bit prettig vind.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:00

Ik ben overigens niet tegen bitgebruik.

Over het door Arabesk aangehaalde zou ik graag wat meer onderbouwde artikelen willen zien. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:02

wouterpaard, dat kan ook door het type bit komen. Mijn pony pakte de enkelgebroken trens ook vast. En waarom? omdat hij dat kon :+ Ander bit erin (dubbelgebroken trens) en hij loopt weer heerlijk ontspannen. Hij vond alleen de enkelgebroken trens niet prettig, niet het bit an sich ;)

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:02

Baileys_7 schreef:
in de afbeelding van de TS zie ik enkel holtes, het enige wat dat met een bit te maken heeft is waar je het allemaal in kunt proppen? :P

.

Het ging over een plaatje op de bitloosrijden site. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:03

Tadaaaa, u vraagt, wij draaien:
Citaat:
Slikken met een bit in

Er is een discussie geweest over de mogelijkheid dat een paard in staat is te slikken met een bit in en of het type bit dat gebruikt wordt van invloed is op het gemak van het slikken. Om te kunnen slikken moet een paard de gelegenheid hebben om zijn tong te bewegen en terug te trekken. Onderzoekers hebben de vraag gesteld of de aanwezigheid van een bit de tongbeweging hindert en het slikken tegenhoudt. In het McPhail onderzoek gebruikten we een endoscoop om de bewegingen van het strottenhoofd vast te leggen terwijl de paarden op een lopende band galoppeerden met het hoofd afgebogen. Analyse van de videobanden toonde aan dat er een heleboel variatie was tussen de twaalf paarden wat betreft de frequentie van hetslikken. Maar de slikfrequentie van ieder afzonderlijk paard was hetzelfde, of ze nu een bit(enkelgebroken trens of een Myler comfort trens), een halster of een bitloze optoming aanhadden. Daarom concludeerden we dat de aanwezigheid van een bit het paard niet hindert in zijn mogelijkheden tot slikken.

http://www.paul-versluis.nl

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:03

uit dit en andere topics tezamen met wat ik irl heb gezien, kan ik weinig anders meer dan concluderen dan het correct met bit rijden vriendelijker is voor en paard dan bitloos........... ????

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:10

Of ik nou met bit te paard ga of op een halster, of met alleen een touw om de hals, ik zie niet in wat daar meer of minder diervriendelijk aan zou zijn...

Reken een methode niet af op het niveau van de gebruikers...

Baileys_7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:10

randalinpony schreef:
Citaat:
Dat lijken me allemaal problemen die eerder met goede instructie zijn op te lossen, dan met zulk grof geschut in de mond. ;)
'Tot rust komen' en 'pas terug te rijden zijn op een heftig bit' lijken mij niet helemaal verenigbaar.
Niet rot bedoeld. :)

Overigens is het heel verhelderend om een bit over je scheenbeen te leggen en iemand te vragen eens een ruk aan de teugels te geven.

Ik ruk niet aan het bit. Mensen die dat wel doen zijn aan goede instructie toe. en ik leg mijn bit niet om de schenen van mn paard dus het bit om mijn scheenbeen leggen is appels met peren vergelijken.

je mag best op mn paard komen zitten maar door iedereen om me heen (incl instructrices) werd de pelham aangeraden wat naar mijn mening beter is dan aan een (dubbel) gebroken bit gaan hangen om terug te kunnen rijden.
tot nu toe heeft blue in zn mond gehad: gebroken bit, dubbel gebroken bit, stang en pelham(stang) en tot nu toe loopt hij pas rustig op de pelham. Hij gaat er niet van bloeden en neemt hem braaf aan (ik leg het bit op mn hand en hij hapt het er zo uit)

op de enkele stang en enkel gebroken bit heeft hij me er middels steigeren afgegooid (k laat me er dan liever afvallen dan dat ik samen met mn paard achterover val en wat van hem breek) en direct erna (op beide bitten) wist ik de teugels vast te houden maar trok hij die kapot en bleef demonstratief op 2 meter afstand. Op de pelham nog niets dergelijks meegemaakt.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:17

Een paard heeft geen schenen. Een scheenbeen is wel een deel van het menselijk lichaam met een scherpe botrichel met daarover slechts een botvlies en wat vel, te vergelijken dus met de lagen van een paard.
Niet helemaal vergelijkbaar want het bit rust ook op de tong, maar toch. (Ik denk ook niet dat het mogelijk is je tong en je scheenbeen samen onder een bit te wurmen tenzij je een slangemens bent.)

Over dat bit: als jouw graadmeter is of je paard nadat ie je eraf steigert, de teugels kapotrukt, dan denk ik dat we elkaar toch niet gaan begrijpen.
Als jouw paard namelijk demonstratief op twee meter afstand blijft omdat ie je wil laten weten dat ie dat bit niet fijn vindt, dan is het wel een hoogbegaafd dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:21

Echwel schreef:
Ik vraag iedere keer weer zonder antwoord te krijgen..
Als paarden het zo erg vinden waarom doen ze bij ons hun mond al open voor het bit zonder dat je het vraagt..
Mijn antwoord zo graag gaan ze lekker mee met ons en aan het werk..
Kijk die brok die ik dan in mijn keel krijg van het mooie samenwerken van paard en rijder is 10x zo erg

omdat paarden gewoonte dieren zijn ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:26

Kim90 schreef:
Bitloos vind ik anders ook niet zo lief, continu druk op de neus, misschien krijgen ze daar wel hoofdpijn van? :)*

Ik denk dat het bit mits het goed gebruikt wordt geen irritatie of schade oplevert. Paarden zijn echt wel zo slim dat als het echt niet fijn is, zeer doet of wat dan ook, dat ze dat hun ruiter echt wel duidelijk maken. Hoe zou een paard met de door jou beschreven irritatie anders kunnen ontspannen onder het zadel??

maargoed ieder zijn ding...

ik zou persoonlijk niet zo'n drama over het bit maken, maar eens gaan kijken naar mishandelde paarden, paarden op de renbaan die 2 jaar zijn, dat zijn veel ergere dingen

continu druk op de neus bitloos??? wil jij even aanwijzen op deze foto waar jij enige druk op de neus ziet?

Afbeelding

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:28

Tooske, ik heb Arabesk nog nooit ongefundeerde meningen zien geven, dus daaruit mag je toch opmaken dat haar 'niveau' wel iets hoger ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:29

Mijn paard kauwt en schuimt ook als ik het bitloos rijdt....
Wat nu?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:29

Mijn pony is een inderdaad een gewoonte dier, maar wel 1 die weigert om iets te doen wat hem zeer doet of wat hij niet leuk vind. Voordeel van een zeer dominant geval met hengsten gedrag :j Als hij het bit zo erg vond, zou het niet aannemen. Hij heeft bij de vorige 2 bitten duidelijk laten merken dat hij die niet prettig vond. Het huidige bit is goed :) En hij kan er net zoveel mee als zonder bit.
En waarom dan niet zonder bit? Omdat ik met bit net iets beter kan communiceren. Bovendien vertrouw ik het buiten nog niet zonder bit, met bit heb ik meer sturing in geval van nood. Hij is erg eigenwijs en kan wel veranderen, maar het is een lang proces. Binnen de omheining geeft het niet, maar buiten wil ik niet bewust mensen in gevaar brengen. En met bit bevalt het prima! :) Lekker losse teugel sjouwen wij overal heen! :)

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:33

Cinnepin schreef:
Kim90 schreef:
Bitloos vind ik anders ook niet zo lief, continu druk op de neus, misschien krijgen ze daar wel hoofdpijn van? :)*

Ik denk dat het bit mits het goed gebruikt wordt geen irritatie of schade oplevert. Paarden zijn echt wel zo slim dat als het echt niet fijn is, zeer doet of wat dan ook, dat ze dat hun ruiter echt wel duidelijk maken. Hoe zou een paard met de door jou beschreven irritatie anders kunnen ontspannen onder het zadel??

maargoed ieder zijn ding...

ik zou persoonlijk niet zo'n drama over het bit maken, maar eens gaan kijken naar mishandelde paarden, paarden op de renbaan die 2 jaar zijn, dat zijn veel ergere dingen

continu druk op de neus bitloos??? wil jij even aanwijzen op deze foto waar jij enige druk op de neus ziet?

Afbeelding

bij die foto van jou nergens nee, wel zie ik een paard dat compleet op de voorhand met het hoofd op de slaapstand aan het lopen is en totaal geen rugspieren of iets gebruikt. Wil je een dressuur proefje/springlesje/of wat dan ook rijden, dan heb je toch echt wat meer contact nodig en actie. Trouwens, waarom heb je op die foto nog een bitloos hoofdstel in? als je hem toch niet gebruikt kun je net zo goed alleen op de benen rijden. En een beetje sturen met je zweep die je in 1 hand hebt. Uitstappen doe ik ook op de losgooi stand ja.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:35

Ik zie op die foto eerder een paard die wel meer druk kan gebruiken, paard valt volledig uit elkaar. Wel heel ontspannen hoor, maar zo loopt mijn pony ook met bit als ik de teugels los gooi :) IMO voegt die foto niets toe aan de discussie.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 04-10-09 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:35

Ik ga hier toch vanuit mijn wetenschappelijke achtergrond reageren. Ik heb een studie gedaan waarbij zeer veel van bronnen en feitenonderzoek worden uitgegaan. Om iets wetenschappelijk aan te tonen dient er meer dan twee artikeken naast elkaar te worden gelegd wil t enige toegevoegde waarde hebben. Dus 1 plus 1 gaat voor mij niet geheel op.
Het gevoel van een brok in de keel bij mensen is medisch gezien iets totaal anders dan je verslikken. Sorry TS maar je had hier echt wat meer bron onderzoek naar moeten doen en je niet op een artikel moeten baseren (iets is pas echt wetenschappelijk aangetoond als het een peer review heeft ondergaan, anders is t gewoon een artikel van een professor bijvoorbeeld). Een brok in de keel kan komen door een allergische reactie op pollen (ik spreek helaas uit eigen ervaring) of in een erger geval, slokdarmkanker. Heeft dus niets met verslikken bij eten te maken als t om de mensen gaat.....
Laatst bijgewerkt door nomorebokt op 04-10-09 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:36

Als het paard alleen maar recreatief gereden wordt, nou én?

Over onderzoek gesproken.... het onderzoek dat moet bewijzen dat een nageeflijk en op de achterhand gereden paard met minder blessures werkt en gezonder ouder wordt, moet ik nog zien.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:37

Ik vraag mij ook wel af hoe wetenschappelijk het is om iets menselijks aan een paard toe te wijzen. Paard kan niet duidelijk maken of er een brok in de keel zit, gevoel is niet te omschrijven lijkt mij....

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:38

Kim90 schreef:
Cinnepin schreef:
Afbeelding

bij die foto van jou nergens nee, wel zie ik een paard dat compleet op de voorhand met het hoofd op de slaapstand aan het lopen is en totaal geen rugspieren of iets gebruikt. Wil je een dressuur proefje/springlesje/of wat dan ook rijden, dan heb je toch echt wat meer contact nodig en actie. Trouwens, waarom heb je op die foto nog een bitloos hoofdstel in? als je hem toch niet gebruikt kun je net zo goed alleen op de benen rijden. En een beetje sturen met je zweep die je in 1 hand hebt. Uitstappen doe ik ook op de losgooi stand ja.

Dat valt wel mee. Het paard loopt niet vreselijk op de voorhand. Het ging hier overigens over druk op het hoofd.
Er zijn op internet zeker wel filmpjes/foto's te vinden van paarden/ruiters die moeilijkere dressuuroefeningen zonder bit laten zien.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:39

randalinpony schreef:

Daarom snap ik die foto ook niet als toegevoegde waarde... mijn pony loopt zo mét bit en ook zónder bit. Ik merk daarin totaal geen verschil. Dus ik betwijfel of het bit nou echt zo ongemakkelijk is. Anders zou ik wel verbetering moeten merken zonder bit lijkt mij...
Ik zie dezelfde ontspanning bij mijn pony met een bit in namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:39

mijn paard loopt daar ontspannen en hoef niet in een krul te lopen! En ze gebruikt haar achterhand wel degelijk, misschien niet zo op deze foto, al vind ik dat nog meevallen...vroeger viel ze erg op de voorhand klopt nu veel en veel minder, we doen aan balkjes lopen, overgangen, bos bergjes op en af en zo train ik haar achterhand en niet door een dressuur proef, ik houd daar niet van
Mijn paard steekt haar neus naar voren, kijk eens naar een rennend paard in de natuur, allemaa de neus naar voren, waarom? juist omdat ze dan meer lucht krijgen!
En voor we over rug problemen enzo beginnen omdat ze niet in het krulletje loopt er is pas een da bij geweest ( enting enzo ) en die heb ik naar haar helemaal laten kijken en ze had zeker geen rugklachten en weet ik t wat allemaal, ze zat verder oed in haar velletje en was nergens kapot ( er komt jaarlijks een da haar volledig onderzoeken )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:41

Welshcobfan schreef:
randalinpony schreef:

Daarom snap ik die foto ook niet als toegevoegde waarde... mijn pony loopt zo mét bit en ook zónder bit. Ik merk daarin totaal geen verschil. Dus ik betwijfel of het bit nou echt zo ongemakkelijk is. Anders zou ik wel verbetering moeten merken zonder bit lijkt mij...
Ik zie dezelfde ontspanning bij mijn pony met een bit in namelijk.

de foto liet ik zien omdat er beweerd werd dat bitloos continu druk geeft op t hoofd, wat grote onzin is!

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:43

KiWiKo schreef:
uit dit en andere topics tezamen met wat ik irl heb gezien, kan ik weinig anders meer dan concluderen dan het correct met bit rijden vriendelijker is voor en paard dan bitloos........... ????

Waaruit trek je die conclusie dan?
Begrijp me niet verkeerd, ik denk gewoon niet dat het zo zwart wit is. Ik ben niet tegen een bit en ik ben niet tegen bitloos. Misschien moet je gewoon kijken hoe je paard reageert op beide, je kent je paard zelf het beste lijkt me.
Mijn paard is bitloos ingereden, hij reageert minder fijn op een bit dus ik laat het zo. Ook vanwege endurance-technische redenen, paard kan makkelijker eten met bit dus het scheelt als je het ding er niet steeds uit hoeft te halen. :D
En ik denk dat ik hem verder western ga beleren en voor zover ik het begrepen had is dat op neckreining (uiteindelijk) en zit.

Maar goed, ik zorg er zelf wel voor dat het paard geen last heeft van hetgeen ik mee rijd. Tenzij dus blijkt dat een bit allerlei dingen belemmert of het paard pijn (ook met goed gebruik!) blijkt te doen. Een bitloos hoofdstel zal, zoals ik hem gebruik een paard niet zo snel pijn doen, als dat anders blijkt zal ik daar ook nogeens over nadenken maar dan zal een simpele niet strak aangesnoerde neusriem een paard al pijn doen en zal je die bij je bithoofdstel ook weg moeten laten als je het pijnloos wil. Kan me niet voorstellen dat het zo is maar het zou kunnen.

Ohja, conclusie van het lange verhaal (sorry) :P is dat ik nog niet genoeg bewijs heb gezien voor en tegen. Tot dan gebruik ik iig gewoon wat mijn poown het fijnst lijkt te vinden. 8-) Dus ik ben benieuwd wat je zo overtuigd heeft.
Laatst bijgewerkt door Lepeltje op 04-10-09 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:43

Op een rennend paard in de natuur zit niemand op, dus heel mooi allemaal, maar we dwalen af en vergelijkingen die nu getrokken worden zijn niet ontopic en m.i. ongefundeerd.

Ik ben wel benieuwd naar " echte " onderbouwde wetenschappelijke studies, dus niet uit een weekblad wat wetenschap in de titel heeft.