Hoe saai zou het zijn als de een na de andere KWPN-er de bak in kwam? Leuk toch als je allemaal verschillende rassen voorbij ziet komen? Daarbij vind ik de moderne Friezen júist geschikt voor de dressuur.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Saskia505 schreef:Het valt mij op dat er tegenwoordig steeds meer Friezen in de dressuursport worden gereden. Voor velen is de Fries het ideale paard gezien zijn brave karakter, stoere voorkomen en spectaculair gangwerk, maar zelf vind ik dat de Friezen niet thuis horen binnen de dressuur. De Fries werd in het verleden gebruikt als werkpaard (voor de ploeg e.d.). Verder lopen Friezen ook voor de Sjees, en eigenlijk vind ik dat de Fries daar mee in thuis hoort.
Let op, met deze discussie wil ik niet de mensen die Friezen rijden beledigen, maar ik ben gewoon benieuwd hoe andere mensen hier tegen aan kijken. Neem me dus niet iets kwalijk, want ik wil jullie er absoluut niet mee beledigen en ik heb respect voor het feit hoe de Fries het doet in de dressuursport.

Dancer schreef:Misschien moeten jullie eens op deze site kijken: http://www.frysohuys.com Dit is de stal waar Peter Spahn rijdt. Hij rijdt meerdere Friezen internationaal.

Bomba schreef:Had naar aanleiding van dit topic ook even de herkomst van de fries opgezocht, maar ik moet wel toegeven dat hij wel werd gebruikt voor werk op het land. Dit stond op Wikipedia: "Bekend zijn de Friezen vooral van de shownummerrubrieken, waarin ze voor de Friese Sjees lopen en gereden worden door boeren en boerinnen in Friese klederdracht. Het paard is namelijk oorspronkelijk gefokt als werkpaard dat doordeweeks gewoon moest ploegen, en op zondag werd het paard voor de koets gespannen als de familie naar de kerk ging."
De fries gaat over het algemeen, vind ik, steeds meer op het rijpaard lijken, komt ook omdat ze worden gekruist zo af en toe. Maar zoals ik al zei, persoonlijk heb ik niks met friezen, maar dat neemt niet weg dat ik het heel leuk vind dat anderen er wel mee rijden.
.... Er is vanuit het Fries Paarden Forum, en ook vanuit het Fries Paarden Stamboek voldoende onderzoek gedaan naar de herkomst van het Friese paard en daar zijn heel andere dingen uitgekomen. Zou me boeien als ze voor het werk ingezet waren, maar dat is een dusdanig hardnekkig ingegroeid misverstand dat maar heel erg moeilijk de wereld uit gaat. Net als het misverstand dat alle Friezen rustige, koele en beginnerspaarden zijn
. 
femiaans schreef:Friezen willen nog wel eens de neiging hebben om met hun kin op hun borst te lopen
Zegt die andere ruiter ineens: joh hij loopt helemaal in de rollkur
En idd kin op de borst... En ik deed dus niks nada njente aan aansporen, spelen met teugels of wat dan ook. Hij liep echt gewoon te showen met de achterhand eronder enzo. Maf beest (het andere paard was een merrie die vrij nieuw is op stal. Nu heb ik een ruin en dat is ie al jaaaaren maar miss toch een beetje Don Juan ???) femiaans schreef:Friezen kunnen dus net zo goed in de sport meedoen, want laten we eerlijk zijn, ook bij de KWPNers wil er wel eens eentje voorbij komen waarbij je in gedachten denkt, zet dat paard lekker op de wei en ga iets van dammen doen ofzo..

Dus ja het lichtvoetige heeft hij in elk geval niet. Maar het si dan ook meer een oduerwets type Fries (zie profiel) Saskia505 schreef:Het valt mij op dat er tegenwoordig steeds meer Friezen in de dressuursport worden gereden. Voor velen is de Fries het ideale paard gezien zijn brave karakter, stoere voorkomen en spectaculair gangwerk, maar zelf vind ik dat de Friezen niet thuis horen binnen de dressuur. De Fries werd in het verleden gebruikt als werkpaard (voor de ploeg e.d.). Verder lopen Friezen ook voor de Sjees, en eigenlijk vind ik dat de Fries daar mee in thuis hoort.
Let op, met deze discussie wil ik niet de mensen die Friezen rijden beledigen, maar ik ben gewoon benieuwd hoe andere mensen hier tegen aan kijken. Neem me dus niet iets kwalijk, want ik wil jullie er absoluut niet mee beledigen en ik heb respect voor het feit hoe de Fries het doet in de dressuursport.
En waarom juist nu weer de fries? Je ziet van alles in de dressuur: tuigers, dravers, tinkers noem maar op...Zolang ze goed scoren in de dressuur zijn ze dressuurmatig niet minder dan bijvoorbeeld kwpn ofzo.