Totilas, is het niet te extreem?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:17

FaberSmid schreef:
Buiten het feit dat Totilas een goed paard is, is tot spijt dat de show belangrijker is dan de uitvoering. Beter was geweest Totilas meer tijd te geven, dan nu al op zo een jonge leeftijd op zo een hoog niveau te moeten showen. Afwachten hoeveel wij nog van Totilas mogen aanschouwen.
Het lijkt wel of de moderne ruiter een gangenpaard wil?

Hier ben ik het mee eens. :) Ik vind hem geweldig om te zien maar ik vind hem ook nog zó jong, menig toppaard met hetzelfde niveau
is al gauw een paar jaartjes ouder. Ik heb er niet zoveel verstand van hoor, de hoge dressuur etc. maar ben van mening dat met wat
meer (ontwikkelings)tijd Totilas zich nog beter zou kunnen controleren :)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:18

Kijk eigenlijks liever naar de 1e foto, en dan doel ik op zn hoofd/hals.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:18

http://www.youtube.com/watch?v=RZhtiCqBAGM

Wat mij alleen opvalt, buiten het feit dat het verder wel goede ruiters zijn, is dat de paarden van Edward Gal en Hans Peter Minderhout altijd de voorbenen zo hoog laten grijpen..

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:19

Toch wel raar, iedereen kijkt als hij goud haalt, iedereen is fan, Totilas is het beste paard ter wereld. Nu zet 1 iemand een foto op Bokt, die (waarschijnlijk) op een verkeerd moment is genomen, en (bijna) iedereen die hier nu heeft gereageerd vindt Totilas nu een enorm rare bok, met een slecht ruggebruik, geweldig onnatuurlijke gangen en met een enorm slechte halshouding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:20

Henkjan schreef:
Toch wel raar, iedereen kijkt als hij goud haalt, iedereen is fan.

Nou, ik niet hoor. :n Ik heb helemaal niks met dat moderne gehuppel dat dressuur heet, maar het niet is.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:21

Zeg uh, hij word niet voor niets eerste he :\

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:22

Henkjan schreef:
Toch wel raar, iedereen kijkt als hij goud haalt, iedereen is fan, Totilas is het beste paard ter wereld. Nu zet 1 iemand een foto op Bokt, die (waarschijnlijk) op een verkeerd moment is genomen, en (bijna) iedereen die hier nu heeft gereageerd vindt Totilas nu een enorm rare bok, met een slecht ruggebruik, geweldig onnatuurlijke gangen en met een enorm slechte halshouding.

In het filmpje van de kür zitten veel "moment-opnamen" die op de foto gelijken :+

Equidea

Re: Totilas, is het niet te extreem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:23

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:23

Dat het publiek niet van de tribune afglijdt op die 1e foto. :D

Persoonlijk krijg ik geen kippenvel van Totilas maar het schijnt er tegenwoordig zo uit te moeten zien om te kunnen scoren, van mij mag het minder spectaculair waardoor de achterhand ook weer wat meer mee kan doen.
Het paard op zich doet mij ook weinig, ik zie veel liever Don Charly. (het paard he, ik zeg niets over het gereden zijn ;))

Tegenwoordig krijg ik nauwelijks meer kippenvel als ik een dressuurproef op dat niveau zie, dat was 20 jaar geleden nog wel anders.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:26

Ik vind het een geweldig gaaf en goed paard,maar ik vind het geheel ook allemaal te hectisch en de voorbenen onnatuurlijk hoog,de lengte in de hals/en rug laten te wensen over.En hij zweet overmatig.Ik weet niet wat Totilas van nature aanbied en hoe hij het beste te rijden is etc. en of het jongheid is etc.
Maar ik zou hem liever wat meer ontspannen zien lopen en dan maar wat minder spectaculair.

Offtopic: Don charly is leuk ja :D

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:26

Totilas jong? Salinero was niet veel ouder!! Maar er is laatst in een paardenkrant ergens gezegd dat Totilas, Parzival en Ravel al de nieuwe generatie paarden is die pas in 2024 verwacht gefokt te worden werden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:27

Ik ben geen fan. Geheel niet. Vind het een heel mooi paard maar zoals hij nu gereden word vind ik verschrikkelijk, dit kán niet goed zijn voor dat dier zijn lichaam. Als 7 jarige vond ik hem veel fijner bewegen dan nu.... Dit is onnatuurlijk en het lijken haast circuskunsten. Ik snap ook niet dat dit is wat "we" willen zien, dat dit en combinatie is die 90% krijgt.... Zo hoort een paard toch niet te lopen? De knie komt boven de borst uit.... :\ Bovendien vind ik zijn ruggebruik ook niet om over naar huis te schrijven... Neen, vind het een schande dat dit wereld records verbreekt en dat je verdorie nog half afgeschoten word ook als je daar dan kritiek op durft te hebben... :o

Overigens Henkjan er zijn zat mensen die heus niet zo'n fan zijn van Totilas, ook niet toen hij het EK won (oa ik) maar je wil niet weten hoe ik de grond in gestampt werd toen ik dat durfde zeggen. Mijn merrie werd er zelfs bijgehaald. :roll: Dus neen, niet iedereen was "fan" van hem toen hij Goud haalde, van mij had hij dat Goud nooit mogen hebben, hij had zelfs niet op het podium mogen staan met die grove tactfouten die hij maakte.

Vind Totilas met Parzival vergelijken ook een danige belediging voor Parzival :o
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 27-09-09 17:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:30

Lithya

Totilas jong? Salinero was niet veel ouder!! Maar er is laatst in een paardenkrant ergens gezegd dat Totilas, Parzival en Ravel al de nieuwe generatie paarden is die pas in 2024 verwacht gefokt te worden werden.

E_Nalanta

Nou ik vind dat er wel erg negatief gesproken word. Het lijkt inderdaad niet écht natuurlijk meer maar daar kan 't paard zelf ook vrij
weinig aan doen. Het is hem vast op een of andere manier zo aangeleerd, denk ik dan............

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:33

Tuurlijk kan eht paard er niets aan doen, maar dat betekent toch niet dat er geen commentaar mag gegeven worden op hoe hij gereden word en wat daar het resultaat van is? Edward Gal staat bekent om deze manier van rijden, heb het al elk paard onder hem zien doen en toen Gribaldi eindelijk een dikke middenvinger op stak werd ie aan de kant gezet. Ik mag hopen dat Totilas naar zijn vader aard en ook een dikke middelvinger durft op steken als hij er genoeg van heeft.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 27-09-09 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:34

Natuurlijk mag er commentaar gegeven worden maar dan denk ik: tsja, iedereen kan het wel zo mooi in woorden brengen maar of ze het ook écht kunnen laten zien is een tweede iets.. Als men dit wil zien, dan zij het zo, denk ik dan. Zal vrij weinig aan veranderd
worden en ik kreeg d'r kippervel van toen ik het op TV zag :=

Ayasha
Blogger

Re: Totilas, is het niet te extreem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:35

Als iedereen er maar van uit gaat dat hij of zij niets kan veranderen zal er ook niets veranderen. :) Beter proberen en niet slagen dan er lijdzaam op toekijken "omdat je er toch niets aan kan doen". :) Als de nieuwe generatie leert dat dit niet "okee" is kan er een hoop veranderen, want dát worden ook de nieuwe jury's.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:36

Vond het vanaf de tribune in Windsor ook niet erg hectisch overkomen. Maar als je het terug ziet valt er wel meer op

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:38

Altijd als ik naar dressuur kijk kan ik wel vaker niet vrolijk worden van wat ik zie. Met de Olympische Spelen kunnen we ons allemaal vast nog wel herinneren wat Satchmo deed, midden in een piaffe meen ik? Ik zal die uitschieter nooit meer vergeten, wat kwam daar een nijd bij naar boven. De meeste paarden die je voorbij ziet komen, of ze nou 9 of 16 zijn, vind ik absoluut niet het beeld geven dat de dressuur er nog is voor het paard - voor zover dat er ooit écht is geweest, in beginsel is rijden natuurlijk niet voor het paard gemaakt. :+

De filmpjes die ik van Totilas heb gezien, vond ik vaak een fijner beeld geven dan, pak 'm beet, Salinero geeft. Die foto's geven inderdaad geen fijn beeld, maar ik wil er wel aan toevoegen dat het lijkt alsof Totilas het vanzelfsprekender doet dan de meeste andere dressuurpaarden. Dat het daardoor aanlokkelijk wordt het nóg iets extremer eruit te rijden kan ik wel begrijpen. Toch komt hij op me over alsof hij het er gemakkelijker uitgooit dan het gemiddelde Grand Prix-paard. Met dit soort foto's ga ik me alleen wel afvragen sinds wanneer wij in Nederland Spanjaarden in onze fokkerij gebruiken, mán, wat een knieactie hebben ze tegenwoordig :')

Toch vind het wel opvallend dat er altijd zodra er iemand écht succes heeft, de kritiek zich op diegene richt. Eerst was het Anky, die persoonlijk op haar methoden werd aangevallen nadat bleek dat ze wedstrijd na wedstrijd won - en nu Totilas bestempeld wordt als ''wonderpaard'' komt er ook direct een beweging op die het daar volslagen mee oneens is. Prima dat iedereen een mening heeft, maar ik zou zo graag eens zien dat er in plaats daarvaan een discussie over de dressuur in het algemeen komt. Het is niet voor niets dat de mensen die hun paarden zó rijden, telkens boven komen drijven als ultieme winnaars.
Laatst bijgewerkt door Hanmar op 27-09-09 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:39

Henkjan schreef:

Dat is zeker raar, hoezo ondersteunen waar men tegen is? Dat ik er tegen ben, zal ieder wel duidelijk zijn, daarom ondersteun ik het ook niet.
Aan Totilas ligt het in ieder geval niet, de paarden zijn de onschuldige slachtoffers van de show van de mens.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:40

ThePast03 schreef:
Dat het publiek niet van de tribune afglijdt op die 1e foto. :D

Persoonlijk krijg ik geen kippenvel van Totilas maar het schijnt er tegenwoordig zo uit te moeten zien om te kunnen scoren, van mij mag het minder spectaculair waardoor de achterhand ook weer wat meer mee kan doen.
Het paard op zich doet mij ook weinig, ik zie veel liever Don Charly. (het paard he, ik zeg niets over het gereden zijn ;))

Tegenwoordig krijg ik nauwelijks meer kippenvel als ik een dressuurproef op dat niveau zie, dat was 20 jaar geleden nog wel anders.

Grappig dat je dat zegt, ik heb nl hetzelfde. Vroeger kreeg ik ook regelmatig kippenvel bij dressuur op tv, tegenwoordig is dat helaas een heel stuk minder.
Heb net het filmpje met die topscore van Totilas nog bekeken. Maar ik krijg er een wat ongemakkelijk gevoel bij en zeker geen kippenvel. Word er op een of andere manier een beetje triest van, zeker als er ook nog op gehamerd wordt hoe jong hij is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:41

Ik vind het raar dat er veralgemeend word terwijl er zat mensen zijn die nooit fan zijn geweest van hem. Ja, als 7 jarige toen hij nog normaal bewoog.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:43

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:44

Maar toch vind ik het een triest voorbeeld van de "Hollandse" School ;(