Het nut en doel van clinic's, kan het de mening veranderen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 11:01

Even niet helemaal alles gelezen. De verhalen zijn me te persoonlijk en ik denk dat ze niet geheel on-topic zijn. Mocht het wel het geval zijn dan mijn excuus, maar met zo'n persoonlijke vete er tussen krijg je dat toch.

De vraag was naar mijn mening of er intresse zou zijn naar een clinic (leer-doe-kijk dag) ik denk dat als je qua promotie ook wel degelijk uitdraagt dat het niet een pro-contra clinic voor iets is. Er wel degelijk mensen met beide gedachte gangen komen.
Toch lijkt het me moeilijk om op zo'n dag een open discussie te kunnen blijven voeren. Want ik denk dat er ook zat mensen zijn die wel open staan voor bepaalde dingen maar zelf niet de mond durven open te doen.
Ik zie dat nu aan mezelf. Dat ik dit topic begin te lezen en dan in eerste instantie denk o laat ik me er maar niet mee bemoeien. Dit is al een verder gevorderde discussie. En toch zou zo'n nieuwe inbreng (zoals die van mij nu) een nieuwe kijk kunnen brengen op de zaak.

Ik denk ook verder dat het in deze situatie beter in handen kan zijn van een onpartijdige partij. En het geheel ook op een onpartijdige locatie kan worden georganiseerd!

FaberSmid

Re: Het nut en doel van clinic's, kan het de mening veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 11:09

ponyparadijs uw denkwijze kan ik wel begrijpen, maar hoe kunnen onpartijdige partijen mogelijk zijn? Iedere partij om uw woorden even te gebruiken, zullen hun rijden "moeten" vertegenwoordigen om het mogelijk te maken?
Hoe kan een niet hollandse school ruiter nu een eerlijk beeld geven, van de hollandse school? En zo ook voor het moderne klassieke dressuur?
Onpartijdige locatie zou wel mogelijk kunnen zijn, daar kunnen bokkers ook mee helpen denken.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 11:15

Ik doelde met onpartijdige partijen meer op mensen die geen persoonlijke vete proberen uit te vechten in dit topic!
Ik begrijp ook wat jij bedoelt met dat iedereen in de paarden wereld zijn manier van rijden, trainen en houden van paarden heeft.
Als je dan voor een onpartijdige partij gaat moet je dus denken aan mensen die niet in de paarden zitten!

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 11:19

Wat bedoeld u precies die niet in de paarden zitten? De mensen moeten ook kundig genoeg zijn om de theorie en praktijk te bespreken en tonen? Welke personen zouden volgens u dan in aanmerking komen?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 11:23

Nee ik bedoel voor het organiseren een on partijdige partij.
Dan op de clinic zelf de 2 (of meer) kanten van het verhaal. En er zijn ook zat mensen die een discussie goed kunnen leiden ondanks dat ze niet IN de materie zitten waar de discussie over gaat!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 11:30

Kadankovitch schreef:
Geachte Heer Professor,

Citaat:
Er is een subtiel verschil tussen hetgeen mevrouw Modie voorstelt en de referaten die de heer Balkenhol geeft. De heer Balkenhol geeft lezingen, leest teksten voor, zodra er iets wordt gedemonstreerd, wordt er nauwelijks nog openlijk gesproken. Ik hoef maar te verwijzen naar het vernietigende commentaar dat de heer Hinneman, achteraf aan de pers gaf op het optreden van de heer Balkenhol in het 'Dressage Forum" enige jaren geleden. Mevrouw Modie wenst een open discussie, wellicht aangevuld met demonstraties om de verschillende standpunten te ondersteunen. Ik heb slechts mijn twijfels geuit over de haalbaarheid en het 'leereffect' daarvan, ondersteund door argument. Op die argumenten heb ik jammer genoeg tot nu toe onvoldoen steekhoudende bezwaren gehoord. Insinuaties waren mijn deel.
Daarbij heb ik m.b.t. dit onderwerp noch van Loon, noch Balkenhol aangehaald, edoch Condorcet. Het is de kunst relevante dingen uit elkaar te houden. De heren van Loon en Balkenhol geven in hun citaten blijk van onderwerpen waar ik zeer aan hecht in de rijden en africhten. Marquis de Condorcet heeft een motto dat op het totale maatschappelijk leven slaat. Was U dat niet opgevallen? U hebt ook nog niet geantwoord op mijn vraag of U Condorcet kent, zijn werk gelezen hebt? Uit uw 'zwijgen' neem ik aan dat dat niet zo is. Geen schande, want hij is ook niet zo bekend. Deze heer heeft vreselijk geleden, tot zijn voortijdige dood toe, onder de terreur van de franse revolutie, vooral omdat hij zich in geschriften heeft ingezet voor de vrije meningsuiting en VRIJHEID VAN GEDACHTEN. En tussen die twee vrijheden zit

Citaat:
Om op uw opmerking over Condorcet terug te komen; hij heeft zich nooit in een publieke discussie kunnen mengen. Mocht U bronnen hebben die iets anders vermelden, zou ik dat graag van uw weten. Ik ken een paar beroemde histirici die daar hogelijk verbaast over zouden zijn. Het ging bij deze held om hetgeen hij dacht en schreef, niet om de daden die U hem graag zou willen laten doen.

Dat heb ik niet, leest u mijn woorden eens goed na, het hadt betrekking op Balkenholl.
Citaat:
De zinsnede zoals "wanneer u bij Herrn Balkenhol gereden heeft," is rethorisch; dom en suggestief; kwalijk. Dom; omdat, indien U gelijk zou hebben, ik mij evenveel vergist zou hebben ongacht de vraag of ik werkelijk bij die heer getraind heb of niet. Suggestief; ik neem aan dat U heel goed weet waarom U het zo geschreven hebt.

Helaas heeft u zich vergist, wanneer u bij Herrn Balkenholl gereden heeft, zou u ook moeten weten dat hij juist veel van deze referaten houdt, ook als het meestal het gevoel geeft te dwijlen met de kraan open. Dit heb ik geschreven ja dat is zo, maar heeft u mijn woorden niet verkeerd opgevat, ik bedoelde daarmee aan te geven dat Herrn Balkenholl zijn mond niet houdt.
Over de anderen heren heb ik niet geschreven en die bedoelde ook ik geheel niet.
Citaat:
Maar Ik zie geen noodzaak aan U verantwoording af te leggen.

Dat vind ik ook niet, dat hoeft u ook niet van mij, wie zou ik zijn dat te mogen doen?

Met vriendelijke groet, Kadankovitch

Esquisse d'un tableau historique des progrès de l'esprit humain.
Dit werk bedoeld u, van Marie Jean Antoine Nicolas Caritat.
Hij stapte nooit af van zijn prinzipien.
Hij was rethorisch enorm. Hij was in het Franse Parlement een Revolutionair. Een wetenschapper die jammer genoeg door de politiek "gevangen" werd.
Heb er wat van gelezen, niet veel, denk wel een indruk opgedaan te hebben wat hem overkomen is.
Hij leefde ook in een tijd, dat naapen gang en geven was.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 11:44

Geachte FaberSmid,

Mocht het zo overkomen dat ik U of Modie iets kwalijk neem met betrekking tot uw initiatief, bij spijt mij dat. Dat is in het geheel niet mijn bedoeling. Echter is vrees wel voor de objectiviteit, de haalbaarheid en het nut. Bij de opening van dit topic werd daar een vraag over gesteld die heb ik beantwoord, meer niet. Nu, zoveel reakties later, trek ik wel spreekwoordelijk mijn wenkbrouwen op. De mate van bevestiging verbaast mij. Met mijn kanttekeningen wordt niet veel meer gedaan dan verdedigend tegengesproken. Spijtig. Maar vergis U niet; ik heb mijn bezwaren, maar ik hoop dat ik ongelijk krijg. Dat zou mij echt plezier doen.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 11:45

Leuk ben ik ook nog welkom :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 11:50

Als dit alleen maar een discussie wordt van "wat als we zo'n dag organiseren", zonder het daadwerkelijk te doen, dan haak ik hier af.
Mocht die dag er daadwerkelijk komen dan ben ik bereid daaraan mee te werken, mits er ook een aantal pro-klassiek mensen uit deze discussies zoals Professor en Faber Smid hun kunnen komen laten zien.
Ik heb namelijk al eens eerder aan een soorgelijke dag meegewerkt, helaas waren toen de "hardroepers" plotseling allemaal verhinderd die dag....
Maar als Faber Smid hier al zegt dat ze praktijk willen laten zien dan hoef ik me daar nu natuurlijk geen zorgen over te maken... ;)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 12:31

ponyparadijs schreef:
Nee ik bedoel voor het organiseren een on partijdige partij.
Dan op de clinic zelf de 2 (of meer) kanten van het verhaal. En er zijn ook zat mensen die een discussie goed kunnen leiden ondanks dat ze niet IN de materie zitten waar de discussie over gaat!

Dan blijft mijn vraag aan u, welke personen denkt u dan aan?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 12:33

Kadankovitch schreef:
Geachte FaberSmid,

Mocht het zo overkomen dat ik U of Modie iets kwalijk neem met betrekking tot uw initiatief, bij spijt mij dat. Dat is in het geheel niet mijn bedoeling. Echter is vrees wel voor de objectiviteit, de haalbaarheid en het nut. Bij de opening van dit topic werd daar een vraag over gesteld die heb ik beantwoord, meer niet. Nu, zoveel reakties later, trek ik wel spreekwoordelijk mijn wenkbrouwen op. De mate van bevestiging verbaast mij. Met mijn kanttekeningen wordt niet veel meer gedaan dan verdedigend tegengesproken. Spijtig. Maar vergis U niet; ik heb mijn bezwaren, maar ik hoop dat ik ongelijk krijg. Dat zou mij echt plezier doen.

Kadankovitch hoe zo u het dan organiseren en oplossen?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 12:39

sporter als er geen rede is niet welkom te zijn ben u natuurlijk ook welkom, welke bijdrage kunt u leveren?

Horseyfries zoals ik al schreef niet alleen bleren maar ook wol, niet alleen woorden maar ook daden. Op welke bijdrage van u kunnen wij rekenen?
Even voor de duidelijkheid, ik ben en blijf hoefsmid en in vergelijk met meneer Professor ben ik niet de aangewezen persoon daar in deel te nemen. Ik zal mijn bijdrage leveren de dagen te helpen organiseren, het geen wat ik kan ook uit te voeren.
Misschien bent u wel een aangewezen persoon?

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 12:47

Zie mij als test materiaal. Dan kun je zien of iemand van mening kan veranderen ;)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 13:11

Jee, zeg, dit geeft wel stof tot nadenken. Ik ben geinteresseerd en ik kan zeker een aandeel leveren in het zuiver houden van de informatieuitwisseling. Laten we het zo maar noemen ipv een discussie. Maar of ik met mijn paard mee zou willen doen? dat vraag ik me wel af. ;)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 14:03

sporter dat is sportief van u.
Vur de paardensport bestaat voor een groot deel uit stof tot nadenken. Waar bent u bang voor of heeft u twijfels over, wat het deel nemen met uw paard betreft?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 14:32

Ik denk, dat met mijn openings-post, er onduidelijkheid is gekomen.
Om dit topic bestaansrecht te geven in de buurt van de andere topic's, moest het in discussie-vorm

Wat mij betreft, vind ik het zeer leerzaam, dat zo'n dag er ook daadwerkelijk komt.

Als we allemaal met een open vizier aan de dag en deze discussie kunnen en willen deelnemen, moet er toch "draagvlak" genoeg zijn?

De posten van Kadankovitch begrijp ik volkomen.
Wil hier nog even over "nadenken" hoe ik het best kan antwoorden, zonder vooringenomen standpunt.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 14:46

Dat geharrewar onstaat door dat men teveel denkt aan pro en anti.
Een discussie en voorbeelden life kan vaak verhelderend zijn.
En laten wij niet te negatief denken, maar men kan toch ook discussie over het thema over de zaak, zonder elkaar persoonlijk de hals af te snijden?
Natuurlijk ben ik fel in mijn schrijven, omdat men vaak gebombardeerd wordt met "verwijten" en zoveel post op een forum dat men niet geheel of direkt genoeg kan antwoorden.
Geef mijn medewerking omdat ik uit de praktijk weet, dat wanneer men elkaar direkt kan beantwoorden en het beter kan uitleggen het lang zo scherp niet is als op een forum.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 14:52

Denk dat live een beter beeld kan geven, dan via het internet zoals hier op bokt.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 14:59

Dat houdt je op een forum altijd.
Dat je iets schrijft wat naar jou idee heel duidelijk is. Maar het dan toch door een ander anders of niet goed wordt begrepen!

Kijk ik hang helemaal nergens aan. Noem me zelf niet vooruitstrevend of zo. Maar volg in grote lijnen mijn eigen pad.
En soms doe ik dat met dingen die ze in het NH veel doen. Maar meestal gebeurd het gewoon op de 'ouderwetse manier'
Ik probeer mijn ogen open te houden voor nieuwe dingen. Sta open voor andermans mening, probeer die ook zoveel mogelijk te respecteren. Ondanks dat dat soms ook heel veel moeite kost hoor.
Maar vindt een discussie met iemand die 'vastzit' aan 1 methode niet zo heel fijn.
Maar dat is mijn mening!

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 15:02

Professor schreef:
Dat geharrewar onstaat door dat men teveel denkt aan pro en anti.
Een discussie en voorbeelden life kan vaak verhelderend zijn.
En laten wij niet te negatief denken, maar men kan toch ook discussie over het thema over de zaak, zonder elkaar persoonlijk de hals af te snijden?
Natuurlijk ben ik fel in mijn schrijven, omdat men vaak gebombardeerd wordt met "verwijten" en zoveel post op een forum dat men niet geheel of direkt genoeg kan antwoorden.
Geef mijn medewerking omdat ik uit de praktijk weet, dat wanneer men elkaar direkt kan beantwoorden en het beter kan uitleggen het lang zo scherp niet is als op een forum.

Dit is inderdaad het probleem van i-net.
De toon ontbreekt natuurlijk volledig.

En zoals vaak: de toon maakt de muziek.
En nu moet dus iedereen de toon zelf invullen en dat maakt een "open" discussie moeilijk.

Zo kan en kunnen er veel verkeerde gedachten loskomen, van wat een ander nu eigenlijk precies bedoeld.

Vandaar lijkt mij "in real life" veel leerzamer. Zoals Professor al uitlegt in de laatste zin.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 15:05

ponyparadijs hoe oud denkt u dat horsemanship is? Onder de naam natural horsemanship is het net als met natuurlijk bekappen.
Het is niet vast zitten aan een methode, maar de juiste methode correct gebruiken. Waarom zogenaamde tekortkomingen (wat tekortkomingen van de mens zijn en niet het "rijden") aanvullen met zogenaamde nieuwe methodes (zijn oude methodes onder een nieuwe naam)?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 15:09

Geachte professor,

In de huidige ontwikkelde wereld is na-apen aan de orde van de dag, iedereen bouwt verder op verworven kennis. Uw opmerking is stating the obvious.
Ik ben blij dat U zich geïnformeerd hebt over Condorcet; Het internet is toch een machtig mooie bron.
Ook ben ik verheugd over U constatering, en de wijze waarop, dat ik geen verantwoording aan U af te leggen heb. Dat is heel juist.
Verder denk ik dat we het gevaar lopen 'off topic' te raken. En dit hoedanook niet mijn bedoeling was bij mijn eerste bericht alhier. Daarom lijkt het mij beter hier een punt achter te zetten.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 15:12

Kadankovitch om niet off topic te gaan, beschrijft u eens hoe u deze dagen zou opzetten?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 15:14

Kadankovitch schreef:
Geachte professor,

In de huidige ontwikkelde wereld is na-apen aan de orde van de dag, iedereen bouwt verder op verworven kennis. Uw opmerking is stating the obvious.
Ik ben blij dat U zich geïnformeerd hebt over Condorcet; Het internet is toch een machtig mooie bron.
Ook ben ik verheugd over U constatering, en de wijze waarop, dat ik geen verantwoording aan U af te leggen heb. Dat is heel juist.
Verder denk ik dat we het gevaar lopen 'off topic' te raken. En dit hoedanook niet mijn bedoeling was bij mijn eerste bericht alhier. Daarom lijkt het mij beter hier een punt achter te zetten.

Ik denk, juist ook door uw kennis, dat een bijdrage van u, heel waardevol kan zijn.
Mogen we aan u vragen, om er alstublieft geen punt achter te zetten?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 15:37

FaberSmid schreef:
ponyparadijs hoe oud denkt u dat horsemanship is? Onder de naam natural horsemanship is het net als met natuurlijk bekappen.
Het is niet vast zitten aan een methode, maar de juiste methode correct gebruiken. Waarom zogenaamde tekortkomingen (wat tekortkomingen van de mens zijn en niet het "rijden") aanvullen met zogenaamde nieuwe methodes (zijn oude methodes onder een nieuwe naam)?

Ik zeg niet dat NH een nieuwe methode is en het is ook niet mijn bedoeling om iemand te beschuldigen van 'vastzitten' aan bepaalde methodes.
Maar blijkbaar worden mijn woorden niet begrepen. En eigenlijk heb ik niet de behoefte om mij hier te moeten verdedigen. Terwijl ik dus wel het gevoel krijg te worden aan gevallen.

Ik heb met mijn vorige bericht proberen duidelijk e maken, dat ik iedereen probeer te respecteren. En open sta voor iedereen zijn meningen en ideen. En niet van plan ben om iemand aan te vallen. Of om te praten.
Maar nu heb ik het idee dat ik mezelf moet gaan zitten verdedigen!