Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
FaberSmid schreef:Wat is dan het openen en sluiten van de ruiterhanden en paardenmond?
modie schreef:Het mag natuurlijk niet waarneembaar zijn, het openen en sluiten van hand en paardenmond.
FaberSmid schreef:Zoals de afgekraakte foto van meneer Klimke?
modie schreef:Equimotion schreef:Ik maak me er trouwens zelf ook wel schuldig aan. Volgens mij gebruik ik in uitleg het principe van "weerstandbiedende hand" ook niet zuiver zoals v. Loon het bedoelt. Ik kan alleen geen mooiere term bedenken om aan te geven dat je hand daar alleen maar moet zijn. Je drijft je paard vrijwel letterlijk "tegen je hand aan". In het begin doe je dat vrij overdreven, later in je africhting wordt dat zo subtiel dat je het proces bijna niet meer kunt waarnemen, maar het principe blijft nog steeds hetzelfde.
Hoeveel ruiters zie je wel niet hun hand onmiddellijk wegsteken als het paard eindelijk van achteruit verbinding durft te zoeken?
Equimotion, blijkbaar heb je dus nagedacht over mijn antwoord, toendertijd op het andere forum
Ernest van Loon heeft het over een "weerstandbiedende hand" als een paard totaal "verreden" is.
Dus blijkbaar heb jij toch nog steeds "de weerstandbiedende hand" nodig bij je paard![]()
Een paard wat "goed" van achter naar voor wordt gereden, heeft aan een heel kleine halve ophouding al genoeg.
Misschien toch eens een ander paard rijden, die op de "klassieke" manier opgeleid is.
Dan pas kan men het verschil voelen, althans dat is mijn mening.
vur schreef:Je drijft tegen de stille hand aan. Toch is voor mij een stille hand niet hetzelfde als een soort bijzetteugel. Ik heb geprobeerd om dit zo te doen, maar dan laat het paard in de mond mijn hand helemaal los en heb ik geen verbinding meer. Het is soms nodig om hem even te corrigeren, maar als hij goed loopt, gebruik ik de stille hand zoals ik deze bedoel, namelijk een hand die stil is ten opzichte van de mond en dus niet als bijzetteugel, maar meeverend met de beweging van het hoofd. Hoe rij jij dan verbinding?
Citaat:Nageeflijkheid.
Het paard is nageeflijk wanneer het paard in nek en kkagewricht ontspant. Dit geeft de ruiter controle op de houding en het tempo van het paard. Het paard "geeft' zich aan de ruiter in een zekere ontspanning. Hierdoor wordt de ruiter in staat gesteld het paard te gymnastiseren. Het ecenwicht wordt meer over 4 benen verdeeld en het gaan van het paard wordt positief beinvloed.
hoe kom en we tot nageeflijkheid?
Bij stap aan de lange teugel, volgt de ruiter de beweging en is attent dat het paard goed voorwaarts stapt, met voldoende impuls, zonder daarbij over het tempo te komen.
- Om meer invloed te krijgen worden de teugels meer op maar gemaakt.
- Er ontstaat een contact tussen de mond van het paard en de hand van de ruiter. Dit is voor de ruiter waarneembaar omdat de druk op de teugels groter wordt.
De ruiter moet nu goed waarnemen dat het paard ook voorwaarts blijft, deze voorwaarde heeft hij reeds gecreeerd tijdens de stap lange teugel.
- De grotere druk op de teugel moet de ruiter met een ontspannen arm en hand passief weerstaan (begrenzen)
Noot!! Weerstand bieden is het sluiten van de op de plaats blijvende hand van de ruiter. De druk die dan op het bit ontstaat wordt weerstaan totdat het paard van de hand afstoot en nageeft, dit als gevolg van de inwerkende zit en kuithulpen van de ruiter. Weerstand bieden hefet een verzamelende werking. De stuwkracht wordt omgezet in draagkracht.
- Het paard zal op de verhoogde druk c.q. weerstand nek en kaak ontspannen, Dit noemt men nageven.
- De ruiter moet deze fase ondersteunen door naar de hand toe te rijden en het paard iin de gelegenheid te stellen dmv toestaan, hoofd en hals voorwaarts neerwaarts te brengen, het paard moet de hand volgen. De ruiter bepaalt hierbij in hoeverre het paard hoof en hals voorwaarts neerwaarts mag brengen!!
- De verbinding die hierbij ontstaat noemt men aanleuning, Deze aanleuning stelt de ruiter in staat houding, tempo en richting van het paard te controleren en invloed te krijgen op het evenwicht.
modie schreef:Wat verstaan jullie onder "nageeflijkheid"
Ik versta eronder dat een paard, wat van 'achter naar voor" wordt gereden, door goed te gymastiseren, op een "gelukkig" moment, uit zichzelf gaat "nageven"
Ik zie "nageeflijkheid" eigenlijk hetzelfde als Durchlässigkeit.
Alle hulpen komen als vanzelf door.
Het paard is "ontvankelijk" voor de hulpen.
Heeft een "goed gereden" paard, een weerstandbiedende hand nodig om nageeflijk te worden??
Ben benieuwd naar jullie mening
sjorike schreef:modie schreef:Wat verstaan jullie onder "nageeflijkheid"
Ik versta eronder dat een paard, wat van 'achter naar voor" wordt gereden, door goed te gymastiseren, op een "gelukkig" moment, uit zichzelf gaat "nageven"
Ik zie "nageeflijkheid" eigenlijk hetzelfde als Durchlässigkeit.
Alle hulpen komen als vanzelf door.
Het paard is "ontvankelijk" voor de hulpen.
Heeft een "goed gereden" paard, een weerstandbiedende hand nodig om nageeflijk te worden??
Ben benieuwd naar jullie mening
hallo , onder nageeflijkheid versta ik : (wat best veel op jou mening lijkt) da het paard onderin wordt gereden en bij genoeg contact aan de mond vraagt om nageeflijkheid. Dit moet als je het paard in de stelling wil rijden , aan de hand , aan de teugel , ... (er zijn zo veel namen voor) als het paard om naggeflijkheid vraagt is dit een teken dat je goed bezig bent
modie schreef:Zahlina, misschien wordt hetzelfde bedoeld, of misschien ook niet.
Ik werk liever met halve ophoudingen.
In "weerstandbieden" zie ik niet zoveel.
In de allereerste plaats moet een paard "aan het been" zijn, dus reageren op iedere kuithulp.
Pas dan kan gewerkt worden aan de "halve ophoudingen"