Ongeluk met slof --Wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 18:28

uhh ja dat vroeg ik me ook af maar ik heb niet veel verstand van springen en dacht miss heb ik wel wat gemist in de springwereld door met slof te gaan springen

jolijnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 18:33

Petulan schreef:
Je wilt een mening? Een paard wat steigert niet met een slof rijden, en al helemaal niet wanneer je gaat springen.

Als mijn probleempaard bij jullie had gestaan en ik had deze geluiden gehoord had ik er een uur later op de stoep gestaan. Je moet het corrigeren en verbeteren, niet in de hand werken..

@Twinkle_poes: Je hebt gelijk hoor! :)

dankje ;)
Tegenwoordig worden hulpteugels voor het minste gebreukt,
met mijn paard ook: '' oh ze loopt met haar hoofd omhoog rijd dan maar met een slof dan gaat ze vanzelf naar beneden'',
Ik vind dat mensen eens wat meer moete nadenken over hoe een gevolgen verkeerd gebruik van alle hulpteugels kunnen hebben
want het paard word er altijd de dupe van _-:(

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 18:48

Ik heb zelf meer dan 15 jaar bij een handelsstal fokkerij de paarden gereden. (en dat is ook al weer bijna 20 jaar geleden, schrik, wat word ik oud!) Wij kregen daar ook wel eens wat dieren voor de correctie. Ook voor springen. Daar waren soms paarden bij, wat een hele klus was, doordat ze door bijv. steigergedrag de laatste tijd altijd succes hadden gehad met hun eigen ruiter. Dat kan een hele klus zijn om dat weer af te leren.
De slofteugel kan daarbij een heel goed hulpmiddel zijn, als je er handig mee bent en 'm verantwoord gebruikt. Wat je dan doet, is dat je net even strenger kunt zijn en consequenter en vooral sneller in je reactie. Bij sommige paarden die ik in het verleden gecorrigeerd heb, was dat echt een uitkomst. Echter...als zo'n paard volledig in de staak ging en echt omhoog kwam, moet je direct de druk van de slof afhalen en lengte geven en voorwaarts rijden. Als je dan de slof kort blijft houden en vast blijft houden kan zo'n paard panieken, met dit soort ongelukken als jij hebt meegemaakt tot gevolg. En dat is nou net de handigheid en snelheid die je met slof moest hebben. Anders moet je er niet aan beginnen.
Ik heb daar toen ik jong was hele goede begeleiding in gehad en het daardoor onder de knie gekregen.
Met springen vind ik slofgebruik uit den boze. Daar is het gevaar dat het paard zich blokkeert op de slof zoveel groter en de kans dat jij als ruiter te laat anticipeert is ook veel groter. In mijn ogen is springen met de slof het domste wat je kunt doen...maar ja, wie ben ik.....
Als ik paarden had die ik moest corrigeren, dan begon ik pas met springen als het stuur er weer volledig op zat en als ze dressuurmatig weer voor elkaar waren. Dus er überhaupt geen slof meer nodig was (ik zie een slof altijd als een zeer tijdelijk, kortdurend hulpmiddel!).
En dat is volgens mij ook de goede volgorde: eerst zorgen dat je het voor elkaar hebt en dan pas een stap verder.....springen dus....
Dat is mijn visie op jouw verhaal.

vbl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:12

Slof is een prima hulp middel mits je het goed gebruik, en dat geldt voor elk hulpmiddel.
Springen zou ik er niet mee doen, gebruik dan een martingaal

CM_

Re: Ongeluk met slof --Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:15

Springstallen halen bij het sppringen de slof meestal door de keelriem, zodat paard er niet in kan springen, plus het uiteinde maken ze los, zodat bij calemiteiten, de slof altijd los kan .

Ik denk in dit geval een combinatie van pech en onkunde...

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:20

_/-\o_ Polly & CM_ _/-\o_

imo. word een slof niet gebruikt om een paard in de krul te trekken, zoals ik meerdere malen heb gelezen.

Slof werkt bij sommige paarden prima als tijdelijk hulpmiddel, in de juiste handen!

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:22

Een slof bij springen vind ik doodeng. Dan zou ik liever een martingaal gebruiken.
Zelf heb ik ook een slof gebruikt toen mijn paard verschrikkelijk steigerde. Lichamelijke problemen waren net achter de rug maar zat zeg maar nog tussen de oren. Stap ging wel, maar draf en galop was voor haar idee nog pijnlijk.
Als ze dan ging steigeren was het ideaal, maar idd snel weer los laten dan en voorwaarts rijden.
Maar helaas door mijn eigen onkunde heb ik er ook mee veroorzaakt dat ze niet meer vooruit wilde en dus ging bokken als een gek. Steigeren was dus over, maar nu een volgend probleem. Enige oplossing was, de slof er af, en haar voorwaarts rijden.
Heel veel werk aangehad, en van geleerd dat een slof lang niet altijd zo goed is en veel kapot kan maken bij verkeerd gebruik.

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:23

waarom rijd je met slof als je les hebt ?
lijkt mij dan day je lesgever der ook de ballen verstand van heeft als deze problemen niet op kan lossen ....zoek een goede instructeur en kijk hoe het anders kan ! bij zo'n lesgever zou ik niet eens willen lessen !!!!!!
rijden op een fijne manier van achter naar voren zonder de dwang neem een voorbeeld aan mensen die alles zo bereiken ipv te denken ik kan ze wel rijden en zo niet slof erop .
en geen hang en trek werk .......
succes en hoop dat je wat hebt aan de tips .
een slof kan oid mits het goed gebruikt word . maar dat is niet het geval als je al niet eens weet of je met slof kan springen of jij het nu bent of een ander !

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:24

Op mij komt het altijd neer dat als mensen een slof slecht vinden ze er zelf niet mee om kunnen gaan.
Ik rijd zelf altijd met slof maakt niet uit met welk paard, ik gebruik hem goed en ik dwing ze absoluut niet in een bepaalde houding, dus slecht nee want ze hebben er totaal geen last van...
Je hebt de touwtjes letterlijk in eigen handen. :D

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:30

Larissa3 schreef:
Op mij komt het altijd neer dat als mensen een slof slecht vinden ze er zelf niet mee om kunnen gaan.
Ik rijd zelf altijd met slof maakt niet uit met welk paard, ik gebruik hem goed en ik dwing ze absoluut niet in een bepaalde houding, dus slecht nee want ze hebben er totaal geen last van...

ALTIJD?

dat zegt dan meer over jouw rijkunst dan over het slofgebruik :x

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:31

CM_ schreef:
Springstallen halen bij het sppringen de slof meestal door de keelriem, zodat paard er niet in kan springen, plus het uiteinde maken ze los, zodat bij calemiteiten, de slof altijd los kan .

Ik denk in dit geval een combinatie van pech en onkunde...

Door de keelriem vind ik niet prettig....ik vind dat het ten koste gaat van de snelheid waarmee je ruimte kunt geven. En die snelheid is voor mij essentieel bij slofgebruik.
Ik zie ook wel eens dat de slof dan niet tussen de benen zit, maar bovenaan de voortuigringetjes van het zadel.
Nadeel daarvan vind ik dat je toch een beetje je doel voorbij schiet, dressuurmatig gezien.
Ik blijf er bij: zolang je het paard niet dusdanig voor elkaar hebt dat je 'm voor je been en lichte handhulp rond kunt houden (of zelfs in bedwang kunt houden), je beter er niet mee kunt gaan springen....

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:32

Larissa3 schreef:

Je eerste zin vind ik deels waar...
de rest van je verhaal vind ik onbegrijpelijk...waarom met ieder paard per definitie met slof rijden?
Heb jij soms angst dat je de touwtjes zonder slof niet meer in handen hebt? (bedoel ik niet aanvallend hoor, ik ben er serieus benieuws naar waarom je deze keuze maakt)

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:33

CM_ schreef:
Larissa3 schreef:

ALTIJD?

Altijd. :j
Met uitzondering op S&T.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:34

Met een slof springen vind ik op zn zachts gezegt achterlijk
dan spoor je gewoon echt niet als je dat in je hoofd haal

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:35

Met slof springen zou ik dus ook niet doen, dat vind ik net als iedereen hier veel te gevaarlijk.
Hij kan er in springen en daar zit je niet op te wachten.
Ook bij jonge paarden vind ik het te gevaarlijk.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:37

juist ;)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:38

Citaat:
ALTIJD?

Altijd. :j
Met uitzondering op S&T.

Nou das dus duidelijk dan...

Mensen die paard goed voor elkaar hebben hebben NOOIT een slof nodig ..
Hooguit bij bokken die buiten nogal jolig willen zijn ..

Maar altijd met slof rijden, mijn hemel... ik rijd altijd op bustrens, en mijn slof ligt onder een dikke laag met stof.

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:41

Ik heb misschien wel helemaal geen slof nodig? :D
Heb je mij ook nergens horen zeggen, maar ik rijd er wel mee om de reden die jij vermeld.

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:43

Kijk dat er mensen zijn die een probleem hebben met de Gogh kan ik helemaal bijkomen, dat heb ik zelf namelijk ook. :j

Mensen die lopen te roppen aan een slof zie ik ook niet graag, maar goed er zijn genoeg mensen die hem er alleen op hebben zitten voor alle zekerheid, en daarvan zie ik absoluut geen probleem in. :)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:43

Ok ik dacht dat je ook je wedstrijdpaarden die je in de hogere klasses er dagelijks mee reed.

Maar goed, ik wil in elk geval proberen de penny's geen ideeen te laten krijgen, doordat mensen zeggen dat slofgebruik goed is.

Want 9 vd 10 hedendaagse ruiters, kan NIET met de slof omgaan helaas.

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:45

Ben ik het met je mee eens CM_, helaas gaat het er vaak aan toe zoals het niet hoort, daarom krijg je vaak ook misverstanden dat de slof iets heel slechts is...
Maar inpricipe kan je een slof net zo slecht maken als als zelf wilt.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:46

Daar ben ik het helemaal mee eens Larissa.

Maar bokt zitten denk ik meer ruiters die er niet mee om kunnen gaan, dan dat er ruiters zitten die het wel kunnen.
Niet om bokt af te zeiken.
Maar een gemiddelde ruiter kan niet met de slof om gaan, bokt lijkt me een goede weerspiegeling van de gemiddelde ruiter :D

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:48

nuvel schreef:
waarom rijd je met slof als je les hebt ?
lijkt mij dan day je lesgever der ook de ballen verstand van heeft als deze problemen niet op kan lossen ....zoek een goede instructeur en kijk hoe het anders kan ! bij zo'n lesgever zou ik niet eens willen lessen !!!!!!

Wat is iedereen hier vreselijk kort door de bocht.
Zelf heb ik les van twee hartstikke goede instructrices en beide raden wel eens aan even met slof te rijden.
Niet te strak, maar gewoon om even ergens anders mee bezig te zijn dan te vechten en even
wat rustig te kunnen rijden. Bij paarden die aan het puberen zijn kan het zo een keer in de zo veel tijd echt een uitkomst zijn.

Maar inderdaad, springen met een slof.. Kzou het niet doen nee.. :?
Al is met de informatie die wij hebben daar vrij weinig over te oordelen.
Wij weten niet wat voor ruiter dit is geweest en op welke manier de slof is gebruikt.
Misschien was het een ontzettend ervaren ruiter die hier hartstikke goed mee om ging,
zulke ongelukken kunnen helaas altijd gebeuren.

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:49

Dat denk ik ook CM_, of dat weet ik eigenlijk wel zeker...
Een slof is gewoon niet iets om even uit te proberen, dat moet je kunnen. :)

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:54

larissa/cm ben het zeker met jullie eens. Maar als je nooit probeert met een slof te rijden (wel onder goede begeleiding) zal je het sowieso nooit leren. Niemand kan direct alles goed doen, iedereen moet het leren door het gewoon te doen.
Helaas heb ik de fout gemaakt om het eerst zonder begeleiding te doen en heb dus fouten gemaakt. Maar daarna met begeleiding er een hele hoop van geleerd. Vind een slof niet slecht, maar is ook niet iets waar ik snel naar zal pakken.