Waarom "hulpteugels" of bijzetten dubbele longe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Re: Waarom "hulpteugels" of bijzetten dubbele longe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 21:42

Nee werking is het zelfde als trens, met dubbel gebroken kan dat ook omdat die vaak te dik zijn en te groot.
Persoonlijk hou ik van zo simpel en daardoor paardvriendelijk mogelijk.

hoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:45

Mij hebn ze altijd geleerd dat hoe dunner hoe scherper de inwerking op de lagen van de mond van het paard.
De dubbelgebroken is niet zo pijnlijk al een enkel gebroken, en hoe dikker hoe zachter.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:49

hoop schreef:
Mij hebn ze altijd geleerd dat hoe dunner hoe scherper de inwerking op de lagen van de mond van het paard.
De dubbelgebroken is niet zo pijnlijk al een enkel gebroken, en hoe dikker hoe zachter.

Dat hoeft niet altijd, een bit moet ten eerste passen en ten tweede, een bit is zo scherp als de ruiterhand dit toestaat.

Een dubbelgebroken werkt minder in op het gehemelte, maar weer iets meer op de lagen.
Een gewone trens werkt dus en op de lagen en op het gehemelte

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 21:52

Dun en scherp wordt dan door elkaar gehaald, met dun bedoel ik zoals modie schrijft naar de maat voor de paardenmond.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:55

Als ik al longeer dan longeer ik met een enkele longeerlijn en met een hoofdstel. Al die tierelantijnen wil ik er niet bij.

hoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:55

Ahaa, dat bedoelt u met dun, ja dat is juist, men moet zeker kijken naar de maat/grootte van de mond, maar daar ga ik vanuit dat die goed is. Persoonlijk hou ik dan van dikkere bitten, dus vanaf maatje 18.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 06:58

modie schreef:
Zammie schreef:
Ik gebruik nooit een bijzet bij dubbele longe. Alleen bij enkele longe. Je hebt ja beide kanten (lijnen) in verbinding met de mond, dus daar ga ik dan nageeflijkheid mee vragen. Kan bij enkele natuurlijk niet, vandaar dan een bijzet.

Kun je "nageeflijkheid" vragen aan de voorkant, Zammie?

Ikzelf denk nl van niet.
Nageeflijkheid komt (in mijn beleving) vanzelf als een paard aan een aantal voorwaarden voldoet.

Hoe wil je dan nageeflijkheid krijgen? Je zult door de achterhand te activeren toch echt de voorkant aanleuning moeten hebben alvorens een paard kan nageven. Als daar niets "zit" dan gaat een paard alleen maar met z'n hoofd omhoog en gaat de rug wegdrukken. Wat dacht je wat een bijzet doet? Precies hetzelfde.

Bij longeren gebruik ik een longeersingel en afhankelijk van het paard een longeerzweep. Bij lange lijnen gebruik ik verder niets.

Ik heb een voorkeur voor dubbel gebroken trensen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 08:34

Ik longeer of met een dubbellonge of met een enkele longeerlijn in combinatie met de chambon. Bij onze ruin gebruik ik een zweep , hij is flegmatiek en ik dien hem derhalve goed voorwaarts te activeren. Bij onze merrie gebruik ik geen zweep, reageert prima op stemhulp en is van nature al erg voorwaarts, dus dien ik eerder wat 'af te remmen'. De ruin heeft meestal een enkel gebroken kneveltrens in en de merrie de Sprenger Turnado (is ook een enkel gebroken maar hierbij zijn de middelste bitdelen iets gedraaid waardoor de 'ogen' wat vlakker liggen i8n de mond).

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 09:20

Zammie schreef:
Hoe wil je dan nageeflijkheid krijgen? Je zult door de achterhand te activeren toch echt de voorkant aanleuning moeten hebben alvorens een paard kan nageven. Als daar niets "zit" dan gaat een paard alleen maar met z'n hoofd omhoog en gaat de rug wegdrukken. Wat dacht je wat een bijzet doet? Precies hetzelfde.

Bij longeren gebruik ik een longeersingel en afhankelijk van het paard een longeerzweep. Bij lange lijnen gebruik ik verder niets.

Interessante vraag Zammie (aslo), waar dient de longeer zweep voor of welke delen van de mens wordt vervangen? U schrijft bij lange lijnen niets te gebruiken, bedoeld u met niets de longeersingel en longeerzweep? Ook met de lange teugels (lange lijnen is begin aangespannen, lange teugel is begin rijden) gebruik ik de longeersingel en longeerzweep. Alleen al voor het beter overkomen en rust van de hulpen en veiligheid. Heeft u wel eens een jong paard mee gemaakt die zich in de lijnen draait? Dat kan zo snel gaan, kun je niks meer beginnen zonder longeersingel omdat de lange teugel dan te veel kunnen zakken aan de zijdes.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 13:25

FaberSmid schreef:
Zammie schreef:

Interessante vraag Zammie (aslo), waar dient de longeer zweep voor of welke delen van de mens wordt vervangen? U schrijft bij lange lijnen niets te gebruiken, bedoeld u met niets de longeersingel en longeerzweep? Ook met de lange teugels (lange lijnen is begin aangespannen, lange teugel is begin rijden) gebruik ik de longeersingel en longeerzweep. Alleen al voor het beter overkomen en rust van de hulpen en veiligheid. Heeft u wel eens een jong paard mee gemaakt die zich in de lijnen draait? Dat kan zo snel gaan, kun je niks meer beginnen zonder longeersingel omdat de lange teugel dan te veel kunnen zakken aan de zijdes.

Over nageeflijkheid kan ik eigenlijk kort zijn, althans voor mijzelf.
Nageeflijkheid komt vanuit het paard zelf, maar dat is een heel andere discussie.

Longeerzweep vervangt de kuiten van de ruiter?

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 13:36

Ik ga met Zammie mee, als je met dubbele longe werkt heb je rechtstreeks verbinding met de mond, daar heb je dus geen hulpteugel bij nodig. Ik doe dat zelf met singel, maar ken ook mensen die daar niets bij gebruiken.

Bij longeren met enkele longe gebruik je een hulpteugel om het paard te begrenzen. Je kan hem ook gewoon loslaten, kan je ook nageeflijkheid bewerkstelligen maar kom je bij de meeste paarden niet veel verder dan lekker ontspannen stofzuigen.

Ik weet dat modie van mening is dat als je een paard maar gewoon loslaat aan de voorkant dat het dan vanzelf goed komt, maar misschien heeft modie nog nooit het voorrecht gehad op een fijn gereden, nageeflijk en durchlassig paard aan te voelen. Naar mijn mening kan je niet maar gewoon eenzijdig het contact verbreken aan de voorkant, op dezelfde manier als je niet zonder impuls van achteruit kunt.

Je zweep vervangt in het longeren je drijvende hulp. Het is een verlengde van je lichaamshouding. NH is niks nieuws naar mijn mening, een goed longeur maakt gebruik van exact dezelfde communicatie.

Ik ga er overigens liever op zitten, ik krijg ze aan de longe nooit zo fijn als onder de man :+

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 13:45

Juist de combinatie van longeren dubbel longe, lange teugel en rijden vullen elkaar prachtig aan.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 18:02

Equimotion schreef:
Ik ga met Zammie mee, als je met dubbele longe werkt heb je rechtstreeks verbinding met de mond, daar heb je dus geen hulpteugel bij nodig. Ik doe dat zelf met singel, maar ken ook mensen die daar niets bij gebruiken.

Bij longeren met enkele longe gebruik je een hulpteugel om het paard te begrenzen. Je kan hem ook gewoon loslaten, kan je ook nageeflijkheid bewerkstelligen maar kom je bij de meeste paarden niet veel verder dan lekker ontspannen stofzuigen.

Ik weet dat modie van mening is dat als je een paard maar gewoon loslaat aan de voorkant dat het dan vanzelf goed komt, maar misschien heeft modie nog nooit het voorrecht gehad op een fijn gereden, nageeflijk en durchlassig paard aan te voelen. Naar mijn mening kan je niet maar gewoon eenzijdig het contact verbreken aan de voorkant, op dezelfde manier als je niet zonder impuls van achteruit kunt.

Je zweep vervangt in het longeren je drijvende hulp. Het is een verlengde van je lichaamshouding. NH is niks nieuws naar mijn mening, een goed longeur maakt gebruik van exact dezelfde communicatie.

Ik ga er overigens liever op zitten, ik krijg ze aan de longe nooit zo fijn als onder de man :+

Ik weet inderdaad dat een paard, als het goed gelongeerd wordt, geen hulpteugels nodig heeft.
Zoals ik al aangaf, longeer ik aan een enkele longe, dus wat gooi ik aan de voorkant weg??

Met het lange-teugelwerk gebruik ik wel een longeersingel, voor de veiligheid......

Aan de longeerlijn kun je je paard toch ook Hyperflexen, Equimotion?? Je knupt 'em gewoon aan de longeersingel vast :+

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 18:06

Sommige opmerkingen zijn te dom om serieus op in te gaan :+

Ik ben wel benieuwd naar een filmpje waarin je een paard aan enkel een longeerlijn naar oprichting en verzameling toewerkt. Ik kom graag eens bij je langs met een camera, ik kan vast veel van je leren modie. Het lijkt me dan heel leerzaam dat filmpje eens in dit topic te delen met de rest :j

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 18:09

Equimotion schreef:
Sommige opmerkingen zijn te dom om serieus op in te gaan :+

Ik ben wel benieuwd naar een filmpje waarin je een paard aan enkel een longeerlijn naar oprichting en verzameling toewerkt. Ik kom graag eens bij je langs met een camera, ik kan vast veel van je leren modie. Het lijkt me dan heel leerzaam dat filmpje eens in dit topic te delen met de rest :j

Kom maar langs, Equimotion met je camera ;) Je bent van harte welkom....
En dan kunnen we zeker dat filmpje eens plaatsen.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 18:09

Goed plan, wanneer heb je tijd?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 18:10

Komend weekend, bv
Daarna moet ik even mijn dienstrooster afwachten.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 18:14

ik gebruik ook alleen maar een dubbellen long zonder hulpteugels erbij,
mijn paarden krijg ik super los ermee.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 18:17

modie, misschien is het handig als je mijn PB even beantwoord. Komend weekend lijkt me prima, wat mij betreft mag het ook morgen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 18:20

Equimotion schreef:
modie, misschien is het handig als je mijn PB even beantwoord. Komend weekend lijkt me prima, wat mij betreft mag het ook morgen.

Zal hem zo even lezen, eerst eten.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 18:23

modie schreef:
Ik weet inderdaad dat een paard, als het goed gelongeerd wordt, geen hulpteugels nodig heeft.
Zoals ik al aangaf, longeer ik aan een enkele longe, dus wat gooi ik aan de voorkant weg??

Met het lange-teugelwerk gebruik ik wel een longeersingel, voor de veiligheid......

Aan de longeerlijn kun je je paard toch ook Hyperflexen, Equimotion?? Je knupt 'em gewoon aan de longeersingel vast :+

Hoe doet u dat dan met rijden? Met een teugel rijden en dan los laten? Met correct gebruik hulpteugels en bijzet is het net zoals rijden, verkeerd gebruik kan ldr en de anderen namen veroorzaken.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 18:45

FaberSmid schreef:
modie schreef:

Hoe doet u dat dan met rijden? Met een teugel rijden en dan los laten? Met correct gebruik hulpteugels en bijzet is het net zoals rijden, verkeerd gebruik kan ldr en de anderen namen veroorzaken.

Met rijden heb ik een paard in een heel lichte aanleuning, van daaruit ontwikkelt vanzelf de nageeflijkheid.
Voorwaarde is wel dat de paarden goed op een gewichtshulp (zithulp) en een kuithulp reageren.
En dat doen ze....
Soms heb ik ook wel eens een halve ophouding nodig, maar een weerstandbiedende hand gebruik ik eigenlijk nooit.
Of hij moet "schrikken" of de bakkabouters zijn weer even op bezoek. Dit laatste is gelukkig al weer een tijdje geleden.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 19:07

Met welke kant geeft u dan een halve ophouding?

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:16

Hopelijk met de achterkant ;)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 06:21

FaberSmid schreef:
Zammie schreef:

Lange lijnen kan het begin zijn aangespannen werken. maar kan ook gewoon met een dressuurpaard gedaan worden. Vooral paarden die al lekker dragend lopen, is het een heel mooie training. Ik heb er niet veel ervaring mee, omdat ik om de 1 of andere reden altijd erg grote paarden heb, die vooral eerst stuwend lopen. Pas als ze dragend lopen, komt er bij mij de lange lijnen aan. Wel dubbele longe.
Dus zoals al eerder gezegd, doe ik er bij dubbele longe wel een longeersingel aan. Bij dubbele lijnen is het paard al zover afgericht, dat het puur op mijn stem/lichaamstaal getraind wordt. Ik loop dan ook erg dicht bij het paard en heb dan liever geen extra dingen in mijn hand.