Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
hoop schreef:Mij hebn ze altijd geleerd dat hoe dunner hoe scherper de inwerking op de lagen van de mond van het paard.
De dubbelgebroken is niet zo pijnlijk al een enkel gebroken, en hoe dikker hoe zachter.
modie schreef:Zammie schreef:Ik gebruik nooit een bijzet bij dubbele longe. Alleen bij enkele longe. Je hebt ja beide kanten (lijnen) in verbinding met de mond, dus daar ga ik dan nageeflijkheid mee vragen. Kan bij enkele natuurlijk niet, vandaar dan een bijzet.
Kun je "nageeflijkheid" vragen aan de voorkant, Zammie?
Ikzelf denk nl van niet.
Nageeflijkheid komt (in mijn beleving) vanzelf als een paard aan een aantal voorwaarden voldoet.
Zammie schreef:Hoe wil je dan nageeflijkheid krijgen? Je zult door de achterhand te activeren toch echt de voorkant aanleuning moeten hebben alvorens een paard kan nageven. Als daar niets "zit" dan gaat een paard alleen maar met z'n hoofd omhoog en gaat de rug wegdrukken. Wat dacht je wat een bijzet doet? Precies hetzelfde.
Bij longeren gebruik ik een longeersingel en afhankelijk van het paard een longeerzweep. Bij lange lijnen gebruik ik verder niets.
Ik heb een voorkeur voor dubbel gebroken trensen.
FaberSmid schreef:Zammie schreef:Hoe wil je dan nageeflijkheid krijgen? Je zult door de achterhand te activeren toch echt de voorkant aanleuning moeten hebben alvorens een paard kan nageven. Als daar niets "zit" dan gaat een paard alleen maar met z'n hoofd omhoog en gaat de rug wegdrukken. Wat dacht je wat een bijzet doet? Precies hetzelfde.
Bij longeren gebruik ik een longeersingel en afhankelijk van het paard een longeerzweep. Bij lange lijnen gebruik ik verder niets.
Interessante vraag Zammie (aslo), waar dient de longeer zweep voor of welke delen van de mens wordt vervangen? U schrijft bij lange lijnen niets te gebruiken, bedoeld u met niets de longeersingel en longeerzweep? Ook met de lange teugels (lange lijnen is begin aangespannen, lange teugel is begin rijden) gebruik ik de longeersingel en longeerzweep. Alleen al voor het beter overkomen en rust van de hulpen en veiligheid. Heeft u wel eens een jong paard mee gemaakt die zich in de lijnen draait? Dat kan zo snel gaan, kun je niks meer beginnen zonder longeersingel omdat de lange teugel dan te veel kunnen zakken aan de zijdes.
Equimotion schreef:Ik ga met Zammie mee, als je met dubbele longe werkt heb je rechtstreeks verbinding met de mond, daar heb je dus geen hulpteugel bij nodig. Ik doe dat zelf met singel, maar ken ook mensen die daar niets bij gebruiken.
Bij longeren met enkele longe gebruik je een hulpteugel om het paard te begrenzen. Je kan hem ook gewoon loslaten, kan je ook nageeflijkheid bewerkstelligen maar kom je bij de meeste paarden niet veel verder dan lekker ontspannen stofzuigen.
Ik weet dat modie van mening is dat als je een paard maar gewoon loslaat aan de voorkant dat het dan vanzelf goed komt, maar misschien heeft modie nog nooit het voorrecht gehad op een fijn gereden, nageeflijk en durchlassig paard aan te voelen. Naar mijn mening kan je niet maar gewoon eenzijdig het contact verbreken aan de voorkant, op dezelfde manier als je niet zonder impuls van achteruit kunt.
Je zweep vervangt in het longeren je drijvende hulp. Het is een verlengde van je lichaamshouding. NH is niks nieuws naar mijn mening, een goed longeur maakt gebruik van exact dezelfde communicatie.
Ik ga er overigens liever op zitten, ik krijg ze aan de longe nooit zo fijn als onder de man

Equimotion schreef:Sommige opmerkingen zijn te dom om serieus op in te gaan
Ik ben wel benieuwd naar een filmpje waarin je een paard aan enkel een longeerlijn naar oprichting en verzameling toewerkt. Ik kom graag eens bij je langs met een camera, ik kan vast veel van je leren modie. Het lijkt me dan heel leerzaam dat filmpje eens in dit topic te delen met de rest
Je bent van harte welkom....modie schreef:Ik weet inderdaad dat een paard, als het goed gelongeerd wordt, geen hulpteugels nodig heeft.
Zoals ik al aangaf, longeer ik aan een enkele longe, dus wat gooi ik aan de voorkant weg??
Met het lange-teugelwerk gebruik ik wel een longeersingel, voor de veiligheid......
Aan de longeerlijn kun je je paard toch ook Hyperflexen, Equimotion?? Je knupt 'em gewoon aan de longeersingel vast
FaberSmid schreef:modie schreef:Ik weet inderdaad dat een paard, als het goed gelongeerd wordt, geen hulpteugels nodig heeft.
Zoals ik al aangaf, longeer ik aan een enkele longe, dus wat gooi ik aan de voorkant weg??
Met het lange-teugelwerk gebruik ik wel een longeersingel, voor de veiligheid......
Aan de longeerlijn kun je je paard toch ook Hyperflexen, Equimotion?? Je knupt 'em gewoon aan de longeersingel vast
Hoe doet u dat dan met rijden? Met een teugel rijden en dan los laten? Met correct gebruik hulpteugels en bijzet is het net zoals rijden, verkeerd gebruik kan ldr en de anderen namen veroorzaken.
FaberSmid schreef:Zammie schreef:Hoe wil je dan nageeflijkheid krijgen? Je zult door de achterhand te activeren toch echt de voorkant aanleuning moeten hebben alvorens een paard kan nageven. Als daar niets "zit" dan gaat een paard alleen maar met z'n hoofd omhoog en gaat de rug wegdrukken. Wat dacht je wat een bijzet doet? Precies hetzelfde.
Interessante vraag Zammie (aslo), waar dient de longeer zweep voor of welke delen van de mens wordt vervangen? U schrijft bij lange lijnen niets te gebruiken, bedoeld u met niets de longeersingel en longeerzweep? Ook met de lange teugels (lange lijnen is begin aangespannen, lange teugel is begin rijden) gebruik ik de longeersingel en longeerzweep. Alleen al voor het beter overkomen en rust van de hulpen en veiligheid. Heeft u wel eens een jong paard mee gemaakt die zich in de lijnen draait? Dat kan zo snel gaan, kun je niks meer beginnen zonder longeersingel omdat de lange teugel dan te veel kunnen zakken aan de zijdes.