Bent Branderup grootmeester?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 12:34

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 12:52

FaberSmid schreef:
Lijkt niet comfortabel rijden met zo een kostuum aan? Zal vast van wol zijn en dus behoorlijk zwaar? Blijf je niet hangen met zo een cape?

Kwestie van vaardigheid ;)

Zoals Bandida opmerkt is de poncho/cape millennia prima geweest en is dat nóg. Ik heb een milton-wollen en een ripstop nylon. De ene voor vrieskou, de ander voor regen.
Kwestie van rijtijl, vaardigheid.

Met de renaissance-stijl is functioneel ook niets mis. Is ruim twee eeuwen, nota bene de gouden eeuwen van het paardrijden, nagenoeg onveranderde rijkleding geweest.

Ík vind het heerlijk rijden. Het is mijn standaard rijkleding. Zie het topic [RUI] Paardrijden in stijl.
Ik rij ermee over motorcoss-banen, bergritten, meerdaagsen, doe er boodschappen in, rij als een echte heer in het verkeer *D
Over smáák valt niet te twisten.

Verder is er niets ´fake´ aan Brenderup.
Brenderup zegt wat hij doet en claim niets daarbuiten.
De klant weet vooraf welke vlag er wappert en hoe die vlag erbij hangt. Dat is bij de (FEI) hoofdstroom ruiterij bepaald anders; daar wordt opgelegd wat de enige weg zou zijn.

Ja, en wie een grootmeester ís, wordt zoals opgemerkt, door de daden bepaald, door de geschiedenis. Daarbij moet opgemerkt worden dat het relatief is. Het is wat derden vínden ;)

hc (instructeur boodschappendressuur)

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 12:59

midgie schreef:
Hij is in elk geval heel erg goed in zijn ding en menig ruiter kan daar een puntje aan zuigen, hij gaat voor de kunst waar een hoop voor de kitsch gaan en waardoor heel veel paarden kapot worden gereden .

Ik heb veel dingen gezien voor en achter de schermen, maar hoe ik deze man achter de schermen heb zien werken sloeg werkelijk (neem deze uitdrukking maar letterlijk...) alles. Ik ben in de reguliere sport nog nooit iemand tegengekomen die zo wreed met z'n dieren omging.

Ik ben niet snel geneigd om iets over iemand te zeggen, je kunt het op rijtechnische punten wel inhoudelijk oneens zijn maar dat maakt iemand nog geen dierenbeul. Bent Branderup is eigenlijk de enige die ik dingen heb zien doen die echt zo vergaand niet door de beugel kunnen dat ik dat rustig hardop wil zeggen. (en ook hier op bokt al eens vaker gedaan heb) Ik wist overigens op het moment dat ik hem aan het werk zag niet wie hij was.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:12

Equimotion schreef:
midgie schreef:
Hij is in elk geval heel erg goed in zijn ding en menig ruiter kan daar een puntje aan zuigen, hij gaat voor de kunst waar een hoop voor de kitsch gaan en waardoor heel veel paarden kapot worden gereden .

Ik heb veel dingen gezien voor en achter de schermen, maar hoe ik deze man achter de schermen heb zien werken sloeg werkelijk (neem deze uitdrukking maar letterlijk...) alles. Ik ben in de reguliere sport nog nooit iemand tegengekomen die zo wreed met z'n dieren omging.

Ik ben niet snel geneigd om iets over iemand te zeggen, je kunt het op rijtechnische punten wel inhoudelijk oneens zijn maar dat maakt iemand nog geen dierenbeul. Bent Branderup is eigenlijk de enige die ik dingen heb zien doen die echt zo vergaand niet door de beugel kunnen dat ik dat rustig hardop wil zeggen. (en ook hier op bokt al eens vaker gedaan heb) Ik wist overigens op het moment dat ik hem aan het werk zag niet wie hij was.

Welke stijl prefereert u dan, Equimotion??

Want ik heb wel eens foto's, filmpjes en in real life beelden gezien, van de reguliere "sport-mensen", die toch redelijk "wreed" met hun dieren omgaan.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:14

Ik heb in de reguliere sport ook wel een aantal dingen gezien. Het zegt dus wat over datgene dat ik Branderup zag doen, want dat kon écht niet.

Dit was in een thuissituatie waar hij een paard van een leerling/klant?? aan het "trainen" was. Laat ik maar zeggen dat ik andere ideeën over diervriendelijke trainingsmethoden heb.
Laatst bijgewerkt door Equimotion op 13-09-09 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78

Re: Bent Branderup grootmeester?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:17

Of het ligt eraan wat iemand als referentie-punt heeft?

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:19

Nou, dan ben ik erg benieuwd naar je referentiepunt. Weet je hoe een seretta werkt? Dan weet je vast ook hoe je zo'n ding kunt misbruiken. En een paard tot bloedens toe slaan op achterhand en benen valt ook niet echt binnen mijn normale referentiekader. Ik weet niet hoe dat voor jou werkt?

Ik heb best eens paarden "getrixt" zien worden, en kom regelmatig ruk-en plukwerk tegen, de ene keer met opzet, de andere keer uit onkunde. Maar willens en wetens een paard in elkaar trekken (volgens mij kan je dan beter aan een stang hangen dan aan een seretta!) en er vervolgens op gaan inslaan om het aan het piafferen te krijgen heb ik verder nergens op deze manier gezien. Wat ik er zo erg aan vind is dat het uit trainingsoogpunt volledig aan elk doel voorbijgaat, het is gewoon domme wreedheid.
Laatst bijgewerkt door Equimotion op 13-09-09 13:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:20

Equimotion schreef:

Dát is subjectief en zegt wellicht vooral wat over wat jij wel/niet bent tegengekomen.

Dat Brenderup veel met directe teugelvoering, aan de teugel op een stang rijdt is niets verhulds. Het is een manier van rijden die je kan zíen. Ik vínd dat 8)7 maar dat vind ik ook van Neerlands :o

Als je de stijl van Brenderup relatief wil zien is het een vermenging van renaissance ´a-la-brida´ en post Napoleontische ´a-la-jinetta´.
Het is daarmee vergelijkbaar met de Spaanse School in Wenen doch dáár rijdt men aan de teugel op de trens en met indirecte teugelvoering op de stang.
Wat Brenderup in de praktijk brengt is zoals je wil vroeg renaissance. Vóór het subtiele van het ´alleen door de zwaartekracht aangetrokken´ uitgewerkt werd en met de stang een voorwaards signaal gegeven kon worden door licht optillen van de teugels.
Je kan daardoor onderbouwen dat Brenderup met de praktijk van het teugeldenken onterecht de school van Robichon de la Guérinière aanhaalt als fundering van zijn stijl.

Persoonlijk dénk ik dat hij, zijn stijl, slachtoffer is van commerciële groei. Er zijn slechts héél weinig ruiters die het principe van écht loslaten gaan begríjpen. Dat houdt in dat je op die manier gestoeld rijdend een zéér beperkte doelgroep hebt. Dat is geen stroming maar een druppelstraaltje en daar draait een bedrijf niet op.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:23

Equimotion schreef:
Laat ik maar zeggen dat ik andere ideeën over diervriendelijke trainingsmethoden heb.

Ik ook en die vind ik in de hoofdstroom evenmin terug ;)

hc

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 13:29

Huertecilla ik ken meneer Brenderup niet, maar het beeld wat hij geeft komt voor mij persoonlijk niet overheen bij ieder waar hij les had? Naar mijn mening is het wel zeer veel show, ook wat je zo op het internet tegen komt? En kwam meneer Brenderup zelf tegen in een rijtje van grootmeesters, van meneer Brenderup persoonlijk afkomstig. Om eerlijk te zijn gaat mij het wel erg te ver jezelf zo te vergelijken. En je zo ook te laten aanspreken, wat is uw mening daar over?

Equimotion u maakt ons alle wel erg nieuwsgierig, in ieder geval mij persoonlijk?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:30

Huertecilla schreef:
Equimotion schreef:
Laat ik maar zeggen dat ik andere ideeën over diervriendelijke trainingsmethoden heb.

Ik ook en die vind ik in de hoofdstroom evenmin terug ;)

hc

DAt bedoelde ik, als referentie-punt.
De "stroom" van Branderup en de "stroom" van de Hollandse school.

Dat een serrata misbruikt kan worden, geld evenzeer voor het opknopen aan longeersingels.
En dan letterlijk opknopen.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:32

Iemand in zo'n apepakkie geeft meteen al te denken om daar ver weg te blijven.
Het erge is dat er nog een horde mensen het interessant vinden ook. :n

FaberSmid

Re: Bent Branderup grootmeester?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 13:35

Denk omdat de show belangrijker is dan de uitvoering?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:36

hopla schreef:

Wellicht dat men op zoek is, naar antwoorden die men niet vind in de Hollandse School??

Want ik persoonlijk vind het knap moeilijk om de goede Klassieke instructeurs te vinden.
(Niet dat ik ontevreden ben over degenen die ik nu heb, maar zou toch liever nog zien, dat er nog meer vanuit het paard zelf geïnstrueerd word)

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:38

Ik ken zat klassieke instructeurs. Het zijn echter wel vaak mensen die niet zo nodig op de voorgrond hoeven.
Maar ze zijn er echt wel hoor. En vaak dichterbij dan je denkt. ;)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:39

hopla schreef:
Ik ken zat klassieke instructeurs. Het zijn echter wel vaak mensen die niet zo nodig op de voorgrond hoeven.

Vooral dat "dichterbij" ben ik benieuwd naar :D

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 13:40

modie schreef:
hopla schreef:

Wellicht dat men op zoek is, naar antwoorden die men niet vind in de Hollandse School??

Want ik persoonlijk vind het knap moeilijk om de goede Klassieke instructeurs te vinden.
(Niet dat ik ontevreden ben over degenen die ik nu heb, maar zou toch liever nog zien, dat er nog meer vanuit het paard zelf geïnstrueerd word)

Hollandse school wat is dat nu weer?
De dressuur heeft alles wat de ruiters en paarden nodig hebben, de ruiters raken hun hele leven niet uitgeleerd. Het is de mens die de tekortkomingen heeft, die het de ruiters niet kunnen leren. En de ruiters niet willen en kunnen leren. De correcte instructeur vinden is moeilijk en zal steeds moeilijker worden, als de mens zo door gaat met zijn onwetendheid door zijn ego, trots en betweterigheid.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 13:41

hopla schreef:

Kunt u ze eens noemen, ben nog steeds op zoek naar 30 instructeurs die op het meesterlijke niveau zitten?

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:43

Er zijn zat ruiters die graag bij een 'grote' naam willen lessen.
Maar er zijn ook instructeurs die het grote publiek niet kent en die veel meer kennis en inhoud hebben dan die grote naam.
En juist die onbekende instructeur, kan best wel eens die goede klassieke leermeester zijn.
Dat je ze niet kent wil niet zeggen dat ze er niet zijn.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:46

En daarnaast kan je mensen als Jo Willems, Rien van der Schaft of Johan Hamminga gewoon bellen en een afspraak maken.
Anky of Tineke ook trouwens :D

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 13:47

Voor mij is een correcte instructeur wel iemand met een erkende correcte opleiding die niet voor ieder toegankelijk is. Die de zware opleiding met lof heeft voldaan met de bijbehorende praktijk. Die de oude eed van het paardrijden, paarden en ruiters in ere houden. Er voor die maar een manier van theorie en praktijk is en dat is de correcte en niet die van het geld.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:49

hopla schreef:
Er zijn zat ruiters die graag bij een 'grote' naam willen lessen.
Maar er zijn ook instructeurs die het grote publiek niet kent en die veel meer kennis en inhoud hebben dan die grote naam.
En juist die onbekende instructeur, kan best wel eens die goede klassieke leermeester zijn.
Dat je ze niet kent wil niet zeggen dat ze er niet zijn.

Een "grote" naam zegt mij niet zoveel.
Het gaat mij meer om "inhoud"

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:50

FaberSmid schreef:
wat is uw mening daar over?

Mijn mening is: dat hij doet wat hij laat zien, dat hij níet de school die hij claimt aanleert.
Dat ik er net zo min wat mee heb als met de Hollandse School.

Of iemand een heer of grootmeester is, is subjectief en laat ik aan degenen die hem peroonlijk kennen over. Ik ken hem niet persoonlijk en heb er daarom geen mening over.

Wat uiterlijke schijn betreft is dat niets unieks. Dat is wat zowat de hele moderne ruiterij bezighoudt ;)

Dat hij publiek trekt geeft hooguit aan dat ´men´ zoekt naar alternatieven.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:51

Equimotion schreef:
En daarnaast kan je mensen als Jo Willems, Rien van der Schaft of Johan Hamminga gewoon bellen en een afspraak maken.
Anky of Tineke ook trouwens :D

Wie zou u prefereren, Equimotion?

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:51

FaberSmid schreef:
Voor mij is een correcte instructeur wel iemand met een erkende correcte opleiding die niet voor ieder toegankelijk is. Die de zware opleiding met lof heeft voldaan met de bijbehorende praktijk. Die de oude eed van het paardrijden, paarden en ruiters in ere houden. Er voor die maar een manier van theorie en praktijk is en dat is de correcte en niet die van het geld.

Een opleiding zegt mij niet zo veel, ervaring is voor mij meer een vereiste.
.