Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
FaberSmid schreef:Kan u even niet volgen, er zijn paarden die zo weg kunnen duiken om het maar zo te beschrijven (zoals Barokke paarden). Maar om een paard zo te rijden waar we over schrijven, is er wel druk en dwang nodig.

OKHannes schreef:Ben t helemaal met Heino eens. Voor LDR is geen zware dwang nodig....en anders is er al iets fundamenteel fout in je rijden .
Dit staat er overigens over d erollkur op wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/Rollkur
FaberSmid schreef:Waarom dan slofteugel of stang en trens met hulpteugels gebruiken? Als er geen druk en dwang nodig is, laat ze het dan bitloos met een halsring zonder hoofdstel dus (of zoiets, ben daar niet zo in thuis) doen? Feit blijft dat rollkur fout is en blijft, gelukkig is de uitvinder zo wijs en eerlijk geweest dit ruiterlijk toe te geven. Deze meneer had er helaas wel een zeer harde en wijze les voor nodig, die van boven kwam.
pharagirlke schreef:FaberSmid schreef:Kan u even niet volgen, er zijn paarden die zo weg kunnen duiken om het maar zo te beschrijven (zoals Barokke paarden). Maar om een paard zo te rijden waar we over schrijven, is er wel druk en dwang nodig.
Dit bericht
[/quote]Heino schreef:FaberSmid schreef:Waarom dan slofteugel of stang en trens met hulpteugels gebruiken? Als er geen druk en dwang nodig is, laat ze het dan bitloos met een halsring zonder hoofdstel dus (of zoiets, ben daar niet zo in thuis) doen? Feit blijft dat rollkur fout is en blijft, gelukkig is de uitvinder zo wijs en eerlijk geweest dit ruiterlijk toe te geven. Deze meneer had er helaas wel een zeer harde en wijze les voor nodig, die van boven kwam.
ík heb die dwang niet nodig, omdat mijn bijrijdpaard een netjes afgericht paard is waarbij alles vanuit ontspanning komt. Lukt het niet, dan niet, ik dwing haar niet om bepaalde hoofdhoudingen aan te nemen oid. Vraag ik het, doet ze het 9/10 keer (bij wijze van spreken want het is niet mijn manier van rijden). Doet ze het niet? Prima. Ik hoef niet te presteren in amper 7 minuten.
OKHannes schreef:pharagirlke schreef:Nu heb je het weer over rollkur, OKHannes heeft het over LDR.
Thank you! En we zijn het er toch allemaal over eens dat LDR en rollkur twee verschillende dingen zijn?!!
En ik heb t ook niet over stang en trens (daar heb ik in mijn leven 1x mee gereden, op een lusitanohengst die op klassieke wijze tot grand prix niveau was opgeleid). Nee, heb het gewoon over simpel trensbit. Zonder hulpteugels. Zo en zo heb ik nog nooit iemand met stang en trens EN hulpteugel zien rijden....
OKHannes schreef:Thank you! En we zijn het er toch allemaal over eens dat LDR en rollkur twee verschillende dingen zijn?!!
En ik heb t ook niet over stang en trens (daar heb ik in mijn leven 1x mee gereden, op een lusitanohengst die op klassieke wijze tot grand prix niveau was opgeleid). Nee, heb het gewoon over simpel trensbit. Zonder hulpteugels. Zo en zo heb ik nog nooit iemand met stang en trens EN hulpteugel zien rijden....
Echt Fabersmid; correcte LDR komt geen druk laat staan een slof bij kijken... Ik had de stangteugel niet eens echt vast overigens, die hing in een boogje, had hem wel in de hand om te voorkomen dat hij naar voren zou schuiven maar geen aanleuning daarop zeg maar. Dus er kwam ook geen stang bij te kijken. Simpel trensje.Heino schreef:FaberSmid schreef:Kan u even niet volgen, er zijn paarden die zo weg kunnen duiken om het maar zo te beschrijven (zoals Barokke paarden). Maar om een paard zo te rijden waar we over schrijven, is er wel druk en dwang nodig.
Barokke paarden hebben hun bouw 'mee', maar de volbloed waar ik nu mee rij kan het ook
pharagirlke schreef:Ik heb de fantastische kans (waar ik nog steeds zo ontzettend blij mee ben en waar ik die bewuste ruiter enorm voor bedankt heb) gekregen om een zware tour paard dat GP klaar was te rijden. Hoe het kwam is een lang verhaal. Ik mocht even "aanvoelen" zeg maar nadat zij gereden had en daarna uitstappen. Ineens gaf ze instructie om hem ronder en lager te nemen tot de LDR houding... Echt daar kwam geen centje druk bij kijken... En dat was toch echt geen barok paard. Dat was een hedendaagse "hete topsport-KWPN'er" die niet eens barok aan deed.Echt Fabersmid; correcte LDR komt geen druk laat staan een slof bij kijken... Ik had de stangteugel niet eens echt vast overigens, die hing in een boogje, had hem wel in de hand om te voorkomen dat hij naar voren zou schuiven maar geen aanleuning daarop zeg maar. Dus er kwam ook geen stang bij te kijken. Simpel trensje.
Professor: waar zijn die beelden? Want je blijft dit in verschillende topics beweren maar met bewijs kom je niet.... En dát valt onder smaad en eerroof vrees ik.
Zoals ik ook al schreef in het andere topic, kan ik me geen enkel doel bedenken dat rollkur dient.... Het enige moment dat ik 5 min rollkur toepas, is als die 600kg onder me bezig is met zichzelf en mij er bij in gevaar te brengen... Dan wil ik ze wél eens met de kin op de borst parkeren om te zorgen dat ze even helemaal niks meer in te brengen hebben zodat ze terug bij zinnen kunnen komen. Als ik ze dan terug heb, worden ze gewoon weer netjes op de loodlijn gereden....
Dat is de énige functie van rollkur die ik me kan bedenken... En dat komt bij mij eigenlijk enkel voor bij paarden die of heel erg jong en daardoor nogal (voor zover dat begrip bestaat onder de paarden) onnadenkend handelen... Die vanuit "spelen" hun benen haast breken over een dressuurhekje dat ze zelf niet zagen en waar ik ze niet van weg gestuurd kreeg omdat ze mij, met mijn lichtgewichtje en korte pootjes volledig negeerde
of bij paarden die verkeerd gereden/ nooit opgevoed zijn. Bij gewoon correct gereden en opgevoedde paarden heb ik het nog nooit moeten toepassen. En gelukkig word ik niet vaak "verplicht" om zo "in te komen". En als dat al gebeurt dan meestal maar 1 keer. Kortom: als je rollkur moet toepassen is er ergens iets grondig fout gegaan. Of bij een vorige ruiter, of bij jezelf. 
Ik zie er TOTAAL het nut niet van in en al zou er een 'nuttig' iets aan zijn, dan kan dat toch ook op een andere manier eruit gereden worden?
LDR was me voorheen nog niet écht bekend, nu wel. LDR is dus in feite gewoon je
Ik zou ook NEVER Hyperflexie etc. toepassen, ik vind het bruut, niet nodig en gewoon zielig!