Knarsetanden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flurk

Re: Knarsetanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 18:36

dames bedankt.
Mijn hafje knarsetand ook.
Veel minder als eerrst en hij doet het op stal of in de paddok of op de poetsplaats en in de stapmolen.
Eigenlijk overal wel.
Maar als hij het doet dan heeft hij nooit een bit in.
sinds de tandarts is geweest is het wel minder geworden en verder is alles normaal.
Mijn tandarts zei dat het vanzelf over kan gaan.
Daar geloof ik dan maar in

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 19:58

Mientjeuh schreef:
WolinLotte schreef:
Hand zand vind ik grote onzin, wie dat verzonnen heeft _-:( 8)7

Rustig maar, er werd al gezegd dat het een grapje is. Lezen is moeilijk? ;)

Lezen is moeilijk!? Het gekke is is dat dit soort dingen nooit als grap worden gezegd, want het is namelijk niet de eerste keer dat ik dit hoor/lees. Ik heb mensen vaker horen zeggen dat een hand zand zou helpen, ik vat het dus niet op als grap. En al zou het een grap zijn.. >;) bar slechte humor....

notska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 20:00

Ik denk dat het met het geven van een stabiele omgeving en rust tijdens het rijden toch wel over moet gaan. Mogelijk is een vorm van stress.

unicumW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 20:09

mijn haf doet het ook, maar alleen als de paarden gevoerd worden op stal en hij nog op zijn beurt moet wachten tot hij zijn eten heeft ;)
of als hij schooit voor een snoepje, maar is dus bij hem echt een teken dat hij eten wil. het vreetzakje ;)

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 13:03

Gisteren Bach therapie gedaan bij mijn haffie en knarsetanden kan duiden op gevoelige darmen (bij mijn pony) dus ben benieuwd hoe dit gaat aflopen

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 13:09

Zand geven bij knarsen is echt geen grapje, het werkt serieus. Ik hoorde van de week dat een heel klein beetje zand al werkt (wat je tussen duim en wijsvinger kan vasthouden zeg maar, een hele hand hoeft dus niet). Maar goed of je ervoor kiest het te geven is je eigen beslissing. Ik vind dat je de oorzaak aan moet pakken, het knarsen is een gevolg van iets.

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 13:11

Hand zand in zijn mond heb ik ook al eens gehoord en dat is zeker geen aanrader :n !!
Ik zat afgelopen zaterdag te schrijven naast een jurylid en in de proef kwam een paard voorbij die ook duidelijk aan het knarsetanden was..Ik zei: hoor je dat??
Jurylid zei: dat hebben we maar niet gehoord!!
Ik: mag dat niet dan?? nee dit mag niet tijdens een proef zei ze..

Mijn vriendin haar paard doet het ook en ik weet zeker dat dat niet van de stress is!!

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 13:13

Ww doet het niet tijdens het werk dus het duid niet op VERZET en dat van dat zand vind ik een RAAR verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 13:29

Of je moet er eens een echt goede paardentandarts naar laten kijken die goed aangeschreven staat en met electrische apparatuur werkt :)* Mijn paard deed het ook, zelfs na een paar bezoekjes aan een tandarts. Omdat ze het bleef doen dacht ik dat het mss een tic was ofzo, maar toen heb ik een tijdje geleden een andere tandarts erbij gehaald (die met electrische apparatuur werkte) en het knarsetanden was meteen over na de behandeling. In tegenstelling tot de andere tandarts was deze tandarts echt rigoreus te werk gegaan met het rechtzetten ed van haar gebit. Sinds die behandeling heeft ze het nooit meer gedaan :)

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 13:42

natascha44 schreef:
Hand zand in zijn mond heb ik ook al eens gehoord en dat is zeker geen aanrader :n !!
Ik zat afgelopen zaterdag te schrijven naast een jurylid en in de proef kwam een paard voorbij die ook duidelijk aan het knarsetanden was..Ik zei: hoor je dat??
Jurylid zei: dat hebben we maar niet gehoord!!
Ik: mag dat niet dan?? nee dit mag niet tijdens een proef zei ze..

Mijn vriendin haar paard doet het ook en ik weet zeker dat dat niet van de stress is!!

Knarsetanden 'mag' niet tijdens een proef? Is dat zo?

Mijn paardje knarsetand ook wel eens. Hij doet het vernamelijk nadat we iets moeilijks getraind hebben. Dus bijvoorbeeld na het verzamelen in galop (ik noem maar wat, dat vindt hij moeilijk). En als ik daarna weer ga draven en ik doe weer iets wat hij makkelijk vindt, dan gaat hij knarsetanden. Dus ik denk dat hij het doet om spanning af te vloeien ofzo. Op het moment dat hij het doet is hij altijd erg fijn en los, het is dus absoluut geen verzet o.i.d.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 14:39

Knarsetanden is een teken van stress, en als die stress lang genoeg geduurd heeft, dan blijft er vaak een tic over.
Een Fries op de stal waar ik gewerkt heb, deed het ook. Hij had het altijd al een beetje, toen er meer met hem is gaan grondwerken en hij vaker buiten kwam met z'n maatjes, werd het minder, maar het ging niet over. Ook als hij in stal stond, voor het oog volledig ontspannen (zelfs half slapend) knarste hij nog wat af en toe.
Toen de situatie op de stal veranderde (ander voer, andere tijden, minder/alleen naar buiten etc) doordat er een andere eigenaar met ander beleid kwam, werd het direct weer erger en kon je hem een paar stallen verder duidelijk horen knarsen en ook tijdens het werken was het duidelijk hoorbaar.
Gebit was verder in orde, dus dit kon geen oorzaak zijn.

Het is absoluut zeker weten geen teken van ontspanning, het is altijd een teken van (mentale) stress (door werk, omgeving, slecht gebit en daardoor moeilijk/pijnlijk eten, etc.)of een overblijfsel van andere stressvolle tijden!

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 17:49

nou mijn pony heeft absoluut geen stress of verzet als hij knarsetand.
Inderdaad heb ik natuurlijk ook een tandarts laten komen en meneer had paar haken en die zijn toen verwijderd en inderdaad knarsetanden is heel eind over.
Zelf constateer ik het ook niet meer maar mijn stalgenoten horen hem af en toe toch nog knarsetanden dus is het nog niet over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 13:39

Mijn paard knarst op z'n bit, omdat ie dan heel boos wordt, verder heb ik hem nooit echt horen knarsen.

annedrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:30

mijn pony deed het in het begin, toen ik hem net had ook ;)
we dachten eerst dat het aan het bit lag , maar dat was het niet.
mijn pony is nogal een streskipje, en als hij ergens bang voor was ging hij lopen stressen en knarsen , mijn advies is veel rust in je rijden brengen ;)
bij mijn pony is het nu over, alleen op buitenrit wil hij het nog wel eens doen, maar dat is dan omdat hij hard wil crossen en het niet mag van mij :+

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 20:29

Paardje op stal doet het ook tijdens het rijden als ie boos wordt omdat hij moet werken