Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:34

Zaina schreef:
het IS niet de moeilijkste zijgang, jij VINDT het een moeilijke oefening.

HIERkun je onder andere lezen over het hoe en wat van schouderbinnenwaarts. Nog handiger lijkt het me om goed les te nemen voordat je aan dit soort oefeningen begint.

Aangezien Professor aangeeft in haar profiel dat zij instructrice is vind ik dit wel een dubieus topic, ook mede gezien haar reacties in andere topics. Misschien zijn de rijopleidingen in Duitsland heel anders maar SB is volgens mij een redelijk basic-oefening.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 18:35

xxkaja schreef:
schouderbinnenwaarts vind ik niet zo moeilijk mijn pony heeft er ook geen moeite mee en leerde het in 2dagen.
Traver en appuyement vind mijn pony het moeilijkst en ik ook.

:D

Wanneer de schouderbinnenwaarts werkelijk in een verzamelde draf gereden worden kan, en werkelijk lengtebuiging is, dan is Traver niet moeilijk te rijden, omdat het paard de zit en beenhulpen herkend.
Waarom is eigen schouderbinnenwaarts???
Denk dat schoudervoor gereden word, en dat men zegt het is schouderbinnenwaarts.
Schouderbinnenwaarts is verzameld, dus verzamelde gang rijden.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:40

Professor schreef:
xxkaja schreef:
schouderbinnenwaarts vind ik niet zo moeilijk mijn pony heeft er ook geen moeite mee en leerde het in 2dagen.
Traver en appuyement vind mijn pony het moeilijkst en ik ook.

:D

Wanneer de schouderbinnenwaarts werkelijk in een verzamelde draf gereden worden kan, en werkelijk lengtebuiging is, dan is Traver niet moeilijk te rijden, omdat het paard de zit en beenhulpen herkend.
Waarom is eigen schouderbinnenwaarts???
Denk dat schoudervoor gereden word, en dat men zegt het is schouderbinnenwaarts.
Schouderbinnenwaarts is verzameld, dus verzamelde gang rijden.

Waar haal je die flauwe kul vandaan? Ik krijg nu echt het gvoel dat je hier een aantal serizeuze mensen behoorlijk in de maling aan het nemen bent. Je geeft aan dat je er de ballen van snapt en dan weer dit soort reacties. Vind je het zelf niet een klein beetje tegenstrijdig? Travers is een hele andere hulp en een hele andere oefening.

Het verschil tussen SB en SV zit hem in de stelling en LB voor zover er sprake is van LB in het SB.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:40

daniella74 schreef:
In principe kan het in alle gangen en alle tempo's en ik zie het verband met verzamelen niet per definitie.
Ik gebruik de oefening juist vaak in het losrijden om het paard losser en gehoorzamer te maken. Als het paard wat lekkerder er doorheen is pak ik ook steeds meer het achterbeen erbij maar het fijne van SB is juist dat je er echt mee kan spelen.

Wie heeft het woord verzamelen in de mond genomen dan, ik niet? :+

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 18:41

daniella74 schreef:
Zaina schreef:
het IS niet de moeilijkste zijgang, jij VINDT het een moeilijke oefening.

HIERkun je onder andere lezen over het hoe en wat van schouderbinnenwaarts. Nog handiger lijkt het me om goed les te nemen voordat je aan dit soort oefeningen begint.

Aangezien Professor aangeeft in haar profiel dat zij instructrice is vind ik dit wel een dubieus topic, ook mede gezien haar reacties in andere topics. Misschien zijn de rijopleidingen in Duitsland heel anders maar SB is volgens mij een redelijk basic-oefening.

Ben wel instructeur, maar ik stel de vraag hier, omdat ik het werkelijk verwonderlijk vind dat men hier zo makkelijk over schouderbinnenwaarts denkt.
Het is geen basis oefening, het is geen oefening om een paard los te rijden, het is een zijgang, die het paard zijn of haar binnenachterbeen sterkt.
En het is een verzamelende oefening.
U rijdt waarschijnlijk schoudervoor, maar geen schouderbinnenwaarts.
Een goed instructeur, moet dit verschil kunnen herkennen, zo niet ontbreekt het hem in zijn opleiding.
Maar werkelijk persoonlijk en velen met mij, weten hoe moeilijk schouderbinnenwaarts te rijden is.
Men moet nl de voorhand onafhankelijk van de rest van het lichaam van het paard iets naar binnen brengen. en dat zie ik geen enkele basis ruiter doen.
Zelfs Grand Prix ruiters hebben daar hun moeilijkheden mee.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:43

Drunksheep schreef:
daniella74 schreef:
In principe kan het in alle gangen en alle tempo's en ik zie het verband met verzamelen niet per definitie.
Ik gebruik de oefening juist vaak in het losrijden om het paard losser en gehoorzamer te maken. Als het paard wat lekkerder er doorheen is pak ik ook steeds meer het achterbeen erbij maar het fijne van SB is juist dat je er echt mee kan spelen.

Wie heeft het woord verzamelen in de mond genomen dan, ik niet? :+

Professor en jij zegt dat het in stap ook kan, daar reageerde ik op. Ik ben het helemaal met je eens.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:45

@ Daniella74: Oh, sorry, ik dacht van huh, ik snap je reactie niet :Y) In principe kan elke oefening in elke gang beoefend worden. Ligt wel aan hoe ver je paard geschoold is.

@ Professor: Sorry dat ik het zeg, maar ik denk dat ik [als 15-jarige, die nu 3 jaar volgens de klassieke dressuur rijdt] meer kennis heb van schouderbinnenwaarts/schoudervoor dan jij. Als je een instructrice bent lijkt me toch heus wel dat je hier wat meer van af weten. Schouderbinnenwaarts is wél een basisoefening. Het is het trainen van je paard. Helaas wordt het vaker gezien als kunstje, dan als waar het oorspronkelijk voor bedoeld was. Maar daar lopen meningen nogal over uiteen.

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:47

Geloof dat ik de enige ben. Maar vind een appuyement 100 keer makkelijker te rijden dan een correcte schouderbinnenwaarts. Ongetwijfeld heeft het ook met het paard te maken.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:47

@ Professor, ik kan wel degelijk een SB rijden en hem ook nog beoordelen vanuit een juryhokje.
Verder ben ik het totaal niet met je eens, op geen enkel punt. SV en SB zijn prima te gebruiken in het losrijden en om wat spanning af te kunnen laten vloeien.

Zaina

Re: Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:58

tja ik heb al eens eerder een gezellige discussie gehad met de 'professor' . zo serieus neem ik hem/haar niet.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:01

Zaina schreef:
tja ik heb al eens eerder een gezellige discussie gehad met de 'professor' . zo serieus neem ik hem/haar niet.

Vandaar ook mijn opmerking over dat ik er wss meer van wist met mijn 15 jaar dan haar. Zo 'Professor'-like komt ze niet echt over.

Offtopic: Leuke Haflingers heb je :)!

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:03

thnx :) Jij hebt ook een stoer paard!
Laatst bijgewerkt door Zaina op 02-09-09 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:04

Ik ken haar ook van een ander topic en geloof ook niet alles.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 19:06

daniella74 schreef:
@ Professor, ik kan wel degelijk een SB rijden en hem ook nog beoordelen vanuit een juryhokje.
Verder ben ik het totaal niet met je eens, op geen enkel punt. SV en SB zijn prima te gebruiken in het losrijden en om wat spanning af te kunnen laten vloeien.

Geweldig, dat u het kunt beoordelen, maar beschrijft u mij dan eens een perfekte SB.
En SV.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:13

Dan ben ik ook benieuwd of jij dat kan :)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 19:19

Drunksheep schreef:

Lees terug daar heb ik het al beschreven, zoals het geleerd wordt, en waarvan nu een jury zegt dat het anders is.
Daarom mijn vraag.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:39

Professor schreef:
Drunksheep schreef:

Lees terug daar heb ik het al beschreven, zoals het geleerd wordt, en waarvan nu een jury zegt dat het anders is.
Daarom mijn vraag.

En met mij vele anderen in dit topic.
Ik begrijp nog steeds het stuk over contrastelling namelijk niet.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 20:51

daniella74 schreef:
En met mij vele anderen in dit topic.
Ik begrijp nog steeds het stuk over contrastelling namelijk niet.

Contra stelling:
Stelling is normaal altijd in de richting van de beweging, kijk maar een naar een grote volte, of volte, het paard heeft precies zoveel stelling als de volte groot is, en hij gaat ook die richting uit.
Bij schouderbinnenwaarts gaat niet in de richting van de stelling, dus contrastelling.
Contrastelling betekent tegenovergesteld.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:56

hij gaat met schouderbinnenwaarts rechtuit... en is naar binnen gesteld.. dus niet naar buiten?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 20:59

Zaina schreef:
hij gaat met schouderbinnenwaarts rechtuit... en is naar binnen gesteld.. dus niet naar buiten?

Wanneer een paard SB gaat, dan gaat hij op een rechtelijn, daar heb je gelijk in, maar hij gaat in een zijgang.
Dus zijwaarts, maar hij kijkt naar de andere kant als dat hij naar toe gaat.
En daarom is het juist zo moeilijk SB.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:01

je bedoelt dat het rechterachter been (bijvoorbeeld) onder de massa wordt geplaatst, terwijl het paard naar rechts kijkt. toch?
das toch niet zo ingewikkeld?

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:02

Een paard die in sbw loopt, loopt niet met contrastelling. Het paard beweegt zich in principe rechtuit, met buiging naar binnen, hoe moet het paard zijn hoofd anders buigen, de andere kant op? Lijf en hoofd moeten ahw één lijn vormen. Dus er is geen sprake van contrastelling. Als het paard nou echt in een rechte lijn zijwaarts zou bewegen, was het misschien een ander verhaal. Maar het paard loopt rechtuit, doch gebogen. En daarbij lopen hoofd-hals-lijf in één lijn.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 21:04

Zaina schreef:
je bedoelt dat het rechterachter been (bijvoorbeeld) onder de massa wordt geplaatst, terwijl het paard naar rechts kijkt. toch?
das toch niet zo ingewikkeld?

Dat is b.v. SB op de rechterhand.
U vroeg wat is contrastelling????

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:05

Schouderbinnenwaarts is inderdaad de enige zijgang waarin het paard niet kijkt in de richting waarin je gaat. Contrastelling zou ik het niet willen noemen...
En als het zo makkelijk is, waarom zie je het dan zo vaak fout gaan. Het ergste vind ik nog wel dat 9 van de 10 juries ook het verschil niet ziet tussen een kont buitenwaarts en een schouderbinnenwaarts.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:06

Laulau1986 schreef:
Schouderbinnenwaarts is inderdaad de enige zijgang waarin het paard niet kijkt in de richting waarin je gaat. Contrastelling zou ik het niet willen noemen...
En als het zo makkelijk is, waarom zie je het dan zo vaak fout gaan. Het ergste vind ik nog wel dat 9 van de 10 juries ook het verschil niet ziet tussen een kont buitenwaarts en een schouderbinnenwaarts.

Dit vind ik niet echt met moeilijkheidsgraad te maken hebben, maar met onkundigheid van jury's. Waar ik zowiezo al vaak over struikel. Net als met travers, wijken en andere zijgangen. Hier kan je lang discussies over blijven voeren maar het is én blijft een jurysport.