Rechtrichten: hoe doe jij het?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 19:53

Longeren met twee lijnen vind ik heel fijn, doe dat nu een paar weken en begin nu al verschil te zien én te voelen (onder het zadel).

Nogmaals, de voorbeelden die ik noemde zijn niet persé dingen waar ik tegen aan loop, maar meer voorbeelden waarvan ik denk dat het rechtrichtproblemen zijn. En omdat je zo vaak hoort dát men rechtricht, maar niet hóe, heb ik dit topic geopend. Niet alleen voor mezelf (omdat ik het zelf een lastig maar belangrijk onderdeel vind) maar ook voor anderen, het how-to zegmaar :)

Opzich kan ik mijn bijrijdpaard vrij gemakkelijk corrigeren, recht krijgen zegmaar, ze is niet heel ernstig scheef. Wel doe ik idd veel oefeningen als schouderbinnen/buiten om haar sterker te maken op haar zwakke kant (ze is rechtsgebogen) zodat ik minder te corrigeren heb tijdens het gewoon rijden zegmaar.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 23:20

elibeest schreef:
maar als jij op je paard zit, waar ligt je zadel dan (rechts of links)?

Deze zin is voor mij volstrekt onduidelijk. Wil je die voor mij toelichten?

RoodZonnetje

Re: Rechtrichten: hoe doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 23:36

Ik denk dat ze bedoeld op welke kant van de paardenrug het zadel het meest drukt :) Kan je ook zien aan stijgbeugels die erg ongelijk hangen als iemand op het paard zit (terwijl ze vanaf de grond gelijk waren) en aan de kant waar iemand naar toe 'hangt' wanneer je van achter het paard naar de ruiter kijkt.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 23:41

Oh joh, slim ook om daarnaar te kijken! Bedankt voor je reactie.

edit uitgaande dat de ruiter geen scheefzitter is en een goede balans waarborgen kan.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 23:47

INterssant, morgen lees ik even alles door en zal ik er ook verder op in gaan.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 23:48

Ik zag van de week een topic over de bentley methode, daarin werd ook uitgelegd hoe en waarom recht richten, misschien daar ook even op zoeken? Was ook heel duidelijk uitgelegd :j

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 23:50

Het Bentley topic ken ik ja, maar dat is specifiek één methode. Ik vond het juist wel interessant om hier de verschillende manieren te bespreken :)

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 23:52

Is het ook :j Maar in dat topic wordt ook heel specifiek uitgelegd hoe, dus daarom dat ik naar dat topic verwijs.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 23:54

Samantha21 Plaats je meteen die link?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 23:55

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 23:57

Dank je Heino, je was me voor, ik had m net opgezocht :=

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 07:56

Zadel Links of Rechts :? Ik leg hem altijd middenop en daar ligt ie ook nog als ik afstap.

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 08:12

Je zadel zakt op een scheef paard vaak wat naar links of naar rechts, afhankelijk van hoe het paard gebogen is en hoe het paard de ruiter draagt. Het gaat er dus om wat het zadel tijdens het rijden doet. Zie ook de reactie van Heino. Denk dat iedereen hem wel middenop neerlegt en verwacht ook dat ie daar blijft liggen. Anders is het advies nog even extra aan te singelen ;)

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 08:50

ja inderdaad. Vaak als je bijvoorbeeld een rechtsgebogen paard hebt, en je rijdt op de rechterhand gewoon bijvoorbeeld op de hoefslag, dan zakt je zadel naar links. omdat dat de lange en slap bespierde zijde van het paard is, en hij aan die kant dus zijn spieren gewoon niet net zoveel aanspant als aan zijn kort bespierde strakke zijde (in ons voorbeeld dus zijn rechterzijde.

Zie het als trainen in de sportschool, als jij rechtshandig bent ben je waarschijnlijk rechts ook sterker, als je alleen rechts blijft trainen, zul je links nog geen flesje kunnen open draaien bij wijze van spreken dan he :D

Als je dan zo'n rechts gebogen paard (die buigt meestal ook makkelijker naar rechts) op de rechterhand hebt en je zadel zakt naar links, is het dus goed mogelijk dat je (afhankelijk hoever je zadel naar links zakt) behoorlijk wat contra stelling moet nemen voordat je zadel weer recht op de rug ligt. Daarvoor rij ik zelf altijd op de binnenhoefslag zodat je makkelijker zulke dingen kunt corrigeren.
Vaak zie je dat dat zelfde rechtsgebogen paard op de linkerhand op de volte door je binnenbeen valt. 600 kilo hou je niet tegen met je kuit, dus stuur m naar buiten, zoals ik in mijn eerdere post al uitlegde.
met zo'n paard begin je dus eerst op de rechtervolte in contra stelling, want dan moet het op zijn makkelijke hand beginnen met het oprekken van zijn korte strakke spieren (aan zijn rechterkant) pff is een heel verhaal geworden, snappen jullie t nog :P

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 08:50

:D Oh, geen last van. Als ik vergeet aan te singelen blijft ie als het paard normaal doet wel liggen ben ik laatst achter gekomen. (had de singel alleen op het eerste gaatje gedaan met opzadelen en niet weer aan gedacht. Toen ik al een half uur aan het rijden was wees iemand me erop dat ik misschien moest aansingelen omdat je tussen de singel en het paard door kon kijken) }:0 Beetje slordig maarja...

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 08:55

Ik vond het vooral slim om naar de stand van de stijgbeugels te kijken, hoe die erbij hangen wanneer het zadel op de rug ligt. Het is zo vanzelfsprekend eigenlijk, dat ik er bijna aan voorbij zou gaan.
haha Anne_GTI ik kon me inhouden om een grapje te maken maar toch leuk dat je 'em had ingekopt!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:24

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:21

Heino schreef:

Ah, m'n topic kom ik hier ook alweer tegen! :+

TS, leuk initiatief dit topic! :j Ik lees hier veel nuttige dingen! Vooral in de uitleg van Elibeest kan ik me heel goed vinden.

Hoe ik werk aan rechtrichten, tja dat kan je in het bovengenoemde topic wel lezen. Maar ik doe ook niet-Bentley dingen! :)
Op rechte stukken in bijv. het veld kan je ook goed rechtrichten :j Natuurlijk is dat niet zo intensief als in een dressuurles maar dat hoeft ook niet op een ontspannen buitenritje hé ;)
Ik heb een rechtsgebogen paard en ik merk dit ook aan mijn zadel. Ik leg -zoals iedereen wsl :Y) - mijn zadel netjes in het midden van de rug maar tijdens het rijden zakt het weg naar links omdat dit nu eenmaal de slap bespierde zijde van de rug is. Ik voel mijn paards buik dan ook tegen mijn linkerbeen drukken. En wat ik dan doe om hem recht te richten is eigenlijk vrij simpel: ik duw met mijn linkerbeen zijn buik weer 'naar het midden'. Je merkt dan al onmiddellijk dat je zadel rechter komt te liggen.
Als ik tijdens de buitenrit merk dat ik teveel contact heb op de ene teugel en te weinig op de andere, dan ga ik stelling vragen, net zo lang totdat ik het juiste contact verkrijg.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 18:23

Waarom gooit een scheef paard je eigenlijk op zijn slappe, zwakkere kant? Je zou juist verwachten dat hij die zo veel mogelijk wil ontlasten, oa door er zo min mogelijk gewicht op te nemen :)

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:22

Heino schreef:
Waarom gooit een scheef paard je eigenlijk op zijn slappe, zwakkere kant? Je zou juist verwachten dat hij die zo veel mogelijk wil ontlasten, oa door er zo min mogelijk gewicht op te nemen :)

De sterke kant is meer ontwikkeld en heeft dus meer bespiering, dus zit je hoger...
Andersom beredeneren ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 19:52

Ohzo, slim ja :D