Hoe wennen jullie een jong paard aan een bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

newmom

Re: Hoe wennen jullie een jong paard aan een bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 10:04

probeer het altijd zo makkelijk mogelijk te houden.
Jonge paarden hoofdstel om incl bit (enkel gebroken, niet scherpe(!!!) de eerste keren halster over het hoofdstel en aan de longe.
na paar keer halster eraf en longe door de binnenste bit ring, omhoog onder keelriem door, achter de oren langs, andere kant ook onder de keel riem door en aan de bitring vast klippen.
(hierdoor gaat t bit niet scharen en heb je iets meer controle zonder te trekken aan t bit, plus t bit word niet scheef getrokken)
zadel erop, en rijden maar ;) :P

Maar wat ik nooit doe is dier met hoofdstel op stal zetten,
dit omdat t gevaarlijk is en daarbij vind ik dat ze t hoofdstel moeten kunnen associeren met werk en niet met stalrust.
de stal is voor het dier, daar word niet gewerkt getraint oid. daar is rust. (zie t zoals voor de hond zijn mand is)

appelstroop kun je voor kiezen en hij zal het best lekker vinden. ik doe het persoonlijk niet, na het werk krijgen ze brokjes, das de beloning.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 10:11

Ik heb het bitje ingestoken met wat eten, dat heb ik lang gedaan en dan loont nu wel dubbel en dik.
Ik heb hem eerst enkele maanden lang het bitje in gedaan om gewoon te wennen, als ik hem ging kuisen bv, ik liet hem er wel niet alleen mee staan. Telkens als ik met hem ging wandelen aan de hand, stak ik ook het bitje in. Ik leidde hem evenwel aan het halster en nooit aan het bit! Op die manier leerde hij al geen verkeerde manieren door rare druk in zijn mond. Want leiden aan het hoofdstel/bit is toch heel anders dan dat je rijdt.
In het begin trok hij heel rare bekken, maar na een tijdje ging dat vanzelf over. Ik gebruikte geen neusriem of iets dergelijks.. zo geleidelijk aan. Eenmaal echt aan het werk, begon ik stilaan druk te zetten door licht bijgezet te longeren. Enz enz en hij er nooit een probleem over gemaakt.
Ik gebruikte een enkel gebroken (western) bitje.

ShadowPizza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:39

Korte stukjes inderdaad.
Al een pony nog nooit een bit in zijn mond heeft gehad, en nooit nare ervaringen, kan het er ook eigenlijk geen angst voor hebben.

Uitzonderingen daargelaten! :wave:

ShadowPizza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:40

Bolieke schreef:
Ik heb het bitje ingestoken met wat eten, dat heb ik lang gedaan en dan loont nu wel dubbel en dik.
Ik heb hem eerst enkele maanden lang het bitje in gedaan om gewoon te wennen, als ik hem ging kuisen bv, ik liet hem er wel niet alleen mee staan. Telkens als ik met hem ging wandelen aan de hand, stak ik ook het bitje in. Ik leidde hem evenwel aan het halster en nooit aan het bit! Op die manier leerde hij al geen verkeerde manieren door rare druk in zijn mond. Want leiden aan het hoofdstel/bit is toch heel anders dan dat je rijdt.
In het begin trok hij heel rare bekken, maar na een tijdje ging dat vanzelf over. Ik gebruikte geen neusriem of iets dergelijks.. zo geleidelijk aan. Eenmaal echt aan het werk, begon ik stilaan druk te zetten door licht bijgezet te longeren. Enz enz en hij er nooit een probleem over gemaakt.
Ik gebruikte een enkel gebroken (western) bitje.

Erg mooie manier vind ik :j

Tinks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 17:06

Super bedankt voor de reacties!!!