Wanneer springen met 1 jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Whoopi1

Re: Wanneer springen met 1 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 07:01

IK heb nooit een jaarling gehad, maar ik zou het hoogstens 1 keer doen (als ik het al deed) Daarna pas op 2.5 jarige leeftijd en dan nog maar heel af en toe.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 00:26

Imposant_14 schreef:
hooooooy. :D

nu denken jullie vast '' je gaat toch niet springen met een jaarling'' nou nee dat doe ik ook niet!
op een pension stal waar ik werk als vakantie hulp.. staat iemand met sport paarden..
en die laat haar jaarlingen gewoon vrijspringen, ook de 2/3 jarigen laat ze vrij springen.

maar vanaf welke leeftijd kun je een paard laten vrijspringen om te bekijken wat hij ''in huis heeft'' ?
ik heb nl een jaarling gekocht, en wil toch wel weten of ik hem voor 1 keer kan laten springen om te kijken of hij toch wel voldoet aan de spring ijsen die ik stel. ( mocht dat niet zo zijn ) ga ik dresuuur met het paardje rijden (later natuurlijk).

want ik zat zo te denken ze laten op bepaalde keuringen ook wel veulens springen!

dus who can help me out?! :o

alvast bedankt voor jullie reacties, groetjes. xx :D

waarom nu uittestten als je later deze keus ook kan maken. Ik vind dat je zoiezo moet beginnen met dressuur ivm spieropbouw correct rijden. En aangezien ik de dressuur de basis vind van bijna alles wat je met je paard doet zeg ik eerst dressuren.

MidnightStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 21:49

Waar ik rijd,
Eerst gaan ze lang op een weiland Wat groeien en dan gaan ze kijken wat voor veulens ze zijn.
Eerst was er een springveulen gefokt maar toen bleek het toch dat ie beter in dresuur was dan springen, maar dat kan altijd wel gebeuren.
Hebben ze dan allemaal jonge paarden en dan kijken ze wat ze kunnen.
Als het dresuur is dan worden ze als dresuurveulens verkocht en anders als springveulens.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 09:29

Ilzas schreef:
@odenxia: en wat is de uitslag nu van dat onderzoek?

Uitslag was niet heel erg verschillend met elkaar. de echte verschillen kunnen ze naar mijn mening ook pas bekijken als die paarden de leeftijd van 16 bereikt hebben en da op de foto zetten. De paarden die voor dit onderzoek gebruikt waren, bestonden zoiezo uit goedkopere veulens, niks mis mee natuurlijk. Dit onderzoek was een samenwerking tussen de waiboerhoeve en deurne, daar kwamen de veulens dan ook vandaan. Uitslag was dan ook dat de paarden die tijdens opfok moesten springen, niet extreem veel beter waren als de paarden die 3 jaar op de wei hadden gelopen. Wel kon aangetoond worden dat van de springende jaarlingen als 3-jarige balans veel beter was.

Tijdje terug heeft er in paard en sport of in de strengen een artikel gestaan van een fokker die de jaarlingen afentoe door de kooi heen laat springen, met als reden dat ze balans tijdens het springen ontwikkelen. Overigens liet hij de paarden niet zo hoog springen als het jumpex onderzoek.

@ topic starter: Waarom wil je veulen laten vrijspringen om te kijken of het aan jou spring eisen voeldoet, terwijl je aangeeft dat als die het niet kan je gaat dressuren? Hoe krom, dan hoef je hem toch ook niet te laten vrijspringen? Naar mijn mening heb je dan namelijk ook geen springeisen en wil je de jaarling gewoon hebben ongeacht zijn kwaliteiten.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 19:40

Het is niet verkeerd, maar overdrijven moet je zeker nog niet doen!

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 05:56

daffie1986 schreef:
@ topic starter: Waarom wil je veulen laten vrijspringen om te kijken of het aan jou spring eisen voeldoet, terwijl je aangeeft dat als die het niet kan je gaat dressuren? Hoe krom, dan hoef je hem toch ook niet te laten vrijspringen? Naar mijn mening heb je dan namelijk ook geen springeisen en wil je de jaarling gewoon hebben ongeacht zijn kwaliteiten.

Hier sluit ik me bij aan.

BrittLandman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:42

op 2 & 3 jarige leeftijd zie je het pas ong . :+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:44

ach je kan een jaarling best een keer los laten springen........... geen probleem

het moet alleen geen dagelijkse kost zijn........

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:53

als het je puur gaat om het besluit te maken of dat je de dressuur richting of de spring richting uit gaat, dan kan je net zo goed nog een jaar wachten aangezien je toch pas over twee jaar op je paardje kan.
Buiten dat kan je toch niet gelijk met je 3 jarige in een springparcour starten en zal je tocht eerst dressuur als basis moeten hebben.
Maar buiten al dit... denk ik dat het geen kwaad kan om m eens te laten vrijspringen.
Je zou wel goed moeten opletten met de juiste afstand. wat balkes op de grond leggen eerst en hm daarover laten draven.
Om te zien of dat je paardje wat springkwaliteiten in huis heeft hoeft je sprong niet hoog te zijn. Mocht je paardje een natuurtalent zijn dan zal hij dat net zo duidelijk laten zien op een laag sprongetje als op een mega stijlsprong.
Bij het bwp stamboek laten ze de twee jarige vrijspringen over serieuze sprongen, maar een twee jarige is nog geen 1 jarige.
Ik zou zeker wel zorgen dat je je paardje niet overzet, wanneer je hem nu te hard pushed zou je dat wel eens tegen je gebruikt kunnen krijgen op een latere leeftijd.

MAAR ik geloof echt dat je gewoon eens heel erg benieuwd bent hoe je paardje het doet en ik zie niet in waarom je niet een klein sprongetje op zou kunnen zetten en het op een vriendelijke manier eens zou kunnen kijken wat je lieveling kan.

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:55

Als je wilt weten hoe de springmanieren van de jaarling zijn kun je het een keer uitproberen. Ik zou er zelf niet mee verder gaan en dit regelmatig trainen. Heeft niet veel zin denk ik.

rosannenever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 16:26

ik zou pas gaan springen als die 4 of 5 jaar is.

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 16:30

Ik ga met met elfje72, hartstikke leuk voor een keertje, maar je kan er echt nog niks vanaf zien hoor.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 09:45

Bij de paarden staan twee hindernisjes in de wei, twee steiltjes van 30 cm hoog. Je ziet de veulens er uit vrije wil zo over springen. Ik denk dat een paard echt niets krijgt van af en toe een sprongetje. In de wei gebeuren ergere dingen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 09:48

Blue9 schreef:
Ik ga met met elfje72, hartstikke leuk voor een keertje, maar je kan er echt nog niks vanaf zien hoor.

Niet mee eens. Je kan er heel veel vanaf zien. Kijk mijn bovenstaand berichtje. De veulens die er in de wei over springen tonen er plezier in, de kans dat die later meer voor voor je gaan willen werken (springen) is groter dan de veulens die ongeïnteresseerd of bang zijn van het hout. Van de veulens die erover springen zie je dat er veel gewoon overracen, maar er zijn er ook al bij die echt precies passen uittellen, mooi de achterhand onderbrengen en technisch heel netjes springen. Dit zijn echt de uitzonderingen en dat worden later ook echte springtoppers, maar je kan dus zeker al een grof onderscheid maken op jonge leeftijd.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:53

Ik denk dat een keertje vrijspringen best goed kan zijn voor een jaarling. Ze leren er van en hebben het hout vast een keertje gezien voor later. Ik heb mijn jaarling toevallig vorige week ook een keertje laten vrijspringen (50 cm). Gewoon 3 keer er overheen en ze was reuze enthousiast. Daarna lekker uitbundig belonen, pony helemaal blij. ;)

Overigens is die van mij zowiezo wel een springertje. De wei springt ze soms ook in en uit en die draad is wel een heel eind hoger.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:58

Ik liet Carlito zo 3 tot 4 keer per jaar eens springen. Niets geks, balkje, klein kruisje, niets forceren en spelen maar.

brosenss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:41

ik ga wachten tot die van mij 4 a 5 jaar is

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 09:35

Ik zou het niet zo snel doen, maar zie wel dat veulens er soms plezier in hebben. Ze gaan dan de waterslang springen of de waterbakken en ik geef ze soms gewoon een balkje in de wei. Dit is dan vrijwillen en omdat ze het leuk vinden:
Afbeelding

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 09:37

haha, wat een leuke foto! :D Hij heeft er wel plezier in :P

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 14:11

Een niet te hoog sprongetje zou altijd wel kunnen, niet te vaak in de week.
Ik heb wel gehoord dat het onder het zadel met een pas beleerd paardje slecht is om vaak en hoog te springen, slecht voor de rug. Geen idee of het waar is, maar als ik er zo overna denkt zou het best kunnen.
De paarden/pony's zijn dan nog wel in de groei en als je te hard ermee werkt of teveel ervan vraagt, kan dat gevolgen misschien hebben.
Misschien is dat met vrijspringen wel anders, als ze er maar plezier in hebben:)

vbl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:33

gewoon niet springen met een 1 jarige. wacht nog eens 2 jaar waarom zou je nu al willen springen met zo'n jong dier?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:51

Om al te zien of het beestje aanleg heeft. Of die plezier heeft in het springen.
Of gewoon voor de fun.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 16:52

Ik zou ook nog een jaar of 3 wachten waarom nu al laten springen??
Het dier zal het best wel kunnen maar laat hem dat lekker zelf bepalen , wat versta je onder vrijspringen als je een hindernis neerzet en het dier kan niet anders dan is het toch gedwongen??
Denk dat je veel kapot maakt op deze manier in zijn lijfje , laat het dier lekker uit groeien zou ik zeggen.

Vraag me af of het veulen op de foto hierboven ook echt uit vrijen wil springt?
Vaak lopen ze er gewoon omheen, maar als er iemand met een camera in de wei staat , is dat voor het veulen misschien al te veel druk en besluit hij om zover mogelijk er vandaan te blijven en ja dan moet je wel springen, maar is dat uit vrijen wil dan??

Ik heb bij mij de veulens en Jonge paarden nooit zomaar over de tonnen zien springen, tenzij er stres heerst en geen andere mogelijkheid was.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:00

Als er in de natuur een leeuw achter hen aan zit en ze moeten over een boomstammetje springen is dat ook niet uit vrije wil.

Dit veulen op de foto doet dit echt uit vrije wil hoor, kijk maar eens, hij had er makkelijk gewoon langsdoor kunnen lopen en ik zie niet echt angst voor de fotograaf bij dit veulen.
Mijn veulen van vier maanden doet dit ook. In het midden van de wei staat een hindernisje van 30 cm, als ik aan de stal sta en ik roep haar dan moet ze raast ze daar altijd overheen.
Zolang je niet overdrijft kan het echt geen kwaad. Zo gemakkelijk krijg je een veulenlijf nou ook weer niet kapot.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:08

Ik denk ook niet dat het kwaad kan een sprongetje, maar ik denk ook dat je er nog niet uit kan halen of het een springwonder gaat worden. Het springen zal meer een soort spelen zijn voor ze.