Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Citaat:In het ideale geval leest u dit boek een paar maal
goed door van voor naar achter en omgekeerd. U
bent en blijft enthousiast, probeert enkele
oefeningen uit op andermans “probleempaarden”.
U schaft daarna een drie- of vierjarig veulen aan
om mee te beginnen. Een veulen dat in een goed
samengestelde kudde opgegroeid is. In dit geval
zijn er geen problemen en die zijn ook niet te
verwachten. Vooral omdat u een paard heeft dat
weet hoe het zich moet gedragen, of misschien
beter gezegd, het paard gedraagt zich gewoon als
een opgevoed paard. Daarmee heeft u, zeker als u
het inzicht dat dit boek verschaft heeft opgepakt,
geen enkel probleem. U kunt dan beginnen met
het paard aan de lijn te nemen en ermee te gaan
wandelen. Het vervolg, wat tijd betreft, gewoon
aan het paard over te laten en u merkt vanzelf
wanneer het paard toe is aan een volgende stap.
Citaat:Jong paard of een ouder paard
Laat u bij een jong paard niet voor de gek houden
door uiterlijkheden, zoals spieropbouw en stokmaat.
Met de eerste belastingen, anders dan het
eigen gewicht van het paard, kan pas begonnen
worden nadat de openingen tussen de beenderplaten
van het voorste handwortelgewricht
gesloten zijn. Dit gebeurt per ras op een
uiteenlopende leeftijd. Om dit te controleren kunt u
met de nagel van uw duim langs dit gewricht gaan.
Zolang hier nog een gootje te bespeuren valt, is
het paard zeker niet in staat om het extra gewicht
van een ruiter te dragen. De meest voorkomende
paarden kunnen de belastingen als rijpaard dragen
tussen de vijf en zeven jaar.
Bij oudere paarden duurt het gemiddeld een jaar
voordat de gewrichten en spieren zijn aangepast
aan nieuwe belasting. Genoeg reden om de zaken
niet te overhaasten.
Bij sommige paardenrassen is het mogelijk dat de
beenderplaten (als gevolg van fok- en selectiebeleid)
al aan elkaar gegroeid zijn op twee-jarige
leeftijd. Een paard van die leeftijd is uiteraard ook
dán niet te berijden.Onder andere, omdat de achterhand van het paard
zich pas ontwikkelt op volwassen leeftijd. En dat
is zeker niet voor het vijfde levensjaar.
Mechelfan schreef:een paatrd waar je niet op kan rijden kost geld, doen ze het liefst zo snel mogelijk.
Brando090309 schreef:Ik ben van mening dat zoiets heel erg afhangt van paard tot paard... de ene heeft wel al de zelfhouding en kracht om al wat te werken, de andere heeft dat helemaal niet.
Ik merk het aan mijn eigen jonge paarden, mijn merrie heb vorig jaar in februari zadelmak laten maken en hebben we nadien nog een beetje gereden (2 tot 3x per week) en in de winterperiode hebben we haar terug rust gegeven om weer wat door te groeien (ze is ondertussen 1m74).
We merkten dat ze nog teveel reserves verloor aan het groeien en besloten daarom haar wat rust te gunnen.
Nu is mijn 3jarige ruin weg om zadelmak te maken en het ziet er naar uit dat hij helemaal het omgekeerde is, hij is nu ruim een maand weg en is nog steeds zo fris als een hoentje! Is nog steeds heel mooi bespierd en loopt elke dag alsof hij 2 maanden niet gewerkt heeft, enorm veel energie!!
Hij is dus ook niet het type paard dat je ff aan de longe zet en zomaar opstapt als hij een dagje niet gewerkt heeft dus ik ga de eerste tijd hem toch heel regelmatig werken...
Hij heeft op zich al 20min longe nodig vooraleer hij z'n overtollige energie kwijt is. Stel je voor dat je dat niet doet, zo kan je paard ook zware blessures oplopen door ongecontroleerd door te weide te razen!
Ik heb al gedacht dat hij misschien wat teveel energie in z'n eten meekrijgt maar ze hebben met verzekerd van niet, hij zou heel veel ruwvoer krijg en amper krachtvoer dus daarvan kan het ook niet zijn...
Maar ik denk er nu zeker nog niet aan om hem op wedstrijd te rijden, dat alles behalve!

Women schreef:Ik ga even niet verder in op de discussie... Daar zijn de meningen heel erg over verdeeld en ik maak mijn paarden ook zadelmak op drie jaar, maar dat komt vooral voort uit het feit dat ik veel op handelsstallen rij en paarden klaar maak/ gemaakt heb voor IBOP, EPTM, PAVO etc.
Maar het gemiddelde sportpaard wat maar 8 jaar wordt... Alle paarden die internationaal lopen zijn 8 jaar en ouder. Eerder mag er niet internationaal gestart worden. (Verden en Lanaken daargelaten, omdat dat niet qua hoogte en zwaarte als internationaal staat en specifiek 'jonge' paarden concours is) En er zijn genoeg oudere sportpaarden te noemen... Bonfire, Milton, De Sjiem, Goldfever, Arko III, Barbria, Ferro, Jazz, etc etc
. musinge schreef:Als je een sterke pony hebt, kan het best met 3. Ligt er ook aan wat je pony aangeeft, of hij het aankan en of hij er meer in zoekt.
Gewoon beetje stappen draven. Evt. galloperen en balkjes draven. Springen doen wij niet gelijk.
Gewoon relaxt. Als je pony laat zien dat ie meer wil en nieuwschierig is naar wat gaat komen, dan kun je door. Wordt hij 'moe/depressief' dan zou ik nog even rustig aan doen.
_hande schreef:Als je een sterke pony hebt, kan het best met 3. Ligt er ook aan wat je pony aangeeft, of hij het aankan en of hij er meer in zoekt.
Gewoon beetje stappen draven. Evt. galloperen en balkjes draven. Springen doen wij niet gelijk.
Gewoon relaxt. Als je pony laat zien dat ie meer wil en nieuwschierig is naar wat gaat komen, dan kun je door. Wordt hij 'moe/depressief' dan zou ik nog even rustig aan doen..
Citaat:Jong paard of een ouder paard
Laat u bij een jong paard niet voor de gek houden
door uiterlijkheden, zoals spieropbouw en stokmaat.
Met de eerste belastingen, anders dan het
eigen gewicht van het paard, kan pas begonnen
worden nadat de openingen tussen de beenderplaten
van het voorste handwortelgewricht
gesloten zijn. Dit gebeurt per ras op een
uiteenlopende leeftijd.
Bij sommige paardenrassen is het mogelijk dat de
beenderplaten (als gevolg van fok- en selectiebeleid)
al aan elkaar gegroeid zijn op twee-jarige
leeftijd.
Een paard van die leeftijd is uiteraard ook
dán niet te berijden.Onder andere, omdat de achterhand van het paard
zich pas ontwikkelt op volwassen leeftijd. En dat
is zeker niet voor het vijfde levensjaar.
nine99 schreef:Ik zie zelf het probleem ook verder niet,toch zou ik altijd wachten tot 4, maar het duurt neem ik aan wel lang voordat je er 'echt' mee aan de slag kan?
kamsel schreef:Wat ik nou uit de hele discussie over op welke leeftijd inrijden niet begrijp: waar is het onderzoek dat daadwerkelijk uitwijst dat het beter is ze op latere leeftijd in te rijden en dat ze dan langer meegaan...
Zolang er veel paarden zijn die met 3 of zelfs 2 1/2 ingereden zijn en met 20 jaar nog steeds vrolijk rondlopen gaat het verhaal niet op.
(tenzij bewezen wordt dat een paard dat met 6 ingereden wordt het uithoudt tot z'n 30e)
_hande schreef:Als je een sterke pony hebt, kan het best met 3. Ligt er ook aan wat je pony aangeeft, of hij het aankan en of hij er meer in zoekt.
Gewoon relaxt. Als je pony laat zien dat ie meer wil en nieuwschierig is naar wat gaat komen, dan kun je door. Wordt hij 'moe/depressief' dan zou ik nog even rustig aan doen..

Ponytjee schreef:het kan best als het een sterke pony is. die nog niet ziek is geweest o;f dat soort dergelijke