(Wetenschappelijk) onderzoek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EstherHegt

Re: (Wetenschappelijk) onderzoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 20:27

Zoals ik het heb geleerd is kijken of onderzoeken ook verwijzen naar andere referenties, zoek ook naar de primaire referentie.
Een goed onderzoek verwijst daar naar zodat het is te controleren. Ieder wetenschappelijk gepubliceerd onderzoek moet openbaar zijn ( maar er zitten copyrights op) Soms werkt het om via de onderzoeker zelf het onderzoek op te vragen, ook bijv op pub med staan wel eens email adressen van de onderzoekers bij het abstract.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 20:54

De geheimhoudings plicht geldt trouwens lang niet voor al het derde geldstroom onderzoek (=gesponsord ondezoek). Ik doe onderzoek waarvan het eerste deel is gesponsord door Danone en daar is het onderzoek en de verwerking onafhankelijk van de sponsor uitgevoerd. Zij leverden het geld en speelden een rol bij het schrijven van artikelen (gaven feedback maar dit gebeurde zeer netjes daar is zeer secuur op gelet) en kregen eerste toegang tot de resultaten (waarna deze ongewijzigd werden gepubliceerd). Ik wil hiermee enkel zeggen dat bedrijfssponsoring bepaald niet wil zeggen dat het onderzoek geen waarde heeft of of dat ermee gesjoemeld is, wel moet je natuurlijk secuur zijn met je conclusies na het lezen van een artikel (maar dat moet je bij ieder artikel ongeacht de geldbron).

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:08

En 'een zwaluw maakt nog geen zomer' ;)

Sjolvir schreef:
Wat overigens betreft klakkeloos overnemen van theorie uit het verleden, vaak is er ooit over nagedacht, of is iets
proefondervindelijk gebleken.
Helaas is niet alles geschiedkundig dusdanig bijghouden, dat wij de oorspronkelijke bron hierbij kunnen raadplegen.

Zo is er door Hilary Clayton onderzoek gedaan naar verplaatsing van gewicht naar de achterhand bij verschillende hoofd-halshoudingen wat eigenlijk niet noemenswaardig bleek te kunnen. Iets wat mij wel aan he nadenken heeft gezet, nog een interessant topic over gehad ook.
De praktijk van de dresuur is echter nog altijd dat een paard bij goede dressuurmatige training voor het zicht en gevoel meer in evenwicht komt.

Daaruit blijkt dat dit ene onderzoek nog geen conclusies geeft waar we daadwerkelijk iets mee kunnen, het zet wel aan tot nadenken en waarschijnlijk meer onderzoek.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 03:08

Even voor de duidelijkheid, met mijn opmerking over commerciële belangen bedoel ik niet dat onderzoeken dus altijd maar bevooroordeeld zijn. Zoals iemand voor mij al opmerkte, data is data. Welke conclusie je daaraan verbindt is iets anders. Daarom heeft wetenschappelijk onderzoek mijns inziens altijd waarde. Ik heb zeer veel respect voor peer-reviewed bronnen en de meeste wetenschappelijke tijdschriften zijn ook echt wel gerenommeerd. Het heeft voor academici ook uitsluitend waarde om zich te laten publiceren in een gerenommeerd tijdschrift. Je theorieën er doorheen stampen in een tweedegraads vod levert nu eenmaal vrij weinig op.

Maar in het kader data is data, hoef je het niet altijd eens te zijn met de conclusies. Ik heb laatst nog een thesis geschreven waarbij ik een gerenommeerde auteur uit het betreffende vakgebied veelvuldig aanhaalde, maar dan wel met de toevoeging dat diens conclusies mijns inziens niet correspondeerden met de feiten. Ik trek uit (een deel van) die data andere conclusies en heb daar zo mijn beweegredenen voor. Sommige van mijn peers vonden dat onzin, andere vonden het wel een punt. Zaak is in ieder geval dat de nauwkeurige lezer gewoon een reeks objectieve argumenten in de thesis kan vinden. Want dat is een wetenschappelijk artikel: een reeks voorbeelden en argumenten, met een bepaalde conclusie. Als je het niet eens bent met de conclusie, betekent dat niet dat de rest automatisch waardeloos is.

gratchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 06:48

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 07:56

Hinke schreef:
Er werken/studeren toch vast wel een aantal boktcorrespondenten bij een universiteit, denk dat het erg leuk en interessant is om af en toe de resultaten van een recent interessant onderzoek bij het nieuws te zetten!

Daarom ook mijn oproep. Ik ben zelf ook wetenschapper en kan goede ideeën achter de schermen in het nieuwsteam brengen ;)

gratchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 07:59

Bonechi_ schreef:
Hinke schreef:
Er werken/studeren toch vast wel een aantal boktcorrespondenten bij een universiteit, denk dat het erg leuk en interessant is om af en toe de resultaten van een recent interessant onderzoek bij het nieuws te zetten!

Daarom ook mijn oproep. Ik ben zelf ook wetenschapper en kan goede ideeën achter de schermen in het nieuwsteam brengen ;)

Klinkt goed, nu nog input van wat meer mensen ;)

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 08:01

Niet met zijn honderden tegelijk hoor... ik heb ook nog een baan ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:45

Kelly_ann schreef:
Zo is er door Hilary Clayton onderzoek gedaan naar verplaatsing van gewicht naar de achterhand bij verschillende hoofd-halshoudingen wat eigenlijk niet noemenswaardig bleek te kunnen. Iets wat mij wel aan he nadenken heeft gezet, nog een interessant topic over gehad ook.

Relatieve elevatie geeft wel heel snel forse verschillen.
Het steunpunt van de achterhand íets verder naar voren geeft een hoekverdraaïing en de zware kont als contragewicht.
Het is echter schadelijk daarmee meer dan het ruitergewicht achterwaards te compenseren doordat het spronggewricht en de hoefkatrol logischerwijze zwaarder belast worden en daar ook gezondheidsgrenzen aan zitten. Meer gewichtsverplaatsing dan voor het onder het zadel niet extra belasten van de voorhand is onnodig belastend voor de achterhand.
Je kan zelf makkelijk bedenken dat er slecht weinig paardenkont extra áchter het steunpunt daar nodig is om het ruitergewicht enigzins te compensen.

Erg goede en wetenschappelijke onderbouwde informatie over het rijden is de Biomechanichal Riding and Dressage Atlas van Dr.Nancy Nicholson.
Wetenschappelijke basis onder het beleren moet je buiten de paardenwereld zoeken in de gedragswetenschap. Een beknopte samenvatting staat op mijn site. Inge Teblick heeft op de hare uitgebreider info en ook meer bronnen vermeld.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 14:32

buiten nederland kan je op vele universiteiten waar ze equine science hebben vele onderzoeken van deze universiteiten terug vinden. de meeste hebben ook hun eigen onderzoeksboederij.

(natuurlijk wel even goed filteren op betrouwbaarheid, maar dat moet je met iedere wetenschappelijke bron doen)

hellaas wordt er in nederland nog weinig onderzoek gedaan op paardengebeid, maar gelukkig proberen ze daar nu verandering in te brengen. zoals op de site van deurne staat, willen hun als nieuw onderzoeks bedrijf fungeren. daarnaast is er een stichting hip (hippische innovatieve projecten) op gericht om er voor te zorgen dat ook de paardenwereld in nederland belang gaat in zien van de onderzoeken. de faciliteiten en onderzoeken moeten toch worden betaald.
ook het welzijnsproject van sectorraad paard is een nieuwe start naar meer onderzoek.

jumpix is een oud onderzoek bij springpaarden van de WUR en universiteit diergeneeskunde.

http://www.horseconnexition.com is een plek waar ze wetenschappelijk onderzoek beschikbaar en bruikbaar willen maken voor de 'gewone' paardenliefhebber.

http://www.stichtinghip.info staan de onderzoeksonderwerpen van de seminar, in ieder geval titel en auteur. hellaas hebben ze nooit meer de presentaties gemaild.als ik het mij goed herinner

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 23:57

de site die je als eerste gaf doet het niet?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 08:10

Morele vraag die bij me opkomt:
Als je weet hoe dingen werken, hoe een been beweegt of hoe een paard eet en welke stofjes hij nodig heeft, weet je dan iets van het leven met paarden?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 09:32

Ja en nee, weten hoe dingen werken/theorie hangt samen en is een aanvulling op de praktijk/het leven met paarden.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 09:44

sorry als ik in herhaling val of over totaal iets anders begin, heb nog geen tijd gehad om het hele topic door te lezen.

Ik werk aan de universiteit en draag mijn steentje bij aan "wetenschappelijk onderzoek". Helaas niets over paarden, maar dat ter zijde. Ik hoor mensen heel graag komen met "er is wetenschappelijk onderzoek naar gedaan". Ok mooi meegenomen, maar die onderzoekers kijken meestal naar 2 specifieke dingen, het gevolg en de volgens hun vooropgestelde oorzaak. terwijl je bij levende wezen zoveel meer factoren hebt die verschillend zijn, zo kun je geen 100 paarden van eenzelfde ras/bouw in exact dezelfde levensomstandigheden zetten (opfok, opleiding, omgang, beweging...) Dus ja je stelt verschillen vast en met geluk zijn ze significant, maar er kunnen nog 10 andere redenen zijn waarom juist die bevindingen/resultaten gedaan worden. Daarom kan wetenschappelijk onderzoek een nuttige aanvulling zijn op de jarenlange ervaring