Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
fransje23 schreef:Ik denk dat 4 sporen geen probleem is op het moment dat het paard nog moeite heeft met deze oefening.
Ik zie wel dat hij de neiging heeft zijn achterhand eruit te gooien.
HannahFrouk schreef:Nou even proberen te reageren.
Chantal, ik begrijp je verhaal nog niet goed. Bedoel je met "rechts is de slechte kant" dat ze moeilijk rechtsom kan buigen (dus linksgebogen is)? Ik denk het niet, want (ook gezien de foto's) het lijkt juist andersom? Kun je uitleggen waarom je het oplost door meer naar 1 kant te gaan zitten? Ik dacht zelf juist eerlijk gezegd altijd dat dat niet de bedoeling was (juist omdat jij dan de scheefheid van jouw paard gaat compenseren). Hoe legt jouw lespersoon dat uit, kun je dat weergeven? Dat rijden met contrastelling heb ik vaker van gehoord, maar weet zelf niet hoe dat werkt. Heb ik zelf nog niet gehad (komt misschien nog of misschien is dat gewoon een andere methode).
Heino schreef:fransje23 schreef:Ik denk dat 4 sporen geen probleem is op het moment dat het paard nog moeite heeft met deze oefening.
Ik zie wel dat hij de neiging heeft zijn achterhand eruit te gooien.
Maar als hij op vier sporen loopt is de oefening toch veel zwaarder dan wanneer hij op drie sporen uitgevoerd wordt? Dan zou ik er voor kiezen de oefening op drie sporen te doen en pas als dat goed gaat op vier sporen
Ik heb zelf verder geen les op deze manier, dus tips heb ik verder niet voor je, Hannah. Maar door mee te kijken en luisteren (ook hier) probeer ik er wel wat van op te steken
maikeltje schreef:heino schreef:
Maar als hij op vier sporen loopt is de oefening toch veel zwaarder dan wanneer hij op drie sporen uitgevoerd wordt? Dan zou ik er voor kiezen de oefening op drie sporen te doen en pas als dat goed gaat op vier sporen
Ik heb zelf verder geen les op deze manier, dus tips heb ik verder niet voor je, Hannah. Maar door mee te kijken en luisteren (ook hier) probeer ik er wel wat van op te steken
Op 4 sporen is makkelijker. Op 3 sporen moet hij juist het binnenachterbeen onder gaan brengen in het spoor van het buitenvoorbeen en dat is nu net waar paarden die scheef zijn moeite mee hebben.
shan schreef:Even een vraag van een 'niet rechtrichter:
zijn mensen die gewoon hun paard dagelijks gymnastiseren niet bezig met rechtrichten?
Wat is het verschil hiertussen?
Het woord stroming kwam ook bij mij op.
HannahFrouk schreef:Ik hoop op meer foto's, want daar gaat dit topic in feite over he! Wat vinden jullie bijvoorbeeld van de foto's van Chantal? Kunnen jullie daar wat mee?
fransje23 schreef:HannahFrouk schreef:Ik hoop op meer foto's, want daar gaat dit topic in feite over he! Wat vinden jullie bijvoorbeeld van de foto's van Chantal? Kunnen jullie daar wat mee?
Ik heb geen foto's van het SBW grondwerk. Zaterdag heb ik weer les dus wie weet kan ik iemand vragen even wat foto's en filmpjes te maken
Mijn persoonlijke, en ik ben geen expert, mening over de foto en filmpje van Chantal is dat het paard enorm op de voorhand loopt. Rechtrichten met contrastelling is leuk maar daardoor leer je het paard niet om meer gewicht op de achterhand te nemen en zijn buikspieren goed te gebruiken. Pas als een paard zijn buikspieren goed gebruikt kan hij goed gewicht dragen en zal hij minder op de voorhand gaan lopen.
fransje23 schreef:Mijn persoonlijke, en ik ben geen expert, mening over de foto en filmpje van Chantal is dat het paard enorm op de voorhand loopt. Rechtrichten met contrastelling is leuk maar daardoor leer je het paard niet om meer gewicht op de achterhand te nemen en zijn buikspieren goed te gebruiken. Pas als een paard zijn buikspieren goed gebruikt kan hij goed gewicht dragen en zal hij minder op de voorhand gaan lopen.
Chantal___ schreef:Hallo allemaal! Ik kom me hier even bijvoegen. Ik ben sindskort ook begonnen met het rechtrichten van mijn bijrijdpaard.
Haar naam is Razelma, maar meestal noemen we haar Missy, ze is 11 jaar oud. Razelma heeft problemen gehad met haar hoef linksvoor. Wat daar precies mee was weet ik niet, dat was voor mijn tijd. Nu heeft ze er geen last meer van gelukkig, ook heeft Razelma last van haar atlas waardoor het laatste stukje nageeflijkheid niet te zien in bij ons en er waarschijnlijk ook nooit komt. Misschien nu we les hebben van een goede instructrice dat dat vanzelf weer gaat komen maar dat is niet zeker. Specifieke problemen met het rechtrichten zijn er nu nog niet. Wel zijn we er achter gekomen wat dus haar slechte en haar goede kant is. Drie keer raden, rechts is de slechte kant. Waarschijnlijk heeft ze door het scheef lopen dus ook last gehad van haar hoef omdat die teveel werd belast. De aanleiding van het rechtrichten is voornamelijk omdat het beter is voor Razelma zelf. Uiteindelijk zou ik ooit wel met haar willen starten maar eerst wil ik dat we samen alles op orde hebben. Omdat we pas afgelopen donderdag begonnen zijn heb ik nog geen doelen bereikt. Wel een doel is dat ze uiteindelijk 'recht' is en dat we in ieder geval ooit de B door komen.
Foto's heb ik nu even niet, ik ga zo even zoeken naar foto's waarbij het goed zichtbaar is. Wel heb ik een filmpje en die ga ik nu even nakijken of het daar ook zichtbaar is.
Om Razelma 'recht' te krijgen rijd ik linksom (met haar goede kant, dus de kant waar ze meer druk op zet) met een beetje contrastelling, niet continue maar wel zo vaak mogelijk. Rechtsom (haar slechte kant, de kant die (bijna) geen druk krijgt) leun ik wat meer naar rechts zodat ze meer gewicht op dat been moet zetten. Ook rijd ik niet meer op de hoefslag, zo kan ik beter aanvoelen wat ze zelf doet. Ik merkte toen ik dit uitvoerde direct dat ze zich langer maakte in d'r rug en dat ze meer begon te ontspannen. Ze maakte zichzelf helemaal lang en ging lekker met haar neus omlaag. Dit alles doe ik naar aanleiding van onze eerste les afgelopen donderdag.
Nu ga ik opzoek naar foto's, dat filmpje kijken en evt. alles uploaden.
Ir111 schreef:fransje23 schreef:Mijn persoonlijke, en ik ben geen expert, mening over de foto en filmpje van Chantal is dat het paard enorm op de voorhand loopt. Rechtrichten met contrastelling is leuk maar daardoor leer je het paard niet om meer gewicht op de achterhand te nemen en zijn buikspieren goed te gebruiken. Pas als een paard zijn buikspieren goed gebruikt kan hij goed gewicht dragen en zal hij minder op de voorhand gaan lopen.
Ik kom ook even binnenvallen.
Wat jij zegt klopt. Maar zoals ik het toepas begin ik met rechtrichten (oa dmv contrastelling). Is het paard recht dan begin ik bv dmv tempowisselingen het paard meer bij elkaar te rijden en op de achterhand te rijden. Dus eerst het een, daarna het ander.
@maikeltje: waarom zou dat niet lukken/kunnen met een bitloze optoming?