rollkuhr goed uitgevoerd is niks meer of minder dan enorm veel energie van achteren hebben waardoor een paard zich als het ware opbolt......
zie je bij veulens heel veel
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

KiWiKo schreef:rollkuhr goed uitgevoerd is niks meer of minder dan enorm veel energie van achteren hebben waardoor een paard zich als het ware opbolt......
.... en wát is dan goed uitgevoerd. Hoé? Kwispelt het paard van Anky tijdens het inrijden van plezier en gaat het ook zonder bit of teugels met de kin op de borst? KiWiKo schreef:rollkuhr goed uitgevoerd is niks meer of minder dan enorm veel energie van achteren hebben waardoor een paard zich als het ware opbolt......

Huertecilla schreef:Euh ja.... en wát is dan goed uitgevoerd. Hoé?
zelfs niet wíjken voor ´druk´. Er is totaal geen óntwijken nodig. Leer een paard wat je bedoelt met een signaal en beloon het gewenste gedrag pósitief = klaaryrsa_karlijn schreef:Ok, het is een manier van rijden die in mijn ogen een gemakzuchtige manier is.
Dat van die slofteugel is onzin, tenzij je wil dat het paard blessures krijgt heb je met een slof niets te zoeken bij LDR (door velen verward met Rollkur, want ik denk nog steeds dat TS eigenlijk LDR bedoelt) pharagirlke schreef:Daarom dat er een hoop training aan vooraf gaat waarschijnlijk
Iris82 schreef:En juist het extreme overstrekken wat je met een rollkur doet, lijkt me inherent aan pijnklachten.
pharagirlke schreef:Dus jij denkt dat ze dat dier van de ene dag op de andere laag diep en rond rijden?
Ik weet dat mensen en paarden niet hetzelfde zijn, maar spieren blijven spieren... Die wat ik reed waren geen plofknollen, daar kan menig koudbloed nog wat van leren van hoe relaxed die waren.pharagirlke schreef:Op dezelfde manier als dat het paard in aanleuning leert lopen, het ontspant en volgt de hand. Dus het volgt die hand ook verder naar beneden. .
pharagirlke schreef:Ik stretch ook en rek mijn spieren ook uit om lenig te zijn en te blijven maar pijn komt daar niet in voor hoor?
PattyOosten schreef:maar het paard is de atleet en die moet toch getraind worden, en daar hoort imo af en toe wat spierpijn bij. Niet ?
ambre schreef:Van spierpijn krijg je geen happy athlete helaas.Zodra je spierpijn hebt bij je paard ben je te ver gegaan.Ik denk wel dat sommige paarden de rollkur makkelijker doen dan andere maar het blijft dwingen en dat lichte in de hand wat je dan voelt is(naar mijn mening)een paard wat niet meer in aanleuning durft te komen.Een paard wordt pas heel licht in de hand wanneer hij zich opricht en achter gaat 'zitten' zoals in een goede piaffe.Wederom is dit mijn mening,ik rijd zelf ook wel eens wat dieper want ik geloof in afwisseling in houding en ook wel eens met het neusje wat terug maar nooit heel lang en ik probeer daar nooit in te dwingen.
En die kan echt nog geen piaffe, nouja, tenzij je hem heel hard doet verschieten (en daar mag je dan hard voor werken want dat ding is zo nuchter in de bol). Huertecilla schreef:Níet wijken voor pijnzelfs niet wíjken voor ´druk´. Er is totaal geen óntwijken nodig. Leer een paard wat je bedoelt met een signaal en beloon het gewenste gedrag pósitief = klaar
Bij het over de grens van de pijngrens voor oprekken door een paard is dat lastig. Je kan een paard niet laten ontdekken dat er áchter die pijngrens een fijne beloning ligt zonder het er eerst over te dwíngen.
Dát maakt het ethisch onacceptabel.
Dit nog afgezien van het trieste gegeven dat de toepassers van LDR/Rollkur het concept operante conditionering met R+ niet gebruiken.
Als je wat meer wil weten over hoe je paarden op pósitieve manieren kan motiveren kan je een samenvatting van gedragsleer betreffende leren lezen op http://www.huertecilla.net onder het kopje ´je krijgt wat je beloont´.